Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra bildekvalitet med ScoutGuard, kamera hadde tatt 50 bilder med hjort på , og som du ser så skal jeg henge kamera litt lavere neste gang. Men bildene er jo av bra kvalitet og langt mer tydelige en jeg er vant til.

 

1011842_he9cdf9590c5639a5c1fd_v1250089718_650x650.jpeg

1011839_hbdd22c916d9ba46d55c3_v1250089662_650x650.jpeg

1011838_hf86e4e1fd9d1f9e9e95d_v1250089652_650x650.jpeg

 

Forøvrig kan jeg nevne at den klumpete Moultrieboksen som hang ved siden av Scoutguarden kun hadde tatt bilder av stjerten på hjorten. 3 bilder med hjort på, Men det kamera bruker jo omtrent 10-15 sekunder fra det oppdager dyret til det fotograferer. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei hjortefot.com!

Hvilken modell er denne ” klumpete Moultrieboksen” du skriver om!

Merkelig at kamera bruker 10 til 15 sekunder, vi har kun vært borti dette en gang og dette kamera hadde en software feil. (reklamasjon)

 

Vi selger kun en modell av Moultrie så langt og det er modell I 60, denne modellen har fungert prikkfritt så langt.

Jeg kan også nevne at batterikapasiteten på Moultrie I 60 er på hele 150 dager, huset er 100% vanntett og at utløser er målt til ca: 0.5sek.

Link to comment
Share on other sites

Hei hjortefot.com!

Hvilken modell er denne ” klumpete Moultrieboksen” du skriver om!

Merkelig at kamera bruker 10 til 15 sekunder, vi har kun vært borti dette en gang og dette kamera hadde en software feil. (reklamasjon)

 

Vi selger kun en modell av Moultrie så langt og det er modell I 60, denne modellen har fungert prikkfritt så langt.

Jeg kan også nevne at batterikapasiteten på Moultrie I 60 er på hele 150 dager, huset er 100% vanntett og at utløser er målt til ca: 0.5sek.

 

Driver og undersøker litt, er i tvil om hva kamera jeg skal velge... falt nesten over til Moultrie I 60, men ikke etter at jeg leste litt på testene til www.chasingame.com

 

"Trigger times are around 3.5 seconds. What a disappointment for Moultrie’s flag ship. This just sucks, and I do not understand how this has passed the QC folks over there in Alabama."

 

"I assume that someone just figured that when folks see the IR array come on that would indicate the speed but just because the flash goes off it does not mean that the picture is shuttered at that same time. I feel like someone dropped me off on the second floor and I just now hit the bottom. If it was bright orange I could probably make a pretty good 1000 yard target out of it. We are sure getting a stack of feeder cameras and the stack with trail cameras in it is not very big. This is a three hundred dollar camera, but it performs like a much lesser valued camera. The $115 Stealth I-540 IR will probably stand side by side with this camera and it will do 120 second nighttime videos. This is not good, come on Moultrie."

 

ikke mye skrøyd fra de... er det cuddelback nf som er "kremen" ????

Link to comment
Share on other sites

er det cuddelback nf som er "kremen" ????

 

Cuddelback No-Flash er uten tvil et meget bra viltkamera, men "kremen" er Reconyx.

 

Testen du refererer til er fra 2008 og for gammel etter mitt syn.

Viltkamera er fremdeles i rivende utvikling og kvaliteten ser nå ut til å være tilfredsstillende på mange flere modeller en det vi har sett før.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag kjem frå eit Moultrie 40 kamera. Har mange blanke bilder frå dette kameraet, så det er kanskje noe i dette om at det er et veldig tregt kamera. Får gjerne kjøpe et til seinere. Er i allefall spennende å gå ut og skifte bildebrikke mens vi venter på at jakta skal starte.

2llldgj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt 4 stk Scout guard /scout viuw ir trail camera 5 mp/ remote control

kjøpt direkte fra www.beebusyoutdoors.com og betalte 210 us per stk og fikk frakten gratis!2 av kameraene skal med til afrika til litt leopard spotting og de to andre skal brukes her hjemme til hjorten!!gleder meg til å få dem opp! :mrgreen:

 

Fikk du "free shipping" til Norge?

Vi gleder oss til å se leopard bildene her og andre fremmede dyr også :-)

Link to comment
Share on other sites

Wildegame IR4 - lite hendig kamera, med meget enkel meny, som monteres opp i en fei. Har også åpenbart en bra rekkevidde, god batterikapasitet, og en meget akseptabel bildekvalitet. Fåes hos Winge våpen.

 

Noen bilder med Wildegame IR4 - i mørke. Avstand - 15, og 20 mtr. ( over spec.)

 

normal_DSC_0006.JPG

 

normal_DSC_0012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder tatt den siste måneden med et Cuddeback NoFlash på åte.

 

Dyrt kamera, men synes bildene blir bra - noe mer rufsete kvalitet på filmene.

 

Er imponert over batterilevetiden i dette kameraet - er nå på 25% etter mer enn 3mnd i skogen.

 

En av filmene viser ei rådyrgeit som gir seg til å die tvillingkjeene sine rett bak åtet :shock:

 

normal_CDY_0001_2.jpg

 

normal_CDY_0008.JPG

 

normal_CDY_0010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder tatt den siste måneden med et Cuddeback NoFlash på åte.

 

Dyrt kamera, men synes bildene blir bra - noe mer rufsete kvalitet på filmene.

 

Er imponert over batterilevetiden i dette kameraet - er nå på 25% etter mer enn 3mnd i skogen.

 

En av filmene viser ei rådyrgeit som gir seg til å die tvillingkjeene sine rett bak åtet :shock:

 

normal_CDY_0001_2.jpg

 

normal_CDY_0008.JPG

 

normal_CDY_0010.JPG

 

Flotte bilder! gleder meg te det komme flere! :D

Link to comment
Share on other sites

sindrevr skrev:

er det cuddelback nf som er "kremen" ????

 

 

Cuddelback No-Flash er uten tvil et meget bra viltkamera, men "kremen" er Reconyx.

Har drevet med dette i 10 år- Fra triggerkamera med oppsett via kabel fra "vanlige" fotoapparater, via game-vu til dagens modeller. Tror jeg har hatt 10 typer.

 

Erfaringene mine er at hjort og rev SER enkelte IR lys. Om de ser selve lyset er usikkert, men kontrasten fra lyset ser de. Tingen er at IR lys krever energi som alt lys. Jo nærmere synlig lys en legger seg, jo lenger lyser IR lyset. Grensen på det som kalles IR går ca. med 750Nm. Dette lyset ser for mennesker rødt ut. Jo lenger opp i Nm 770>800>850 til 1000Nm jo "svartere" blir lyset å se på for mennesker, og jo kortere lyser det for IR følsom optikk, eller mer energi må til for å lyse X antall meter.

 

Dyre kamera har følsom optikk, og "svart" IR lys. Hvis noen tror at de billige kameraene er like gode som de dyre må de tro om igjen. Joda, megapixeler er fint på reklamen, men tross alt er viltkamera et redskap for å greit se hva som som rører seg uten å skremme.

 

Cuddeback "no flash" av forrige modell er rene skremmekamera på hjort :!: Testvinner...hahaha, hjorten la om stien etterhvert. Nyeste "forbedret" har jeg ikke prøvd.

 

De som vil ha sylskarpe nattbilder, og ikke støkke dyrene er følgende oppsett et sikkert kort; Få tak i en av de gamle "trigger/teller" utløserne kombinert med en 10 000 kroners speilrefleks med IR blitz+film(850 Nm +++) montert i et vanntett hylster.

 

For alle andre; Kjøp færre og dyrere(kvalitet) kamera.

 

Og til slutt; I bildemodus ser mange kamara greie ut. I videomodus ser du om de ser kamera eller ei :wink:

 

P.S. Elger ser ikke ut til å bry seg om du hadde montert 1000 metere :lol: Men hjort og rev...

 

Winge våpen ser mellom linjene ut til å ha samme erfaringer som meg, men de vil selvfølgelig selge til alle :wink:

 

Kvalitet lønner seg i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever i hjortens rike. Her er lite bjørn og lite elg. Men en og annen slengeren er det da..... Kameraet står noen hundre meter fra gården min. :D

 

Det var da en staslig kar 8)

Veldig moro å se.

 

Har ikke noen sånne hos oss.

men her er et morgenstemningsbilde jeg synes er litt fint...

20090809_215539_L.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kristian: Du må lære deg å plassere moultrie-kameraet i riktig vinkel i forhold til trekkveier. Ikke plasser det 90 grader mot men skrå det i ene eller andre retningen i forhold til stien. Da blir "strekningen" dyret må passere lengre i forhold til bildeutsnittet. Det har fanget mange hjorter for min del. Men jeg skal ikke skryte kameraet opp i skyene. Mitt har hatt feber ei stund nå. Hatt det under dyna en måneds tid. Men satte det opp igjen i dag. Det var bulker på de gamle batteriene, så jeg tror "viruset" er borte nå..... :D

Link to comment
Share on other sites

En kamerat fikk bilder av en skikkelig grov hjort . Jeg har fått de på e-post av han men klarer ikke å få de over til galleriet her på forumet. Hva gjør jeg??

 

Legg de ut på f.eks photobucket.com, og lim inn "bildeadresse her (du ser det etter du har lastet opp bildet) Eller send på mail til noen som kan legge ut for deg. Jeg har konto på photobucket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sån Moultrie d40 men får nesten bare bilder av skjør å nøtteskrike :?

Men det er vel kansje ikke kameraet sin skyld :)

Trodde jeg hadde problemer med kameraet og sendte det tilbake der jeg kjøpte det (big5as) Fikk god

sørvis og anbefaling om å sette inn ei minnebrikke. Nå fungerer det fint til mitt bruk selv om noen klager på sen/treg utløser.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har tenkt å skaffe meg et viltkamera. Har sett litt på Moultrie Game Spy D40 og på Scout Guard SG550, men klarer ikke å bestemme meg for hvilket av de jeg burde kjøpe. Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Takker for svar:)

 

Styr unna Moultrie! Treg stor kloss med under middels dårlig bildekvalitet.

Skal du ha hurtige og effektive kamera så tar du en tur innom http://keepguard.no

Link to comment
Share on other sites

Mitt Moultrie forsvant fra sin "stasjon" knappe to uker før elgjakta, etter å ha vært utplassert ved brunstgrop i tre uker.. Kjedelig når folk ikke kan la ting stå i fred! Neste gang jeg kjøper skal jeg invistere i hengelås og kjetting.. :?

 

Kjøp 2 stk. Et du setter på samme plass som det som forsvant, og et som står skjult og overvåker hvem som rapper det. Deretter kan du anmelde de for tyveri.

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_0007_%28Small%29.JPG

 

Handlet meg en billig kamera hos Winge for en tid tilbake. Gav under 1000 kroner for det. Tar hetl ok bilder om dagen. Har ikke hatt noe om natta enda. Skal rigge det opp på reveåte nå når ejg får henta noe slakteavfall. Slik at åta blir klar

Link to comment
Share on other sites

Da tenker jeg det blir et Scout Guard kamera, men har sett at noen ganger så så står det BMC nede i venstre hjørne og andre ganger står det HCO (sett på viltkamera bilder på nett :roll: ) Er det to forskjellige kvalitetsnivåer? Synes de bildene som det står BMC nede i hjørnet på ser bedre ut enn de som det står HCO på.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte skaffe meg viltkamera. Vil legge noen kroner i et bra kamera når jeg først skal handle. Skal brukes på åte,saltstein,foringsplass og trekkruter. Ganske allsidig bruk med andre ord. Lest litt om nye viltkamera med mms funksjon. Sender deg altså mms på mobil når et bilde blir tatt. Dette er jo helt genialt. Kan også stille in kamera vi mobilen. http://www.z-aim.com/index-se.asp?id=42 Her er den jeg har sett på. Noen arfaring med dette eller andre "mms kamera"? 1.2 mp er det litt lite eller er det andre ting som spiller inn her for å få gode bilder? Burde jeg heller kjøpe et "vanlig" vilkamera i første omgang til di med mms funksjon blir mer utviklet og testet?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...