Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

Noen arfaring med dette eller andre "mms kamera"? 1.2 mp er det litt lite eller er det andre ting som spiller inn her for å få gode bilder? Burde jeg heller kjøpe et "vanlig" vilkamera i første omgang til di med mms funksjon blir mer utviklet og testet?

 

Du bør absolutt kjøpe dette kamera :!: Jeg har selv 3 stk Nokia pt-6 kamera(som av taktiske Nokia årsaker ble besluttet å ikke lage flere av) og har/har hatt flere vanlige gjennom siste 10 år.

1.3 er mer enn nok til formålet, da disse bildene/filmene ikke skal vises på kino...Greit nok å sjekke vanlige kamera å se at der er 10 filmer, men når det piper inn MMS vet du at dyret er DER akkurat nå, og det kan ikke forklares hvor moro dette er.

 

Når jeg leser specs. på kameraet er det akkurat som jeg ville laget det selv :D Kommer nok til å bestille et sånnt ja.

Det er nok ikke mange som har Nokia sitt MMS kamera i bruk som jeg har, så mange flere brukererfaringer får du nok ikke. Alle ankepunktene jeg har mot Nokia kameraet ser jeg svenskene har fikset på dette; Levetid på batterier, 1.3Mp selv med IR, 100% vanntetthet. Programmerbar direkte på kamera også.

 

Det eneste du må spør om er om det er ferdige MMS innstillinger for telenor/netcom slik at du ikke må mate IP adresser, tilgangspunkter, etc. etc manuellt. Har vært borti noen kina varianter som dette må gjøres på manuelt, og da kan du få grå hår :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei Ole, du kan faktisk sette opp så mange du orker i utemark. Dette har jeg sjekket med politiet.

Fin måte å begrense ulovelig jakt. Jeg har luftet at jeg har ute kamera som står "i skjul med tanke på tyveri"

Sett opp 2 kamera og få tatt tyvraddene....

Men sørg da for at du holder deg i Norge. I Sverige er det anderledes.

 

http://www.skd.se/article/20090920/NYHETER/768783745/1057/*/SKANE/manga-fragor-om-viltovervakning

Link to comment
Share on other sites

Du bør absolutt kjøpe dette kamera :!: Jeg har selv 3 stk Nokia pt-6 kamera(som av taktiske Nokia årsaker ble besluttet å ikke lage flere av) og har/har hatt flere vanlige gjennom siste 10 år.

 

Når jeg leser specs. på kameraet er det akkurat som jeg ville laget det selv :D Kommer nok til å bestille et sånnt ja.

Det er nok ikke mange som har Nokia sitt MMS kamera i bruk som jeg har, så mange flere brukererfaringer får du nok ikke. Alle ankepunktene jeg har mot Nokia kameraet ser jeg svenskene har fikset på dette; Levetid på batterier, 1.3Mp selv med IR, 100% vanntetthet. Programmerbar direkte på kamera også.

 

Det eneste du må spør om er om det er ferdige MMS innstillinger for telenor/netcom slik at du ikke må mate IP adresser, tilgangspunkter, etc. etc manuellt. Har vært borti noen kina varianter som dette må gjøres på manuelt, og da kan du få grå hår :roll:

 

Takker for svar. Da blir det nok en handel snart! Skal ringe til leverandøren i sverige og forhøre meg om det fungerer med det norske GSM systemet. Dette kamera må jo bli perfekt til rev og vildsvin jakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Da blir det nok en handel snart! Skal ringe til leverandøren i sverige og forhøre meg om det fungerer med det norske GSM systemet. Dette kamera må jo bli perfekt til rev og vildsvin jakt.

 

 

Det er jo en norsk levrandør også. Men hvor mye koster det å få bilde fra kameraet da..?

Link to comment
Share on other sites

Koster det samme som når du sender en vanlig mms. Så kommer ann på hvilket mobilabonnement du skal bruke.

Eksempler:

Chess KingKontant koster deg 89 øre pr. MMS. 0,- i etablering 0,- i måneden. Da er vel resten et greit regnestykke.

 

Hvis kamera sender deg mer enn 325 MMS pr. mnd. Er Netcom FreeText det beste alternativet med 289 Kroner pr. mnd og gratis sending av MMS.

Link to comment
Share on other sites

Fikk det samme mandag jeg. Men si meg en ting: Må man lage kasse på det da? Er de ikke beregnet på å stå ute?

 

 

Trenger sikkert ikke lage kasse til det :P Men har sett på tester å til og med leverandører anbefaler å ha en kassa for å ta av for det verste regnet. er sikkert mere en bra nok med bare et tak, eller greiner over det. Da vil kameraet vare lengere :) Å det koster jo noen lapper så vil helst ha det så lenge som mulig =)

 

Edit: Glemte jo si at, ja det skal jo tåle vann:p heh

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått mitt kamera, et KeepGuard =) Ser veldig bra ut å med grei meny. Kameraet skal ut i skogen i morgen i en kasse jeg har lagd meg. Så da får man se om det blir noe resultat :)

 

 

15ojd6d.jpg

 

hehe, ja nå har jeg sett det også :lol:

 

ikke akkurat kamufasje lenger, men tørt står det i hvertfall..

 

Det er helt unødvendig med sånn ei kasse for regn, men det kan kanskje hjelpe for rimfrost og snø på linsa osv når vinteren nærmer seg.

 

Sjøl har jeg bare tatt en halv isboks og stukket bak reima for å holde snøen borte fra kamera om vinteren.

15042009516.jpg

 

:!: Det eneste jeg vil anbefale alle som har viltkamera er å smøre pakningen med listebeskyttelse (silikon) slik man bruker på bildørene.

Når kamera står ute i all slags vær og det blir frost kan man lett ødelegge pakningen som tetter kameraet.

Link to comment
Share on other sites

I dag skulle jeg ut å se etter rådyr å sjekke viltkamera mitt. Ble ikke noe rådyr men fikk se en rev som sto å åt på eplene jeg har kastet ut framfor kameraet ;) Så fikk skutt reven, men da jeg sjekket kamera hadde det ikke tatt bilde før jeg gikk fram til reven :S Kamera henger ca. 2 meter over bakken å avstand til reven va ca 7-8 meter. Så jeg lurer på om jeg skulle plassert kameraet annerledes eller hjelp til hvorfor det ikke har tatt bilde =)

 

Her er vertfall et av bildene som ble tatt når jeg gikk fram:

2jbmmg0.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag skulle jeg ut å se etter rådyr å sjekke viltkamera mitt. Ble ikke noe rådyr men fikk se en rev som sto å åt på eplene jeg har kastet ut framfor kameraet ;) Så fikk skutt reven, men da jeg sjekket kamera hadde det ikke tatt bilde før jeg gikk fram til reven :S Kamera henger ca. 2 meter over bakken å avstand til reven va ca 7-8 meter. Så jeg lurer på om jeg skulle plassert kameraet annerledes eller hjelp til hvorfor det ikke har tatt bilde =)

 

Hvilken innstilling har du valgt på "sensitivity"? Jeg har funnet ut at med 2gb minnebrikke ønsker jeg at det skal tas mest mulig bilder - det er jo bare å slette - og har satt "sensitivity" til "high".

Link to comment
Share on other sites

Duckshoot: det var et veldig klart og fint bilde.

 

Blir alle bildene så klare eller? Og hva heter i saåfall kamera ditt? (Mer enn Cuddelback)

 

 

Dagbildene blir klare og fine ja, nattbildene med IR i svart/hvitt blir noe mer kornete.

 

Det ligger noen andre bilder fra meg et par sider tidligere i tråden, fra August tror jeg.

Hønsehauken på det ene bildet er også veldig bra.

 

Når det gjelder videofunksjonen er den av betydelig dårligere oppløsning, men er alikevel grei å ha for å finnet ut hva som har trigget tilsynelatende tomme bilder. Har f.eks. sett kjøttmeiser e.l. flakse foran kamera på videoen selv om bildet er tomt, eller hele rådyrfamilien på filmen når bildet bare viser et enkelt dyr.

 

Kameraet er et Cuddeback No Flash IR - fine fargebilder på dagen og noe mer kornete svart/hvitt bilder nattestid, samt filmefunksjon og mange programmeringsmuligheter. Noe jeg er meget godt fornøyd med er batterikapasiteten - på hele Oktober måned i skogen er det kun brukt 25% av batteriene, da ble det tatt ca 20 bilder pluss tilsvarende mengde 20-sekunders filmsnutter.

 

En ting å være oppmerksom på er at dyrene blir oppmerksom på IR "blitsen" nattestid, har sett på filmene at reven ser rett i kamera når den blir filmet og stikker som ei kule ganske kjapt (kameraet er helt lydløst for mine ører). Tror det finnes dyrere kamera av andre merker der IR "blitsen" blir filtrert på en slik måte at den røde gløden jeg ser fra mitt kamera forsvinner fullstendig.

Link to comment
Share on other sites

har et Cuddeback Excite viltkamera, kjøpt nå i høst. Dette er plassert på et passeringspunkt for hjorten, jeg skulle gjerna ha vost om det går an få stilt helt av den pausen som er mellom hvert bilde? gikk jo å stille det ned til 1min mellom hvert bilde, men er det noen som hvet om det går stille denne helt av? eller lavere?

 

går glipp av en del hjort når det ikke går å stille den intervallen kjappere.

 

håper på svar!

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn kjapt, er det noen som har dette kameraet eller vet om noen som har det? Vil vel si at mms-funksjonen er temmelig viktig med tanke på jaktsammenheng....

 

http://www.z-aim.com/index-se.asp?id=42

 

 

 

 

Noen som har prøvd dette?

 

Sikkert ett bra hjelpemiddel til gaupejakta i snøfattige terreng.

 

 

Er det virkelig ingen som ser behovet for varsling på MMS? Ingen som ser genialiteten med det? Ingen som har hørt/sett/prøvd et slikt kamera? (skjønner for fotografene spiller det ingen rolle, men jøss her inne er det vel noen som er interessert i jakt? )

Link to comment
Share on other sites

 

 

Er det virkelig ingen som ser behovet for varsling på MMS? Ingen som ser genialiteten med det? Ingen som har hørt/sett/prøvd et slikt kamera? (skjønner for fotografene spiller det ingen rolle, men jøss her inne er det vel noen som er interessert i jakt? )

 

Har sikklet litt på dette en tid, lage til strømforsyning og en kasse så skulle det vel funke? Ikke noe megapixelkamera, men for å se hva som foregår må det vel klare seg..?

http://smartprodukter.com/product_info.php?products_id=1110

Link to comment
Share on other sites

Det kommer snart bedre kameraer med 4-5 mpix. og IR og mms.

Mulig derfor endel sitter på gjerde.

Det vil det alltid gjøre. Selv har jeg i flere år filmet med Nokia sitt Remote Camera, og hatt og har mye glede av det. De som jeg ser avertert nå vil sikkert gjøre jobben. De som venter, de venter. For andre så er det bare å kjøpe. Dere vil ikke angre hvis dere vil ha MMS og email bilder/filmer

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan være greit å kjøpe seg et kamera, gjerne noe rimelig, bare for å komme igang. Å få et kamera til å knipse et bilde er en ting. Plassering av kamera etc., kommer gjerne med utprøving. :wink:

 

Viltkamera er som PC. Det er stadig noe nytt, med nye funksjoner, og bedre ytelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...