Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt greit det Hs Precision, men Nokiaen har vel vært umulig å få tak på i mange år.

Det er riktig, men hvis det kamera jeg bestilte/forhåndsbetalte viser seg å være så bra eller bedre enn Nokiane, så selger jeg 3 stk. til hytteeigere etc. Men først skal det testes.

 

Og hvilket kamera var det?

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt dette keepguard-kameraet og prøvd det litt. Ikke imponert over bildene som kommer om natta. Hadde mye finere bilder med moultriekameraet som har blitz. KG-kameraet har vel IR-lys. Syns bildene blir mer kornete, samt at jeg registrerer at dyra er like mye oppmerksom på dette lyset som vanlig blitz. Hele poenget nesten vekk da. I tillegg har ikke lyset like lang rekkevidde som vanlig blitzlys. Vel, fikk noen fine dagbilder her da. Mulig kameraet gjør mer nytten om sommeren...... Slenger inn et bilde, flere ligger på siden min.

vilt1111091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruker mork har helt rett i sine uttalelser om IR og blits problematikken.

 

Mange brukere og potensielle kjøpere tror at Viltkamera med IR er et ”must” for å lykkes i jakten på bilder.

Sannheten eller vår erfaring (WVAS) er at Viltkamera med IR er like synelig som blits for viltet og i mange av våre interne tester har vi faktisk færre bilder av hjortevilt ved bruk av IR kamera kontra blits på enkelte områder og i mange tilfeller kan du se at viltet titter rett inn i et viltkamera med IR og ikke bryr seg om viltkamera med blits. (Testet med å sette opp IR/blits i kryss ild og "bytte" testen)

Det er også viktig å få med seg at mange viltkamera modeller med blits gir deg Bildekvalitet i superklassen dag som natt.

 

Men det finnes selvfølgelig noen gode grunner til å velge IR kamera fremfor blits.

Skal viltkamera brukes nær bebyggelse, vei, tur stier osv. anbefaler vi alltid kamera med IR og årsaken er opplagt, da blits lyset kan bringe oppmerksomhet til stedet der ”lyset” eller ”blinkingen” kommer fra.

 

Over 4 år med forsking og mer en 50 viltkameraer ute i feltet året rundt har sørget for at WVAS vet hva vi snakker om.

Ønsker dere alle en forsatt god "jakt" på viltet :wink:

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

At hjorten stirrer meir inn i kamera ved bruk av IR enn vanleg blits kjem av at på IR kamera så lyser lampene litt før bilda blir tatt. Dermed rekk hjorten å bli oppmerksom på det røde lyset før den blir fotografert. På blits kamera går blitsen av i det bildet blir tatt. Derav forskjelen.

 

For øvrig har eg samme to kamera som mork.

At blits kamera gir betre mørkebilde er vel ganske naturleg då det gir betre lys. I tillegg stod det i nr 10 av Jakt og Vapen at IR kamera reduserer antal pixel det brukar ved mørkefotografering i forhold til om dagen.

 

Mørketest av kamera i denne testen finn du forresten i mitt forrige innlegg her. Ingen har kommentert den så eg veit ikkje om folk har gidda og sett den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid mine kamera til å ta 3 bilder i serie og har aldri sett noen bilder der dyr ser på kamera på første bilde, hvis de ser er det på bilde to eller tre..

Er det noen blits kamera som tar 3 bilder i serie?

 

En annen kommentar jeg har angående dårlige nattebilder er at skodde / dis / dogg om natta vil gi dårligere lysforhold..

 

Gode batterier er en forutsetning og vil kunne gi godt nok lys som eksemplet under fra en KG-5BS..

 

phoca_thumb_l_20090920%20033330_lv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen blits kamera som tar 3 bilder i serie?

Wildviev 5MP, er et slik kamera.

 

En annen kommentar jeg har angående dårlige nattebilder er at skodde / dis / dogg om natta vil gi dårligere lysforhold..

Dette ble betydelig redusert, da jeg laget en "fuglekasse" til kameraet. Det synes å beskytte en hel del for vind & vær, samt dis.

 

IMG_0232.JPG

Som du ser, har jeg også montert et eksternt batteri på det kameraet på bildet (Wildviev 5 mp). Jeg kjøpte et 12v/12AH, på Biltema for et par hundrelapper, og da står kameraet gjerne 1-1,5 mnd, selv vinters tid. Batteriboksen, også Biltema, kostet noe tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Angående blitz/IR-spørsmålet så har jeg samme erfaring som både mork og Winge våpen. Har filmet bla. rev og bjørn nattestid med både scout- og keepguard, og begge disse artene ser rett mot kameraet og er tydelig oppmerksomme på IR-blitzen. Så IR-blitz er ikke usynlig for dyra, og kan nok virke skremmende på endel arter. Har hørt at de aller dyreste kameramodellene har bedre kvalitet og dermed mer usynlig IRblitz, noen som har prøvd og kan bekrefte det?

Link to comment
Share on other sites

Angående blitz/IR-spørsmålet så har jeg samme erfaring som både mork og Winge våpen. Har filmet bla. rev og bjørn nattestid med både scout- og keepguard, og begge disse artene ser rett mot kameraet og er tydelig oppmerksomme på IR-blitzen. Så IR-blitz er ikke usynlig for dyra, og kan nok virke skremmende på endel arter. Har hørt at de aller dyreste kameramodellene har bedre kvalitet og dermed mer usynlig IRblitz, noen som har prøvd og kan bekrefte det?

 

Ja det stemmer, men de er for tiden veldig mye dyrere. Blitsen kalles da 'black flash' eller 'covert flash'.. RECONYX bruker det på noen av kameraene.

Kan jo håpe at de andre produsentene tar etter og bruker nyere teknologi.

Har ikke prøvd de selv..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Legger ut noen filmklipp fra Moultrie Game Spy I60.

WVAS er av den oppfatningen at Video kvaliteten er ok, men til tider litt kornete.

 

Moultrie Game Spy I60 har meget god optikk og topp bildekvalitet men av og til i gryningen noe rosasstikk eller lillatoner i fargeballansen. Alltid riktig eksponerte bilder.

img3377Moultrie%20Game%20Spy%20I60%20bilde%204.JPG

img3374Moultrie%20Game%20Spy%20I60%20bilde%201.JPG

img3376Moultrie%20Game%20Spy%20I60%20bilde%203.JPG

 

Mvh

Winge Våpen AS

Link to comment
Share on other sites

dny14y.jpg

1z3z80n.jpg

2iuaiv6.jpg

 

At I60 tar gode bilder er det ingen tvil om, jeg har totalt 7 kamera som jeg veksler mellom, 3stk I60, 1 stk I40 og 3 stk D40. I 60 sine bilder er i en helt annen klasse, men over tid så forsvinner deler av skriften i LCD/infodisplayet, tørking hjelper av og til men det er ikke alt som kommer tilbake på LCD /info displayet.

Link to comment
Share on other sites

Har da vert ute å hentet kameraet. Men ingen bilder på brikka. Men da jeg satte minne brikka inn i et digital kamera jeg har sto det: minnekort sperret. Noen som har vert borti dette?

 

Dette ordnet seg etter et lite søk på google. hehe:P

Øyvind

 

Skrivebeskyttet kort?

Pass på at den hvite låsen ikke står i LOCK.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Jeg har brukt ettermiddagen på min nye Moultrie Game Spy I60. Menyene begynte etterhvert å bli begripelige, og nå er kameraet prøvemontert i gangen for å overvåke bikkjas nattlige uvaner.

 

Jeg har satt den på automodus, og vil se hva jeg synes om dette default-oppsettet. Jeg regner med at det vil behøves litt prøving og feiling før jeg blir enig med meg selv om hva som svinger best.

 

Jeg har et par spørsmål til andre som evt kjenner kamera av denne modellen:

 

1. Jeg har valgt å sette på pin-kode funksjonen - og har funnet ut hvordan jeg kan endre pin-kode. Men kan jeg deaktivere pin-koden ? - (Den er brysom fordi jeg er nødt til å taste koden på nytt hver gang jeg har brukt lasersiktet)

 

2. Kameraet har en auto funksjon som er sensitiv for bevegelse - og en time-lapse funksjon som jeg forstår tar bilde/film på gitte tidspunkt uavhengig av om det er noe som stimulerer sensor eller ikke - Kan time-lapse funksjonen og auto funksjonen fungere samtidig?

 

3. Noen erfaringer med hvilke bildeoppløsninger som er mest praktiske å bruke ?

 

På forhånd takk :)

 

Ellers vil jeg tilføye at jeg gleder meg til å kunne bidra med noen bilder, må jo gå ut i fra at dette er noe som virker ;) - Jeg ser flotte bilder fra Winge med tilsvarende kamera noen poster over her...

 

Med jaktlig hilsen Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det kommer inn så utrolig mange spørsmål vedrørende xenon/IR, håper jeg dette svaret er godt nok!

 

Vår erfaring er at kun jerv skyr xenon.

Selv gaupe lar seg i liten grad skremme det samme gjelder mår. Grevling lar seg ikke skremme av noe, det samme gjelder rådy og elg. I områder med mye ulovelig jakt om natten med ulovelig lys har vi erfaring for at hjort og rev kan være noe skvettene. Det samme gjelder sikkert andre dyr i slike områder. Dog om de ikke forbinder noe negativt med blits som er lik naturlig lyn vil de i liten grad skremmes.

 

Litt om ”usynlig” IR-”blits” kontra vanlig xenonblits:

Alle IR kamera har iboende lang lukkertid om natten. IR lyset ”lyser ikke opp området” synlig for mennesker, men selve ”blitsen” er synlig om man tilfeldigvis ser på kameraet når bildet tas. Enkelte ”high-end” kamera som Reconyx vil selv tilpasse lukkertid etter avstand og lysforhold slik at denne blir kortest mulig, og i Cuddeback No-Flash kan man selv velge mellom kort/lang lukkertid, men man får da som for Reconyx kortere IR-LED blits rekkevidde om kortere lukkertid velges.

 

Dette skyldes at IR-LED blits utstråler sin lysenergi over betydelig tid sammenlignet med den 1/100 000 dels til milliontedels varigheten som en vanlig xenonblits har. IR kamera vil på elg i ”godt sig” på 4-5 m hold gi bilder om natten der ”øyet blir avlangt”. Generelt er det dog ikke noe problem å se kvaliteten på dyret og gevir. Øyne på dyr lyser som refleks i vanlig xenonlys og enda sterkere i IR lys som også gir veldig respons på hvite objekter. Vi sier ofte, litt forenklet, at IR kamera er best egnet for stasjonære mål ala saltsteiner/brunstgroper der dyr er relativt stillestående/semi-stasjonære og xenonblitskamera er bedre egnet for hurtige dyr på dyretråkk.

 

En fordel med IR kamera er muligheten for videosnutter også om natten da IR-LED kan utstråle sitt IR lys kontinuerlig (noe som er umulig for en xenonblits). NB! IR kamera gir generelt mindre mulighet for å skjelne detaljer i pels og flekkemønster på f.eks rev og gaupe en xenonblits. IR blits som gjerne kalles usynlig er likevel synlig om man ser mot blitsen når bildet tas (0.5-1 eller 2 sek).

 

Kun på Reconyx er IR lyset fullstendig filtrert slik at ingen rødglødende IR-LED er synlig. Vi har likevel til gode å se at dyr reagerer med frykt på vanlig IR-LED ”blits” selv om f.eks elg helt klart ser rødgløden og kun enkelte ganger med kalv på saltstein vil kua legge ørene bakover og se morskt på kameraet. De lærer likevel fort at dette ikke representerer noen trussel og bryr seg ikke om dette. Det er liten tvil om at på brunstgroper vil vi generelt anbefale IR blits da dyr forstyrres mindre enn ved stadige xenonblits-glimt. Alternativ er xenonblits med 15 til 20 min ”sovetid/time out”, men da kan man jo gå glipp av storbukken…

 

Litt om dette med blitsrekkevidde og hvorfor slik ofte angis med litt slingringsmonn. Det er en klar erfaring og utpreget tendens til at langbølget IR-LED blits ”rekker” lenger i gitt terreng en vanlig kortbølget xenonlys som reflekteres i mindre grad av annet enn grønn vegetasjon. Vdr blitsrekkevidde er det alltid en fordel med snø/rim på bakken (rekkevidde vil ofte dobles eller mer) eller grønt gress og sidevegetasjon og stjernelys/måne.

 

Vi har ikke hvitt tak ute og mye blitslys går tapt oppad. Kutikula på vegetasjon dvs ferskt løv og gress som nærmest er bokstavelig talt ”blank-vokset ferdig” reflekterer godt alle typer viltkameralys og bidrar til lang rekkevidde. Kortest rekekvidde på blits oppleves utover helt åpen nypløyd svart åker uten noe vegetasjon bak eller på sidene, eller tilsvarende på svarttråkket åpen myr.

 

NB!

Ikke sett kamera slik at det kan være til sjenanse for fri ferdsel, ingen mennesker liker å bli ”snikfotografert” på en tur i skogen. Vi som jegere/fangstfolk, biologer, zoologer og naturvitere er ikke tjent med denne formen for ”udåd”. Vi må ta den sterkeste avstand fra dette. Vi setter våre viltkamera på dyretråkk fjernt fra folk, på brunstgroper, foringsplasser/beieteplasser og lignende og kun etter innhentet tillatelse fra grunneier. Vis ansvar og hensyn! Lykke til med et helt nytt innsyn i dyrepopulasjoner og dyreatferd !!

 

Til slutt:

Se deg ikke blind på tester fra det store utland, som ofte er gjort i helt andre klimatiske forhold og (Utrolig, men sant) i mangel på gode salgsargumenter finner man i dag falske prissammenligninger på enkelte nettsider :shock: .

 

Uansett hva du velger, lykke til med jakten!

 

Mvh

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har ikke fulgt så veldig godt med i tråden nå i det siste, men tenkte nå jeg skulle prøve å bli litt mer aktiv i viltkamerasaken. Har nå opprettet en blogg hvor jeg har tenkt til å legge ut bilder/videoer fra viltkameraet mitt. Håper også at dere andre som bruker viltkamera også vil sende meg noen av deres blinkskudd! Send ditt bidrag til: jakob_a_moen@live.no :)

 

Siden er: www.viltkamera.blogg.no

 

 

Håper dere følger med og ser hva jeg og andre brukere av viltkamera greier og få bilder/videoer av :D

Link to comment
Share on other sites

Helt greit det Hs Precision, men Nokiaen har vel vært umulig å få tak på i mange år.

Det er riktig, men hvis det kamera jeg bestilte/forhåndsbetalte viser seg å være så bra eller bedre enn Nokiane, så selger jeg 3 stk. til hytteeigere etc. Men først skal det testes.

 

Nokia Remote camera er fortsatt å få tak i. Ikke PT-6, men en nyere og forbedret modell.., med flere og bedre funksjoner, og enklere programmering. ( i følge forhandleren). Skal å titte på dette til uka..pris 2900,-

Link to comment
Share on other sites

Gi gjerne tilbakemelding når dere har fått sett / prøvet disse.

 

Det skal jeg. Bakdelen er selvfølgelig at de ikke tåler vann, så må da plasseres i en dertil egnet anordning.

Batterikapasiteten er sikkert ikke all verden eller, men fullt mulig å koble til ekstern kilde.

Da det gjelder produktet som abc-fritid annonserte, er det veldig uvisst når dette kunne leveres..

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har hatt kamera ved åta og både bjørn og rev stikker av når de ser det røde IRlyset fra kameraet. På dagtid har jeg ikke sett at noe vilt er skeptisk, så det er nok IRblitzen som skremmer viltet mest. Hvis kameraet er nytt eller har blitt oppbevart inne kan godt lukta fra kameraet gjøre endel viltarter mistenksomme. Hvis kameraet er godt synlig kan bare synet skremme fks ravn og rev.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt kamera mens det har vært bjørn foran jeg og, men har ikke sett noen reaksjon der selv om det var om natta. Kun reven jeg har sett det tydelig. Du kan se på et klipp på viltkamera.blogg.no, der ser man det ganske tydelig på en rev.

Andre dyr har bare blitt nysgjerrige. Hadde for eksempel en hjort som ble nysgjerrig og dugget igjen linsa :D Har opplevd dette flere ganger :)

Link to comment
Share on other sites

Hentet ned viltkameraet som stod ved reveåtet på fjellet. Har satt det opp ved en rundballe jeg har lagt ut til hjorten. Ble noen kongeørnbilder pluss en nyskjerrig hjort. Vil ikke ha kameraet på åtet nå da jeg ikke vil skremme bort event. rever som kommer dit.

 

vilt16_12_2.jpg

 

vilt16_12_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det flere som har erfaring med viltkamera på åte? Satte opp viltkamera på et åte for en stund siden, og etter der har ikke åtet blitt røvd av annet enn fugl. Mye revspor irundt bare, og ikke et eneste bilde av rev. Så må nok ta det ned igjen å se. Veldig lite rev på bilder her også ser jeg, så er sikkert noe i det?

Link to comment
Share on other sites

Satte kamera på nyrevet kadaver av lam (tatt av gaupe) i høst. 2gb minnebrikke, bildeserie på 3, maks følsomhet, 15 sek intervall mellom bildeseriene. Tabbe... Sjekka kameraet fem dager seinere, da var det 865 bilder av kråke, skjære og ravn. Og full minnebrikke. Alle bilder tatt første dagen...

Link to comment
Share on other sites

Tøft!! Hadde vært en ypperlig julegave til seg selv :D Bare synd at lommeboka mi er såpass tynn for tiden :(

Den første som får dette, må legge ut en lite skriv om hvordan han/hun synes dette er :D

Gjerne sende meg det på mail, så kan jeg legge det ut på siden min ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er litt stiv pris egentlig men med alle de muligheter fra telefon kan man slå det av på dagtid for bilder av sjor og kråke trenger vi ikke men fra skumring og utover skjer det mest spennende. Det skulle ikke ta så mange dager før de første var på lager ble sakt i går så jeg gleder meg til og prøve dette . Vi jegere bruker så mye penger på alt så da greier vi dette også . :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...