Jump to content

Starte med langhold gjennom forsvaret


HPBT

Recommended Posts

Da var min tid kommet for tjene landet.

Jeg har vært en ganske aktiv skytter (jaktfelt) og jeger de siste årene men har aldri strukket holdene særlig lengre enn 300 meter.

Som sagt ønsker jeg å gjøre noe ut av førstegangstjenesten min, og tanken slo meg idag...

Hvorfor ikke prøve å lære noe jeg ikke kan, som jeg kan få bruk for? Hva med å lære langholdsskytte?

Noen tanker om hvor i hæren jeg kan få til dette? Det som foreløpig ligger på det som jeg synes er interessant er befalskolen og feltoperatør. Men er litt usikker på hvor mye langholdsskytte man får inn der.

Ligger mulighetene hovedsakelig i Fallskjermjeger og marinejeger eller er det andre som tilbyr dette?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret, har vært litt inne på milforum men de fleste spørsmål der anngående skarpskyttere, er 16 år gamle tacticoolgutter som har sett litt for mye på film. Mener å ha lest litt her inne om noen på kammeret som startet å lære langhold gjennom forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Mailman angående DFS.

Da spesielt grovfelt med ukjente avstander.

Her kan du plutselig møte på mål ut mot 600 meter.

 

Ellers så har du kavalerieskadronen i Panserbataljonen+ oppklaringseskadronen (mener jeg det het) i 2. bataljonen.

 

Disse er begge oppsatt med skarpskyttere. (Eller var ihvertfall det for noen ganske få år siden)

Men det er mulig at Kavesk sine skarpskyttere i PBN har gått over til vervede skarpskyttere kontra "førstegangstjenestegubbs" slik det var før.

 

Vær uansett klar over at de fokuserte lite på selve skytebiten kontra andre ting som f. eks observasjonsteknikker osv.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil var det vel også lite skyting på hold over 500 meter.

 

Og ingen i min kontigent fikk noengang skutt skarpt med 12.7'en selv om de var oppsatt med den. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skarpskyttertjenesten i forsvaret er langt mer enn bare skytingen.Det beste stedet å lære skyting fra grunnen av,er DFS.Da vil du ha et godt grunnlag når det nærmer seg grønn tjeneste.

 

Jeg tror min tid i DFS er ferdig.

Tusen takk folkens det bekreftet egentlig min mistanke, får se imorgen hva de sier på sesjon.

Link to comment
Share on other sites

Da var min tid kommet for tjene landet.

Jeg har vært en ganske aktiv skytter (jaktfelt) og jeger de siste årene men har aldri strukket holdene særlig lengre enn 300 meter.

Som sagt ønsker jeg å gjøre noe ut av førstegangstjenesten min, og tanken slo meg idag...

Hvorfor ikke prøve å lære noe jeg ikke kan, som jeg kan få bruk for? Hva med å lære langholdsskytte?

Noen tanker om hvor i hæren jeg kan få til dette? Det som foreløpig ligger på det som jeg synes er interessant er befalskolen og feltoperatør. Men er litt usikker på hvor mye langholdsskytte man får inn der.

Ligger mulighetene hovedsakelig i Fallskjermjeger og marinejeger eller er det andre som tilbyr dette?

 

Kan anbefale MJK på det varmeste! Den tjenesten er ikke basert på "langhold-skyting" men generell våpenbruk og skyting mellom mange grener. Det kan her nevnes bl.a pistol, tactical og skarpskyting. Et hvert MJ-lag har én eller to skarpskytere og det trenes mye på foskjellige hold...

 

Du må ikke være supermann for å bli MJ, men du bør være minst like psykisk sterk som fysisk. Alle under førstgangstjenesten (under 35 år) uansett forsvar kan søke seg inn til opptak. Du kan også søke deg inn etter endt førstegangstjeneste om du er under 35 år.

Ett tips før opptak er å trene mye med svømming, løping og egen kroppsvekt. Ta gjerne å svøm litt i vann med mindre behaglighet enn svømmehall !! :winke1:

 

Trenger du mer info: Se signatur !

 

lykke til med førstegangstjenesten :)

Link to comment
Share on other sites

Panser å 2.bn har skarpskytter lag i kavalerieskadronene sine, også ingeniørbataljonen har et få tall av skarpskyttere i storm-ingeniør troppene (?) Du kommer nok best ut av det hos panser eller 2.bn...ikke vær redd for å få skyte lite...et 2ukers intensivt skarpskytterkurs med mye skyting både dag å natt :) men som det blir sagt over, så e det ukke skyting det blir lagt mest vekt på, det er observasjon å observasjons teknikker, mye KIMS, stalking å avstandsbedømmelse for å nevne noe. Vi fikk også mye opplæring på østlig militært utstyr å kjøretøyer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...