Jump to content

1911 på budsjett


Fedda

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg har igjen fullstendig fått dilla på 1911 og forsøker i den forbindelse å finne ut hvilke varianter som faktisk er å få tak i her i kongeriket. Jeg er i utgangspunktet ute etter en utgave som ikke koster mer enn 10 000 kroner ny. Når det gjelder det estetiske liker jeg aller best utgaven Colt laget før endringene i 1924, at en moderne klon har en viss likhet med originalen er ingen ulempe uten at jeg dermed er ute etter en nøyaktig kopi. Jeg foretrekker ellers en utgave i .45 ACP, men 9mm er også aktuelt for mitt vedkommende.

 

Foreløpig har jeg funnet frem til disse variantene:

 

Ruger SR1911.

Et flott våpen som får mye skryt rundt omkring på verdensveven. Kanskje det beste valget til under ti store? Ikke like pen som de to nevnt nedenfor, men absolutt på ønskelisten min.

 

Para Ordnance GI45.

Kan kjøpes hos Intersport Bogstadveien til en overkommelig pris, man kan også velge mellom blått eller rustfritt stål.

 

Tanfoglio Witness 1911.

Denne har jeg funnet til rundt 6 000 kroner, er å få tak i hos flere butikker her til lands.

 

Finnes det flere utgaver å få kjøpt i Norge jeg ikke er klar over? Hva mener eventuelt dere på Kammeret om de tre ulike variantene nevnt overfor? Alle innspill mottas med både takk og interesse :) .

 

Edit: Remington R1 1911 vurderes også, pen sak til en grei pris. Men hvordan står det til med kvalitetskontrollen hos Remington om dagan?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha bedre sikter og ikke en "GI" 1911 så hadde jeg heller valgt Enhanced, siden den har bedre sikter og du kan sette novak siker på den uten modifisering (ikke at de som sitter på er dårlige, men kunne vert bedre spesielt baksiktet. Er uansett MYE bedre enn GI siktene)

Uansett hva du velger så blir det nok litt modifisering uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt fordelen med bedre siktemidler enn det man fant på originalutgaven i sin tid, det var jaggu ikke lett å bruke siktene på Kongsberg Coltene jeg tidligere har prøveskutt. Her vil nok kanskje NOVAK siktene på Rugeren være en stor fordel sammenlignet med siktemidlene på de andre pistolene jeg nevnte i starten av tråden min?

 

Det er ellers klart at valgmulighetene blir større hvis man har et budsjett på 10 store lapper og ikke plent må ha nytt, en Government fra 1978 til 3 500,- er jo et eksempel på det :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Må titte litt rundt, det er klart.

Jeg valgte R1 enhanced pga den hadde mye av de oppgraderingen jeg ellers ville hatt fra starten. Ikke dømmepistolen, men mer enn god nok i mellomtiden.

Det at det er novak sikter er jo helt klart en fordel.

Ser jo at de pistolene du skriver i hovedsak er GI standard model. Jeg tenker at det bare blir ett enda større pengesluk da du alltids finner ut at GI siktene er ikke de beste iforhold til det nye (eller andre deler).

Jeg ville ha sett mer på litt mer spesifikke modeller og hva de har av ekstra delere iforhold til standard GI.

 

Rugeren har jeg ikke sett mye på. så skal ikke svar for mye om den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er inne og kikker hos Remington nå, de har flere utgaver av 1911 som ser ganske så fristende ut. Jeg har bare blitt noe skremt av det jeg har hørt om manglende kvalitetskontroll hos Remington, det virker i alle fall som de har klart å kjøre gode, gamle Marlin på dunken etter hva jeg har lest og hørt.

Det er vel ellers ganske klart at jeg rent estetisk sett best kan like Colts utgave før A1 varianten. Jeg er klar over begrensningene en pre-1924 1911 medfører inkludert både siktemidler og "hammer bite" og er derfor villig til å inngå et kompromiss med meg selv hva funksjonalitet versus utseende angår. Mitt eget forslag om en Ruger SR1911 er vel et slags bevis på det. Holder Remington samme kvalitet som en Ruger så skal absolutt førstnevnte vurderes!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier stor takk for at du har tatt deg bryderiet med å svare meg! Jeg har jo cirka tre måneders betenkningstid før jeg kan søke om erverv av nye håndvåpen så det har jo (dessverre) ingen hast det hele. Herved er i alle fall Remingtons 1911 satt på listen over mulige kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder et øye med bruktmarkedet, jeg vil jo virkelig saumfare det som finnes av brukt så fort jeg har en godkjent søknad liggende klar. Før det skjer så prøver jeg å finne ut litt mer om hva som er tilgjengelig her til lands av nye utgaver til en rimelig pris innen jeg faktisk er i posisjon til å kjøpe.

Både Springfield og Colt skal selvsagt vurderes hvis brukt blir aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig! Som nevnt forsøker jeg å finne ut hva som er tilgjengelig her til lands, slett ikke feil om Springfield blir et reelt alternativ til Ruger og de andre produsentene vi til nå kan velge i.

Litt off topic i forhold til budsjettforslag i egen tråd:

jeg fant just ut at Oslo Skytesenter selger Colt, et merke jeg ikke trodde var tilgjengelig i nye utgaver her på berget. Denne så jo litt spennende ut: http://osloskytesenter.no/Produkt/245/1 ... 991-Series" target="_blank" target="_blank.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver jo å finne balansen mellom fornuft og følelser hva også våpen angår, en meget vanskelig balansegang kan jeg legge til for egen regning.

Som nevnt i en annen tråd her på kammeret forkorter jeg for øvrig ventetiden med å lese om 1911, Haneviks bok om Kongsberg Colten er å finne foran meg nå, jaggu en velskrevet og interessant del av vår eget lands våpenhistorie!

Link to comment
Share on other sites

Det var nå litt interessant å finne hos Oslo Skytesenter, som dere skjønner bruker jeg Google flittig for tiden. Jeg får mer og mer sansen for Rugers SR1911 etter hva jeg finner og leser via søkemotoren, det meste jeg finner er naturlig nok amerikanske ytringer omkring denne pistolen. Superlativene flyr høyt og tett angående Rugeren, i forhold til prisen virker den som et wunderwaffe i følge yankeene! Jeg håper norske eiere og brukere av SR1911 kan komme med noen mer nøkterne betraktninger omkring modellen i anledning tråden min.

 

Jeg mistenker ellers også det Hassel nettopp skrev om Colt; er selv redd for at man i dag betaler dyrt for et varemerke når man kunne brukt summen på noe langt bedre mht. kvalitet. Nå håper jeg uansett å holde meg under 10 store hvis det blir innkjøp av ny 1911 så Colt står ikke på listen min over mulige kandidater. Jeg tipper det er flere modeller å velge i også her i gamlelandet når man tøyer budsjettet noe mer enn hva jeg er villig til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt skal jeg holde et ekstra øye med bruktmarkedet når godkjent søknad foreligger, ingen tvil om det! Igjen litt off topic: bruker du 1911 i SWS? Jeg har fått med meg at det finnes en sidematch kalt "Wild bunch", hvis det er noenlunde inspirert Peckinpahs film av samme navn så kan jeg skjønne hvorfor en slik sidematch finnes :D .

Link to comment
Share on other sites

Kan godt stemme Jaktdepotet hadde Kimber i sitt sortiment tidligere ja.

 

Driver ellers og leser om Ruger SR1911 vs. Remington 1911 R1 på ulike amerikanske fora, meningene om hvilken utgave som er den beste av de to er rimelig delte kan man si. Det flest misliker med Remingtons utgave er at den er en serie 80, men har egentlig dette så mye å si som amerikanerne ser ut til å mene?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Rock Island egentlig Filipinsk...

Hickok45 har sett på en Rock Island og den hadde en liten modifikasjon som passet bedre til Filipinske labber.

Han syntes våpenet var greit nok til den lave prisen men at det ikke var hans greie.

 

Norinco har en del modeller og 3 tilsynelatende identiske av dem dukket opp hos Hunters House i 2014.

http://huntershouse.dk/kat992-Norinco/

Men jeg har bare sett 1 modell i Europa så jeg regner med at modellutvalget i Europa er begrenset.

Jeg mistenker at de eldre er litt tvilsomme, men at de nyere er betydelig bedre i kvaliteten.

 

Så langt jeg kan se er de kopier av førkrigs modeller hvor copyright er utløpt eller den Amerikanske Staten eier rettighetene.

 

České Budějovice

http://www.dianacb.cz/eshop/kratke-zbra ... le/norinco

 

Begrenset utvalg:

http://egun.de/market/list_items.php?mo ... 11&quick=1

 

Jeg har 2 steder lest på weben at folk som bygger custom 1911

gjerne ribber en Norinco 1911 og bruker ramma for den er visstnok grei som ett utgangspunkt. Salget av Norinco stanset i 1996 i USA.

Canadaammo.ca har solgt flere modeller til greie priser.

https://www.canadaammo.com/product/byCa ... nco%201911

Modellene som er til salgs varierer litt.

I 2014 var det en modell som ikke hadde Norinco inngravert men bare original modellbetegnelse.

Den hadde lett redusert pris.

 

Jeg har aldri observert noen Norinco 1911 i Norge.

 

Norinco 1911 er kjent for lett synlige merker etter maskinering.

Noen klager på at stålet er sprøtt mens andre påpeker at stålet er slitesterk og vanskeligere å maskinere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Norinco skulle jeg gjerne hatt kloa i deres kopi av Winchesters 1897 pumpehagle, skulle jeg komme over en Norinco hagle ville jeg nok utført en grundig inspeksjon av hagla før jeg la pengene på bordet. Den kinesiske utgaven av 1911 forbigår jeg i stillhet, er heldigvis nok av 1911 pistoler å velge mellom sånn ellers.

Link to comment
Share on other sites

1911 fra Norinco fikk faktisk en del skryt da de dukket opp på 90-tallet. Kritikken gikk på stålkvsliteten - den var for seig/ hard ( jeg er ingen metallurgisk, så begrepene kan være på trynet).

 

Den ene jeg prøvde hadde et helt grusomt avtrekk, men det er jo en smal sak å fikse.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Norinco skulle jeg gjerne hatt kloa i deres kopi av Winchesters 1897 pumpehagle, skulle jeg komme over en Norinco hagle ville jeg nok utført en grundig inspeksjon av hagla før jeg la pengene på bordet. .

 

Men frakta er hinsides;

Repetierflinte NORINCO Mod.1887-NR87 Kaliber 12/70 Originalgetreuer Nachbau Winchester 1887

http://egun.de/market/item.php?id=5017560

 

http://www.schwabenarmsgmbh.de/

 

Kanskje dukker den opp pent brukt litt senere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Noe du selvsagt har helt rett i! De to forskjellige haglene har det til felles at de er designet av Mr. John Moses Browning, så vidt jeg husker måtte nærmest Browning "tvinges" til å lage tegningene til 1887`en. At jeg må ha en 1911 i skapet er i alle fall sikkert, må jo holde de to bøyleriflene jeg har som er laget på oppskrift av Browning med selskap :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...