Jump to content

Sauer 404


Tika

Recommended Posts

Takk take down. Slik ser de to "bulkene"/"hakkene" i hylsehalsen (hylseskulderen?) ut etter to ganger inn og ut av kammeret med normalt hardt ladegrep. Jeg klarer ikke laste opp bilde her, men kan sees på https://www.flickr.com/photos/149087720 ... res/L836wb

 

Er dette normalt? Har ikke hatt det på andre rifler, og betyr jo at man ikke kan bruke hylsene en gang til hvis man lader selv. Det er riktig det du sier, nemlig at desto fortere jeg tar ladegrep, desto mindre hardt er det de siste millimeterne (men jeg skulle gjerne sett at det ikke er beinhardt selv om man glemmer seg og lader litt forsiktig)

Link to comment
Share on other sites

dæven det så faktisk ikke bra ut, dette har jeg ikke sett liknende før, her er det jo rett og slett skulder som er bulket.

For meg så ser det ut som om det er låsklakken i pipa som er problemet, jeg vet det er vanlig å polere disse så det ikke er skarpe kanter som

lager riper og spon av hylsene men det er vanligst i DFS sammenheng, dette er relevant da det er samme system.

ser det er kaliber 6,5x55 også? Har du andre piper til rifla også? Eks 30-06 som har lengre hylse som gjør at den ikke blir slått inn i klakkene med

så stor kraft som en kortere hylse?

Uansett, slik skal det ikke være, dette er bare å få ordnet på, dette er jeg 100% sikker på at er låsklakkene i pipa som er årsaken, det er liksom

ingen andre profiler der inne som kan lage slike merker.

Gi tilbakemelding for dette var litt interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er min sauer 404 synkro xt på vei til meg fra jakt og friluft.

Håper barnesykdommene er borte. Var veldig spesielt å selge min sauer 202, som har fulgt meg i mange år, og som jeg har skutt mane elger med. Min gamle sauer var en stutzen eleganse i 9,3x62, og det er kaliberet jeg har valgt i den nye også.

Håper jeg ikke vil angre.

Link to comment
Share on other sites

Om bulk på hylsehalsen på min Sauer 404, 6,5x55: Børsemaker sier nå det trolig er magasinet som har forårsaket dette, han finner ikke noe feil med pipa eller andre ting. Han tror det er "innhuket" i selve magasinet som kommer borte i patronen når man dytter patronen framover og inn i kammeret. Så nå prøver jeg altså nytt magasin (det tredje (!)). Litt av problemet er at dette ikke skjer hver gang, kun av og til, så det er ikke så lett å finne ut av. Problemet med dårlig mating og "stuking" av patronen er beskrevet andre steder som barnesykdom, men etter litt graving tror jeg ikke Sauer egentlig har gjort noen endringer siden lanseringen av riflen med disse barnesykdommene det refereres til på Sauer 404. Hvis noen vet om de faktisk har gjort endringer på design eller produksjon på magasinet etter lanseringen så si gjerne i fra.

Link to comment
Share on other sites

På min 404 i 8x57 var magasinet for trangt til at fjæra klarte å presse patronene opp. Går akkurat greit nok med det nye magasinet..

Og oppspennern gikk fyken i løpet av de 10 første gangene den ble prøvd, ikke imponert av en rifle til 35.000,- der altså. Faktisk latterlig at en slik rifle har den type feil :lol:

 

Men, den fungerer nå og vi får se hvordan den presterer fremover :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 2 months later...

Ps!

Kjøpte meg en Merkel Rx Helix i stedet for Sauer 404. Fantastisk rifle, og her snakker vi skikkelig takedown riflle, bytter løp på sekunder uten verktøy.

Topp presisjon med alle løp.( 9,3x62, 6.5x55 og .300 Win mag)

Bruker også her 9,3 magasinet til 6,5 løpet, men ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Noen som vet om det fins 5 skudds 233 magasin til Sauer 404 ? Finner ikke på nettet.

(og  hvis det ikke fins, noen som vet hvorfor ?? Får ikke tak i 5 skudds 223 magasin til Røssler Titan i 223 heller. Og før noen sier at man trenger ikke flere skudd på jakt, så er grunnen for behovet at jeg skyter 99.,9% av patronene på banen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Flere som har erfart at patronen kiler seg på vei inn i kammeret på 404. Jeg får kiling på omtrent 50% av seriene med min i 6,5x55. Kulespissen butter i øvre låsespor for sluttstykket, og patronen blir stående i spenn under sluttstykket. Skal levere inn rifla til importør, hadde vært fint med tilbakemeldinger om det er flere som opplever det samme. Størst problem med spisse kuler som A-Max.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, sako. said:

Jeg får kiling på omtrent 50% av seriene med min i 6,5x55.

Det er sikkert samme problem som er referert til tidligere i tråden med magasinet. Jeg tipper at om magasinfjæra blir for slapp eller står feil montert så får patronenræva mulighet til å dykke litt for dypt under mating og gir feil vinkel ut av magasinet. Har du prøvd et annet magasin?

Link to comment
Share on other sites

sako. skrev (23 timer siden):

Flere som har erfart at patronen kiler seg på vei inn i kammeret på 404.

Jeg har ikke opplevd dette problemet i min rifle kal .30-06, verken med 3- eller 5-skuddsmagasinet. Men så har jeg heller ikke skutt patroner med lange, slanke og spisse kuler, kun 147 grs FMJ og "vanlige" 180 grs SP. Og jeg har ikke skutt så veldig mye med denne rifla ennå, kun noen hundre skudd.

 

Men jeg har hatt samme problem med min A-bolt i 6,5x55 (modell fra 2009), senest på skytebanen i går da jeg fikk kiling med 3 patroner ladet med Golden Target 130 grs. Trikset for å unngå dette er at patronene ligger helt i kontakt med bakveggen i magasinet, hjelper å dunke det litt mot håndflaten.

 

Kan det tenkes at dette er løsningen for 404-magasinet også?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke opplevd dette problemet i min rifle kal .30-06, verken med 3- eller 5-skuddsmagasinet. Men så har jeg heller ikke skutt patroner med lange, slanke og spisse kuler, kun 147 grs FMJ og "vanlige" 180 grs SP. Og jeg har ikke skutt så veldig mye med denne rifla ennå, kun noen hundre skudd.

 

Men jeg har hatt samme problem med min A-bolt i 6,5x55 (modell fra 2009), senest på skytebanen i går da jeg fikk kiling med 3 patroner lader med Golden Target 130 grs. Trikset for å unngå dette er at patronene ligger helt i kontakt med bakveggen i magasinet, hjelper å dunke det litt mot håndflaten.

 

Kan det tenkes at dette er løsningen for 404-magasinet også?

 

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om det er størst problem med lange spisse kuler ja, men da kiler den seg til gjengjeld ofte….. Passer på å gi magasinet et lite dunk, men de vill nødvendigvis fly litt frem i rekylen. Fortærende med ei rifle til totalt 80.000kr med tilbehør…..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har litt problemer med at patronene ikke går ut av magasinet i 308.
Bruker rå makt akkurat nå -- og det ser ikke ut til å skade, men likevel frustrerende.
Håper det går seg til, og vil oppdatere med løsning.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Har 404 i 308, bruker 3 og 5 skudd magasin.

Aldri hatt problemer med mating. Tipper jeg har runda 3000 skudd nå.

 

Kan være litt kåling hvis du f.eks mater en patron manuelt og har ladd magasin i når du forsøker å lukke sluttstykket.
Men det er liksom ikke magasinet sin feil.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er litt mye spenning i fjæren i magasinet, og at det går seg til om jeg lar det stå med tre tomhylser.

Bare det å presse magasiner ned i bunn et par ganger med makt har forbedret situasjonen, og nå er det tydelig at det er første patron som virkelig sitter, mens patron to er litt tung, og nummer tre lett. Første gang var alle tre tunge.

...

Nå begynner uansett jobben med å finne et magasin som kan modifiseres til å mate 450 bushmaster.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har akkurat fått en 404 med samme problemet (kulene kiler seg ved mating). Er det noen som har funnet en løsning? Går det seg til etter hvert eller må magasinet inn til forhandler for justering eller må det nytt magasin til? Jeg har 8x57IS. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jauer said:

Mener fremdeles at et våpen i denne prisklassen ikke skal ha feil og mangler som skal «gå seg til»

Det er jeg enig i. For all del! Alt annet med våpenet er helt perfekt for meg. Magasinløsningen er jo en del av våpenet, men samtidig en løs del adskilt fra våpenet. Forhåpentligvis er det enkelt å fikse. Har kontaktet leverandøren og håper på en snarlig og god løsning. 

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som at patronen under den som blir matet blir presset opp i bakkant. Da kommer den i konflikt med sluttstykket som støter inn i den og forårsaker stopp i matingen. Den patronen som blir matet ser ut til å ha fin retning og bane. 

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som at patronen under den som blir matet blir presset opp i bakkant. Da kommer den i konflikt med sluttstykket som støter inn i den og forårsaker stopp i matingen. Den patronen som blir matet ser ut til å ha fin retning og bane. 
 

Edit:

Har snakket med leverandør nå og de tester og justerer et nytt magasin som de sender til meg med returlapp på det jeg har. 

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (2 minutter siden):

Edit:

Har snakket med leverandør nå og de tester og justerer et nytt magasin som de sender til meg med returlapp på det jeg har. 

Ja, skulle bare mangle for et våpen i den prisklassen!

Men som nevnt i innlegg 21. april har jeg ikke hatt problemer med mating fra 5-skuddsmagasin på mitt våpen i .30-06. (Ikke fra 3-skuddsmagasinet heller).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (På 2.8.2022 den 22.46):

Jeg har akkurat fått en 404 med samme problemet (kulene kiler seg ved mating). Er det noen som har funnet en løsning? Går det seg til etter hvert eller må magasinet inn til forhandler for justering eller må det nytt magasin til? Jeg har 8x57IS. 

 

Jeg satte to klikkpatroner og en tomhylser inn i magasinet, og matet så en trippelt brettet papirbit over toppen på den siste for å klemme magasinfjæren mer mot bunn. Lot stå natten over, og problemet med tung mating på de to første patronene var totalt løst.

 

Lurer på om det er magasinfjær fra et 5-skudds magasin i en produksjon 3-skudd.

 

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. 
jeg har laget denne tråden tidligere: 

Har fått tilbakemelding fra forhandler om at det kan være et kaliber-problem. Hvis vi ser denne filmen:

 


ser det ut som at lading går problemfritt. Det gjør det IKKE når jeg lader. 
 

Hadde vært gøy å høre fra andre hvilket kaliber dere har på deres 404 og hvordan dere opplever mating fra magasinet😊

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Resuam skrev (På 30.10.2022 den 15.52):

Hei. 
jeg har laget denne tråden tidligere: 

Har fått tilbakemelding fra forhandler om at det kan være et kaliber-problem. Hvis vi ser denne filmen:

 


ser det ut som at lading går problemfritt. Det gjør det IKKE når jeg lader. 
 

Hadde vært gøy å høre fra andre hvilket kaliber dere har på deres 404 og hvordan dere opplever mating fra magasinet😊


...

Nå som jeg har brukt .223 rem i 4 måneder...
...magasinet jeg har mater ikke de to siste patronene, kun første i et fullt magasin.

Og apropos .223 så trenger jeg å høre om noen har funnet ammunisjon som går bra i .223, da det jeg har prøvd av treningsammunisjon i 55 og 62 grain går så som så.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har levert sluttstykket tilbake til leverandør. Problemet hos meg var at sluttstykket tok med seg patronen som lå under. Den ble med fremover og stuket ned og satte seg fast i magasinet. Forhandler har endret ganske mye på sluttstykket og nå mater alle patronene smertefritt og våpenet fungerer som det skal. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så viser det seg at det er skivene som er så som så, og ikke .223 ammunisjonen eller .223 pipen.
Stor spredning på 3 forskjellige skiver.

Så praktisk talt ingen på en tredje digital skive.
Løpet er ikke glad i å bli varmt, men det er nå så: 5 mm spredning på 3 skudd / fullt magasin når løpet og demper er kald, i rent og pusset og tørt løp.
Testet tre ganger med samme spredning på den samme digitale skiven mens jeg stilte inn ATN X-sight.

Det blir dog større spredning når løpet er godt lunkent og etter over 20 skudd. Skal prøve boresnake etter 20 skudd neste gang, og se om det er temperatur eller bare ekstrem sensitivitet og løpet som trenger å være helt rent.

Magasinet mater om jeg presser det opp bakerst, så jeg er usikker på om jeg skal reklamere eller bare åpne opp leppene en liten millimeter på hver side.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Resuam skrev (På 23.5.2023 den 20.38):

Jeg har levert sluttstykket tilbake til leverandør. Problemet hos meg var at sluttstykket tok med seg patronen som lå under. Den ble med fremover og stuket ned og satte seg fast i magasinet. Forhandler har endret ganske mye på sluttstykket og nå mater alle patronene smertefritt og våpenet fungerer som det skal. 


Hadde faktisk eksakt samme problem med min nyeste i kaliber 308.

Overgangen fra bolthodet til resten av bolten hadde en skarpe kanter som stakk ut en tidels millimeter under bolthodet, og disse dro med seg neste patron.
Etter noen drag med an fin fil i arbeidsbenken så var problemet fikset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...