Jump to content

Budsjettrifle.Howa 1500, Remington 700sps, weatherby s2


Larseren

Recommended Posts

Skal ha meg en ny rifle. Har flere rifler i ulike kalibre, men denne skal bli i en av de tre store, enten 6,5x55, 308 eller 3006. Børsa skal utstyresmed demper. Et av krava er at den med demper skal ha såpass lite rekyl at jentungen på 6 skal kunne begynne å prøve den litt med lette ladninger. God tilgang på kjøpeammo og komponenter for lading er og viktig. Hvilket kaliber vil dere her på forumet gå for?

 

Så til børsa. Har sett på rem 700 sps og howa 1500 houge eller presicion som aktuelle kandidater i prisleiet jeg tenker på. Hva vil dere anbefale? Ta gjerne med pluss og minus med de ulike riflene. Har og sett litt på weatherby s2 vanguard hos xxl. Noen tanker om disse riflene, eventuelt tips til andre børser i prisleiet 5 til 10 tusen?

 

Har vel forstått det slik at remington 700 er en ener når det gjelder deler og utstyr til oppgradering, men hvordan er presisjonen på rem 700 sps rett ut av eska i 308 eller 3006. Er den brukbar eller kan en bare sette igang å fikse med en gang?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si noe for eller imot rem700 vs howa1500 (kjenner ikke rem700 no særlig), men dersom du skulle gå for Howa'n (noe som trygt kan anbefales) så ville jeg valgt en 308. Mange howa 1500 i 6,5x55 er veldig kresen på ammunisjon, noe som begrenser en del om du vil ha god presisjon. Synes Howa'n forøvrig er veldig ålreit priset i forhold til kvaliteten og presisjon. Mye for pengene kort og godt.

 

Men for en 6 åring er kanskje 6,5x55 en mer gunstig kaliber så da er kanskje rem700 et bedre valg (Uten at jeg kjenner denne som sagt).

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du får noe Remington i 6.5x55.

De hadde en classic modell som ble produsert i et år, for en god del år tilbake.

Skal ikke blande meg i våpenopplæringen men er ikke luft/salong et bedre alternativ for en seksåring enn storviltrifle med demper?

Link to comment
Share on other sites

Toby: Har både luftgevær og en brno modell 2 hvor stokken er kappet for å passe til våpenopplæring for ungene, men så er det det å ha noe å strekke seg etter da:-) Blir nok ikke aktuelt helt enda, men vil ha en børse klar til den dagen vi kan gå videre i opplæringa.

 

ctm-4. Har prøvd noen tikka t3 etterhvert og de har ikke imponert så mye at jeg synes det forsvarer prisforskjellen til hverken howa eller remington. Presisjonen er god, for all del men det har den vært i de howaene jeg har prøvd og, stokk og magasin i plast føles veldig spinkelt. Skal jeg ha tikka igjen blir det nok en brukt m590 tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har weatherby vanguard S1 bare med GRS decima hunter stokk ( rifle 2990,- og stokk 5000,-). På S1 er værtfall stokken et must å bytte om du vil ha presisjon etter gjentatte skudd, da S1 stokken presser på pipa og er romslig rundt låsekassa :/ Mulig det er bedre på S2...??

Det er mye deler til vanguard da det er det samme som howa 1500 bare med weatherby avtrekk (som flere sier er bedre enn howa sitt) :)

 

Jeg er værtfall veldig fornøyd med min rifle, så vi ikke si det er noe dårlig kjøp :)

 

Har holdt en Rem 700 en gang, og eneste jeg kan si er at feelingen på sluttstykket var litt bedre i rem'en.

Link to comment
Share on other sites

I prissjiktet 5-10000 kroner, finnes ikke bare Howa, Remington og Wheatherby. Man skal kunne finne en veldig god Browning X-Bolt i 308Win feks, fantastisk bra våpen med meget god kvalitet og presisjon. Winchester M70, "The rifle mans rifle"!

Tikka er veldig bra, Sabatti kjenner jeg ikke noe til når det gjelder rifler, kun hagle. Det finnes mye bra om man leter, leser og ser, og kanskje også prøver :-)

Link to comment
Share on other sites

Browning X-bolt er også verdt å ta en titt på ja.

 

Ellers kan jeg si at Howa'n har et fantastisk to-trinns avtrekk rett ut av esken.

 

Lavest mulig pris innenfor rammene du setter (såvidt jeg kan se bare "budsjettrifle") så er det vanskelig å ikke nevne Howa'n. Mye kvalitet per krone. Det den mangler rett ut av esken er boksmagasin, noe du evt. må kjøpe ved sidenav. Ellers er det ingenting å utsette på disse riflene. Vet ikke hvordan avtrekk og annet er på de øvrige riflene du nevner og om man trenger å gjøre noen modifikasjoner før man får det våpnet man ønsker seg.

 

Tror ikke du får gjort noe feil uansett hva du velger skal jeg være ærlig. Dra til en butikk, kjenn på de ulike riflene og kjøp den du faller for.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt. I samme prisklasse finner du tikka, sako og Kongsberg 393/389. Spesielt sistnevnte er kanskje verdens beste bruktkjøp da prisen er nede i 4K til tider.

 

En Kongsberg/Lakelander skulle jeg gjerne hatt i "garderoben" ja.

 

Tikka T3 er bra våpen ja, men ikke lysår bedre enn Howa/remington vil jeg si.

 

Har skutt med et par Howaer, vil ikke si avtrekket utmerket seg i hverken ene eller andre retningen

Link to comment
Share on other sites

Ja sant det ivara. Veldig mye å velge mellom. Men en av grunnene til at jeg kan tenke meg en rifle med enkel tilgang til reservedeler/ekstrautstyr osv er muligheten til å for eksempel få tak i en rimelig stokk til å kunne kappe av og bygge på å justere etterhvert som ungene vokser til dette bruket, samt en god og stabil synt stokk til bruk på jakt og baneskyting for meg.

 

Har gjort dette med en brno modell 2 salongrifle. Den har jeg to stokker til, den ene har jeg kappet skiver av og limer bare disse på igjen etterhvert som de som bruker den vokser. Den andre er i full størrelse, og med god bedding kan jeg bytte mellom disse to stokkene uten treffpunktsendring.

Link to comment
Share on other sites

Har både Rem.700 (30-06) og Howa 1500 (308), og kan vel si at etter å ha skutt flere tusen skudd med begge, er det Howa'en som har blitt min favoritt.

Nå skal det riktig nok sies at jeg er av den rasen som gjerne skrur ting fra hverandre, piller litt på det, modifiserer litt, for så å setter det sammen igjen. Allt dette i den tro at dingsen blir bedre etterpå.. :wink:

Remington 700'en er ikke et dårlig våpen, jeg er godt fornøyd med det, men måten Howaen er lagd på (i Japan) tiltaler teknikkeren i meg, den er helt enkelt et bedre bygd/konstruert våpen enn Remingtonen.

Kaliber? Du går garantert ikke feil med 308...

Link to comment
Share on other sites

Har weatherby vanguard S1 bare med GRS decima hunter stokk ( rifle 2990,- og stokk 5000,-). På S1 er værtfall stokken et must å bytte om du vil ha presisjon etter gjentatte skudd, da S1 stokken presser på pipa og er romslig rundt låsekassa :/ Mulig det er bedre på S2...??

 

Er jo noe alvorlig galt hvis du ikke har presisjon etter gjentatte skudd og må koste på børsa en stokk som koster nesten 2 x av prisen på børsa. Da er vel produktet i utgangspunktet ikke godt nok ?!?

 

Mitt tips i saken her: kjøp heller brukt kvalitet: Sako, Tikka & Kongsberg enn å kjøpe billigste sort. Har kjørt hele løypa fra mauser til flere hundre kroner til en blaser som tømte kontoˋn. Og i ettertid ser jeg det at det jeg har vært mes fornøyd med med tanke på hva man får for prisen, så var nok det en Tikka T3 . Men om man tar bort pris er blaseren overlegen alt jeg har hatt.

 

Lykke til på jakt etter ny børse.

Link to comment
Share on other sites

Hadde såvidt råd til weatherbyn når jeg kjøpte den for noen år siden også bygde jeg på på den platformen etterhvært som jeg fikk råd til det og det viste seg at jakt/skyting var noe jeg ville holde på med.... Og det jeg prøvde å formidle var at presisjon til børsja er bra nokk til jakt osv, men ikke til presisjonsskyting på lengre hold med gjentatta skudd, til det er stokken for dårlig, ikke selve børsja! :) For all del så bli nokk mi neste rifle noe i et annet prissjikte, men vil ikke si at 7000,- for ei flynkande ny rifle med grs stokk er dyrt (en stokk jeg er utrolig fornøyd med) for ei presis rifle med justeringsmuligheter både med LOP og kinnstøtte :)

Btw: du får kjøpt howa/vanguard ferdig med grs stokk for 6-8000 nå så :)

 

Men uansett, lykke til med valg av rifle :) like mange meninger som det er folk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv i noen år brukt en Howa 1500 med Houge-stokk, i .308 win. Dette er en enkel, solid rifle med god material- og tilvirkningskvalitet, og en sunn grunnkonstruksjon. Presisjonen er ypperlig. Hougestokken er meget grepsvennlig (ikke glatt!), og rekylkappen er meget myk og god. Rifla er ingen utpreget lettvekter, ca 3,35kg. Den kan føles litt tung etter noen dager på reinsfjellet, men dette bidrar jo til mindre opplevd rekyl, som er et poeng for dine formål. Med demper er rekylen nærmest umerkelig. Det finnes jo mange rimelige rifler med utmerkede bruksegenskaper på markedet. Til dine formål tror jeg ikke du vil angre på Howa. Bell &Carlson- stokken på "precision"- utgaven er fin den, men ganske glatt. Houge er midt i blinken, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har Rem 700, tikka T3 og Blaser R93. Vil si det sånn at Rem er absolutt ikke et dårlig kjøp hvis du skal ha ei billigbørse! Tror fort jeg havner med en til! Di er dønn solide. Kanskje ikke den glattesteog flotteste sluttstykke gangen, men den fungere uansett hvor mye juling den får! Liten beddejobb og passe på at pipa ligger fritt, samt en avtrekksjobb så har du en MEGET potent børse som kan hamle opp med det meste!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...