Jump to content

HJORTEJAKTA 2015


TH1

Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har allerede nedlagt min første hjort i 2015..

 

Flott spissbukk. Måtte dessverre ha hund for å finne den igjen siden det ikke ble knall og fall.

 

Etter dette kan jeg klart advare om at kaliber Mazda ikke anbefales, selv om kravet til anslagsenergi er overholdt i massevis.

 

 

Bare trist egentlig. Kjørte langs "dødsveien for hjort" på glatta og vet godt at det er mye hjort som krysser veien. Lå godt under fartsgrensa men greide alikevel ikke unngå smellen når bukken kom hoppende. Forferdelig mangel på riktige vurderinger å anlegge vei mellom innmark og skog på nordvestlandet uten å gjennomføre viltsikringstiltak.

 

Ref: http://www.tk.no/nyheter/article6983463.ece

Link to comment
Share on other sites

ser meget fram til neste jaktsesong :D

hadde ei fin avskyting i fjor, føle vi tok ut mykje rett dyr, lav fellings prosent, men var ikkje for mykje dyr å sjå i fjor.

her er et par gutta som ej gleda mej til å sjå utviklinga på!

Em6rQSc.jpg?1

JwofQpH.jpg?1

 

den størst holdt sej onda å vart knapt oppservert, mens den andre vart spart ved et par annledninga i fjorårsjakta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette blir min første høst som hjortejeger! Har kun jaktet småvilt tidligere, men fikk seint i høst tilbudet om storviltjakt etter hjort :D

Regner med det blir en del timer i denne: http://equipnorshop.no/product.aspx?pid=48480&gid=368 til høsten. Kjøpte den for noen år siden, og den anbefales (sammen med camo) på det sterkeste for dere som ligger i stilling på post...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir spennande med ny sesong ja :)

 

For min eigen del er eg innstilt på ein sesong med få timer i skogen da termin på nr 3 er i midten av august. Joda, eg veit det er dårlig timing, men ikkje alltid like lett å planlegge sånt, sjølv i år 2015 :lol: men gleda over dei få turane ein får blir desto større da det ikkje lengre er ein sjølvsagt ting å få gjennomført jaktturer.

 

Her i kommuna diskuterast det heftig om fastsetting av minsteareal for hjorten. Kommuna, og særleg "bondelaget" ønsker å minske minstearealet til ned mot 400 dekar per hjort i områder der det er stor lokal bestand og mykje øydeleggelser av innmark. Det blei nok eit rekordår i 2014, men samtidig har heller ikkje kvotene vert så høge. Bestanden er ikkje like høg som den var for 5-10 år sida. Er redd kommuna er i ferd med å miste all sunn fornuft og at bestanden kan få ei uønska stor nedgang om nokre år.

 

Time will show!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Største skandaleveiprosjekt mtp. viltet dette årtusenet!

 

Etter å ha sett "Paddefilmen fra volda" så er jeg vel litt i tvil om det.

For oss som bruker veien gjennom Batnfjorden ofte, har den nye veien forkortet og forbedret distansen Molde-Kristiansund.

Det var nok ikke noen ordentlige alternativer da den nye veitraseen ble anlagt.

Slik er det flere plasser i landet. Viltet må vike for at vi skal få bedre transportårer. Synd ja, men desverre nødvendig.

 

olafen

Link to comment
Share on other sites

Største skandaleveiprosjekt mtp. viltet dette årtusenet!

 

Etter å ha sett "Paddefilmen fra volda" så er jeg vel litt i tvil om det.

For oss som bruker veien gjennom Batnfjorden ofte, har den nye veien forkortet og forbedret distansen Molde-Kristiansund.

Det var nok ikke noen ordentlige alternativer da den nye veitraseen ble anlagt.

Slik er det flere plasser i landet. Viltet må vike for at vi skal få bedre transportårer. Synd ja, men desverre nødvendig.

 

olafen

 

Veien er bra den, skulle vært slike veier Trondheim-stavanger og med en avstikker mot Oslo, men det burde vært gjort noen tiltak for å forhindre farlige situasjoner og unødig lidelse. Ett viltgjerde langs veien og problemet hadde vært løst..

 

Økonomisk så er det påkjørt hjort for minst 188 000 i kjøttverdi, så kan man plusse på forsikringsoppgjør for de 47 bilene, de er det du og jeg og alle andre som har forsikring som betaler.

 

Offentlige ettersøk på rundt 50 dyr er heller ikke gratis..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tiden var moden for utsetting av nye saltsteiner og kom over noe som jeg ikke har sett før. Feiing i nesten 2 meters høyde og i tillegg oppå kvisten. Relativt ferskt. En del hjortespor på stien under..

 

IMG_0107_zpsyhelfg0k.jpg

 

IMG_0109_zpssbzy3t3n.jpg

 

Er det Hjort som har forsøkt å bli kvitt gammelt gevir? Dette er ett overvintringsområde for bukker, lite koller/kalver. En del store bukker. Tassen i bakgrunnen hadde los på tre store bukker og stålos på en 12 tagger + i samme område rett før jul. :)

 

Er vel litt tidlig for hjorten å begynne å feie bast ja..

 

Hva annet kan det være?

Link to comment
Share on other sites

Er nok bare håra som tilfeldigvis har lagt seg slik, kan være en klatt med lort/ gjørme som henger igjen akkurat der. Tviler sterkt på at den hjorten hadde vært i live om det hadde vært et utgangshull da lever og/ eller lunger vil være skadet etter et slik skudd.

Link to comment
Share on other sites

Tiden var moden for utsetting av nye saltsteiner og kom over noe som jeg ikke har sett før. Feiing i nesten 2 meters høyde og i tillegg oppå kvisten. Relativt ferskt. En del hjortespor på stien under..

 

 

 

Er det Hjort som har forsøkt å bli kvitt gammelt gevir? Dette er ett overvintringsområde for bukker, lite koller/kalver. En del store bukker. Tassen i bakgrunnen hadde los på tre store bukker og stålos på en 12 tagger + i samme område rett før jul. :)

 

Er vel litt tidlig for hjorten å begynne å feie bast ja..

 

Hva annet kan det være?

 

 

Er vel hjorten som har beita? Den er jo glad i barken på ung furu.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var der, men det er en del som taler imot at dette er barkgnag:

 

-Begge sider hvor barken begynner igjen er "oppfliset". Er det beiting av hjort er det vanligvis en markant "kant" i nerkant av gnaget, der hjorten setter inn tennene.

 

-Det er oppå greinen i to meters høyde, barken er intakt på sidene og under.

 

Er dette noe Elgen kunne funnet på? Vi har en økende elgstamme med 5-6 elger fast i terrenget nå, liten erfaring med hvordan det kan se ut når elgen beiter bark..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som årsfersking og uten tilknytning til jegerlag så lurer jeg på om noen kan fortelle meg om dette med ettersøkshund til hjortejakt. Da tenker jeg det rent praktiske rundt det siden jeg ikke har hund selv, eller har venner som har godkjent ettersøkshund som jeg kan låne. Finnes der hjorteterreng hvor man kan få jaktkort og jakte, og samtidig finnes der ettersøkshund tilgjengelig?

 

Hilsen Lise O.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det!

 

Kan forsøke å høre med jegere i Åsane jff når jeg kommer meg på skytetrening der. Bor i sentrum av Bergen, så de fleste "jegere" man kommer i kontakt med er dem som er på jakt rett før stengetid natt til lørdag og søndag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper jaktkort hos noen, så er svært ofte ettersøksavtale inkludert, altså jakttilbyder står for avtalen.

 

Leier du terreng direkte fra grunneier / grunneierlag må man ofte ordne Ettersøksavtale og papirer mot Kommune selv. Er dette tilfelle, så kan du enkelt ringe Kommunen, få tlf nr til valdledere på nabovald og forhøre deg hvem de bruker.

 

Eller man kan ta i bruk moderne hjelpemiddler: https://www.google.no/search?client=opera&q=ettersøksring+bergen&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

 

 

 

Sveiobonden selger vel kort, sjekk også jaktformidlingssidene på Facebook, hvis du ikke har tilgang til terreng.

 

Mvh. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort ifra at jeg kontakter sveiobonden. Er jo greit å få gjøre noe annet enn kun småvilt slik som i høst og vinter som var. Hadde vært gøy å fått seg en storviltjakt innenfor mine 12 første måneder som aktiv jeger. Sendte søknad på vilrein, uten hell, så da satser man på hjorten. Skal søke opp på nett om der flere tilbydere jeg kan kontakte enn inatur. Var ikke mye der å hente akkurat nå ser det ut til.

 

I etterkant av jegerprøven så ser jeg at jeg savner mer informasjon på kurset om akkurat det som handler om å komme seg ut på jakt, utover de få sekundene man brukte på å nevne inatur.no.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rekord tellinger på både første og andre telling her på øya. Leser på nettet at dette gjelder alle kommunene rundt om på Sunnmøre. Var ikke allverden med dyr å se i fjor, men noen må det jo ha vært siden det telles så mye i år. Blir spennende å se om de er her i september også, eller om de som vanlig fordufter dagen før jakta. Flere som ser mer dyr enn "normalt"?

Link to comment
Share on other sites

Rekordtellinger også hos oss, og ryktene går om gode tellinger i nabokommuna. Blir lett hypoteser rundt dette, men ei forklaring kan vere den stabile og fine vinteren vi har hatt mykje av på sunnmøre og i tillegg til tidleg vår med grønne enger i lavlandet som lokkar dyra tidleg ned frå fjellet.

 

Hadde vert interessant med ein solid forskning om kor mykje ein hard vinter kan spele inn på dødeligheita til hjorten. Dei er jo som kjent ekstremt tilpasningsdyktige og kan overleve på svært lite næring over lengre tid med lite energiforbuk. Min teori er at det er dei eldre bukkane som har minst sjansar for å overleve slike vintrar etter ein ekstrem energikrevjande oktobermånad i kroppen. I tillegg er dei gamle og er nok ikkje like motsandsdyktige lengre mot sjukdom og lite næring som friske koller med godt opparbeidda fettlager og kalvar.

 

Skulle ønske det blei forska enda meir på landets største populasjon blant hjortedyra :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mykje hjort i skogen for tida, og kveldane blir nytta til å sjå etter hjort i lia. No kan eg telle 7-8 stk. som går fast i lia på kveldstid og morgon. Elles har det vore særs gode teljingar. 45 stk. i bygda første kveld, 47 den andre kvelden. Vanligvis ligger dette på kring 30-35, og det blir rekna som bra.

 

Har blitt miljøskada. Eg var på fjellet for litt sidan, og var igrunn meir interessert i å sjå etter hjortespor enn den vakre utsikta. Skyteprøva er tatt, og no kan berre jaktstarta komme.

Link to comment
Share on other sites

Her på øya er det ikke så høye fjell, og hjorten vandrer nok kanskje noe, men siden det blir jaktet over hele øya, burde noen se mengder av dyr når det er tomt andre steder. Tror ikke det svømmer flere 100 dyr over hit ila vinteren heller, det er nok trafikk begge veier iflg lokale fiskere. Det rare er at om man skal legge til grunn kjønnsfordeling mellom felte kalver som statistikk for hvor mange hann og hunndyr som blir født, så er det ca 50/50. Noen vil kanskje si at det er feil, men sånn er det nå engang her. Når det da telles 300 dyr i et område, og det knapt telles bukk, så må det jo være en hel del bukk ett eller annet sted? Men ser lite og hører lite bukk. Og de få som brøler aktivt, lokker til seg grådigperen på nabovaldet og ramler for en 2-3 vomskudd hos ham.

 

Skal skyte 52 dyr i år, og skal begynne å kartlegge litt hvor de befinner seg når jeg kommer hjem fra ferie i midten av august. Utvikle noen jaktladninger, skyte opp og så vente...

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok hende. Men det var mye bukk her tidligere. Men nå er det gradvis mindre og mindre. I valdet vårt praktiserte vi i 3-4 år å kun skyte spissbukk. Da ble det veldig mye liv i liene i 3-4 år, og så ble det roligere, uten at det ble meldt fra om felling av større bukker rundt om andre steder. Mulig de emigrerer, men da jeg starta i 96, var det mange store bukker her, og det hadde det alltid vært. Jeg skyter sjelden større bukker, jeg jakter for kjøtt og syns ungdyr og kalv er prima. I tillegg er de jævla tunge å trekke ned fra fjellet når man er alene. Skjøt 2 spissbukker høyt oppe i fjor, det smalt kl 10 om morgenen og var nede ved veien med den siste kl 20. Da var jeg litt lei.

 

20140911_125720_zpsvtz5wf9v.jpg

 

20140930_142510_zpsg31ohnb0.jpg

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eg har tydelegvis frista naboen i kveld. Skyteprøva er tatt, men eg følte for å ta ut eldstaven/grisedödaren og lufte ho på 170 meter for ekstra trening. Etterkvart som eg byrjar å bli ferdig etter 10-15 skot, så har tydelegvis naboen høyrt skota og blitt frista til å trene litt sjølv. Supert at fleire trenar utanom prøveskota!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt over 3000 skudd i år med jaktriflene, syns det er latterlig at jegere flest syns at 30-50 skudd er god nok trening før jakta.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Latterlig :?:

 

Så hvis jeg skyter mine 30 + 5 skudd.

Feller mine 3 hjorter.

Så er jeg latterlig?

 

Hvor mange treningsskudd trenger mann egentlig for å skyte en hjort?

 

Skyt tusenvis av skudd dere som liker det og finner det nyttig, men ikke bry dere om hva andre gjør.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Er med og leder jaktskyting og har vært det dei siste tre åra. No er ikkje eg skyte ekspert, men eg trener vertfall eindel og skyter ca 350 - 500 skudd i året :)

Aboslutt ingen tvil om at det er for mykje dårleg skyting før jakta. Folk som smeller ut både 5ara og 6ara for og bli ferdig med dei 30 skudda og kan ta prøve. Bruker gjerne eit par forsøk der og. Antall treningsskudd før prøven burde økt eindel og kansje ein kunne smalna inn hjorteskiva med "ein ring" for og gjere det litt vanskelegare.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt over 3000 skudd i år med jaktriflene, syns det er latterlig at jegere flest syns at 30-50 skudd er god nok trening før jakta.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Latterlig :?:

 

Så hvis jeg skyter mine 30 + 5 skudd.

Feller mine 3 hjorter.

Så er jeg latterlig?

 

Hvor mange treningsskudd trenger mann egentlig for å skyte en hjort?

 

Skyt tusenvis av skudd dere som liker det og finner det nyttig, men ikke bry dere om hva andre gjør.

 

B

 

Skulle nesten tro det var et "nett troll" ute og går her.. Det eneste som er sikkert er at til flere skudd en skyter til bedre egnet er en til å løsne skudd mot levende vilt.. Dette har med respekt for villtet vi jakter på.. Skal ikke mere til enn et dårlig avtrekk til for at en ender opp med å skadeskyte.. Uttalelsene du her kommer med vitner om særdeles dårlige holdninger i forhold til å være best mulig egnet og trent til å løsne skudd mot levende vilt.. Nå er vel ikke fasiten til de fleste å skyte 3000 skudd slik KnutErik gjør..og de færreste har vel de fasilitetene som han har heller, men ære være han fordi han legger ned den innsatsen som han gjør..

Link to comment
Share on other sites

Vær så snill å ikke ødelegg hver jævlige tråd med hvem som skyter flest skudd og innstraming/vansklighetsgrad på storviltprøven. Bør forresten ikke være den beste skyttern som er den mest ansvarsfulle jegeren, det er minst like viktig å inneha egenskapen til å vurdere situasjonen og ikke minst holde tilbake et skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt over 3000 skudd i år med jaktriflene, syns det er latterlig at jegere flest syns at 30-50 skudd er god nok trening før jakta.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Han sier at skyteprøva er tatt, men at han vil lufte rifla. Hvem som fremstår som latterlig i denne tråden får du tenke grundigere over.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...