Jump to content

Sauer 404

Recommended Posts

• Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det går å bruke 9,3 magasin til 6,5. Du trenger kun løp!

Posted Images

Takk take down. Slik ser de to "bulkene"/"hakkene" i hylsehalsen (hylseskulderen?) ut etter to ganger inn og ut av kammeret med normalt hardt ladegrep. Jeg klarer ikke laste opp bilde her, men kan sees på https://www.flickr.com/photos/149087720 ... res/L836wb

Er dette normalt? Har ikke hatt det på andre rifler, og betyr jo at man ikke kan bruke hylsene en gang til hvis man lader selv. Det er riktig det du sier, nemlig at desto fortere jeg tar ladegrep, desto mindre hardt er det de siste millimeterne (men jeg skulle gjerne sett at det ikke er beinhardt selv om man glemmer seg og lader litt forsiktig)

dæven det så faktisk ikke bra ut, dette har jeg ikke sett liknende før, her er det jo rett og slett skulder som er bulket.

For meg så ser det ut som om det er låsklakken i pipa som er problemet, jeg vet det er vanlig å polere disse så det ikke er skarpe kanter som

lager riper og spon av hylsene men det er vanligst i DFS sammenheng, dette er relevant da det er samme system.

ser det er kaliber 6,5x55 også? Har du andre piper til rifla også? Eks 30-06 som har lengre hylse som gjør at den ikke blir slått inn i klakkene med

så stor kraft som en kortere hylse?

Uansett, slik skal det ikke være, dette er bare å få ordnet på, dette er jeg 100% sikker på at er låsklakkene i pipa som er årsaken, det er liksom

ingen andre profiler der inne som kan lage slike merker.

Gi tilbakemelding for dette var litt interessant.

• 1 month later...

Da er min sauer 404 synkro xt på vei til meg fra jakt og friluft.

Håper barnesykdommene er borte. Var veldig spesielt å selge min sauer 202, som har fulgt meg i mange år, og som jeg har skutt mane elger med. Min gamle sauer var en stutzen eleganse i 9,3x62, og det er kaliberet jeg har valgt i den nye også.

Håper jeg ikke vil angre.

Om bulk på hylsehalsen på min Sauer 404, 6,5x55: Børsemaker sier nå det trolig er magasinet som har forårsaket dette, han finner ikke noe feil med pipa eller andre ting. Han tror det er "innhuket" i selve magasinet som kommer borte i patronen når man dytter patronen framover og inn i kammeret. Så nå prøver jeg altså nytt magasin (det tredje (!)). Litt av problemet er at dette ikke skjer hver gang, kun av og til, så det er ikke så lett å finne ut av. Problemet med dårlig mating og "stuking" av patronen er beskrevet andre steder som barnesykdom, men etter litt graving tror jeg ikke Sauer egentlig har gjort noen endringer siden lanseringen av riflen med disse barnesykdommene det refereres til på Sauer 404. Hvis noen vet om de faktisk har gjort endringer på design eller produksjon på magasinet etter lanseringen så si gjerne i fra.

På min 404 i 8x57 var magasinet for trangt til at fjæra klarte å presse patronene opp. Går akkurat greit nok med det nye magasinet..

Og oppspennern gikk fyken i løpet av de 10 første gangene den ble prøvd, ikke imponert av en rifle til 35.000,- der altså. Faktisk latterlig at en slik rifle har den type feil :lol:

Men, den fungerer nå og vi får se hvordan den presterer fremover :forvirra:

• 1 month later...
  • 2 years later...
  • 2 months later...

Ps!

Kjøpte meg en Merkel Rx Helix i stedet for Sauer 404. Fantastisk rifle, og her snakker vi skikkelig takedown riflle, bytter løp på sekunder uten verktøy.

Topp presisjon med alle løp.( 9,3x62, 6.5x55 og .300 Win mag)

Bruker også her 9,3 magasinet til 6,5 løpet, men ikke omvendt.

• 1 year later...
  • 3 weeks later...

Noen som vet om det fins 5 skudds 233 magasin til Sauer 404 ? Finner ikke på nettet.

(og  hvis det ikke fins, noen som vet hvorfor ?? Får ikke tak i 5 skudds 223 magasin til Røssler Titan i 223 heller. Og før noen sier at man trenger ikke flere skudd på jakt, så er grunnen for behovet at jeg skyter 99.,9% av patronene på banen)