Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satte kamera på nyrevet kadaver av lam (tatt av gaupe) i høst. 2gb minnebrikke, bildeserie på 3, maks følsomhet, 15 sek intervall mellom bildeseriene. Tabbe... Sjekka kameraet fem dager seinere, da var det 865 bilder av kråke, skjære og ravn. Og full minnebrikke. Alle bilder tatt første dagen...

Er dette det nye kameraet Jibrag?

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette var et scoutguard. Det vil komme en del info når det nye kommer. Garantert. Ellers vet jeg ikke mer enn det som står på abc-sida. Det var i utgangspunktet sagt innen utgangen av 2009, men det må vel etterhvert modifiseres til "rundt årsskiftet". Så får vi se hvor "rundt" det blir...

 

For å si det sånn så er det ikke bare kundene som gleder seg :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ute både keepguard og scoutguard, og temperaturen har ligget mellom -10 og -20 i flere uker. Batteriene holder greit enda etter 3 uker. Eneste problemet er rim på sensoren og linsa, spesielt på det ene kameraet som ikke er overbygd. Det andre er overbygd og står under ei stor gran så det går bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har ute både keepguard og scoutguard, og temperaturen har ligget mellom -10 og -20 i flere uker. Batteriene holder greit enda etter 3 uker.

 

3 uker? Mine 2 scoutguard stod ute fra slutten av mai til slutten av oktober, tatt over 3000 bilder med hvert, før jeg skifta batteri. Og da skifta jeg kun batteri for å være sikker på å ikke gå tom...

 

Forholdsvis grei batterilevetid på disse... :mrgreen:

 

Men ja, vinteren sliter nok mer på batteriene...

Link to comment
Share on other sites

Ja sier ikke at batteriene begynner å bli dårlige, tvert imot skrev jeg at de holder bra etter 3 uker med frost.

Batterier og kulde er vanligvis en dårlig kombinasjon, så jeg følger litt med nå for å finne ut hvor lenge kameraet går på samme batteriene nå om vinteren. Kameraet er stilt inn på å ta 59 sekunders filmsnutt, vil tro det tar mer strøm enn kun bilde.

 

Satte ut kameraet midt i mai og da jeg tok det hjem etter 1800 bilder i september viste batterindikatoren fortsatt 2 av 3, dvs batteriene var ikke engang halvtomme hvis indikatoren er rett. Og det var attpåtil bare noen billigbatterier kjøpt i full fart på bensinstajonen. Vil tro kvalitetsbatterier holder enda lengre?

 

Ingen tvil om at keepguard er utrolig strømgjerrig. Det er jo mulighet for å koble til et eksternt batteri, har egentlig ikke sett behovet sålenge vanlige batterier holder så bra.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med dette nye GSM (MMS, SMS) viltkameraet fra ABC Fritid?

 

(http://www.abcfritid.no/eshop/main.aspx ... 0_SISCAM01)

 

Har akkurat bestilt et, gleder meg veldig til å teste det ut. At ikke flere produsenter lager noe tilsvarende er pussig, det gir jo uante muligheter. Bare det å få varsling om lav batteristatus på SMS er flott.

Link to comment
Share on other sites

Etter at reveåta begynte å få revetraffikk ble viltkamera montert , men da ble mikkel skeptisk. Men har fått et par bilder i det siste allikevel :wink: Nå skal kamraet flyttes til en mer " sikker " plass for revebilder så vi får se........

 

Denne har besøkt åta mi fast hver vinter siden 96 , kan gå inn på 30m uten at den flyr.

 

normal_Viltkamera_018.JPG

 

 

Denne derimot er en ungfugl som besøker åta , sky og skeptisk.

 

normal_Viltkamera_042.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Fikk et moultrie gamespy d40 til jul og gleden var stor, kameraet fungerer greit, men kvaliteten på bildene blir så som så, dvs. at bildene får diverse horisontale striper. Varierer litt etter hvordan lyset er, fra tette smale striper til brede mørke striper.

Har det en sammenheng med kvaliteten på dette kameraet (noen andre med samme erfaring) eller kan det være noe galt med det. Evt. reklamasjons sak.

Får samme greia uansett hvilken oppløsning jeg stiller kameraet på!

 

kb3q6v.jpg

 

v6upsi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har et ute ved en rundballe. Blir kjedelig for dere å se hjort som står og spiser. Jeg er interessert i å kartlegge stammen, så for meg er det morsomt. :D

Hadde en kronhjort her en kveld. Har ikke sjekket kameraet siden da. Satser på at han finner seg til rette i granskogen ved rundballen.

Link to comment
Share on other sites

Den kunne ikke blitt tatt av dage om den hadde gått i fella, da dette var i romjula og fella var nedspent, men med åte i :)

 

Men måren var mer intr i lokkeagnboksen som sitter under fella enn agnet som jeg hadde i fella. Jeg hadde i grunn forventet at måren skulle i hvertfall sjekke fella bedre enn den gjorde. Men men til slutt sitter den vel der en dag :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en rundballe liggende ute siden medio des. Minket dramatisk etter nyttår, og i dag kjørte jeg ut tre nye baller. 140 m unna huset. Oppunder noen grantrær.

Hadde 285 bilder på kortet jeg hentet fra viltkameraet i dag. Her er en smakebit. Finner flere på siden min.

vilt_9_1_2010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har sett noe til disse kameraene enda, levering i slutten av desember? 8)

 

Vi ble antydet levering i slutten av desember fra leverandør, men dette klarte de ikke å holde (og følgelig klarte heller ikke vi å holde det...). Våre folk møtte leverandøren på ShotShow, så vi har i allefall håndfaste bevis på at kameraet faktisk eksisterer, og det er sannsynligvis rett rundt hjørnet i følge de signaler vi har fått fra leverandør i det siste.

 

De er vanskelige å få tak i, og vi velger å tolke det som et godt tegn - de jobber for harde livet... :mrgreen:

 

Fikk tilgang på en katalog med noen oppdaterte bilder rett før jeg dro hjem fra arbeid i dag, så jeg skal hive meg over scanneren i morgen formiddag og oppdatere nettsida.... I ettermiddag satt jeg midt i en haug med WolfEyes og LEDLenser, så jeg rakk ikke på det i dag. Men kameraet ser betydelig tøffere ut i virkeligheten enn på det bildet vi har brukt på nettsida, såpass kan jeg i allefall love...

Link to comment
Share on other sites

normal_PICT0582.JPG

normal_PICT0583.JPG

normal_PICT0584.JPG

Satte ut kameraet mitt på et sted jeg har sett gaupespor flere ganger tidligere, og etter 1 uke kom katta. Var litt uheldig med bildekvaliteten (typisk når gaupa kommer), men ingen tvil om at det er bakenden i ei katte som beveger ser bort fra kameraet og inn i platefeltet. Har vært borti slik dårlig kvalitet på bildene med kameraet når det er på grensen mellom fargebilder og IR-bilder. Regner med det hadde vært annen kvalitet med fargebilder.

Kameraet er Stealth Cam STC-DVIR5 Prowler

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_PICT0358.JPG

normal_PICT0376.JPG

normal_PICT0475.JPG

normal_PICT0212.JPG

normal_PICT0321.JPG

normal_PICT0302.JPG

normal_PICT0275.JPG

 

Virker som at kameraet har problemer når det er i grenseland om det skal brukes IR eller vanlig fargebilder. Virker til at om det er for lyst (tidlig morgen eller sent på kvelden) blir IR-bildene overeksponert. Helt greie bilder når det er skikkelig mørkt og ved fargebilder. Har tatt inn kameraet direkte fra Cabela's så jeg får vel leve med det. Vurderer å anskaffe flere kamera, men avventer til MMS-kameraet til ABC-fritid kommer og det begynner å komme erfaringer fra det her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Er vel akkurat som med Gud dette. Alle har hørt om det, men ingen har sett det.....

 

"Bibelen" finner du her: http://www.abcfritid.no/eshop/main.aspx?page=article&gid=60&artno=ABC000_SISCAM01

 

:roll:

 

Som Jesus; Alle venter på han, men ingen vet når han kommer.

 

En håndverker her kalles jesus fordi; Alle har sett han rundtforbi, men ingen vet når han dukker opp igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et Wildview kamera fra RollingBlock her på Kammeret, fikk endelig somlet meg til å henge det opp på reveåtet og ville sjekke minnekortet for morro skyld i dag.

 

SUNP0004.jpg

SUNP0005.jpg

 

Jeg satt forresten på åtet i natt også men duppet av i 3 tiden så tok kvelden da, neste økt satser jeg på å begynne senere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...