Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Låner tråden litt.

 

Er det noen som har prøvd eller har noen form for erfaring med Reconyx sitt proffkamera PC900 med mmsfunksjon?

Selges såvidt jeg har funnet ut kun direkte fra Reconyx, men ferdig oppsatt med simkort til Telenor.

Skal tåle ned mot -40, helt usynlig blitz, samt kommer med 2 års garanti.

Den åpenbare ulempen er prisen, 1200usd må jo kunne sies å være temmelig stivt, iallefall etter at tollvesenet og staten har fått sitt.

 

Har et eldre reconyxkamera, dette er det eneste som fortsatt fungerer av de som er kjøpt på samme tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Kunne trengt litt hjelp til identifisering av dyr. Heller mot rådyr, men tenker også på Gaupe, beklageligvis dårlige bilder. Det er observert to gauper på viltkamera litt under en km fra der hvor jeg har mitt viltkamera. Det er mye rådyr i området. Viltkameraet står 90 meter fra huset ved en bekk. Hva tror der? Kan øret være en ung gaupe eller et rådyr med spisse ører? Edit: Det er forøvrig åte (elgslakt, hundepellets mm.) akkurat der dyret står.

 

8574_10152151244610395_1485878113_n.jpg

 

15096_10152151244505395_1844871880_n.jpg

 

1555311_10152151244470395_1259972199_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på de to siste bildene etter hverandre som i en animasjon ser det rimelig sikkert ut at det er et rådyr :)

 

 

Håper denne linken virker, og fortsetter å virke..

 

http://gifmaker.me/PlayGIFAnimation.php ... rWhUwI.gif" target="_blank" target="_blank

 

 

Forslag: Sett kameraet lenger unna og litt høyere oppe slik at du får med hele dyret hvis dette er et sted de passerer ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Når jeg snakket med OneCall for en måned siden fikk jeg opplyst at vilkamera, alarmer o.l. ikke fikk tilsluttes deres nett. De ville stenge slike abb. straks de oppdaget de.

 

Jeg gikk for Chess. Har ett MMS kamera (Bolyguard) gående der nå, og skal sette ut ett til i løpet av 14 dager-

 

Jeg forstår ikke hvordan dette er One Call sin sak hva jeg bruker det til så lenge de får pengene sine. Jeg har søkt igjennom sidene til One Call og Avtalevilkårene. De sier ingenting om dette. Her får One Call ta seg en bolle!

 

http://www.onecall.no/kundeservice/avtalevilkar-privatabonnement.php

 

Jeg bruker One Call og fungerer helt fint, de har også Telenor dekning. 150 mms for 99 kr måneden kan jeg leve med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg chattet med "kundekonsulent" hos OneCall i september 2013, og dette er sitat fra den sesjonen:

 

 

Det er ingen begrensning i det tekniske, men ettersom våre SIM-kort kun er beregnet til bruk i telefoner så vil abonnementet bli kansellert om det settes i ett viltkamera e.l.

 

 

Jeg var rimelig vantro selv og måtte spørre flere ganger, men slik var det. Har de endret dette nå så er jo det fint. Jeg fant meg en annen leverandør.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et par linker fra et forum. Masse bilder fra viltkameraer som er satt ut i omårdet rundt Chernobyl. Som i plassen der atomkraftverket smalt.

 

Et enormt variert dyreliv. Solid størrelse på grisene.

 

Interisant å se hvordan naturen blir når menneske ikke forstyrrer.

 

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=37626

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=37661

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=39064

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=37133

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=35945

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=35890

 

http://www.chasingame.com/forum/viewtop ... 10&t=34606

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I mine viltkamera kan jeg velge om jeg vil bruke MMS eller minnekort. Er bare å la være å konfigurere MMS funksjonen eller la være å sette i SIM kort, så funker det som vanlig viltkamera.

 

Hvordan definerer man bra bilder fra viltkamera.. Har brukt Bolyguard kamera fra "Netthandelen" som var det rimeligste jeg kunne finne den gang. Er godt fornøyd med bildene. 5megapixel og grei fargegjengivelse på dagslysbildene. UV blitz i mørket er nå UV samme søren, og det blir sort/hvitt med "rare" gråtoner.

Det er teknologi på forskningstadiet som gjør UV refleksjon om til farger, men tror det går en del år før det har blitt vanlig på viltkamera. Forsvaret er nok de første ut der også.

 

Som regel er det ikke kameraet, men hvordan man plasserer det, som gjør utslaget. Her finnes det noen tips:

 

http://viltstell.blogspot.no/2013/12/praktiske-rad-ved-oppsett-av-viltkamera.html

Link to comment
Share on other sites

Fader ass..

Begynner å tro at reven blir skremt av uv blitzen på kameraet mitt. Har montert det ved reveåtet, og det har tikket inn et bilde ca annenhver natt i det siste. På bildene er det ingen ting, men er ganske sikker på at reven har vært i sensorområdet, men har klart å kaste seg unna før bildet er tatt. Vurder å fjerne kameraet for å få brukt de siste 15 dagene av jakta effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt unna åtet står kameraet? Setter du kameraet lenger unna får sensoren bedre tid til å trigge. UV blitsen på mine kamera går ut til 10-12 meter, så 8 meter er rimelig perfekt.

Å sette kameraet høyere hjelper også til å dekke større område og med en kaldere bakke som bakgrunn er det lettere for at kameraet trigger på små dyr på litt avstand.

En siste mulighet er å se på hvilken retning reven sannsynligvis kommer inn på kameraet, og sett kameraet til å peke i den retningen, det gir lengre eksponeringstid enn hvis reven går på tvers foran kameraet.

 

Har mange bilder av rev. Den leer ikke på øreflippen en gang av UV blits, og mine lyser svakt rødlig (ikke lav nok bølgelengde på UV lyset til å være helt usynlig)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Kameraet står ca 5 -6 meter fra åtet, og 1,90 oppe fra bakken. Har plassert det slik at det er i retning av utebelysningen på huset for at reven ikke skal registrere kameraet. Har også dusjet kameraet med reveurin for å kamuflere evt skremmende lukt. Har satt timer på fra 0200-0600 for at reven skal få drive litt på åtet før bildet tas. Deretter ett bilde pr 45 min. Ser ikke blitsen selv, men mistenker at reven gjør det.

Kan stille blitsen til 12 meter og flytte kameraet enda lenger fra åtet. Kanskje også redusere følsomheten til lav for å sikre at reven er mitt i eksponeringsområdet når bildet tas?

Link to comment
Share on other sites

Har du kameraet på timer og automatisk utløsning, eller kun timer? Har du testet at kameraet gjør som du forventer ved å gå forbi foran kameraet selv og sjekke resultatet? Jeg må nesten spørre for det enkleste er jo ofte det som stemmer :D

 

Får du kameraet høyere opp, så er det bedre etter min erfaring.

 

Denne reven brydde seg katta om UV blits og ble vel tatt på ca 10 meters hold med kameraet ca 2.5 meter over bakken.

 

PIC+%25282%2529.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sett det på filmfunksjon ei natt, så ser du hvordan reven reagerer når kameraet knaller i vei...

 

Skal gi det et forsøk etter jakta, så jeg ikke risikerer at det blir dråpen i begeret for rakkeren som driver her nå.

 

Har skutt en del rev på åtet i vinter, og de få som er igjen her nå virker nesten paranoide. Mindre rev i hele området her enn det har vært i lange tider. Blir moro å høste av småviltet neste høst, ser veldig bra ut spesielt i forhold til harebestanden.

Kommer etterhvert til å flytte kameraet til en vinterforingsplass vi har for hare litt oppe i lia her. Moro med bilder uansett:) Både rev og gaupe har også vært innom foringsplassen, så med litt flaks kan det bli noen bilder av disse også!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del rev på åtet i vinter, og de få som er igjen her nå virker nesten paranoide. Mindre rev i hele området her enn det har vært i lange tider.

 

Det er vel en naturlig konsekvens av åtejakta at du lykkes med å ta ut de "dummeste" revene først (ungrever, rev som er litt avmagra og MÅ på åtet, skabbrev, folkevant rev osv), og etterhvert som du plukker bort disse er det de gamle, erfarne revene som verken trenger eller tør gå på åtet som går igjen...

 

Hvis det er et boly/scoutguard kamera kan det lønne seg å sette photoburst til 1, ettersom dette kameraet alltid sender det siste bildet. Dvs hvis du setter det på 1 bilde får du det første (og eneste) bildet tilsendt, setter du det på 2 får du bilde nr 2, setter du kameraet på 3 bilder i serie får du bilde nr 3...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, enig. Har litt av samme teori.

Men... Første reven var en stor revirhevdende hann på 10 kg. Deretter har størrelsen gått nedover for hver rev jeg har skutt. Den siste var ei tispe på 4 kg. Helt tydlig at det har vært en slags rangordning på åtet.

Men tror at den reven som driver på åtet her nå er ny i området og veldig skvetten og skeptisk av den grunn.

Har ikke sett en skabbrev i området her på mange år. Bestanden holdes på et minimum.

 

Og ja, det er et scoutguard kamera. Photoburst står på 1.

Link to comment
Share on other sites

Har kun negative erfaring med kamera på åta, sluttet ganske fort med dette da åteplasser som jeg har brukt i opp til 20år og kjenner godt forandret seg totalt etter att kamera kom opp, kommer aldrig til å bruke det igjen, det er min erfaring.

Men hvis du starter med åtejakt og kamera samtidig merkes det nok ikke.

Blir selvsagt noe annet når de plasseres i forbindelse med godt trafikerte dyretråkk der dyr naturlig ferdes og"rund omkring" i terrenget.

Det snåleste bildet mitt var en gammel mann med en gammel sykkel 10km fra nærmeste vei :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt som deg gamlejegeren. Det må være noe med kameraet som skremmer, og jeg tror det er uv blitsen. Åteplassen min er også godt etablert gjennom mange år. Monterte kameraet der for 14 dager siden, og siden har det vært stopp. Men skal som sagt gi det et forsøk til nå som jeg har flyttet det 10 meter fra åtet og enda høyere.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, det er et scoutguard kamera. Photoburst står på 1.

 

Ok, så bare for å tenke litt høyt. Photoburst på 1, kameraet tar/sender bilde relativt umiddelbart etter sensoren trigges. Blitsen på 6 meter, 1 bilde pr 45 min, hva med sensitivity - regner med du har den på medium eller høy, ettersom du nevner å stille ned på lav.

 

Greia kan være at sensoren registrerer bevegelse lenger bort enn blitsen rekker, og når bilde først er tatt sitter neppe reven på åta 45 min og venter på neste. Min erfaring er at reven beveger seg litt rundt åta før den går på selve åta. Tror mest det er noe med innstillingene som lurer deg. Rekkevidden på sensoren er jo rundt 15-20 m på baksiden av åta hvis du har kameraet stående 5-6m fra åta. Er det SG550-serien eller SG880-serien? På de sistnevnte er jo sensoren enda mer følsom, både bredere sektor og lengre avstand.

 

Vet ikke hvor mange bilder jeg har av rev på åte/stier osv men jeg har aldri opplevd at den har reagert på kameraet (og som regel står det på 3 bilder, dvs jeg har fått bilde nr 3). Prøv å sett ned intervallet til 1 min eller 30 sec. Og å flytte kameraet litt unna er kanskje heller ikke noen ulempe, hvis du har mulighet til å henge det på 10-15m.

 

Helt annen tanke... Hvis kameraet står sammen med åtelys, kan ikke sensoren reagere på lyset? Her i området er i allefall ikke strømnettet 100% stabilt, så av og til "flakker" lysene pga strømmen.... Kan teste det med å slå av og på åtelyset etter det blir mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre vært noe upresis med å forklare hva jeg har prøvd ut før jeg postet første innlegg i denne tråden.

 

I starten hadde jeg satt blitsen til 12 meter og 5 min mellom hver dvaleperiode for kameraet. Etter tre netter med 5 fine bilder av åtet uten rev begynte jeg å tro at reven ble skremt av kameraet. Da stilte jeg ned rekkevidden på blitsen til 6 meter, og økte "dvaleperiodene for kameraet til 45 min. Kameraet har stått på middels følsomhet. Belysningen jeg nevnte er fra huset, og 45 meter unna. Kameraet står i rett linje mot belysningen fra åtet, og jeg håpet på en blendende effekt for reven.

 

Men tror du er inne på svaret hvis det registreres bevegelser 20 meter bak åtet. Da spørs det om jeg skal vinkle kameraet ned slik at laserpekeren treffer i forkant av åtet. Beholder da blitsen på 6 meter for å unngå for mye egenblending i snøen.

 

Takk for gode teorier Jibrag!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har det kameraet såkalt "black" UV lys i blitsen? Det er endel forskning som mener at dyra ser mer av UV spekteret enn vi mennesker. Er det slik virker det litt tilfeldig om man bruker viltkamera med UV lys nært det menneskelige øyets oppfattelsesevne eller ei.

 

Jeg har forøvrig samme erfaring som deg. Dyra merker at kameraet er der/reagerer på blitsen, men det ser ikke ut til at de blir skremt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg kjøpte et Dovrefjellkamera med black IR i vinter. Noen som har erfart at dyra reagerer når disse kameraene løses ut? Ser ut til at hjorten reagerer kraftig på IR-blitzen fra mitt Dovrefjellkamera, noe bildeseriene jeg har lagt ved viser. Jeg har fra før 2 scoutguard viltkamera med vanlig IR-blitz, og dyra reagerer ikke noe særlig når disse løses ut. Kan nesten se ut til at "usynlig" black_IR er mer synlig en vanlig IR....

21cfq5f.jpg23vx4ir.jpgw9a6o8.jpg

2d0j4mg.jpgfupc00.jpg2rwtg07.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...