Jump to content

Hvilket kaliber eller type våpen foretrekkes på revejakt?


Generaldfeld

Hvilket kaliber brukes mest til revejakt?  

142 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber brukes mest til revejakt?

    • 17. Rem Fireball
      1
    • 17. Hmr
      11
    • 222
      16
    • 22-250
      8
    • 223
      34
    • 243 Win
      4
    • 6,5x55
      28
    • 308Win
      20
    • 30.06 SPRG
      4
    • Annet
      10
    • Hagle
      6


Recommended Posts

Vet ikke hvorfor, men ser at det var vel noen og tjue som hadde stemt, de forsvant plutselig...om det ikke er noe bryderi, velkommen til og stemme igjen. Er vel en god smule interessert i jakt, deriblant rev, som nå tar endel tid, for egen og andre sin nysgjerrighet hadde det vært interresant og vite hva folk bruker når de jakter på rev!

Link to comment
Share on other sites

Særs overaskende! Pr kl 01:11... 31.01.15...har 14 av 51 stemmer gått til 6,55x55...intet vondt sagt om det kaliberet! Men jeg tenker at om dette er reelt, så burde mange være kanskje være litt overasket. I revejakt miljøet er det nok oftest snakk om fin kalibre i høy hastighet som gjelder! Men så langt, så langt stemt er ikke det tilfelle.

Det viser, uten at dette er vitenskap at mange "flere typer" jakter rev, ikke bare de typiske reve jegerne, det er hva jeg tror og tenker pr nå. Fordi de, de fleste kjøper ikke og bruker en 6,5x55 kun på rev, tror nå jeg. Så her snakker vi en god kombinasjon! Flott! Jeg er overasket og inspirert! Kjør på videre! :-)

Link to comment
Share on other sites

Drar du av fem skudd hver gang innenfor en 1krone jmonsen, så stiller jeg gjerne som observatør/spotter under revejakta.

Helt enig med topp presisjon uansett vilt når det er snakk om riflejakt generelt. Selv bruker jeg 6.5x47 på rev og trener mye til å få best mulig resultat, flere ganger innenfor 1krona....

Link to comment
Share on other sites

Drar du av fem skudd hver gang innenfor en 1krone jmonsen, så stiller jeg gjerne som observatør/spotter under revejakta.

Helt enig med topp presisjon uansett vilt når det er snakk om riflejakt generelt. Selv bruker jeg 6.5x47 på rev og trener mye til å få best mulig resultat, flere ganger innenfor 1krona....

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Når jeg tester et våpen skyter jeg fra benk. Og jeg gir meg tid.

Jakt og konkurranse er noe annet. Men grunnlaget skal ligge i et nøyaktig forarbeid. Og det skjer fra en meget stabil benk, med solid støtte. Både kule og ladding er testet. for presisjon. :idea::idea::idea:

Link to comment
Share on other sites

204 Ruger selvsagt!! Bedre ballistiske egenskaper enn 223 rem på de letteste kulene best egnet for rev, hull i hull presisjon, høy hastighet og flat kulebane. Dønn effektiv og snill med pelsen. Null rekyl og lite smell med demper, veeeldig billig å skyte med når du lader selv. Trenger jeg si mer? Forundret over at ikke fler har fått øynene opp for dette kaliberet!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt 204 Ruger info. http://en.m.wikipedia.org/wiki/.204_Ruger

 

Som du skriver ahumbo, dette kaliberet har mange fordeler, hastighet, presisjon og at effekten på reven er svært god! Minuset vil nok være, som alle typiske høyhastighets kalibre, løpsslitaasje, kort levetid på pipen. Rem 17 Fireball, snakkes det vel om har kanskje en levetid på pipen på kanskje 2000 skudd, men det har veldig mye med pussing og pusse rutiner og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker å jakte med hagle, rett og slett fordi jeg synes det er mer spennende. Når jeg sitter på hagleåta så må jeg være absolutt musestille, synes denne jakta er litt mer intens.

 

Men i år har jeg latmannsåte 120m fra soveromsvinduet, da kan jeg jakte oftere.

 

Der har jeg brukt 7x65R, 8x68S og 308W, litt ettersom hva som er innskutt med passelig sikte. Tar ikke vare på skinnet og bruker derfor samme ammunisjon som på annen jakt.

 

Nå bruker jeg mest 308`n fordi den har demper. Prøver å begrense bremsespora i underbuksa til naboene. :D Har fått et par sure meldinger, ikke det at det er så mye å bry seg om. Men det koster så lite å være litt grei.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at det ikke skal mye til for å skremme, men det er noe av det som gjør det så morro. Ikke lett å være helt stille når pulsen går fra hvilepuls til 200 på et nanosekund, når reven kommer. Herlig følelse når jeg kjenner hjertet banker vilt og hører blodet bruse i øra.

 

Har åta på ca 20 m, på kanten ned mot et juv. Mikkel kommer som regel plutselig nede fra juvet og inn på åta.

Sitter slik at jeg bare trenger å løfte kolba opp i skuldra. Pipa ligger ann mot kanten på gluggen som er polstra og stikker ikke ut.

Har ikke på sikringen når jeg sitter der.

Bruker bare absolutt helt lydløse klær, sitter på et saueskinn i en gammel lenestol som er vinkla noe forover. Det er behagelig å sitte helt stille i en 2-4 timer der. Ideelt sett bare øya som rører seg.

 

Vær og føre spiller selvfølgelig også en rolle, i forhold til hvor var reven er. Liker best å jakte der når det er overskya og litt snø i lufta.

Link to comment
Share on other sites

8X68S, veldig godt skrevet og beskrevet! Det er slikt som viser alt det andre enn feks selve skuddet, som hører med til jakten! I det du har skrevet er det veldig mange faktorer og veldig mange detaljer! Det er slikt som krydrer det vi holder på med, vår felles store interesse for jakt, og som gjør at det får en slik betydning som det nettopp gjør! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...