Jump to content
Sign in to follow this  
Totenkopf

Speilreflekskamra, hvor lenge varer de?

Recommended Posts

nå er jeg kun "hobbyfotograf", men her er mine erfaringer:

jeg har hatt Nikon D80 og Nikon D7000, begge ble flittig brukt.

D80 hadde gått ca 19 000 exponeringer når jeg ga det til til fatter og han har brukt det MASSE etter det. går fortsatt som ei klokke!

D7000 kameraet mitt har gått ca 16 000 exponeringer nå. ved 15 000 expo hadde jeg kameraet inne på sercice hos en fotobutikk(ikke noe galt med kameraet, kun for å ta vare på det). spurte de etterpå om alt var tipp topp og det var det. fikk tips om at det kan være en ide å ha det inne på service pr 20 000 expo slik at de kan gå over mekanikken i det, samt rengjøre det hvis nødvendig.

tror kameraer er som en bil, er man nøye med vedlikehold og sender det på service i ny og ne så varer de leeeenge:)

Pentax K3 er garantert for 200.000 eksponeringe og K30 for omlag det halve. Av de kameraene jeg eier/ har eid har K3 utmerket seg som en absolutt favoritt.

Ellers er jeg enig med forrige taler: godt stell og renhold forlenger nok levetiden betraktelig.

Et kamera som har gått 22000 eksponeringer er knapt innkjørt. De fleste er garantert over 200000, og de klarer sikkert minst det dobbelte. Hvis du er redd for at lukkeren skal gå, er det også veldig vanlig å skifte dem hvis de slites ut.

Nå kjenner jeg saken via annenperson, men greia var at det ikke lønnte seg å bytte lukker (som var gåen etter ca 22k expo.). Noe linken din også bekrefter(så det etterpå). Jeg husker ikke hvilken Nikon det var, annet at det var en midt på treet.

Konklusjonen er vel at med god behandling en kan forvente at lukkeren holder betydelig lengre enn 22k expo. om en ikke har maks uflaks.

Typisk for mange Canon EOS er såkalt garanti på 100000exp, men mange f.eks EOS40D henger seg opp etter 10k exp, koster mer å skifte lukker enn å kjøpe et brukt hus.

Det er nok variende hvor lenge de "lever" da jeg har et gammelt digitalkamera liggende som ble kjøpt i 2002 eller noe...

Like fullt er det hyggelig med de gamle manuelle, de er "evigvarende"

Det hadde en sjarm med de gamle, med rull!

Jeg har levd mesteparten av livet mitt mens de gamle med rull var enerådende. Hva synes du var sjarmen med de gamle med rull?

Jeg stiller meg bak spørsmålet over. Hvor var gleden med 24/36 bilders rull, dyr fremkalling, egen fremkalling i kornete S/H eller dias og det faktum at den grisedyre rullen i kameraet bestandig hadde feil asa?

Jeg kjøpte K3 i september og har antagelig tatt flerfoldige ganger mer bilder med det enn med mitt Program A som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene i -84. Foto har blitt rimelig på godt og vondt. Det gode er at det ikke lengre spiller noen rolle -kostnadsmessig- om du tar 24 eller 24000 bilder. På den annen side er "det gode bildet" blitt kraftig devaluert som følge av at det tas så uendelig mange.

Til tross for at jeg sjelden går noe sted uten et kamera (takket være de nye "proffkompaktene"), og tar mange bilder, så har jeg fortsatt til gode å slite ut et kamera.

Jeg har levd mesteparten av livet mitt mens de gamle med rull var enerådende. Hva synes du var sjarmen med de gamle med rull?

er kanskje på plass med denne: :mrgreen:

hipsters-copy.jpg?w=640

HAdde ett Eos 7d (garantert for 150k eksponeringer) som holdt i ca 350k, men det tok kvelden pga fuktskader (ikke superglad i saltvann skjønte jeg ;-) )

er nå på mitt andre 7d som har gått 250k sånn ca, hvis man behandler de pent så holder de veldig lenge, de har heller aldri vært inne til noe sjekk. tidligere jobbet jeg som selger som solgte kameraer, og ja, det er vanlig at man anbefaler å kjøpe ett nytt kamera fremfor å bytte lukkeren (koster gjerne mellom 4-6 tusen, avhengig av merke og modell). så når jeg sto i butikk at det var mange som bruker kameraene sine lite iforhold til hvilke ambisjoner de hade når de kjøpte kamera, etter 3 år så hadde de gjerne tatt 15.000 bilder, og hadde da ett vanlig "nybegynner" kamera, så å bytte lukker (eller lcd skjerm,vannskader osv) til 4-6 tusen fremfor å kjøpe ett nytt kamera til 4000 er lite "lurt". så det har sikkert bare vært en "missfortståelse" om budskapet tenker jeg :)

Hei,

Takk for alle svar og oppklaringer, det er noe i det gamle jongelordet: spør på kammeret od du får svar :mrgreen:

er kanskje på plass med denne: :mrgreen:

hipsters-copy.jpg?w=640

Sjarmen med rull er håndteringen av filmen inn/ut av kameraet, levere den hos fotohandleren, vente, betale og finne 37 :!: bilder hvor ca 1/3 er bra.(i dag drukner de 3% virkelig gode i halvgode og halvdårlige, mulig kravene er blitt større med årene)

Han som introduserte meg for speilreflekskameraet på 90 tallet fløy rundt med et kamera med 100ASA, et med 400ASA og et med teleobjektiv :!: Alle tre hadde noen voldsomme objektiver :mrgreen:

Har forresten en rull Fujii Velvia i kjøleskapet enda.

En jeg jobbet litt sammen med for en stund siden hadde kjøpt et nyprodusert belgkamera for 120 film :!:

Gullvingen, det gleder meg at du koser deg i mørkerommet, min fetter og jeg snakket om å dra frem noen gamle kameraer og prøve oss i mørkerom.

Jeg er muligens hipster, når jeg drar på skytebanen har jeg som regel en 1911 i bagen og jeg har heller ikke smartphone.

Dauingskalle

Vel...jeg bruker en 1911, har kamera med rullefilm, hører på Uriah Heep og bruker ikke smart telefon jeg heller...så det er fremdeles håp for de gamle tingene som fungerer vs nymoderne greier...

hehe, var nok litt frekk med den kommentaren der. Er man over gjennomsnittet interessert og har det gøy med det man holder på med så er man vel mer nerd enn hipster? :)

(selv liker jeg både gammelt og nytt - hører f.eks både på spotify, cd, vinyl - og kassett :lol: )

Det viktigste er jo nettopp å ha det gøy, stresse ned og ikke rase av sted.

Hva lærer man ved å benytte "de gamle tingene" tro...?

Tradisjoner, håndtverk...men for all del, jeg er ikke fremmed for det digitale heller :D

og har litt fetish for duppeditter...