Jump to content

Beste 9mm / .45 til presisjonsskyting?


PelleP

Hva foretrekker du av GT9 og X-Six?  

133 members have voted

  1. 1. Hva foretrekker du av GT9 og X-Six?

    • GT9
      24
    • X-Six
      48
    • Noe annet..
      61


Recommended Posts

Eller kast den over til meg Lindskog, hehe....

 

Jeg har en litt uskikkelig Glock 19 (GEN 4 med minusconnector) som jeg "tryna litt" med i Norgesfelt for litt siden. Kjørte en noenlunde god runde med STI Trojan 45 ACP først, og kjørte på med Tupperwaren(aka. plast-rælet) etterpå. Det var nedtur hehe... Virker som de pistolene er bygd for å skytes "gangsta style" (Humoristisk ment: https://www.youtube.com/watch?v=3a5Qth5BPRk"%20target="_blank), eller så er det skytteren som trenger mer trening. Tipper på det sistnevnte :D

 

Feltskyting og konkurranser er forresten veldig moro! Skulle ønske flere deltok på sånt, det er sosialt og en får noe bra ut av det uansett resultat føler jeg.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 209
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men Hassel, skyter du jevnt bra med den? En flaksesamling eller to beviser akkurat ingenting dessverre. Jeg har hatt noen jævlig bra samlinger noen ganger jeg også med vidt forskjellige våpen, men er det ikke reperbart er det dessverre ikke mye å hverken skryte av eller stole på. Jeg hadde ihvertfall ikke valgt nytt favorittvåpen på bakgrunn av én samling. Selv en ødelagt klokke viser riktig tid to ganger om dagen, blinde høner kan finne korn, og plastpistoler treffer innimellom. :winke1:

 

Rallar, vinner jeg skikkelig i lotto skal jeg seriøst kaste Sigen. :mrgreen:

Mulig litt feil fokus her ?

Har våpenet gitt 1 god samling har den faktisk bevist hva den er god for og resten er opp til skytteren og kunne prestere hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange gode samlinger med min usp custom sport, den går nok som hakka møkk, men jeg sliter med å utnytte presisjonen når skyte tidene blir korte, synes uspn gir mye følte rekyl kontra f.eks en cz med samme slappe ammo. Nå vingler jeg litt mellom uspn og 1911n heldigvis ekke ambisjonene større enn at jeg koser meg med begge :lol: (må innrømme at 1911 med 1400 g avtrekk oftest blir valgt til konk)

Link to comment
Share on other sites

Hassel, så bra! Da er det bare å kjøre på. Selv om det er en jækla USP. :winke1:

 

Helon, overhodet ikke. Én god samling én gang beviser overhodet ingenting, hverken om våpen eller skytter. Prøv igjen.

Da prøver jeg igjen Lindskog.

Da skjønner jeg deg riktig da du mener du skyter bedre samlinger en våpenets egenspredning med rett amo.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva som skal til for at en pistol er stilig, men presisjon i Sig N 210-5 er i hvertfall etter mine erfaringer veldig bra. Den har jo, som de fleste 9mm /.45 pistoler, høy kjernelinje som selvfølgelig ikke er best mhp rekylopptak og munningsvipp for hurtigskyting. I motsetning til mine rene match pistoler har jeg aldri testet denne i Ransom Rest, men husker at det gikk fint å treffe innenfor villreinfiguren (30cm) liggende på 100m med Geco Semi wadcutter fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket en gang med en SIG instruktør og skytter om dette temaet:

høy kjernelinje som selvfølgelig ikke er best mhp rekylopptak og munningsvipp for hurtigskyting.
Han ponengterte at i tjenestepistol kalibre, så var aldri dette et "selling issue" før glock....

Og erfaringsmessig så skyter jeg like "bra" med min G19 som emmd min HK USP.45 Som med emine 6" 1911 kreasjoner... jeg helelr mot den teorien som tilsier at det er lavett, ammunisjon, avtrekk, tilpassinger og alt slikt som treffer inn før "kjernelinj"

 

OK - i fripistol øvelsen for finpresisjon på 50 meter, så har nok dette noe å si... for all del... men om rekyloptakket var så essiseilet påvirket av kjernelinje,, hvor er og blir 1911 den mest foretrukkne paltfformen i dynamisk? hvor man skal skyte både fort og rpesist mange, mange ganger?

Link to comment
Share on other sites

Men GT9'en er også flott... og kjernelinjen bedre.

 

Og hvor mye har det egentlig å si i felt? Jeg vil påstå sånn cirka null. :winke1:

 

Nja, prøv å sett 2 skudd i èn skive på 25m som er 20cm stor på 3sek fra 45grader - vil nok tippe på at en lav kjernelinje har litt og si på akkurat dette. Hvorfor? Jo, under årets NM måtte det til for å ta en Gullmedalje i militærfelt.

 

K.

 

2 sek innen 15cm med trekk. Problem?

Link to comment
Share on other sites

Kjernelinjen har ikke mye å bety for presisjonen nei, men fra min erfaring (kun NSF, ikke vært borti dynamisk etc), vil lav kjernelinje gi bedre rekylopptak. Det er jo en grunn til at match pistoler ser ut som de gjør.

 

Diskusjonen her var vel først og fremst presisjon og utseende på pistolen, mitt poeng var at 210-5 fortsatt henger med mhp presisjon selv om den ikke er best for hurtigskyting. Om den er "fin" er smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Rent presisjonsmessig i 9mm tror jeg HK P9S Sport er vinneren hvis man tester 20 pistoler av hvert fabrikat med fortløpende serienr mot hverandre i maskin. Nå produseres ikke lang P9S lenger dessverre 8)

 

OlavM nevnte luger. De sveitsiske, riktignok i 7,65para, hadde et hinsides presisjonskrav før pistolen slapp ut fra fabrikken. Jeg husker ikke detaljene nøyaktig men det var noe sånt som at hele magasinet skulle gå innenfor 5cm på 70m. Husk at dette er et ca 100 år gammelt krav..

Link to comment
Share on other sites

Luger i en benk kan sikker gå godt, men det kan dagens våpenutgaver også prestere om amo tilpasses. Amo må tilpasses det gjeldene våpen.

Min 1911 i benk og etter mengder av amo testing skulle kunne konkurere med den nevnte Luger.

(Uten å ha testet tror jeg også min Neuhausen skal kunne klare dette)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror neppe alle 1911'er er i nærheten av dette i snitt.

 

Uten tilpasset amo Nei, men de har også potensiale i seg med rett amo.

Det er jo kun ved bruk av benk og amotesting våpenet kan bevise hva det er god for, her inne er det alt for mye snakk om -jeg fikk bra samling med det våpenet og det andre ikke og så dømmer man det ene varianten nord og ned-

Link to comment
Share on other sites

Med denne spørreundersøkelsen, så har man kommet der man forutså

at det måtte bli for 4-sider siden.

 

Dem jerna som faktisk er bygd for konkuranse, og som faktisk har fasiliteter

for å justere dem til konkuranse bruk, får dårligest score. Så her inne skal

man virkelig få vill-ledende råd :-)

 

Når det er sagt, så betyr det ikke at man kan få alt annet til å bli bra... og det

kan faktisk bli vanvittigt bra, men da er det custom built, og tilslutt så er det

han som holder jernet det kommer an på.

 

(er det noen som hører om custom pardini eller custom sig X......nei for dem er

bygget for formålet. Ordet 'avtreksjobb' eksisterer ikke for dem jerna)

Link to comment
Share on other sites

Hassel, så bra! Da er det bare å kjøre på. Selv om det er en jækla USP. :winke1:

 

Helon, overhodet ikke. Én god samling én gang beviser overhodet ingenting, hverken om våpen eller skytter. Prøv igjen.

Da prøver jeg igjen Lindskog.

Da skjønner jeg deg riktig da du mener du skyter bedre samlinger en våpenets egenspredning med rett amo.

:roll:

 

Jeg mener akkurat det jeg skriver, at én flaksesamling ikke beviser noen ting. Hvis du ikke kan eller vil forstå det så kan jeg ikke hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, så bra! Da er det bare å kjøre på. Selv om det er en jækla USP. :winke1:

 

Helon, overhodet ikke. Én god samling én gang beviser overhodet ingenting, hverken om våpen eller skytter. Prøv igjen.

Da prøver jeg igjen Lindskog.

Da skjønner jeg deg riktig da du mener du skyter bedre samlinger en våpenets egenspredning med rett amo.

:roll:

 

Jeg mener akkurat det jeg skriver, at én flaksesamling ikke beviser noen ting. Hvis du ikke kan eller vil forstå det så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

Beviser noe, en flaksesamling tilskrives dine ferdigheter som skytter, våpenet har da bevist en akseptabel samling.

Sett våpenet ditt i en benk og du slutter nok med å skylde på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

en god samling beviser jo ikke en dritt... alle kan ha flaks, om du derimot greier det flere ganger ja da har du fått bevist noe... selv ett våpen som har pressisjon som ei hagle kan greie ei tett gruppe med flaks...

 

Men ikke start med å skylde på våpenet før den er testet i benk og amo testing må også med.

Link to comment
Share on other sites

En god Ramson Rest koster penger så dette bør alle pistolklubber ha tilgjenngelig for sine medlemmer. Bare med denne er våpenet fri for menneskelige faktorer som påvirker gode/dårlige samlingen på skiva. Alle ulike våpen har ulik egenspredning og målet er å få den ned til det minnimale på valgte våpen. Her er man oftest heldig om fabrikkamo gir best resultat og med alle fordeler til hjemmeladeren som kan velge å vrake blant mengder av komponenter som Kulens form/vekt/diameter-krutt typer/mengder- ulike patronlengder osv. Dette blir fort en aha opplevelse da man ser hvor store utslag på egenspredning små forandringer foråsaker.

Bare når dette er gjort og beste resultat er funnet kan man si hva våpenet faktisk er god for.

Resten er opp til skytteren å finn et våpen som faktisk passer deg og den skyteformen du velger den til, men dette er heller ikke enkel da alle har ulike avtrekk/sikter/vekt å form som du må like.

Mulig mye av dette er mest for den spesielt inntresserte, men den rette veien å gå.

 

Så til trådstarter, lykke til med valget det er mye å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen har ingen ende, har sett det før i lignende tråder. Har hatt og har flere høykvalitetspistoler i 9mm, Sig 210-5, Sig X-six , Sti Targemaster og nå 210 SuperTarget. Alle gode nok til hva som helst, den beste har jeg nok ikke kjøpt enda (Pardini gt9)avtrekk, sikter og rekylopptak er suverent, men som jeg terger klubbkompisene mine med: Jeg stoler ikke på slike billigvåpen :-)

Trodde Pardini skulle bli den nye "folkepistolen" men morsomt å se at mange graver litt dypere i lommeforet og kjøper Sig eller noe annet bra.

Link to comment
Share on other sites

Man viste det allerede på overskriften at tråden måtte bli dustete når

man begynner med slik avstemnings tull. Mere missvisende utslag skal man lete lenge etter.

 

Og det finnes heller ingen teknisk substans i tråden, bare den ene som synser og en

annen som svarer og så spinner det avsted uten mål og mening. Håper denne tråden

dauer snart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fortsatt at kjernelinje er så godt som helt irrelevant når man skyter så sakte som i felt. Jeg har null problemer med 6 sekunders standplasser med min Sig, men merkelig nok ser jeg at folk med mye lavere våpen ikke alltid fyller de. Rart det der.

Link to comment
Share on other sites

Innertier j-aa.

 

Sig er ikke perfekt det heller, det er det vel ingen som er. Jeg finner ihvertfall noen småting jeg ville hatt annerledes på så godt som alle våpen. Men å terpe på lav kjernelinje som det eneste saliggjørende og avskrive andre våpen utelukkende på grunn av høyden, det vitner mest om mangel på kunnskap og praktisk erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 145 powerfaktor i min sig 9mm i grovfelt, gidder ikke lade ned da man i felt har så god tid uansett og det er fantastisk 1 hånds trening, I milfelt stortsett 45acp siggen eller les baer, generelt luksusproblem å velge. skyter jeg 45acp sig må jeg over 185-190 i PF for at den skal veksle. Noen stevner har jo tildels mye 2 hånds løyper, og har da faktisk skutt *identisk* poengsum med både 45 i mil, og 9 i grov, så powerfaktor og rekyl er ikke sååå viktig om grepet ikke forringens av rekylen, da begynner det bli problematisk for presisjonen man krever, men dette er store tunge pistoler som tar rekylen bra.

 

Med 9mm er jeg en jevn B skytter grovfelt, men det er sykt god trening, og jeg synes det er fantastisk gøy å slå de som ikke har rekyl overhodet og pangen stroppa fast i armen.

 

Avtrekket og kvaliteten på siggene avgjorde for min del.

 

Skulle vi valgt våpen utifra kjernelinje hadde alle kjørt arsenal striker og glock. og i revolverfelt og magnum hadde alle skutt chiappi, men... det skjer jo ikke?

 

 

Max Michel har jo presisjon i bunn av trenigen sin, og Alfaen er *ikke* 50x60

 

 

Skal man kritisere dynamisk, burde man ha kurset og skutt noen matcher selv, da er det mer relevant og man har kanskje ikke samme synet. Skyter du en Delta eller Mike/noshoot blir du grisestraffa, man mååå ha presisjon. Er ikke mulig å "safe" ala felt og legge alt i lette skiva, alt skal skytes, alt skal treffes.

 

Litt som alle burde ha lastebillappen, selv om de bare kjører bil til vanlig da det utvider horisonten litt og man får noen "aha er det sånn det er med luftbremser og stor bil"

Link to comment
Share on other sites

Skal man kritisere dynamisk, burde man ha kurset og skutt noen matcher selv, da er det mer relevant og man har kanskje ikke samme synet. Skyter du en Delta eller Mike/noshoot blir du grisestraffa, man mååå ha presisjon. Er ikke mulig å "safe" ala felt og legge alt i lette skiva, alt skal skytes, alt skal treffes.

 

Litt som alle burde ha lastebillappen, selv om de bare kjører bil til vanlig da det utvider horisonten litt og man får noen "aha er det sånn det er med luftbremser og stor bil"

 

Morsomme poeng - feks. enig i at en burde ha prøvd dynamisk før en kritiserer det :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjernelinje er nok mer føling og smak. Selv liker jeg lav, for det er det jeg vant med.

Trur muligens en Glock med SIG kjernelinje ville hatt mer negativ påvirkning enn en diger, tung SIG.

 

Er ikke enig med aps om presisjon i dynamisk. Nå er jeg inne på første året som dynamiskskytter, men lengste hold jeg har skutt på var vel på maks 35m og målet var da en popper. Ikke akkurat det jeg kaller for presisjonskrevende. Dette på DWO. Hverken MIO, de 4 vintercupene, 3 Rookiestevnene eller Steelchallenge stevnene har vært spesielt presisjonskrevende sammenlignet med en feltløypa som er litt vanskeligere. Muligens det er annerledes på andre dynamisk stevner, men så langt, NEI, det er ikke presisjons krevende.

 

Skyter selv med 9mm i grov, og det går faktisk greit. Jeg er elendig enhåndsskytter når det kommer til bane og felt, i dynamisk slår jeg med svag/sterk hånd menge som ellers er forrann meg på de andre stagene. Men vi må huske på det, hvor mange runder kan .32 skytterne gå uten funksjoneringsfeil? Så den som vinner grovfelt er den som for dagen har et fungerende våpen :wink: (nå overdriver jeg, men det er ikke så langt fra sannheten)

 

Edit: Må heller ikke glemme å sammenligne litt med PPC, å treffe X eller 10ern på 50 yards, da snakker vi presisjon. Fader, jeg bruker jo mine slumseladinger til dynamiskstevner og det er ammo jeg ikke engang gidder bruke til trening for NSF programmer :wink:

 

Edit 2:Safer du i feltløypa vinner du sjelden stevnet (hvis ikke alle andre får funkfeil og du kan skyte på allerede skutte resultater). NS eller ikke, blinkene har så langt vært rimelig store og/eller nærme uansett. Problemet er jo som ellers i dynamisk, å mikse hastighet og presisjon. Jeg har selv presisjonen, men er fryktelig treg men ser ofte andre som har hastigheten men ikke presisjonen og det merker vi når det dukker opp noen poppers eller stålplater som er på størrelse med svarten på press-skiva..

Link to comment
Share on other sites

I PPC har du vel 165 sekunder på 24 skudd og 3 magbytter på 50 yard'en.

 

Bruker du like lang tid per skudd i dynamisk og scorer bare alpha ender du opp med en hitfactor på under 1. Ikke spesielt imponerende, selv for meg :P I dynamisk må det skytes hurtig og presist selv om det ikke skytes så mye på 50 yards.

 

Skyter forøvrig .32 S&W i grov ettersom jeg er en elendig enhåndsskytter med grovere saker og det er ikke veldig ofte jeg har funkfeil på den (Heldigvis).

Link to comment
Share on other sites

Det er forøverig bare tull å sammenligne disse to grenene der den ene dreier ser om taiming for hurtighet og neste komboen hurtighet og presisjon +en hånd.

Felt skal ha tilnærmet 1/1 størelse blink på ulike avstander, hva i dynamisk ?

Det sier seg selv at dette ikke er sammenlignbart.

Link to comment
Share on other sites

Som en liten fotnote til det med presisjon, så er A-sonen, Alfaen, på den store IPSC skiva ca. 32 cm høy og ca. 15 cm bred på den bredeste (den er kantete dråpeformet, ikke rektangulær). På den lille skiva er Alfaen rett over 21 cm høy og 10 cm bred på det bredeste (fortsatt dråpeformet). Til sammenligning er 10'eren på duellskiva 10 cm i diameter, og de små ovalene vi ofte bommer på i felt er ca. 20 cm høye og 10 cm brede.

Link to comment
Share on other sites

Det hele koker ned til dårlig tohåndsteknikk. Lær riktig teknikk, og overlat hele kjernelinjebegrepet til fanboys som kun bruker det til å avskrive pistoler de ikke liker.

 

Bra sikter, bra avtrekk og ett våpen som passer skytterens hånd, der har du i min mening det mest avgjørende for NSF grener. Ja, våpenet må jo ha nok bra egen presisjon, men det sier seg jo selv.

 

Men ja, jeg liker lav kjernelinje, fordi det føles bra. Shadowen føles høy nok for å si det sånn. Finnes det noe våpen med Glock/Strike One kjernelinje som har avtrekk i matchpistolklasse? Som ellers kan brukes til grov/mil grenene?

Vi som mener kjernelinje ikke er så viktig, sammenligner vi med lette våpen som akkurat Glock/Strike one? Dette er jo våpen som ikke heller har matchavtrekk selv om SO har et bedre avtrekk enn Glock. Hvis dette nå er tilfelle, hvor bra og relevante er da våre sammenligninger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...