Jump to content

Benelli 828 o/u


lipitor

Recommended Posts

Hmmm... ejectorproblemer fra første skudd og de babler om lav rekyl selv om det ser ut som den duden er på nippet til å bikke bakover av rekylen. Ser jo nesten ut som om han skyter kraftig jaktammo. Og det nevnes "lightweight", men 6.5 pund er vel ganske normal vekt eller?? Typisk amerikansk bable-review :lol:

Link to comment
Share on other sites

har lurt på denne i noen uker nå, huff for en skuffelse,(ikke teknisk, men utseende spesielt, bare å vente på en restyla version, dritstygg som den er nå. kommer vel noe camo 3.5" etterhvert sikkert. liker ikke toplever, fiskeskjella på siden, og receiver. ufo hagler er vel ikke noe nytt med benelli.vinci-2012conceptgun_1net.jpg?itok=ZTGX_dst

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Testet på banen for en måned siden. Han som eide hagla var veldig fornøyd. Han hadde hatt en Benelli halvauto tidligere og ville ikke tilbake selv om det er tillatt med tre skudd her i Sverige. Synes avtrekkeren var bra. Den kan chimses på linje med halvautoene. Hvis du kan leve med utseendet blir du sikkert fornøyd 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei

Da er ny O/U anskaffet, og det ble en 828u med blank kasse og 28" løp. Kun prøvd noen få skudd ennå, men virker å være et godt valg så langt.

Blir nok så M2`n må vike en del i høst.

Skal skrive noen ord om den så fort den er testet bedre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja da er hagla testet en del på banen. Så langt er jeg meget godt fornøyd med god balanse og ei hagle som "sitter som støpt" med en gang. Lett og "svinge", rett å slett stødig til å være en lettvekter. Hvis jeg skal legge noe på den negative siden så må det være at det er nok litt rekyl i den, ikke ubehagelig men følbar i forhold til M2'n. Jeg har ikke prøvd den på "sportingen" ennå, men det kommer i nærmeste framtid. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt våpen! Lette våpen blir det alltid mye rekyl i. Av den grunn har jeg pensjonert 20 eren på 2.7 kg på skarven:) og skal til høsten prøve en gassdreven Browning B80 med stålkasse på skarv, ender, og gås. Er det noe jeg føler er ødeleggende for god skyting så er det nettopp rekyl. Jeg er generelt allergisk mot pr påstander, men om du kan backe opp hva de påstår etter en sesong eller tos bruk, ville det vært supert. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er det noen flere som har erfaringer med denne hagla? Jeg lekte litt med tanken på en O/U i løpet av jakta i høst og ble fristet av det jeg leste om 828U. Jeg er på jakt etter en lett hagle som er stødig og god i svingen også. Jeg liker designet og den slanke låskassen frister også for en som er vant til å bære rundt på en Beretta Silver Hawk sideligger. Det at hagla er lett plager meg ikke, den skal bæres mye og det er gøy når man kjenner at det smeller.

Ellers må jeg bare skryte av Våpen-Søilen her i Bergen. Var innom en tur med guttungen i går siden han var litt for syk til å gå på skolen. Da ble vi enige om at de skulle ta en 828U over fjellet så jeg kunne se på den. I dag før lunch fikk jeg beskjed om at børsa var på plass hos de! Og nå plages jeg med tanken på at jeg ikke rekker å stikke innom der før over helga. Når jeg i tillegg kunne rusle ut derfra i går med en billig ny stokk til en gammel Brno 2 slik at småen kan få seg en stokk som passer en ung kropp kunne det knapt blitt bedre! Satser på noen gode økter på skytebanen med guttungen i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei hagle på 3.7 kg som jeg brukte på rype samt skogsfugl som føltes lett å lugge rundt på tur. God å skyte med var den også. Jeg gikk også en helg med ei pumpehagle som veide 2.9 kg, men den var grusom å bære rundt, fortung som den var, vinglete og ikke minst vond å skyte med. Nå er nok den Benellien langt bedre balansert enn pumpa. Men rekyl er aldri bra, uansett hvor gøy det kan være. Men at den kan være komfortabel å skyte med litt lettere rypeladninger tror jeg. Men ankepunktet er vel nettopp rekyl, og for noen designet på den Benellien. Samtidig tror jeg annenhåndsverdien er litt svak. Om du skulle angre deg. Det finnes tryggere kjøp der ute. Men har man lyst har man lov:) Forresten enig ang søylen, kjøpte ei ny sjøhagle der, og de forer meg på kvalitets ammo til gode priser

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@hovdeknuten, takk for svar!

Da har jeg kikka på mirakelet og det er et fint og velbalansert våpen med 26'' løp. Mulig 28'' ville vært enda bedre balansert men det blir 5cm mer å ratte rundt på i rugdebuskene tross alt. Lett å bære er de første ordene jeg tenker på. Og når jeg jakter skogsfugl og rugder er det slik at hagla bæres. I hånda, ikke i reim. Kvalitet og finish er som forventet for prisklassen, designet og dippeduttene liker jeg. Jeg tror jeg har et svakt punkt for ingeniørvåpen  🙄

Jeg er som nevnt ikke videre bekymret for rekyl, selv om det er litt flåsete å bare si at det er gøy når det smeller. Jeg går greit en dag på fasanjakt med sideliggeren, og den er lettere. Da kan det gå en eske med 34-36grams skudd. Og noe tyngre ladninger enn det ser jeg ikke hensikt i å bruke under jakt i på tørr grunn. Jeg tror heller ikke annenhåndsverdien er helt Beretta-style. Men nå er det faktisk over 20 år siden sist jeg handlet hagle så det er ikke så mye gjennomtrekk i den delen av våpenskapet at det gjør noe. 

Jeg får ruge litt på det men det spørs om det ikke ryker en søknad inn til kontoret i Odda en av dagene  😃 

Link to comment
Share on other sites

Håper du kommer med en oppdatering og med litt synspunkter etterhvert som du har fått brukt den litt. Det er uten tvil et kult valg da, om du går for den. Andre som har den burde gjøre det samme, da den som sagt har fått et rykte på seg som kansje ikke stemmer lengre? Den gjorde iallefall et forsøk på å finne opp kruttet på nytt da:)Og er det den du har lyst på så blir du sikkert ikke fornøyd med noe annet? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt meningsløst å velge en versjon av jägerlås i en hagle. Som alle vet har haglepatroner rettveggede hylser, så i et tradisjonelt brekkvåpen går kraftstøtet fra rekylen, rett i baskylen.

 

Dette er en "løsning" av et ikke eksisterende problem, som kun er laget for bruk til villedende markedsføring. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@hovdeknuten altså, det jeg har lyst på finnes i gun rooms i England 😳 men jeg får være litt realistisk denne gangen. Ja, dersom jeg ryker på et kjøp eller en prøveskyting skal det komme rapport ganske fort. Og kanskje en mer grundig oppsummering etter at høstjakta er i gang. Jeg har sett videoen du linker til før, samt lest en del kommentarer og anmeldelser som er både gode og dårlige. Det er noe å tenke over der også og jeg går ikke inn  i et eventuelt kjøp med bind for øynene. Men jeg tror det er mer eierglede og bruksglede i den børsa der enn hva jeg ellers ville fått før en nærmer seg store penger. Jeg skal ha O/U denne gangen og får ikke helt feelingen av en hyllevare-Beretta eller lignende. 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Da har 828`n vært med en høst på jakt og en del på banen.

Jeg har forandret sikringen på den da denne var noe "flat og glatt" på våte dager, slik at tommeltotten gled rett over.

Skytemessig en meget god hagle (pent utseende også), så jeg har overhodet ikke noe problem med å anbefale den til flere.

Den er en fryd å bære (lett), fin balanse og etter min mening pen også.

Jeg syntes den var noe frisk på rekylen til å begynne med, men ble fort vant den etter noen skudd (Blir litt urettferdig å sammenligne rekylen med M2`n min ser jeg).

Så etter min erfaring og mening er det ei kjempefin hagle på alle måter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har mirakelet fra Urbino fått sin første runde på trap-banen. Dessverre ingen bilder, for det hele ble gjort i en håndvending på vei hjem etter vakt på riflebanen. Men det smeller, det gjør det. Det ble mest treff, sytten i tallet. En rusten skytter som ikke har vært på en trap-bane på 15 år får ta skylden for det tallet. 

Jeg er ganske normalt dimensjonert så det ser foreløpig ut som jeg ikke trenger å bruke noen av alle shimsene som følger med. Men kanskje så jeg litt mye skinne noen ganger? Får teste senere om det er meg som ikke er nok nedpå eller om det må justeres litt. Børsa er lett, ingen tvil om det. Men den ligger bra i hendene og det var lett å få den i sving. Det ble mask av de skarpe sideduene fra standplass 1 og 5. Kanskje den er litt vinglete på pekere. Det var noen hoderystende bom der. Men det kan også være meg, rusten som bare det. Rett frem er jo nesten aldri helt rett frem...

Avtrekket er bra. Ikke som på riflene mine selvsagt, men de har alle avtrekk fra øverste riflehylle. Men godt og uten noe som helst kryp. Jeg trekker av, det knekker og det smeller. Ejektorene, som noen har rapportert problemer med, har ikke tulla seg. Tomhylsene fyker ut som om de aldri hadde gjort noe annet. Pistolgrepet er godt, skjellmønstringen griper godt tak i hånda og grepet er bra for ei heilt normal hånd. Forskjeftet gir godt grep til å peke med og dette har jeg nok savna fra sideliggeren der det bare er en liten splint å holde rundt.

Alt i alt et lovende førsteinntrykk. Skal bli bra greier dette. Rugdene har noe å frykte til høsten, spesielt hvis piloten begynner å trene litt hagle også 😉    

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...