Jump to content

Beste 9mm / .45 til presisjonsskyting?


PelleP

Hva foretrekker du av GT9 og X-Six?  

133 members have voted

  1. 1. Hva foretrekker du av GT9 og X-Six?

    • GT9
      24
    • X-Six
      48
    • Noe annet..
      61


Recommended Posts

Hei

 

Har lest en del på forumet i håp om å finne gode råd ved innkjøp av min første pistol. Med stor sannsynlighet går jeg for en 9mm, hvor jeg egentlig bare har to krav, siden jeg neppe blir å delta på konkurranser:

 

- Pistolen skal skyte godt

- Pistolen skal se stilig ut

 

Ut fra det jeg har lest så virker folk å foretrekke enten Pardini GT9 eller Sig Sauer X-six når det komme til presisjon. Hva som er stilig er vel subjektivt, men personlig heller jeg mot sistnevnte.

 

Noen spørsmål til slutt:

- Er det noen skarpskyttere her som mener at de merker forskjell på GT9 og X-six, eller går det mer på hva som føles best i hånden?

- Hva er forskjellen på P226 X-Six PPC, Match og Supermatch?

- Er det andre modeller jeg bør undersøke som klarer utkonkurrere X-six og GT9?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 209
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grep og sikter er forskjell på ppc, match, supermatch.

 

Har selv en x-six supermatch, men med aristocrat (ppc sikter)

 

Gt9 er også en topp pistol, så bra blir det uansett. Ergonomi er jo individuelt, men for meg er de litt same same.

 

Uansett hvem av de du velger vil du se at du brått hever deg vesentlig i konkurranser, og at det egentlig er gøy. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Gt9 er også en topp pistol, så bra blir det uansett. Ergonomi er jo individuelt, men for meg er de litt same same.

 

Jeg har fått skutt noen runder med GT9 og fikk en meget god samling kontra hva jeg fikk med CZ mm. Må se om jeg finner noen som har en X-Six i klubben så jeg får testet den også. Er enda et par mnd til jeg kan søke politiet, så blir vel kanskje å sikle etter flere ting de neste ukene :-)

 

Du vil bruke 25k på din første pistol,men du har ingen planer om å konkurere med den????

En pent brukt X-five oppfyller begge kravene din,og er 10000 billigere.

 

Det kan jo være at man ønsker å konkurrere når man har skutt en stund. Dessuten er det vel bedre å kjøpe det man har mest lyst på, så slipper man å erge seg i ettertid på at man ikke bare brukte noen laken ekstra.

 

Ellers så ser X-five bra ut også, men jeg føler meg ikke helt komfortabel med å kjøpe brukt - selv om dette kanskje er ubegrunnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6" 1911 i 9mm.

F.eks. STI Trojan 6.0.

Det oppfyller alle "kravene":

- fantastisk presisjon

- ditto ergonomi

- ser bra ut

- overlegent avtrekk

 

Det er stort sett helt uproblematisk å kjøpe brukt, men det er noe eget med helt nytt våpen. Du kan dog spare en god slump med penger på bruktbørsen som du kan bruke på ammo så du blir god til å skyte også.

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig å kjøpe en god pang som første våpen, men egentlig Bør du prøve litt av hvert og velge det du synes funker best i dine hender, må jo huske at vi er skrudd sammen litt forskjellig. Å handle våpen bare fordi de ser stilig ut er ikke alltid suksess, for meg funker 1911 fint, og jeg bruker en slarkete 80serie colt, den går som hakka møkk, og kosta vel 7 lapper i 97.

Ikke delta i konkurranse sier du? Du burde reise på et feltstevner, evt hurtig. kan fort Være du endrer mening.

Link to comment
Share on other sites

Skal se bra ut? Da krymper listen fort..

Sig Sauer(P210) Super Target eller en 1911 av customkvalitet, for eksempel Les Baer. Har begge deler og de går like godt som de ser pene ut.

Aller penest kanskje en som fabrikkny Luger, presisjonen er som regel hinsides god, men avtrekk og sikter drar det jo rett ned i gjørma.

Link to comment
Share on other sites

Stiligt ?......hva er definisjon på stiligt ?.......hva mener man med det liksom ?

 

Skal man ha noe som er stiligt, så kan man få det akkurat som man vi

til 50.000 hos SVI. og da går det der siktet er når du trekker av. Mere stilige

jern en det SVI syr sammen skal man lete lenge etter.

 

Når du da står der med ditt stilige 50.000 jern (eller noe annet til kansje halvparten)

og han ved siden med en gammel 1911, men malede faste sikter og tape på

skjeftet til 3000 kroner og slår deg ned i skoa på poeng i feltløypa, så ser han på

deg og sier ironisk..........joda du har bra jern, ser stiligt ut....

 

Jeg ville prioritere hvordan den sitter i neven, grepsvinkel og siktebilde er. Det er ingen her

inne som vet hvor store hender du har eller hva som vil funke best for deg, så

alle forslag blir meningsløse inntil du selv prøver. Da blir prisen og valget gitt av det.

Link to comment
Share on other sites

goldmatchjpg.jpg

 

http://www.tanfoglio.it/eng/catalogo/xtreme/gold-match-xtreme.html

 

mediumimg807Tanfoglio%20Gold%20Match.jpg

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=400

 

Tanfoglio kan jo muligens være et tredje alternativ, personlig så synes jeg disse ser bedre ut en både sig og pardini...

 

Edit: fant en test i american handgunner som inkluderte presisjons test av elite gold custom.

 

http://americanhandgunner.com/tanfoglioeaa-triad/

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo smaken som naken dersom en skal handle våpen etter utseendet, Bør også merke seg at veldig mange av de pistolene en får kjøpt i dag er svært presise, men at det er store variasjoner ift i hvilken grad det er lett å utnytte presisjonen, dette skyldes jo gjerne variasjoner i avtrekk, lengde på siktelinje, siktemidler og ergonomisk. Ta f.eks glock, de jeg har prøvd har vært svært presise (spesielt30) , men de er ikke like lett å skyte bra med som f.eks en sig med klokkeren avtrekk. I Mine øyne er en en glock direkte vakker dersom den skal sammenlignes med en gt9 :lol: men jeg kan jo ikke nekte for at gt9 er et bedre konkurranse våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ts. Hva er bra pressison for deg? Har du evne til å utnytte den?

 

Til dere, som kommer med forslag til pressise grovpistoler. Kom med informasjon angående eksakt pressisjon! Da blir det litt mer eksakt. En "påstand" om god perssisjon, betyr "nada", uten konkret informasjon. (forventer ærlighet).

 

Det jeg betrakter som pressise våpen, samler 5 sk. innen 25 mm, på 25 meter og innen 100 mm på 100 m. Gjør Glock det?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo smaken som naken dersom en skal handle våpen etter utseendet,

Hva er pressist, for deg?

 

Ellers heter det, "smaken, er som baken". :) Og å handle våpen etter utseendet, er idioti, hvis en ønsker et bra våpen til formålet. Skjelden utseendet oppfyller krav til både pressisjon og funkjson.

Link to comment
Share on other sites

Er bare helt utroligt å se hvordan slike avstemninger slår ut.

 

Da blir resultatet styrt av:

- Den som gidder og logge seg inn og avgi stemme.

- Svaret vil vere påvirket om det er presjonskyttere eller Felt/IPSC skyttere som avgir stemmer.

- Folk stemmer ofte på det dem har selv, uten at det betyr hva folk gjerne 'ville hatt'.

- Det ligger ingen faktisk substand i en slik avstemning. Bare synsing og egne opplevelser.

- Man skal ha utseende med som et kriterie. Blir som å ta på seg 'brillene til kunstanmeldelse'

- Presisjon.....hva er det ?....en som holder og skyter godt, eller jernet satt i skrustikka ?

 

Den som skal skyte 25 skudd presisjon har sine kriterier mens den som skal pøse ut 500

på en IPSC trening har sine prefeanser. Pardini og Sig har begge hver sine egenskaper på dette,

mens tråd starter setter fokus på utseende og presisjon ??.....tror trådstarter at desse merkene

som begge er i topklasse har forskjell i egenpresisjon som blir avgjørende for hans egne

prestasjoner.......og spesielt ikke når han har tenkt å konkurere....men likevel spør etter jern

som likevel er best til presisjonskyting ?

 

Hva mener trådstarter med presisjons skyting. Skal han stå roligt med en hånd og presse til

skuddet går med en 9mm eller 45 slik presisjonskyting er og håpe på at noen skal stå ved

siden og beundre hvor stiligt jernet er, og får å få valgt riktigt jern så kjører man

'avstemning' og tror at da får svaret man trenger til å ta dem riktige valgene ?

 

Nei....finn ut hva man vil, og deretter prøv merkene. Man får alltids prøve av noen som har.

Å tro at en slik tråd som dette skal gi svarene blir bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Er bare helt utroligt å se hvordan slike avstemninger slår ut.

 

Da blir resultatet styrt av:

- Den som gidder og logge seg inn og avgi stemme.

- Svaret vil vere påvirket om det er presjonskyttere eller Felt/IPSC skyttere som avgir stemmer.

- Folk stemmer ofte på det dem har selv, uten at det betyr hva folk gjerne 'ville hatt'.

- Det ligger ingen faktisk substand i en slik avstemning. Bare synsing og egne opplevelser.

- Man skal ha utseende med som et kriterie. Blir som å ta på seg 'brillene til kunstanmeldelse'

- Presisjon.....hva er det ?....en som holder og skyter godt, eller jernet satt i skrustikka ?

 

Den som skal skyte 25 skudd presisjon har sine kriterier mens den som skal pøse ut 500

på en IPSC trening har sine prefeanser. Pardini og Sig har begge hver sine egenskaper på dette,

mens tråd starter setter fokus på utseende og presisjon ??.....tror trådstarter at desse merkene

som begge er i topklasse har forskjell i egenpresisjon som blir avgjørende for hans egne

prestasjoner.......og spesielt ikke når han har tenkt å konkurere....men likevel spør etter jern

som likevel er best til presisjonskyting ?

 

Hva mener trådstarter med presisjons skyting. Skal han stå roligt med en hånd og presse til

skuddet går med en 9mm eller 45 slik presisjonskyting er og håpe på at noen skal stå ved

siden og beundre hvor stiligt jernet er, og får å få valgt riktigt jern så kjører man

'avstemning' og tror at da får svaret man trenger til å ta dem riktige valgene ?

 

Nei....finn ut hva man vil, og deretter prøv merkene. Man får alltids prøve av noen som har.

Å tro at en slik tråd som dette skal gi svarene blir bare tull.

 

Jeg er ikke uenig med deg, men hvorfor ikke lodde stemningen på en enkel og uhøytidelig måte, isteden for å betale SSB for å undersøke hva norges befolkning tenker?

 

Hva angår flotte våpen så er det vel litt som en bil. Ønsker man en bil som kjører fra A til B eller ønsker man noe som ser bra ut også? Personlig er jeg ikke så opptatt av hva andre synes om mitt fremtidige våpen, men jeg ønsker å ha noe som jeg gleder meg til å ta ut av våpenskapet og skyte med. Kanskje et billig og stygt våpen gjør samme nytten med tanke på at jeg er fersk, men selv med den lille erfaringen jeg har så merker jeg at samlingene mine blir vesentlig bedre med en GT9 kontra CZ Shadow. X-Six har jeg dessverre ikke prøvd enda, men skal få ordnet med det før jeg evt. kjøper.

 

Uansett, takk for tilbakemeldingene. Det vil nok enda ta en stund før jeg deltar på dynamisk, men dersom det blir aktuelt så blir jeg nok å se eetter andre våpen i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

For å være en blanding av praktisk og metodisk, tenker jeg når jeg får spørsmålet "Beste 9 mm til presisjonsskyting?" at det betyr "Hvilken 9mm får jeg flest poeng med i feltløypa og f.eks i grovpistol (VM-grov)?" Altså ikke egenpresisjon, men anvendt presisjon.

 

Mitt problem når jeg skal prøve å svare på dette tror jeg at jeg deler med de fleste. Jeg har erfaring med tusenvis av skudd med to av de aktuelle (for meg GT9 og 1911/STI, men ikke med den tredje- SIG). Selv om jeg fikk 50 skudd med SIG på 25metersbanen, tror jeg ikke at grunnlaget for å uttale seg ble svært mye bedre.

Jeg vil jo gjerne tro at Pardini er best (for meg) siden jeg selv har valgt den, men jeg vet jo ikke. Det vil minst ta meg 3 feltstevner før jeg vet om SIG er like god/bedre.

 

Utseende har jeg sluttet å bry meg om. Det er poeng som teller for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye Gt9, og jeg skyter mye x-six.

 

Føler jevnt over at six'en er det som tiltaler meg mest, avtrekket er også fantastisk, poengmessig er det nesten identisk på samme feltstevne. Men GT9'en er også flott... og kjernelinjen bedre.

 

Vi byttelåner stadig våpen innad blandt venner, en venn er nå A skytter i grov fra 1.1.2015, med min lånte x-six! det er litt impressive, han rykka opp i våres på årets første stevne i 2014, pangen var ny, og han hadde bare skutt den noen få skudd. Litt surt at jeg bare er B, i grov med samme pang ;) Han hadde da selv på samme tidspunkt en pardini GT9, og fikk flere poeng i grov med sig, enn gt9 i mil den dagen.

 

Trådstarter er uansett inne og ser på "vinnervåpen" Jeg vil strekke meg så langt som å si det er vesentlig lettere å skyte bra med sig og pardini, enn 1911/2011. Og ja, jeg har alle sammen, men spørs også litt på håndstørrelse og alt det der.

 

Utseendemessig vinner jo sig'en lett. den er stor, svær, tøff.

 

Uansett hva du handler, skal du nok se at du fort kan hevde deg i kl D, med slik pang. Konkurranser er generelt uendelig mer gøy enn å bare plaffe for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering av innlegget over. Kjell Olav

 

Hehe, håpet folk ville forstå den, desverre gjør jo all praktisk pangingen at man jo har sånt i bakhodet. Synd mag kapasitet er lav, og sleiden umulig å racke fort, ellers hadde denquotert vært ok i standard.

 

Felt = evig med tid, og du kan skyte fabrikks 45 geco med 0 problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde den diskusjonen med en Pardiniskytter i Sarp i fjor. Han mente at Sig var ubrukelig til å skyte fort med fordi den var så høy. Nja sier jeg, ikke enig i ubrukelig, men ja den er litt høy. Men det har jo ingenting å si når man ikke skyter fort, og det gjør vi jo ikke i felt. Det gjør vi visst det sier han, bare her i dag er det faktisk 10 sekunder på 6 skudd i militærfelt! Ok... :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du må uannsett bestemme deg for hva du vil skyte siden man søker på våpen til en bestemt divisjon eller feltklasse.

I Ipsc vil begge alternativene dine plassere deg i open.

PPc er ikke ervervsgrunnlag enda,så da står du igjen med grovfelt/millitærfelt.

 

Takk for tipset. Gitt at jeg blir å konkurrere i militærfelt og grovfelt, vil GT9 eller X-six være å foretrekke - og hvorfor?

Er det slik at GT9 er bedre til å skyte raskt med og X-six har bedre kapasitet i magasinet?

 

Gitt IPSC eller PPC, vil jeg ikke kunne søke ny 9mm dersom jeg velger å konkurrere her?

Link to comment
Share on other sites

GT9 og x-six er dønn ubrukelig i IPSC for å være ærlig. Søk til nsf grovfelt eller militærfelt, Siden de er 6 toms, får du handlet deg 5 toms våpen som er egnet til ipsc.

 

I PPC bør de funke finfint. du får til og med PPC sikter på siggen!

Link to comment
Share on other sites

Militærfelt har minst 1-standplass med en hånd = poeng-ras om du ikke fikser 1-hånd.

Grovfelt har mest en-hånd = poeng-ras om du bruker 9mm/45 og ikke fikser 1-hånd.

Det jernet som funker best for deg på 1-håndskyting er det som er riktigt.

 

Glem IPSC nå, og konsentrer deg om å vere med på felt stevner. Da får du

faktisk skutt endel i løpet av en dag.

 

Pardini er vel det jern som er bygget for bl. annet 1-hånd konkuranseskyting grunnet

skjeftevinkelen og at vekten også er mere håndterbar med 1-hånd en hva en tung X-six er.

 

Men du må prøve og avgjøre om det er det som passer for deg. Du finner det aldri ut ved å

skrive her inne.

Link to comment
Share on other sites

Det vet vi, men 9mm er lov. Det glemte du å si..........
Hvorfor skulle jeg kommentere en korrekt uttalelse?

 

Poengras er det uansett vist man ikke kan skyte 1-hånd. Da hjelper det

ikke hvor mye bra man har skutt med 2 hender ellers i løypa.

Her melder jeg pass på hva du i det hele tatt mener i forhold til min siste post?

 

Å konsekvent fylle en grovfeltløype med 9mm er det ytterst få som klarer, først og fresmt fordi det som regel er mest 1-hånds. Men også pga kortere tider, mindre blinker og lengre hold (tenker da først og fremst på NM).

Link to comment
Share on other sites

I PPC bør de funke finfint. du får til og med PPC sikter på siggen!

 

Har forsøkt å finne bilder av siktene som det snakkes om, men jeg klarer ikke se forskjell på Supermatch og PPC-siktene. Er det noen her med bedre google-ferdigheter som klarer legge inn et bilde som viser dette? Er noen av disse standard siktemidlene ulovlige i f.eks militærfelt/grovfelt/PPC?

Link to comment
Share on other sites

I PPC bør de funke finfint. du får til og med PPC sikter på siggen!

 

Har forsøkt å finne bilder av siktene som det snakkes om, men jeg klarer ikke se forskjell på Supermatch og PPC-siktene. Er det noen her med bedre google-ferdigheter som klarer legge inn et bilde som viser dette? Er noen av disse standard siktemidlene ulovlige i f.eks militærfelt/grovfelt/PPC?

 

 

PPC-Tri-Set-1-lg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at jeg er fersk, for jeg vet neppe hva jeg skal se etter. På bildene til Hunter House ser alle sikter like ut:

http://huntershouse.dk/kat1280-X-Six-X-Series/" target="_blank

 

På bildet over virker det imidlertid som at det er et ekstra sikte. Er det hva som er fordelen med dette siktemidlet?

Hva er eventuelt fordelen/ulempen med PPC-sikte kontra det som er standard på supermatch?

Edit: Ser ikke ut til at det var et ekstra sikte nei, men er det at man kan justere det mye mer?

sig_226_xl_8.jpg

 

I tillegg ser jeg på videoen fra Sig Sauer (nede på siden) etter ca 1:10 et merkelig sikte. Hva brukes dette til?

http://huntershouse.dk/kat1280-X-Six-X- ... match.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en med aristocrat ppc siktene, og en uten... holder en knapp på ppc siktene, men det er ingen stor forskjell. Hovedforskjellen er at du kan ha satt 3 hold i siktet og raskt justere deg til f.eks. 7m, 25m, 50m. Personlig lar jeg det bare stå ett sted.

 

Det du ser på 1:10 er ikke sikter, men en slide racker i siktesporet, er for tiltenkt bruk i ipsc open division der du har rødpunkt på egen brakett.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner vel å bli en gammel myte nå? Joda, det var og er fortsatt sikkert en fin pistol, men beviselig mer presis enn en ny Sig eller Pardini? Det tror jeg ikke. Hva konkret gjør at du vil si at den er bedre? Har du testet alle tre opp mot hverandre med Ransom Rest eller en form for støtte og forskjellig ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet de både med anlegg og på frihånd og jeg med flere konkluderte at den var mere presis.

Tar du deg en tur på et feltstevne så ser du fort hvilket poensiale den har, da den er overrepresentert i topskiktet på resultatlistene.

 

Men som andre har nevnt før prøv og få prøveskutt flest mulig våpen og dann deg din egen oppfattning av hva som gir best resultater for deg.

Link to comment
Share on other sites

Overrepresentert? På hvilke stevner da? Jeg har ikke skutt så lenge og har ingen årelang statistikk dessverre, men på NM i Militærfelt i fjor var det kun én Neuhausen blant topp ti, resten var Pardini, 1911 og nyere Sig (X5, X6 og Super Target, som jo heter 210 men er nyere).

 

For all del, jeg sier ikke at det ikke er en god pistol, det er den helt klart. Og den var sikkert langt foran mange av konkurrentene i gamle dager, men nå? En helt kurant pistol blant flere.

 

Det siste du skriver er jeg selvsagt helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Det du ser på 1:10 er ikke sikter, men en slide racker i siktesporet, er for tiltenkt bruk i ipsc open division der du har rødpunkt på egen brakett.

Takk for god hjelp. Om jeg kan spørre om en ting til: Hvilken funksjon har en "slide racker"?

 

 

Om du er ute etter en presis 9mm pistol så kommer du ikke utenom Sig 210-5.

Ikke den kuleste elle den med de største magasinene men mtp. presisjon vil jeg si den er blandt topp 3, foran begge dine alternativer.

 

Takk for innspill. Hvilke andre er på din topp 3, som du mener vil kunne hamle opp med GT9 og X-serien?

Alltid interessant med outsidere, selv om jeg vel egentlig har forelsket meg i en X-six...

Link to comment
Share on other sites

Men GT9'en er også flott... og kjernelinjen bedre.

 

Og hvor mye har det egentlig å si i felt? Jeg vil påstå sånn cirka null. :winke1:

 

Nja, prøv å sett 2 skudd i èn skive på 25m som er 20cm stor på 3sek fra 45grader - vil nok tippe på at en lav kjernelinje har litt og si på akkurat dette. Hvorfor? Jo, under årets NM måtte det til for å ta en Gullmedalje i militærfelt.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...