Jump to content

Sauer 404


Tika

Recommended Posts

Jeg er dritt lei hele olje mellom løp/løpsinnfesting og treffpunktsproblematikken, så jeg vurderer seriøst å bytte outbacken i en rifle med gjenger, eller en sauer 101. Jeg går ut fra at de ikke har endret denne tvilsomme løsningen på 404 modellen?

Ignorant: hva er det som er bedre med denne oppspenneren enn andre? Jeg synes blaser sin oppspenner bråker for mye, men denne bråker jo mye verre. ( ihvertfall på de to 404 modellene jeg har tafset på.)

Link to comment
Share on other sites

For det første, olje mellom løp kasse skyldes brukerfeil, ja man kan godt si at det ikke skal være slik men er man klar over problemet å det ennå siver olje i mellom så er det brukerfeil :winke1:

Oppspenneren på 404 er å bli stillere en Blasers, fatter ikke hvor det motsatte kommer fra :?

Nei faren for olje mellom løp kasse er ikke elimentert på 404, men dette våpenet er jo konstruert til å plukke fra hverandre når som helst, ser ikke problemet med å ikke holde det tørt da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, kommer det olje mellom løp og innfesting, får man treffpunktforandring. Uansett! Olje mellom løp og innfesting får man om man jakter i regnvær, og samtidig ikke vil ha rust i kammer, løp eller overflate. En sesong var jeg svært sparsommelig med olje pga dette problemet, noe som resulterte i rust i kammeret. Den lille oljen jeg brukte, fant jeg igjen mellom løp og innfesting når jeg tok ut løpet. Mye mulig jeg gjør noe feil, selv om jeg pusser gjennom plastrør. ( her ligger vel årsaken til rusten i kammeret)Til mitt bruk ( som er jakt i allslags vær om høsten og jaktfelt på vinteren) savner jeg en rifle jeg kan spraie innvendig og utvendig med våpenolje etter endt jakt , og tørrpusse før jakt, og at jeg kan reise på jaktfeltstevne uten å ha demontert rifla, og skutt inn på nytt først. Dette utelukker sauer av åpenbare grunner. Eller kan man behandle en sauer 101 slik? Når det gjelder oppspenner, skal jeg ikke kverulere mere på dette, jeg bare konkluderer med at sikkerheten er det så som så med for min del, jeg poster med ferdig oppspent rifle både på reveåta og villsvinpost fordi de oppspennerene jeg har hatt har vert svært hørbare. Som sagt var oppspenneren på de to sauerene jeg testet svært hørbare, men det er mulig det var to dårlige eksemplarer.

Link to comment
Share on other sites

Inge E, går du med olje i løp og kammer på jakt?? Når våpenet ikke er i bruk skal det være en tynn oljefilm i løp kammer eller hele våpenet avhengig av finish, før man går på jakt så tørr pusser man løp kammer, umiddelbart etter jakt tørk av våpenet å påfør en tynn olje film. Hvordan i all verden klarer man da å få det til å ruste?? Får man olje mellom løp kasse er man uforsiktig, får man det til å ruste så er man ikke nøye nok, hvilke som helst våpen ruster innvendig om man ikke er nøye nok, før i tiden gikk folk med olje flaske og fille på jakt, det er et fremmedord i dag.

Jeg har en del jegere/skyttere som kommer til meg som skal ha service på våpenet sitt, de bedyrer at de alltid har vært nøye med puss, men en lett sjekk bekrefter det stikk motsatte, løpene ser rene ut ved første øyekast men lyser man inn med lys og hvitt papir så ser man at det umulig har blitt fjernet mantel og jeg finner alt for ofte groper etter gravrust fra munning og 10-20cm inn i pipene, dette er vanlig men igjen likegladhet, det samme hender også i kammer enden.

Videre er det igjen grodde avtreks mekanismer løse sjefteskruer baser og stokker som ligger innat piper men alle har vært så forbannet nøye med vedlikeholdet.

Det som er så merkelig da er hvorfor forekommer ikke dette på mine våpen og de jeg kjenner som har blitt drillet i dette??

Når jeg da leser på nett om personer som har problemer med ditt og datt innen dette så tenker jeg mitt, å ja det finnes stål kvaliteter som rustet lettere enn andre men resultatet blir til slutt likt om man slurver, å så finnes det de som mener, nei jeg valgte det merket for de har så god rustbeskytter!! Ja utenpå ja men ikke inni.

Til slutt ja 101 er som hvilken som helst annen rifle som har varme presset pipa i kassa eller skrudd i kassa, gå for en sånn :wink:

Et tips, kast pussestokk innfører å gå over til bruk av VFG pusse propper, bruk pistol pussestang med øye og olje fuktig ikke dynket til kammeret og la våpenet ligge med skrå helling ned forover, ved bruk av skum se til at fylle røret tetter mot skulder i kammer ved grove kaliber tre på oring eller liknende så fylle røret tetter og ikke trekk ut fylle rør før skummet har ekspandert ferdig. Ved lagring i skapet bruk rett olje som ikke er for tynn å ha en tynn film med dette å du slipper at det renner ned mot kammer, WD40 og 556 har ingen ting i et våpen å gjøre, renner for lett og tørker ut i friluft men trives mellom løp og kasse :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var innom våpensjappa her om dagen og tillater meg å synse litt på grunnlag av det jeg erfarte der. Hadde god tid og fikk tafsa godt på flere våpen, blant annet XT versjonen av 404. Aktiverte ikke " må ha" ha genet hos meg. Virker litt som om ingeniørene hos Sauer har hatt fest. Mye leamikk og små deler og tilsynelatende fikse detaljer. Sikkert ok kvalitet og kan hende skyter den godt, men når en "simpel" T3 til omtrent en tredel av prisen gir et minst like solid og ærlig inntrykk er det ikke så vanskelig å velge bort 404en, spesielt om en pipebytter ikke er påkrevet. Ser jo selvsagt at 404en er mer påkostet, og kan hende inntrykket har vært noe bedre om jeg hadde studert en med påkostet treverk, men det hjelper ikke for min del. Om ei boltrifle med pipebytte og oppspenner hadde vært på må ha lista ville feks M03 vært mer aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Nei, selvfølgelig tørrpusser jeg før bruk. Balansen mellom raushet med olje for å unngå rust og sparsomhet for å unngå treffpunktforandring har jeg altså ikke funnet, selv om jeg har vert sauereier siden tidlig 90 tall. Jeg ødela min mest aktive Dfs sesong med ikke å vite om oljeproblemet som ung Dfs skytter rett etter Dfs tok i bruk sauera. Hele pipebytteopplegget stiller jeg store spørsmål ved om er et oppkonstruert behov til jaktbruk. Jeg måtte jo bytte løp i sauera etter kammerrusten i år, og forhørte meg om pris. Outbackløpet kostet nesten 10.000,- om jeg skulle ha et rustfritt, ble det " betydelig dyrere".., Hvor mange rustfrie tikkaløp får man montert i en T3 for den prisen tro? Da har man i tillegg en rifle som presisjonsmessig ikke er allergisk mot våpenolje....

Link to comment
Share on other sites

Var innom våpensjappa her om dagen og tillater meg å synse litt på grunnlag av det jeg erfarte der. Hadde god tid og fikk tafsa godt på flere våpen, blant annet XT versjonen av 404. Aktiverte ikke " må ha" ha genet hos meg. Virker litt som om ingeniørene hos Sauer har hatt fest. Mye leamikk og små deler og tilsynelatende fikse detaljer. Sikkert ok kvalitet og kan hende skyter den godt, men når en "simpel" T3 til omtrent en tredel av prisen gir et minst like solid og ærlig inntrykk er det ikke så vanskelig å velge bort 404en, spesielt om en pipebytter ikke er påkrevet. Ser jo selvsagt at 404en er mer påkostet, og kan hende inntrykket har vært noe bedre om jeg hadde studert en med påkostet treverk, men det hjelper ikke for min del. Om ei boltrifle med pipebytte og oppspenner hadde vært på må ha lista ville feks M03 vært mer aktuell.

 

Heldigvis er vi ikke like alle sammen, men jegere som i tillegg er fostra opp på skytebanen og fortsatt er aktive skyttere inklusiv meg selv klarer ikke å velge bort sauers bunnsolide konstruksjoner og geniale bruker ferdigheter sammen med prima presisjon og avtrekk og ikke minst at det er det mest allsidige våpen systemet som finnes.

Men er man bare jeger uten spesielt innsyn og forståelse av dette så klart frister et våpen til under halve prisen mer, ikke misforstå de våpena gjør jobben de å men det stopper der, iallfall for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, selvfølgelig tørrpusser jeg før bruk. Balansen mellom raushet med olje for å unngå rust og sparsomhet for å unngå treffpunktforandring har jeg altså ikke funnet, selv om jeg har vert sauereier siden tidlig 90 tall. Jeg ødela min mest aktive Dfs sesong med ikke å vite om oljeproblemet som ung Dfs skytter rett etter Dfs tok i bruk sauera. Hele pipebytteopplegget stiller jeg store spørsmål ved om er et oppkonstruert behov til jaktbruk. Jeg måtte jo bytte løp i sauera etter kammerrusten i år, og forhørte meg om pris. Outbackløpet kostet nesten 10.000,- om jeg skulle ha et rustfritt, ble det " betydelig dyrere".., Hvor mange rustfrie tikkaløp får man montert i en T3 for den prisen tro? Da har man i tillegg en rifle som presisjonsmessig ikke er allergisk mot våpenolje....

 

Rustfrie piper finnes ikke til Sauer, bare sølv ilafloan piper. at DFS karrieren gikk skeis pga olje i løps hylsa var noe dritt, jeg har aldri hatt noe spesielt problem med dette å tydeligvis mange mange andre gode skyttere her i Norge som heller ikke har.

Så mitt råd er gå for Tikka T3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det er ikke jeg som har kjøpt 404 men en kompis av meg, vi målte en vektøkning på ca 400gr stål vs alu på 404.

på de første bestillings opplysningene fra Landrø så står det at stål kan bestilles mot et pristillegg.

Vet du hva totalvekt er på komplett rifle med alukasse/stålkasse?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Var en uttalelse på robsoft hvor det ble hevdet at slitasjen fortonte seg mer som bulker i akkurat det tilfellet. Eieren av den børsa endte opp med å bytte til stålkasse så vidt jeg husker. Men virker ikke som det er noe utbredt problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er den ulykkelige eier av en Sauer 404 classic xt med stål låskasse,cal 9,3x62:

Gledet meg som en unge på å prøveskyte "vidundret" fra Sauer, men gleden ble kortvarig!!

Feil nr 1: Sluttstykket/bolten kolliderte med magasinet!!!!!

Feil nr 2: Sluttstykket/bolten bendet/låste seg på tur inn!!

Feil nr 3: Sluttstykket/bolten lugger i magasinet når du trykket magasinet noe opp!

Feil nr 4: Klikket gjentatte ganger. Prøvde samme patroner i et annet våpen ( ikke sauer 404) og samtlige patroner smalt på første forsøk!!

Feil nr 5: Leverte våpenet tilbake til importør. Fikk beskjed at magasin var justert og at det ikke var noe galt med sluttstykket!!!

Fikk tilbake våpenet, prøvde det på banen, men de samme feilene som over var der fremdeles!!

 

Mitt råd: Styr unna dette våpenet! Et våpen i denne prisklassen skal fungere feilfritt!!

Tørr ikke bruke dette våpenet på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig å høre en slik erfaring Jauer.

Det skal være pålitelig og til å stole på

i den prisklassen.

Har selv en 404 i 6,5x55.

Er i alukasse. Repetering går kjempe fint.

Ingen klikk på 400skudd.

Kan sies at låsinga på magasinet ble

vrien, men fant ut at det var noe rusk

som hadde lagt seg imellom.

Ble lett fjernet i den årlige vedlikeholdsrunda

Er det eneste gale til nå.

Som jeg sa så er jeg kjempe fornøyd.

Håper du får fikset det GRATIS.

For det er ei knallgod børse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært 2 ganger på banen/60 skudd med ny sauer 404 classic 6,5 x 55. Førsteinntrykk fra en gjennomsnittlig ivrig jeger/skytter:

 

Positivt:

1: rifla er svært presis allerede fra 1. skudd

2: oppspenneren virker fint og er lettere å dytte opp og ned enn på Blaser

3: avtrykket er meget behagelig og det beste jeg har kjent (har valgt 750 g, synes 550 er i letteste laget til jaktbruk).

4: Selv med den rette tradisjonelle classic-stokken skyter jeg bedre med 404´en enn min Sako med KKC-stokk.

 

Negativt:

1: fikk mitt første klikk i historien på ett av skuddene (håper det er tilfeldig)

2: bolten er tung å presse ned med patron i kammeret (Sakoen er mye smoothere å lade om)

3: hvis man legger inn en patron fra siden (enkeltskudd som ikke er lagt i magasinet) så setter det seg lett fast på vei inn i kammeret. Mulig dette gjelder alle single-stack låsekasser der patronene i magasinet ligger rett over hverandre? Gjelder både når det er patroner og når det ikke er patroner i magasinet.

4: Når magasinet står inne, kan man ytterligere trykke det inn 1 mm, så spretter det 1 mm ut igjen. Jalla følelse. Ingen grunn til at det ikke skal sitte dønn slik som på andre rifler jeg har hatt.

 

Terningkast alt i alt: 4-5.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter tre turer på banen med nye Sauer 404 begynner samme mønster som Jauers problem å tegne seg for meg også. Flere ganger låser sluttstykket seg på veien inn og jeg finner ikke ut om det er sluttstykket som treffer magasinet, eller om leppene på magasinet er så trange at patronen ikke løftes skikkelig opp og inn i kammeret. Noen som har vært borte i dette, og har forslag til løsning?

Link to comment
Share on other sites

Alt for mange farlige barnesykdommer!

 

Bra med slike tilbakemeldinger, alt for ofte innrømmer ikke investoren at produktet de har påkostet seg lider i forhold til forventning.(Mitt er best-syndrom) Venter med kjøp til disse barnesykdommene har fått behandling.

Link to comment
Share on other sites

Om dere lar være å legge an børsa så langt tilbake som til magasinet så slipper man at magasin og bolt subber i værandre, 404 er konstruert slik at

magasinet skal flekse for lettere mating, mange våpen blir påvirket om magasinet blir dyttet og bendt på.

dette er ingen barnesykdom, det er bare slik. det er heller ingen naturlig grunn til at det skal legges an eller holdes under magasin under bruk.

Om et singel skudd blir lagt i kassa å det kiler seg, så kantrer man våpenet for mye eller ikke holder magasinet i riktig høyde før det klikkes på plass

etter at singel patronen blir kammret, slik har det alltid vært også med 200 og 202.

 

Sånn da var to barnesykdommer borte :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter overstående her. Om det oppstår funksjonsproblemer fordi rifla kantes en smule, eller om man legger an rifla på magasinet når det skal løsnes skudd, må produsent ta disse tilbakemeldingene på alvor og få justert på de tekniske løsningene ang overstående og levere et produkt som faktisk funksjonerer i og under praktisk bruk.

 

Det er ikke slik at alt vilt i Norge skytes fra et jakt-tårn under kontrollerte forhold og med rifla dønn i vater, for å si det slik.

 

Dette produktet er priset såpass at klandrefri funksjon et minimum av hva man kan forvente av et slikt produkt.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om det er misforståelser ute å går her :roll:

om man som eneste mulighet har å legge an ei rifle så langt tilbake som til avtrekker bøylen så er man vel ute å sykler :wink:

Hadde man følt det like komfortabelt med et fem skudds magasin også kanskje??

Nok om det, om magasinet blir trykket opp i bakkant så kan bolten subbe, om man da beveger bolten i sneglefart så kan man kjenne motstand

lugging i bolten, dette vil selvfølgelig gå seg til, ved normal bruk går alt silkemykt :wink:

Det er da heller ikke sånn at repeteringen går skjeis om man kantrer våpnet, hvor har man det i fra???

Det jeg mente var at om man har et fullt magasin å ønsker samtidig et ekstra i kammer, så kan det ekstra skuddet stuke om det legger seg skjeft å treffer

en låsklakk eller kanten av kammret, dette kan også skje om magasinet ikke holdes i riktig høyde for å få ført ekstra skuddet inn i kammer.

Om man ønsker å lade manuelt enkelt skudd fra eske å i våpen så går det selvfølgelig smertefritt med tomt magasin i våpenet, da virker

push fead systemet slik det skal.

så konklusjon, våpenet fungerer utmerket repetermessig i alle vinkler, også opp ned, det er kun med den ekstra patronen i kammer jeg påpekte.

Om man lurer på korrekt håndtering ved å få den ekstra patronen inn i kammer som det ikke er plass til i magasinet så studer teknikken til

Tor Harald lund å skyte videoen der han skyter med 404n på youtube, en av de første videoene som dukker opp om man skriver Sauer 404 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at man skal kunne holde/legge an hvor pokker man vil uten at bolten skal bli hindret i å mate ny patron? :roll: Flere i denne tråden har jo opplevd at sluttstykket tar borti, er det brukerfeil? Skal ei rifle til over 30K måtte "gå seg til"? Du synes tydeligvis dette er innafor, men det tror jeg ikke de fleste jegere/skyttere vil.

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger ikke en evt forbedring/endring i selve våpenet, men i magasinet.

Det er to løsninger på dette, enten å gjøre magasinbunn litt tykkere eller flytte festehullet på magasinkroppen litt lengre ned :wink:

Men som sakt, jeg er aldri borti magasinene på mine våpen under bruk, jeg pleier alltid å holde eller legge an på stokken og avfyrer

våpenet fra skulder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til diskusjonen om mateproblemene: Mine problemer med mating på 404-en er todelt. Den ene oppstår hvis man er borte i magasinet (da subber bolten i magasinet). Dette er lett å gjøre noe med, nemlig å passe på at anlegg ikke trykker inn magasinet, ved lading. Men det virkelige mateproblemet er ikke dette, det er at etter å ha testet 4-5 forskjellige typer ammo, så lugger/stuker alle typene ammo med jevne mellomrom. Teorien min er at magasinet ikke løfter skuddet opp skikkelig og inn i kammeret. Muligens kan det løses med å justere magasinet/utvide leppene på magasinet, men jeg vet sannelig ikke.

 

MEN i dag!! Etter endt våt jaktdag ville ikke forskjeftet av! Måtte til slutt reise til M. Landerø der han bak disken heller ikke fikk det av. Mekanismen som skal dreies 1/4 omdreining føles ok, men forskjeftet slipper ikke låsekassa. Dette er på et 8 uker gammelt våpen, og nå har jeg hørt om dette også fra to andre med samme problem, forskjeftet rikker seg plutselig ikke. Landerø har våpenet inne til justering av mating og for å se om de kan klare å få av forskjeftet også, men dette er forbannet kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som veit hvorfor jeg får bulker i hylsehalsen (spesielt mye på Lapua Naturalis) på min 404? Jeg må presse sluttstykket hardt inn den siste millimeteren før jeg beveger hevarmen nedover, og lurer på om hylsehalsen blir presset mot noe i løpskammeret eller noe slikt? Når jeg på jakt kamrer/tar ut en patron flere ganger får den flere bulker, og det ser ikke bra ut (og er irriterende siden ladingen føles hard)...

Link to comment
Share on other sites

Noen som veit hvorfor jeg får bulker i hylsehalsen (spesielt mye på Lapua Naturalis) på min 404? Jeg må presse sluttstykket hardt inn den siste millimeteren før jeg beveger hevarmen nedover, og lurer på om hylsehalsen blir presset mot noe i løpskammeret eller noe slikt? Når jeg på jakt kamrer/tar ut en patron flere ganger får den flere bulker, og det ser ikke bra ut (og er irriterende siden ladingen føles hard)...

 

Det du opplever med å presse sluttstykket hardt inn di siste millimeterne før du beveger hevarmen ned kommer av to årsaker.

For det første så presser du sammen de to ekstraktorene foran på bolten og det andre er at tennstift systemet huker seg fast i seren på avtrekket som

igjen komprimerer tennstift fjøra litt mere, ved normalt ladegrep merkes ikke dette, kun ved meget sakte bolt føring.

Bulking av hylsehals tyder på skikkelig utkast, 404 har to ekstraktorer som det er skyv i, drar man hurtig i bolten så slynges hylsa så hardt ut at den slår

halsen mot kassa som igjen bulker hylsa, ingen praktisk betydning da dette er vanlig på halvautoer.

 

Men legg ut bilder av skutte og uskutte patroner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...