Jump to content

Kjøpe meg bue - lavbudsjett


ungjegern

Recommended Posts

Hei Ungjegeren,

 

Tenker å gi litt tips, fra en nybegynner, har har drevet med bueskyting ett års tid selv (konkuranse skyting) og min sønn har drevet med skyting i ca 3 år. Selv skyter jeg recurve, mens min sønn skyter compound. Det er mange flotte råd i tråden og det må ikke undervurderes den mengde trening som skal til for å bli en god nok skytter til å dra på jakt med bue. Husk at det med bue ikke finnes noen hjelpemidler som tofot osv som kan hjelpe skytteren med å kompansere for manglende teknikk. Her er det kun kroppen din og din teknikk som kan sørge for at pilen går ditt den skal.

 

Om du har en bueklubb i nærheten som har trenere som kan stille opp, så klarer du nok å bli en god nok skytter på 6måneder med intensiv trening. Men dette er veldig avhengig av treningsmuliigheter og hvor mye hjelp du kan få underveis til å få teknikken på plass.

 

For å spare deg og din selverklærte begrensede økonomi, så ville jeg tatt kontakt med en bueklubb, meld deg på evt nybegynnerkurs/sikkerhetskurs og bruk en klubbbue recurve/compund, spiller ingen rolle. Får du hjelpe med teknikk opplæring, så kan du like godt bruke ett kosteskaft med strikk, tørrtrening er den viktigste formen for trening for en bueskytter, feil teknikk blir fort en ond sirke og kan ta lang tid å lære seg av igjen. Det er derfor viktig med god starthjelp.

 

Om du får til dette så kan du evt kjøpe en egen bue etterhvert. Din første bue bør nok ikke være den du skal bruke på jakt. Først må kropp og hjerne trenes opp :)

 

Lykke til med bueskyting !

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord her.

 

En av grunnene til at jeg forfekter at man bør skyte litt med bue er at en ikke finner helt rett dralengde slik uten videre, og den endrer seg ei stund når en skyter. Min bue er stilt slik den skal være når jeg skyter mye - går det en måned uten at jeg skyter, så føles den alt for lang. Spesielt om den er stilt lett - er den stilt tungt er det jo for langt uansett...

 

Dralengda på Browningen (Rage) er justerbar. at 29" uten videre skal være for langt kan jeg ikke forstå. Men den er stillbar etter hva jeg kunne finne ut, samme system som PSE har.

50-70 er tungt, 50 er tungt. Eller, 60 er tungt, 50 er - vet ikke? unødvendig mye?

Når en er vant til å skyte med bue så får en et annet forhold til dette så jeg vet ikke hvor grensa går - kan bare gjenta: Må en ofre en tanke på å dra, kontra å peke på målet under opptrekket, må en holde armene slik eller slik for at det ikke skal være tungt? Kan du ikke dra, lett, mens du sitter forkjært og gjennomfrossen i et tre - for tungt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Dralengda på Browningen (Rage) er justerbar. at 29" uten videre skal være for langt kan jeg ikke forstå. Men den er stillbar etter hva jeg kunne finne ut, samme system som PSE har.

50-70 er tungt, 50 er tungt. Eller, 60 er tungt, 50 er - vet ikke? unødvendig mye?

Mulig den er stillbar, men grunnen til at jeg tror 29" er for langt til ts er utifra ett bilde i en annen tråd. Utifra samme bilde vurderer jeg også at 50# er for tungt for ts hvis han skal ha noen glede av å lære teknikk og få mengdetrening. Buen jeg selv har brukt på jakt er stillt på 76#. Når jeg trener mengdetrening bruker jeg 35-40#. Selv er jeg 0,11 tonn og 1,90 høy og bruker 30-31" dralengde.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke bare kjøpe en bue på finn. No!! Buen må tilpasses dralengde ol . Du har sikkert lange fangarmer mens han som selger er stuttjukk da har du et problem.. Hør på hva folk med peiling sier til deg nå, og ikke heng deg opp i antall pund, hvis du er 183 cm og 64 kg kan du glemme og bevege deg over 60 pund,, da mangel på muskelmasse og teknikk setter en stopper for det....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...