Jump to content

Sauer 404


Tika

Recommended Posts

Nå er jeg ikke "sauermann", men hadde jeg vært ville nok 202n blitt bytta. Synes dette er ei flott rifle med trestokken. Fargen og fargekomboen på synthen er ikke min smak. Synes det var mer fiffige detaljer enn jeg hadde forventet, og avtrekksjusteringene var fiffige(selv om man strengt tatt sjelden skifter avtrekksvekt). Løpsskifte sies å være mer stabilt enn 202 på andre medier(les fjesboka), og at det skal holde treffpunkt på lik linje som Blaser. Alt i alt er jeg positivt overrasket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lettere pipeskift? nei takke meg til å skru på et par ekstra skruer på et våpen med skikkelig låskasse som fortsatt har estetquoteog sjelen i orden

enn dette sjelløse fæle Blaser rælet som ikke har låskasse, Blaser kommer til å bli et offer for sin egen konstruksjon med at kikkerten sitter på pipa.

På et systemvåpen som pipeskiftet er 100% stabilt er det helt klart en fordel at kikkert sitter på låskasse, gjør det faktisk mulig for forbruker å komme

billigere unna med tanke på flere kikkerter og montasjer, ja dere Blasereiere skjønner problemstillingen jeg sikter til.

Tror flere og flere velger å skru på et par ekstra skruer en å kanskje måtte betale mange tusen ekstra for å la være, samtidig får de en rifle med låskasse

og sjel, noe som Sauer 404 har :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Lettere pipeskift? nei takke meg til å skru på et par ekstra skruer på et våpen med skikkelig låskasse som fortsatt har estetquoteog sjelen i orden

enn dette sjelløse fæle Blaser rælet som ikke har låskasse, Blaser kommer til å bli et offer for sin egen konstruksjon med at kikkerten sitter på pipa.

På et systemvåpen som pipeskiftet er 100% stabilt er det helt klart en fordel at kikkert sitter på låskasse, gjør det faktisk mulig for forbruker å komme

billigere unna med tanke på flere kikkerter og montasjer, ja dere Blasereiere skjønner problemstillingen jeg sikter til.

Tror flere og flere velger å skru på et par ekstra skruer en å kanskje måtte betale mange tusen ekstra for å la være, samtidig får de en rifle med låskasse

og sjel, noe som Sauer 404 har :winke1:

 

Har Blaser, to løp, en kikkert. Skiller to klikk i høyden når jeg skifter kaliber, så ta deg en diger bolle :wink:

Om pipeskifte på 404 er like stabilt som f.eks m03 sitt, så ser jeg ikke det store problemet med en ekstra skrue selv om det tar lengre tid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Er det noen som vet om kinnstøtten er trinnbasert eller trinnløst på Synchro'en? er møkk lei av å skru støtten opp og ned på 202'en hver gang jeg skal ta ut sluttstykket, bare for å enten glemme å ta den opp eller ta en hatløsning å ikke teste ut høyden før jeg setter den bort :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joa sørlendingen er god med rifla han og sauer 404 er sikkert like god, for å si det slik...MEN prisen på denne rifla er derimot ikke god. Den er sinnsyk kunstig høy.

 

En eller flere i leddene oppover fra produsent til forbruker må tjene en haug med kronasjer.

Nei prisen må ned. Da kan dette bli en bestselger........er min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er nok ikke mange som har handlet denne på Camp Villmark, for den er ikke tilgjengelig enda.

Er kun en håndfull i kongeriket pr dags dato, men om man vinkler spørsmålet annerledes og spør om.....er det noen som har tafsa på Sauer 404 på Camp Villmark, så er svaret ja :wink:

 

Om en månes tid eller så er det bedre tilgang på rifla sies det.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med R8 som blir den største konkurenten, så er den noen tusenlapper dyrere. Synes ikke det er "alt for høyt", men tipper den synker litt etter den første "må-ha-bølga" har lagt seg :wink: Dette skjer med mye high-end jaktutstyr, se f.eks på Blaser og Zeiss- priser. Hadde ikke vært like mange Zeiss HT på jaktriflene om de hadde vært solgt til veilpriser som ligger over 20000kr.

Vil tippe at den billigste syntmodellen vil ligge på 26-28000kr etterhvert, altså nær R8 pro.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Besøkte Jarle's Jakt og Våpen i går for å se på en XT han har i hylla. Kort fortalt; glimrende service, grom børse lagt til på "må bare ha" lista. :thumbup:

 

EDIT: samme pris som hos Landrø: 29.990,-

 

Var akkurat innom Jarle jeg også.

29.990,- var veiledende i hylla. Alltid litt å gå på hos Jarle's jakt & våpen. Og i tillegg alltid glimrende service.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var og tafset på en Sauer 404 i en tysk våpenforretning i dag. Først av alt, jeg har et nokså nøytralt forhold til Sauer. Anser det som kvalitet, men har aldri falt så mye for disse våpnene selv.

 

Med bakgrunn i det jeg "følte" i dag ved besiktigelse av en Sauer 404 med åpne sikter og trekolbe, er nok også dette nepper noe våpen jeg kommer til å legge penger i;

 

Våpenet virket veldig teknisk, skjørt og spinkelt. Eksempelvis er det fremre reimfestet med verktøy ala tannpirkerløsningen på Victorinox knivene noe jeg ikke ville stolt på i norsk vestlandsvær med både fuktighet og kulde. Et fjæraystem med noen kulelås holder selve reimfestet/ verktøyet til forskjeftet. Ser for meg at mange "våpenpakker" i 40-50.000. kr klassen kommer til å løsne fra skuldra og deise i ura med siktet først.

 

Sluttstykkegangen var greit nok. Fine toleranser, men ikke smørglatt. Avtrekket på våpenet jeg så på var meget lett, uten kryp, men kjentes litt R93.

 

Oppspenneren laget litt lyd, selv når jeg forsøkte å spenne opp så lydløst som mulig. Selve oppspenerknappen virket litt leamikk.

 

Skjefte og balansen appellerte ikke til meg.

 

Sikkert et fint og teknisk veldig high-tech våpen for den som vektlegger dette og fleksibilitet. Personlig vil jeg heller event. ha med en momentnøkkel i sekken enn lagre denne i våpenet i et spinkelt reimfeste. Hvor mange trenger forresten denne nøkkelen (uten moment) med seg i felten??? Justeringssystemet for vekta på avtrekket samt plassering av avtrekket virker også mest som gimmic for friluftsteoretikeren/ ingeniøren.

 

Min konklusjon: Fint at folk gis tilbud om å kjøpe ulike våpen med diverse finesser, men for meg gir det meg ikke merverdi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også håndteret en Sauer 404. Og i modsætning til OptibondFL, er jeg reelt imponeret.

Man har på 404 rettet stortset alle de mere tvivlsomme løsninger som fandtes på 202. Den håbløse sikring fra 202, hvor man med samme finger i en bevægelse kan både avsikre og avfyre, er ændret til en af de mest velfungerende opspændersystemer (normalt liker jeg ikke opspændere)

Man har grundlæggende samme rembøjlefæste som på 202, som dog kræver jævnlig oliering. Men ellers har man forsynet forreste rembøjle med et værktøj, som klare samtlige daglige justeringer og vedligeholds adskillelse.

Man har ændret pibeindfæstning/positionering, så der KUN er mulighed for korrekt placering.

Man har udviklet et enkelt og genialt monteringssystem med en excentrisk låsning af framstokken. Armen som holder fremstokken virker også som en vridearm, som kan åbne låsekassen lite, så det altid er både let og enkelt at bytte piben. I modsætning 202, hvor der næsten altid er toleranceproblemer som gør det til et helvete at dra ut og sætte i piben uden krangel og kunstgrep.

Den individuelt positionerbare aftrækker er ret og slet genial, og burde findes på alle rifler. Så man let og enkelt kan placere selve aftrækkeren så den passer til den håndstørrelse som brukeren har.

En anden genialitet er den supergode justeringsmulighed af aftræksvægten som virker ved en 4 trins eksentrikker, som man bare drejer trinvis til ønskede vægt, uden nogen mulighed for at justere udenfor det tekniskt forsvarlige, og uden at man får betale "skjorten" til den lokale "bøssevrider".

Nu har man også indført en standardiseret størrelse så man på samme kasse kan gå fra helt lille kaliber til meget stor. Man kan også bare enkelt bytte fronten på sluttstykket ved skift af kalibergruppe, og ikke hele sluttstykket.

 

ALT i ALT en supergodt "fejlrettet" 202 med både kvalitet og elegance.

 

For at fjerne enhver tvivl, så har jeg INGEN tilknytning til SAUER eller nogen led i deres distribution, TVÆRT imod. Men jer er kollegialt ret imponeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Virker som en kjempebørse, men i påvente av at den skal bli billigere havnet jeg faktisk på en 101 Alaska.

Når jeg tenker meg om mens jeg sitter å venter på børsa skal ramle inn på postkontoret, så innser jeg jo at jeg kunne ha investert et par lapper til, så hadde jeg hatt en 404.........Menmen, får bruke alaska`n, og heller ty til en 404 når behovet for løpsbytte melder seg ;) igjen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...