Jump to content

Rødpunkt, så lavt som mulig.


Olesøn

Recommended Posts

En viss elgbørse som etterhvert skal få en egen tråd skal ha rødpunkt. Denne optikken skal monteres på en liten skinnestubb foran på låskassa. Eneste jeg har av sorten nå er en Trijicon, men den skinnemontasjen som hører til der bygger altfor mye. Dette ødelegger for både estetikk og sikting. Så da lurer man på følgende: Hvilket lite rødpunktsikte er lavest montert? Ikke rør, tenker type Docter/Trijicon med ei linse og ferdig. Noen som har eid diverse og kan gi meg en pekepinn?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun skal ha til rødpunkt og ikke har tenkt å montere kikkertsikte, så er det ingen grunn til å montere ei picatinnyskinne. Da holder det med en base på fremre bru. Om jeg ikke husker feil så har nå både Henneberger og MAK hurtigmontasjer som passer bl.a. Docter. Dette er en ombygd Henneberger, med noen deler fra Leupold QRW og litt "fintfølende jobb" med ei nålefil. Funker som snus etter samme prinsipp som Leupold QRW-ringer.

doctersight-01.jpg

doctersight-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jernsikte med LED? Blir omtrent som fiberoptisk det vel, bortsett fra når det blir veeeldig mørkt. Jeg har fiber på både hagle og pistol, og min erfaring er at utendørs så lyser det så bra at det ikke er der begrensningen ligger på hvor sent jeg kan skyte. Det hadde vært morsomt å prøve med LED-korn, men det må uansett bli veldig forskjellig fra rødpunktsikte.

Link to comment
Share on other sites

Og med en tilpassa stokk er en "line up" med børsa i skuldra. Stokken er like viktig for rask skyting som siktemiddelet. ( tror jeg)

Kikkert med lav forstørring, rett avstand til kikkerteten, rødpunkt for både dag og natt og begge øya oppe er raskt nok for meg. Kan skru opp forstørrelsen når avstanden krever det.

 

Enda et valg :D

 

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss har vel hatt bare en av typene og da er det vanskelig å uttale seg om hvem av dem som er lavest. Du så en av mine montasjer av Docter på bildene over. Har også Burris Fast Fire og det er tilnærmet samme høyde. For å komme lavest mulig kan du jo få børsisen til å sette skinna på pipa i stedet for kassa. Fres radien under på skinna, så trenger den ikke være tykk på midten. Gjør noen millimeter på de fleste våpen det også. Et annet alternativ kan være å kikke på noen av de nye skinnemontasjene som er kommet, tror det var fra Henneberger. En børsis kan helt sikkert kombinere en av disse med en liten "metallkladd" på pipa. Lavere kommer du neppe. At siktet kommer litt lengre fra øyet trenger slett ikke være noen ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Micro sitter lavt på Blaseren hvertfall, og jeg er meget fornøyd. Om du må ha skinne å feste i på din rifle, så blir det jo høyere, men må vel gå an å få til en customløsning? Å få til en løsning som blir like lav/ nesten like lav som åpne sikter blir vanskelig uansett.

 

Edit: når jeg leser gjennom tråden synes jeg kanskje du har fått gode svar tidlig(mitt var heller dårlig, da du ikke skal ha rørsikte, sorry). Er du kanskje noe kravstor? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingen ting om hvilke type rifle du skal feste remediene på. Men her er et eksempel på lav montasje på en Husquarna 640. Her er kilesporet til baksiktet brukt som ene festepunktet. En settskrue gjennom montasjen sørger for ekstra sikring. Siden jeg er litt tilhenger av både belte og bukseseler er det frest en liten flate over kammerdelen der montasjen ligger an, og som er festet i enda en skrue. Høydemessig flukter toppen av montasjen og toppen av låsekasseringen på kassa. Du sparer med andre ord tykkelsen på montasjen du eventuellt monterer på kassa.

 

 

29eopl.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har noen testet hawke red dot rd30 1x25? ser at man får tilpassede mont ringer 9-11mm. da kan man putte dette siktet rett på baikal kombien noe som bør bety lav total høyde. har ikke sett dette siktet før men etter teno astro Norge sin fine kundebehandling av OIH her på kammeret :thumbup::clap: så måtte jeg se om dette firma hadde noe intr produkter på hjemmesidene deres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Slenger meg på denne tråden, da emnet var nært opp mot hva jeg ser etter.

 

Målet på litt sikt er at den nye bøylerifla (Henry big boy steel) kun brukes med jernsikter, men dette er uvant, så vil ha mulighet til å bruke optikk i en overgangsperiode.

Hadde ikke tenkt og stresse med dette, men så er det jo vennedager på XXL med 25% på optikk. Da kommer havesyken.

 

De har en Vortex Razor 3MOA og en Zeiss Victory compact point standard.

Zeiss'n er billigst og ser billigst ut, derfor heller jeg mer mot Vortex.

 

Noen som har erfaring med disse?

Kan de monteres uten skinne, mer som på pistol, slik at utseende på børsa blir minst mulig vandalisert?

Skal lese hele denne tråden etterpå, kanskje er det noen gode tips her allerede. 

 

Edit: mange tips mtp. montering over her, så da er det hovedsaklig tanker og erfaringer med de to siktene jeg er ute etter

Edited by psAico
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Kan være, men brass bead'n som står på tuten i dag dekker ca. hele svarten, så en 5-6 MOA forbedring er det uansett 😉

 

Mer bekymret for vannfølsomheten som jeg leser om vedr. disse refleks siktene. 

Trøndelag har ikke den beste  nedbørsstatistikken, spesielt ikke på høsten.

Hvordan er din erfaring med RMR i regn?

Link to comment
Share on other sites

@Kuli ca. samme utgangspunkt her. 44 magnum blir nok aldri dratt med ut der det er snakk om lange hold. Dessuten er det jo planen at rødpunkten skal av etter en stund, så ingen grunn til å venne seg til å skyte på mer enn 50-60m.

Jeg har null erfaring med rødpunkt, men 3 MOA virker ikke avskrekkende stort på papiret. 

 

De fleste eksemplene jeg finner av Vortex'n på interwebben er forholdsvis usexy AR montasjer. De peneste lever action montasjene jeg finner eksempler av er med Burris Fastfire. 

For en gangs skyld ser fornuften ser ut til å være sterkere enn havesyken. Trur det lureste er å sitte litt på gjerdet og gjøre litt mer research... 

 

Denne tråden var uansett litt bildefattig, så her er noen eksempler med Burris, som ikke totalt ødelegger god-følelsen. Såvidt jeg kan se har Burris samme innfesting som Docter og pistolsiktene til Vortex, så alle disse burde kunne monteres med ca. samme resultat.

 

completefastfireiiiinstal.jpg6523708793_ce0b445a1c_z.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet tidligere. Har lagt bilder av Henneberger montasjen i en annen tråd og glemte at jeg skrev om den her. 

Denne er er for Aimpoint micro. Den er skrudd fast i skinna på en drilling. Bygger bare en mm. Aimpointen synes ikke i kikkertsiktet siden den kommer så lavt. 

 

A3D5A3A9-EBA1-4D39-B2D8-485F27B8AD4A.jpeg

B308A166-7F6C-42FF-8A8E-09D148FEEBB7.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...