Jump to content

Vintercamo eller grønne jaktklær?


Stabbis

Recommended Posts

Jeg lurer egentlig på om det er nødvendig med vintercamo når man er på jakt?

Personlig bruker jeg bare "vanlig" grønne jaktklær, men har jeg noen nytte av vintercamo? Kommer jeg mer usett frem eller er det mest et salgstriks?

Jeg jakter småvilt med både rifle og hagle. No er jeg ikke noe ekspert på hva forskjellige småvilt har av fargesyn, men jeg vil tippe generelt at lyd skremmer mer en farge.

Håper noen kan veilede meg på rett spor her :)

Link to comment
Share on other sites

Fugler har bedre fargesyn enn mennesker, hjortevilt har dårlig fargesyn, annet småvilt er usikkert.

Jo mindre dine klær avviker fra bakgrunnen jo mindre muligheter har dyr for å se deg.

Det er ikke nødvendighvis kamuflasje, men det at du ikke står i kontrast mot bakgrunn som gjør deg vanskelig å oppdage.

Link to comment
Share on other sites

Her spiller vel trua inn en del også...

Det har blitt skutt massevis vilt i vinterskog uten kamo..

 

Men - fugler ser bra, også farger.

Alle dyr ser kontraster.

Alle dyr ser bevegelser.

Om en svart flekk i skogen bare ER der, tror ikke jeg gjør noe. Men en svart flekk som beveger seg, vil få viltet til å reagere.

 

Jeg bruker vinterkamo. Jeg tror at det gir meg en liten fordel. Når jeg smyger på tiur i topp. Når jeg sitter eller står på post og skal heve våpenet. Eller om jeg skal smyge innpå ei rype som kanskje trykker svært usikkert foran hunden. Jeg tror vinterkamo gir meg bittelitt mer å gå på. Kanskje marginalt, men dog.

Og JEG trenger alle marginer jeg kan få.... :lol:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har biltema sin, synes den er grei.

Om den har synes i UV-lys vet jeg ikke, og jeg har ingen lang skuddliste som bevis... :lol:

Men har skutt både fugl og rev med den.

 

Hare har neppe godt fargesyn, eller syn i det hele tatt.

Men de ser bevegelse, f.eks når man løfter hagla....

Står man da med grønn drakt mot hvit skog så er jeg overbevist om at den ser bevegelsen ennå bedre...

Som sagt, jeg TROR det gir meg litt større marginaler....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jegere er generelt for opptatt av kamuflasje og lydløst stoff, når de likevel forserer terrenget som en drektig flodhest.

 

Lyd tror jeg er det som støkker opp fugl lettest. På annet vilt er som regel farger ikke så viktig, da er det heller en fordel å synes for andre jegere.

Såe.. kamuflasje på jakt er overvurdert, med mindre det poseres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke vinter camo av noe slag, ikke hverken fordi jeg er så dyktig eller god, og i den tro, men rett og slett så har det ikke blitt slik. Jeg bruker klær som er grønne og brunlige, og en camo dress som er lite brukt, de to førstnevnte er Chevalier dresser. Når det er godt med snø ute, og jeg traver rundt, så blir jeg jo meget merkbart markert i terrenget, men pga måten jeg jakter, så har det ikke vært helt nødvendig for meg og kjøpe vinter camo. Men helt klart, jeg ser at det både utgjør en forskjell og at det er en god investering.

Her hvor jeg jakter er det svært få dager med snø før jul, etter jul noe mer, men da jakter jeg kanskje mest rev fra jaktbu.

Link to comment
Share on other sites

kamuflasje på jakt er overvurdert, med mindre det poseres.

 

Hehe... :) Vil du ikke at noen skal se deg posere altså? :wink:

 

Menneh... Over til trådens mening. Jeg synes det er mye "rart" å se av kamuflasje. Hvite dresser med "skog" på, synes jeg ser passe tullete ut og om man skal være "usynlig", må man futte rundt i bjørkeskog som ikke har mistet løvet. Jeg har en Pinewooddress med altfor mye trær og kvister på og føler meg ikke veldig usynlig akkurat. Kjøpte den fordi den var billig og fordi forsvarets jeg hadde var for liten. De med mye mønster passer nok best for posteringsjakt. De helt hvite eller med lite mønster på passer best for de som beveger seg, innbiller jeg meg.

 

Blir nok til at jeg kommer til å skaffe en som enten er helt hvit eller som har bare bittelitt mønster, om det finnes. Om det hjelper er en annen sak, men følelsen av at det hjelper teller jo litt.

 

Men aller viktigst er det å gå steder hvor viltet ikke ser langt. Man vasser ikke midt utpå myra på toppjakt når man kan gå i skogkanten.

 

Jeg har noe i likhet med denne, men har ingen godfølelse når jeg ser ut som et vandrende tre:

m9z8x_4-yZLdB_adERvYaDg_zpsrdbyt63v.jpg

 

Kanskje noe med mønster ala dette, er bedre?:

mHvhPAdvMtrYA_26yTDfcOA_zpsyszltsam.jpg

 

En kan jo ta den heeelt ut og da :lol: :

CamouflageHuntingcamouflageclothingCamouflageclothing_zpsyi5srefo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen vinter hvit type dress aller camo, men ser helt klart at det kunne vært veldig greitt å ha! Nå er det slik at her på Vestlandet hvor jeg jakter, er det veldig lite og sjelden snø før jul, så da har ikke behovet vært helt tilstede, sammenlignet med områder hvor det er lenge og mye snø. Det har helt klart fordeler med vinter camo/dress, liten tvil om det.

 

Jeg har tatt høyde for, så godt jeg kan, når det har vært snø, hvor og hvordan jeg beveger meg med enten noe grønnlig og brunlig i jaktdress verden, det gjelder også postering. Som nevnt i tråden her, så er det ikke så enkelt og høre evt en mørk skygge som prøver og snike på hvit bakgrunn, enklere da selvsagt med noe hvit på seg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har kjøpt en tysk vinterkamo i bomull. Den er one size fits all og så har den noen merkelige løsninger på stramminger og lommer, så jeg har tenkt å sy den litt om. Glidelås i stedet for knapper, endre noen lommer , samt lage en kikkertlomme. Tenkte at jeg skulle farge den litt også, kanskje "digitalkamo" for å bryte opp det helhvite. Tror ikke kamo er så nødvendig på rypejakt, men jeg har tenkt å prøve meg på tiuren og da vil jeg ikke stille med handikapp. Må forresten også ha nye ski, mine 2 meter Åsnes fjellski bærer ikke mine 75 kg i de dype svenske skoger, skal opp på minimum 270.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra 2 dagers rypejakt på Hardangervidda vest. Mye mer snø enn barmarksflekker, - og da med snøcamo. Som også andre skriver så kan det kanskje ikke være så fordelaktig med store kontraster i forhold til bakgrunn, selv om rypene sikkert har opptaga deg lenge før du ser de selv. Innbiller meg at en med snøcamo ikke fremtrer like skremmende som en mørk kontrast, og det psykologiske aspekt skal en heller ikke kimse av..

Bruker en dress som kosta 2.50 på overskuddslager fra forsvaret, med glidelås og borrelåser både her og der..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...