Jump to content

Kjøpe meg bue - lavbudsjett


ungjegern

Recommended Posts

Hei bueskyttere!

 

Har litt lyst til å begynne å skyte med bue (compound bue) og jakte med dette der det er lov senere. Er det mulig å få tak i komplett buesett som er sterkt nok til å skyte antiloper i Afrika til 2-3000kr? Eg har leita litt, men finner lite i min prisklasse, er ung og går på skole så er derfor eg har så lavt budsjett..

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør samme feil som jeg gjorde første buekjøpet. Jeg gikk også rett på en ferdig jaktbue RAK. 60-70 pund selvfølgelig. Når du skal lære deg å skyte med bue er ikke en 70 pund bue riktig start. Blir som å lære å skyte rifle med en bøffel rifle. Du blir fort sliten og teknikken blir fort feil. Dessuten så er det, ihvertfall etter hva jeg leser erfarne jegere skriver, ikke nødvendig med så kraftig bue.

Om du er villig til å kjøpe noen år gammel brukt, ligger det mye ute på bruktmarkedet på Archerytalk. Husk også at alt tilleggsutstyr du trenger er fort noen kroner det også, sikte, pilhylle rekende osv. Jeg har selv brukt mye penger på bomkjøp, og har oppgradert/ byttet ut nesten alt på byen (og kjøpt en til).

Mitt beste tips er å Kjøpe en noen år gammel target bue, og lære deg og skyte. Så legger du heller inn i budsjettet den dagen du skal reise til Afrika for å jakte også en ny bue.

Om det finnes en kronikk i nærheten så ta en tur dit. Få gode råd til valg av utstyr, kanskje er det noen som har noe å selge eller låne bort i klubben, og få riktig veiledning skyteteknisk helt fra starten av.

Link to comment
Share on other sites

Se hardt og lenge på en PSE Stinger. PSE leverer pålitelig kvalitet, og Stingeren er kanskje ikke "top-of-the-line" for den kresne bueskytter. Men kan noen fortell meg noe de IKKE KAN FÅ TIL med en Stinger, som går an med en annen bue? Iallefall på denne siden av VM-finaler?

Du bør få litt hjelp og instruksjon, eller lese deg opp.

 

Dravekta skal være akkurat så du klarer å dra den opp

 

- 100ggr på en times tid, og framdeles kunne trekke sakte og kontrollert forbi det tyngste. Og gjøre det 5 dager på rad

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe en noen år gammel target bue, og lære deg og skyte

Zenith har et godt poeng her. Med ditt budsjett skal du ikke til Afrika på en par år ennå, og når du skal, så har du råd til bue også.

For å lære deg å skyte med bue, så kan du bruke en recurvebue, som er mye billigere, og mye enklere å holde på med. Og billgere å holde med stash. Skal du være helt på minimum så kan du lage en langbue selv - det er ikke vanskelig. Det du lærer av å skyte med den er 100% overførbart og vil gjøre deg vel forberedt på en compoundbue.

 

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=82428&p=873635&hilit=buer#p873635

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=88424&p=932633&hilit=buer#p932633

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=76099&p=812172&hilit=buer#p812172

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter Zenith!

Alle buejegere har gjort sin del bomkjøp, jeg er en av de. Heldigvis kjøpte jeg en 50-60 punds bue, men var selvfølgelig med sikte, pilhylle og annet rask som fort ble byttet ut med mer kvalitet!

Nå etter et par år med mye trening har jeg tatt steget å kjøpt kraftigere bue®, men selv etter 3år var jeg veldig i tvil om jeg skulle ta steget et hakk opp!

MEN så lenge du ikke skal på bøffel eller elefant jakt er det overhodet ikke nødvendig med en bue som er kraftigere enn 60pund(i USA/Canada jakter de bjørn med compound buer helt ned i 42#)

 

Archerytalk er en fin plass å begynne, ligger mye kunnskap der!

Ligger en del gode buer på finn.no også, men det kan være lurt å vite hva du skal se etter!!

Hvis du feks. finner en bue på enten ebay, finn, eller archerytalk du kunne tenkt deg, spør gjerne, enten her eller på AT om det som du føler deg usikker på!

Har selv mitt tidligere jakt oppsett liggende ute på finn, men dessverre litt høyere i pris enn det du er ute etter.

Mitt råd, hvis du ikke vil bruke mer enn 3000,- kjøp brukt!!

 

SakoAV

Link to comment
Share on other sites

Du kan også høre med bueutstyr.no og buesport.no om de har noe brukt liggende. Der vil du også kunne få hjelp av fagpersoner til å tilpasse og sette opp utstyret.

Jeg trodde når jeg kjøpte min første bue at jeg hadde lest meg godt opp og hadde litt forståelse, men sannheten er at jeg bare såvidt hadde rørt bitte litt i overflaten.

Du vil uansett ikke angre når du har fått deg et utstyr du er fornøyd med, og vil sikkert som meg, bli hektet. Hadde bare tiden strekt til sånn at jeg fikk tid til å skyte litt mer...

En god start kan være å finne kompendiet til Nuts and Bolts på Archerytalk. Der er det mye lærdom gratis.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Bear sine buer!

Gode buer, lett å justere, lett å håndtere, skyter bra, god vibrasjons demping, ikke den beste finishen, kan være litt "luggete" i opptrekket(men dette er sammenlignet med "top of the line" Hoyt.) PSE i samme prisklasse er like "luggete".

For å si det sånt, jeg kunne godt kjøpt ny Bear selv... (Hadde jeg bare ikke blitt bitt av "Hoyt syken") :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rimelige piler til trening finner du på ebay.com

 

10stk for USD 20-25 med plastkogge er vanlig pris.

Hvis du er tålmodig og heldig har jeg sett de helt nede i AUD 15.50 før jul.

10PK Fiberglass Arrows Black Plastic Quiver Archery Hunting Target Practice

http://www.ebay.com/itm/10PK-Fiberglass ... /index.php

Greit nok til en nybegynner.

 

En brukbar Compound bue får du sikkert hjelp til å finne hos de som du skyter sammen med.

Hvis ikke så finner du en brukbar Compound bue på finn.no

til rundt NOK 2000.

http://www.finn.no/finn/torget/resultat ... 3&periode=

 

For den modige som ikke er redd for feilinnkjøp:

Ikke glem student-tavla - Noen kan kanskje tilby buer de kjøpte i fjor med litt støv på kjøpet :-)

 

Husk at en ekstra buestreng er viktigere enn sikte hvis du skal treffe og ikke risikere å bli stående der.

Det er mye passende utstyr på ebay.com og noe av det er sikkert tvilsomt, men kanskje du ikke har lyst til å svi av hele budsjettet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Piler er vel så viktige som selve buen - og glassfiberpiler er et tilbakelagt kapittel til alt annet enn fiske. Siden alu-piler ofte blir bøyd tror jeg at jeg anbefaler karbonpiler.

Og da selvsagt noen som har en passende spine til bue, dravekt og dralengde. Det finner du i tabeller på sidene til Easton, finner du de ikke så hjelper vi.

 

Bear buer er vel omtrent som litt gammeldagse Hoyt og PSE-buer (gammeldags compoundbue er omtrent >2 år gammel :roll: ) Man kan bare ikke følge den galeien der... Men de virker, alt virker - viktigst over alt viktigere enn merke (det er egentlig ingen som lager compundbuer som ikke vet hvordan man skal lage compoundbuer :wink: ) er dravekt og dralengde, det må stemme, og for en nybegynner betyr det som regel at det må være justerbart. Mye.. Eller du må være forberedt på å bytte bue etter ei stund, når teknikken din "setter seg".

 

Sikte kan du vente med, det trenger du strengt tatt ikke før du skal gjøre deg klar til å reise på jakt - seriøst, siktet er i særklasse et minst viktige på en bue (jeg har >20 buer og ett sikte) . Strengen er viktig ja, men på en compound? Ikke akkurat "field replaceable"? Pass heller på den som står på.

 

En bueklubb er ikke dumt, de har som oftest introduksjonskurs, og der lærer man det man trenger for komme igang. Husk at bueskyting er en >20 000 år gammelt, og det ER FAKTISK mer enn man klarer skjønne selv på 123. Ikke for å skyte en pil, men for å skyte en pil mest mulig presist og effektivt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med det M67 sitter her, spesielt siste avsnitt. Jo mer jeg har lært jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...

Men jeg stusser litt på det du sier at man ikke trenger sikte på compound, kanskje av mangel på bedre vitende. Det er da ikke mange som skyter compound uten sikte? Trad og delvis recurve kan jeg se, men compound? For å trene opptrekk og avtrekk trenger man det jo ikke, men spesielt som helt fersk er det jo veldig gøy med blinkskyting. Men at man ikke trenger et dyrt avansert sikte til å begynne med er jeg helt enig i. Personlig foretrekker jeg ett pins sikter, gjerne med justering som type HHA. (Men disse er absolutt ikke nødvendig, ihvertfall ikke til å begynne med for å lære) Syns typen med tre-fem pinner blir bare rot i siktebildet.

Husk også at en moderne compound er avanserte saker, med bøttevis av justeringsmuligheter.

Her er det mye som kan gå feil, snakker av erfaring. Spesielt om det er første bue og man ikke er medlem av klubb ville jeg valgt en bue hvor man kan justere dralengde uten bruk av presse eller bytte mods. Man blir garantert nødt til å bytte dralengde etter som teknikken setter seg. Må man kjøpe presse i tillegg for å gjøre det ryker det fort noen lapper til...

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke mange som skyter compound uten sikte?

Nei, til presisjonsskyting må man ha sikte. Men inntil man er 100% på kanskje en appelsin eller mandarin på 18m så tilfører ikke siktet noe særlig. De gode tradskytterene skyter nesten bare 9ere og 10ere på 60cm skiva, (tier 6cm), uten hverken sikter eller støttehjul

En hel del erfarne jegere jakter uten peep, og mange uerfarne "buejegere" kan ikke treffe en vegg uten peepet, fordi de ikke vet hva god teknikk er - det, og ikke sikting, er nøkkelen til god bueskyting.

Mange fokuserer overmåte på siktet, og glemmer å fokusere på riktig form/teknikk mens de tror de kan komme seg inn i sentrum med å skru på siktet...

 

Jeg har sikte på min compound, et fast HHA, men mente mer at det er et sted trådstarter kan spare penger - med å vente med sikte. Var jeg TS hadde jeg uansett kjøpt en en innstegs recurve, ala Hoyt Excel, gitt faen i sikte, laga pilhylle av filt, og skutt ivei. Er fargene for homo, så spray den med Quicklakk :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med mye av det du sier M67, men er jo vesentlig forskjell på å skyte recurve og skyte me compound, så hvis gutten har lyst på compound, la han kjøpe det. Men la oss heller guide han til en riktig compound, med mye og lette justeringer.

Over til sikte å peep, greit å ha det når man ska lære seg å skyte, å et rimelig sikte koster ikke mer enn et par hundrelapper, peep rundt en tyvekroning...

Å når man har fått inn teknikken, trenger man ikke peep, men er uansett kjekt å ha!

Link to comment
Share on other sites

så hvis gutten har lyst på compound, la han kjøpe de

Selvsagt, og den viktigste grunnen til det er at med en compound med sikte på kan han lære seg å treffe relativt små ting nesten uten å lære seg bueskyting :wink: eller treffe ting helt uten å lære seg NOE.

Med en recurve må man påregne en stund med "mattepresisjon".

 

men er jo vesentlig forskjell på å skyte recurve og skyte me compound

Nei, det er det ikke. Form/teknikk er likt. Gode skyttere går uten videre eller minimal tilpasning fra det ene til det andre. eneste forskjellen er at man uten letoff må/bør sikte i draget og slippe mens man drar. Med letoff og release kan man holde stille og sikte, men en bør likevel "sikte" i draget, (altså komme rimelig i senter når man er på fullt drag) - det føles kanskje forskjellig når en skyter, med god form er nokså lik.

 

Uansett, vi har glemt en viktig ting. Ungjegern må ha ei skytematte. Det er MYE billigere og bedre å ha en stor fin dyr skytematte som man både treffer, og som bevarer pilene, enn å måtte bruke billge drittpiler fordi en bruker så mye piler.

Og med recurve må man faktisk ha mye større matte. De fleste kan treffe 60x60m mattene med compoundbue nesten uansett hold (jada, ikke 100m-vis...) men det tar ei stund før en blir 100% på ei sånn selv på 15-20m med recurve og trad.

 

Men du MÅ ha et eller annet noenlunde profesjonelt til å fange piler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

PSE Thunder Flite Express - den var vel halvhot på 90-tallet. I compoundbuesammenheng så er det en veteranbue, vintage, kult for gamle bueskyttere. Det står ikke dravekt og lengde, og selger selger en "PSE Compound Bow", - selger er ikke bueskytter, du vet ikke tilstand, og det er altså en 20 år gammel bue.

Trolig er den lite justerbar, og justeringsmuligheter er veldig viktig på en startbue, særlig på lavt budsjett. Er en "stay away" - sak i utgangspunktet.

 

Så mener jeg å lese på dette bildet

96_1181660274.jpg

 

30", 65-80#... Om du tar 120kg i benkpress, go ahead - gi han 1000 kroner og du har bue, om enn gammeldags, så skyter den piler - hardt! meget hardt... Om ikke, 100% ubrukelig.

Det er svært få gitt å kunne lære seg å skyte med 65#. Med et litt spesialisert treningsregime for mindre brukt skuldermuskulatur, og selvkontroll, så kan alle lære seg å skyte med en 65# bue, men jeg vil sterkt fraråde å forsøke å lære seg å skyte, med en 65# bue (alle ser forskjellen?) - om du ikke tar 120kg, osv...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men du MÅ ha et eller annet noenlunde profesjonelt til å fange piler.

Men hva?

Vi er en håndfull gamlinger som skyter bue periodisk nede i en gammel kjeller og av og til er det en av disse hersens glassfiber pilene som tar kvelden i murveggen og ikke treffer banankassene fyllt med papplater og avispapir. (De pilene veier typisk 34.6 gram (533 grain) og vi drar ikke mer enn maks 40 pund på våre usle compoundbuer men er fullt klar over at de tar kvelden vesentlig oftere enn carbon piler)

Å kjøpe noe til NOK 1200 frister ikke, så er det noe fornuftig

fra f.eks IKEA vi kan hale tak i? Det behøver ikke å være plagsomt flyttbart. Det er heller en fordel slik at vi unngår at noen forsyner seg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Dette kan være noe, uten at jeg har prøvd en. Bear buer bruker å være helt ok, de har som regel ikke det nyeste hotte fixfaxeriet, men de er rimelige, solide, og trygge valg på et budsjett.

http://www.bueutstyr.no/buer/compound-hunting/bear-archery/bear-archery-compound-bow-attitude.html

 

En slik, eller noe lignende, en release og ei enkel hylle og du er good to go. Stab og sikte kan komme etter. Ring til Humlekjær, de er flinke, og lurer deg neppe, i motsetning til andre jeg vet om som selger buer. Ikke alle er like seriøse.

 

Om skytematter og glassfiberpiler.

Sist jeg ødela ei pil, to faktisk, var på KBS sin trening, og da skjøt jeg gjennom matta (Egerton halmmatte) og i murveggen, nettopp fordi de sparer sånn på mattene...

 

Det er mye bra på denne sida:

http://www.bueutstyr.no/skytematter-blinker/skytematter.html

 

Selv bruker jeg karbonpiler, jevnt over ikke de beste pilene presisjonsmessig, men solide piler. GoldTip XT Hunter og sånt, de er vel ikke direkte billige, de koster vel drøyt hundrelappen per stk. Etter mange år har jeg to komplette sett a 6 og litt "oppsop" så kanskje 20stk slike. De to settene som ikke er "larv-piler" degraderte, er likevel flere å gamle, og det går år mellom hver gang ei pil blir ødelagt. Men de må ha nye fjær eller vaner regelmessig, og nye spisser smått.

 

Så kjenner jeg flere som "sparer" himla mye, med diverse papp og liggeunderlag og billige piler. Matta mi er fra 2004, den kosta 1500,- da, ca. Full størrelse, mange blinker, kan flytte blinker rundt, 30cm tjukk, vendbar, osv. trodde den var kjørt i sommer, men har stabla den om og den ser ut til å holde litt til, iallefall med tjukke piler, når det er tørt...

Har et sett Deep Six Injection, og med 60 pund bak så er de litt vanskelige å stoppe, de smatt gjemmon halmmatta, men i skummatta stopper de. Ville IKKE prøvd å stoppe de i pappkasser. De er heller ikke for solide, men de flyr veldig bra, og man skal jo ha noen slike også - GT pilene er jo som telefonpåler i forhold.

 

Det er uansett mindre enn 200,- i året, og ingen pil som har treft matta har noensinne blitt ødelagt. Trolig vil den holde lenger for de fleste, for denne har stått ute i 7 somre og 4 vintre, og til tider har 4 personter trent regelmessig på den. Og siden den er 120x120, så bommer selv jeg meget sjelden på den, og jeg har ganske sikkert spart den innn flere ganger i antall piler som ikke er ødelagt. Vet flere som jimmifikser matter selv, og det er så billig, koster bare 200kr, men - de holder ikke et år engang.

 

IMG_4561.jpg

 

Slike puter koster veldig mye mindre

IMG_0803.jpg

 

Akkurat denne, DeadStop, er veldig bra, stopper alt, og er lett å få piler ut av, men finner den ikke igjen.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at det er compound bue du er ute etter, men tenkte at jeg måtte linke denne recurve pakken som jeg selv har lyst på.

Det får du med alt du trenger unntatt noe å skyte på for 1775kr : http://eriksensport.no/index.php?main_p ... ac25496e8d

 

Etter det jeg har lest og hørt så er 65 pund alt for mye å starte med, og drawlength må justeres for deg og da må du nok ha nye piler også

Link to comment
Share on other sites

Denne da? Kunne få den for 4000kr.. Er 65-75lb :)

Hva veier du, hvor sterk er du? En uspesifisert, brukt, gammel compoundbue til 5k? OG 65 pund... Jeg sier, nei roper: NEI NEI NEI!

Om du ikke har skutt med bue før, og ikke er godt over gjennomsnittlig sterk, kraftig bygd eller har veldig korte armer - IKKE over 50 pund til å begynne med. Helst ned mot 40 vil jeg si. En 40-50 eller 50-60 er det du trolig bør ha - og grunnen til at jeg anbefalte Stingeren i det første innlegget er at den er 40-70 eller noe sånt. Det er det nesten ingen andre buer som er.

Forresten kan jeg ikke tenke meg et vilt utover B5 som trenger enn 60 punds bue? Muligens de aller største antilopene? Dravekt er kjekt på 90m, du får ned flytida, og alt det der (LH-greiene), men så biter det seg i halen med at man skyter dårligere.

 

men tenkte at jeg måtte linke denne recurve pakken som jeg selv har lyst på.

Det får du med alt du trenger unntatt noe å skyte på for 1775kr

Kjøp nå noe mer kurant når du først skal ha recurve. Recurve til "Allround" bruk (altså ikke spesialserte jakt eller tradbuer) SKAL ha ILF-lemfester (de facto industristandard, click on system) , da kan du nettopp ha kanskje et sett lemmer til trening, et til jakt, eller du kan bytte de lette lemmene du begynte med i noen tunge, osv... Og du kan justere tiller. Og til en viss grad vekt.

Bueskyting er en olympisk idrett og det er en rekke leverandører som forsyner det markedet med gode buer i alle ambisjons, og prisklasser. Da passe lemmer på midtstykker om hverandre uavhengig av merke, og alt passer, er holdbart, følger standarder og har en viss kvalitet, ellers får de ikke solgt det inn i klubb/bueskyttermarkedet.

 

 

Til "jallamarkedet", de som ikke vet annet enn "Tactical Compound Bow" for å sette det på spissen, har 0 peiling, og betaler fett for drit, skrammel og ukurante greier.

Recurvebuer er Hoyt, Win&Win, SF, Samick, Spigarelli, Cartel og PSE + noen få spesialiserte merker. Recurvebuer koster ikke stort (innstegsmodellene) og det er tull å kjøpe noe barne/leke-greier som må skrus i hop... for like mye.

 

Her litt babbel om en bue jeg har http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=64136&p=695057&hilit=%2Asnake%2A#p695057

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ta ikke dette ille opp!

Du har lagt ut ett bilde av deg selv i en annen tråd og utifra bildet vil det være totalt bortkastede penger å kjøpe noen av buene du har linket til :!: Du bør starte med 30-40# etter mitt syn. Kjøp en bue du kan vokse med.

Dette er ett alternativ :arrow:http://www.bueutstyr.no/buer/compound-h ... craze.html" target="_blank

Kjøpte denne buen for gjester og er godt fornøyd med den :wink: (Alle klarer å skyte med den)

Du kan jakte fra mus til bjørn med den.

Ta tipsene til M67 alvorlig......han kan dette.

Hvis du tipser hvor du bor kan du kanskje få mer lokal hjelp :idea:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg om situasjonen jeg var i når jeg skulle kjøpe min første bue. Ble interessert pga buejakt, og skulle selvfølgelig ha en jaktbue. Leste tester og reviews til øyet ble stort og smått. Faguttrykk og teknologier jeg bare såvidt forstod hadde med bueskyting å gjøre. Jeg mener, hvor vanskelig kan det være? Det er jo bare å dra strengen tilbake og slippe når du har siktet midt i så treffer jo pila!!! Jommen sa jeg det...

Jeg fant etterhvert en bue jeg ville ha. Rimelig inngangsport, RAK, og gode reviews. Mange viste fram fine dyr som hadde falt for denne buen. Virkelig mye bue og utstyr for penga. Og det var det. Skulle selvfølgelig ha 70 LBS. Stor og sterk som jeg "er". 0,1 tonn tung, og trent det meste av livet, så det skulle gå bra.

Det var bare to spørsmål jeg hadde glemt å stille oppi det hele: hvilket erfaringsnivå hadde de som hadde skrevet tester og reviews, og hvilken bue var det jeg trengte for å LÆRE å skyte.

Planen var, og det gjorde jeg, å melde meg inn i en bueklubb. Først da forstod jeg hvor mye som skal på plass før man blir en grei bueskytter. Jeg fikk kjenne på muskelgrupper jeg ike var klar over at jeg hadde. Klarte selvfølgelig å dra opp buen, men pent var det nok ikke. Ihvertfall ikke teknisk pent. Traff gjorde jeg også innimellom. Litt mer etterhvert. Fikk stadig nye gode tips fra instruktører og andre skyttere. Men jeg skjønte etterhvert at dette er jo helt feil, jeg har startet med en bue det er meningen man skal trekke opp en gang i blant og slippe for å felle et dyr, ikke stå to timer i strekk og trene med. Det ble mange og hyppige pauser, for jeg klarte rett og slett ikke å trekke opp og holde uten å bli sliten, selv ikke med mine 0,1 tonn.

Så begynte jeg å studere på nytt. Så hva de andre skytterene brukte. Leste andre innlegg.

La så inn et innlegg på Facebook på en side for kjøp og salg av bueutstyr hvor jeg ønsket meg en blinkbue. Fikk et veldig godt tips om en brukt buepakke på en svensk side. 50-60 LBS. Kjøpte denne og begynte å skyte med den. Det blir fortsatt pauser på meg på trening, men ikke så hyppige lenger. Dessverre får jeg ikke skutt i nærheten av så mye jeg vil, pga jobb og andre forpliktelser, så progresjonen blir ikke så bratt som jeg skulle ønske. Men jeg lærer stadig noe nytt, og føler ting kommer sakte men sikkert.

 

Du sier du er student, og vil kjøpe med tanke på fremtidige jaktturer til Afrika. Dette ligger litt litt fram i tid skjønner jeg, En jakttur dit ned koster noen titusener, uansett. Hvorfor ikke legge inn en jaktbue i det fremtidige budsjettet ditt da?

Ser du bruker Finn for å finne buer. Det slenger nok en del buer innom der også, men det er mye ymse, som vi har fått eksempler på her.

Det finnes noen gode sider på Facebook hvor bueskyttere kjøper og selger, både i Norge og Sverige. Prøv der og legg inn en forespørsel. Og selvfølgelig Archerytalk, der er utvalget veldig stort. Fra tid til annen dukker det opp regelrett kupp.

Husk også at buer som brukes fra tid til annen trenger byttedeler og service. Dette vil være vanskelig, om ikke umulig, dersom du velger et ukurant merke. Lykke til videre, og velkommen til en fantastisk hobby.

Link to comment
Share on other sites

Som M67 sa oppe i tråden, PSE stinger er en bra begynnerbue.

Jeg kjøpte en pent brukt stinger, stillte den helt ned (50-55#).

Den funket som snus på Afrikanske antiloper :wink:

Kjøp gode piler, med 3" vanes, det er gode jaktpiler.

XXL solgte ivertfall noen blink/matter, litt for dyre men greie til sitt bruk.

Greit å trene med det samme du skal bruke på jakt.

Vi brukte faste jaktspisser i Afrika, ikke mekaniske.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Har no fått tilbud om å kjøpe ein Mathews apex 7 bue av ein snill kar her inne på kammeret. Noen som har erfaringer med denne buen? Kan ein stille noke på vekt og dralengde på den osv?

 

Skal prøve fetteren min sin compound bue i veka så får me se korleis da går :)

Link to comment
Share on other sites

Folk som skal ha bue, går KONSEKVENT imot alle råd fra bueskyttere og jegere, og når de går leie, så selger de de for tunge buene sine til nestemann...

Vettuge buer, på 50-60 pund ser en nesten aldri for salg - ta og tenk et sekund på hvorfor de tunge buene er i omløp, og ikke de lettere :wink:

 

Apex 7 er en ren konkurransebue, og topp til den som vet hva han skal ha, og kjøper det han skal ha. Den har justerbar dralengde, men dravektendring krever bytte av kammen - er jo en single cam dette. Det er ikke en "user-replaceable part" for en nybegynner uten buepresse, menikke vanskelig å bytte, eller dyrt. Ny kam koster en tusenlapp sådær.

Stor, tung og stabil bue til blinkskyting, knapt et godt valg til jakt - men brukbar med rett dravekt. Topp bue.

 

Når du skyter og prøver, så vil du bli imponert over hvor bra du skyter. Gode skyttere derimot kan treffe en ert på 18m, og en appelsin på 70.

Å bli god krever mye skyting, og til jakt må en være bortimot god, for å ha litt å gå på, når adrenalinet strømmer og en sitter forkjært...

Skal du skyte mye, (det er jo å skyte som er gøy, ikke å ha macho bue) så må du ikke få skulderskader og senebetennelser av det - nøkkelen til suksess er lav dravekt. Særlig til å begynne med. Mange klarer å trekke 60# hele dagen, men etter tre eller 14 dager på rad (som sagt, det er jo gøy å skyte) så er diverse sener og muskelfester betente og hissige - og en må ha 6 måneders pause. Spør hvordan jeg vet :wink:

De fleste buejegerforum har forresten stadige tråder, eller tom. egne underforum, om skulderskader, som alle skyldes for tunge buer...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt råd og tips, men finner ingen buer som stemmer overens med det dere mener eg burde ha..

Hvis du skal finne noe på finn.no som passer må du ha den største tålmodighet og mange uker samt være kjapp og treffsikker når byttet dukker opp. Det er stor rift om det du er på jakt etter og godbiter forsvinner på timer eller mindre. Alternativt kan du finne en ekstra jobb og kjøpe 2 buer hos fagfolk.

1 stk 50-60 pund jaktbue til å henge på veggen inntil du er klar.

1 bue som er sterkt justerbar til å begynne med og grei til trening

for å unngå skader.

Selv bruker jeg en 40 pund bue og er helt fornøyd med det og har unngått skader - hittil.

 

Litt lesestoff mens du venter tålmodig:

http://www.bueskyting.no/index.php/doku ... likasjoner

WA NOR håndbok for nye bueskyttere

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Buen du linker til mangler streng og en kabel og alt annet, så vil bli dyrere å få den oppe å gå enn å kjøpe den jeg linket til. Kjøper du brukt må du ofte regne med å skifte både streng og kabler. Dette må du ha fagfolk til å gjøre så blir ikke billig. Har selv en browning og ikke enkelt å få tak i streng til den ihvertfall. Måtte få laget, men monterer selv. Pris ble 700.- bare for streng.

 

Du vurderte en til 4000- her tidligere og vil tro du kommer langt med det, og da har du NY bue!

Går jo an å ringe å be om å få ett tilbud.

 

Hvorfor kan du ikke si hvor du bor, så kan det jo hende noen kan hjelpe deg å komme i gang. (prøve bue osv)

Link to comment
Share on other sites

Det der vil virke. Rimelig og greit alt sammen. Et alternativ til buen er denne http://www.bueutstyr.no/buer/compound-target-buer/compoundbuer-junior/hoyt-compound-bow-ruckus-2014.html Den blir maks 45 pund da, mn edet holder til det meste. Min egen PSE Vendetta er 50-60, men er stort sett skrudd så langt ned som jeg tør (før skruene glipper) måler 47 på den - og det den ikke dreper, det har ikke jeg råd til å drepe.

 

Men jeg vil råde deg til å kjøpe andre piler.

For det ene så linker du til pilskaft, ikke piler, og for det andre er de camo-farget. Kamofargede piler er et lite HELVETE å finne igjen. Og tro meg, du kommer til å lete etter piler... Har du råd til å la de ligge, så greit. Jeg pleier å lakke pilene mine (bakerste 20-30cm) dayglo orange, eller electric yellow, eller noe sånt.

For det tredje er de aluminium og de er veldig lette å bøye, både når man bommer og er uvøren når en trekker de ut.

 

 

 

 

Du vil trenge en av disse piluttrekkerene

http://www.bueutstyr.no/piler/piluttrekkere/piluttrekker.html

http://www.bueutstyr.no/piler/piluttrekkere/cartel-piluttrekker-midas.html

 

Dette er bra piler, de er solide, og tunge, fine jaktpiler og blinkpiler på nært hold. Får å få de til 90m må du sikte på månen men det går det og :wink:

http://www.bueutstyr.no/piler/piler/goldtip/gold-tip-arrows-fletched-big-game.html Kjøp de med størst mulig vanes. Det er mer tilgivende for en nybegynner og helt nødvendig for å styre piler med jaktspisser på.

 

Disse kan også brukes, men er ikke like solide http://www.bueutstyr.no/piler/piler/goldtip/gold-tip-arrow-fletched-traditional-hunter-006-med-fjaer.html

De kommer med fjær på, men det gjør ingenting.

 

Jeg har lange armer, og pleier å kjøpe pilskaft ukappet, og lar de være full lengde (32") Inserts til å skru i spissene skal de følge med pilene, de må du lime inn selv. IKKE prøv å sag av karbonpiler selv uten spesialverktøy til det. Men egentlig kan de bare være lange. De tuner litt lettere da.

Jeg er usikker på om det er spisser med de pilene, så du må spørre, for de må ha rett diameter. Om de ikke har spisser, så kjøper du slike: http://www.bueutstyr.no/piler/spisser-inserts/saunders-points-combo-12-stk.html

125gr er passe, da veier de like mye som de fleste jaktspisser, og du kan uten videre skru i jaktspisser uten å tune på nytt. Jeg har ikke diametern på de pilene i hodet, men du må ha spisser med samme diameter som pilene, og du må ha piler med spine som passer buen.

 

Dette er også OK piler http://www.bueutstyr.no/piler/piler/easton/jaktpiler/easton-komplett-st-excel-pil.html

 

 

Hva skal du skyte på? Dette er en bra matte: http://www.bueutstyr.no/skytematter-blinker/skytematter/rinehart-raptor-26-bag.html

Eller en rimeligere en http://www.bueutstyr.no/skytematter-blinker/skytematter/delta-mckenzie-bag-team-realtree.html

Du bruker MEGET fort opp piler for mer penger enn ei matte koster dersom du ikke har matte, og ei hjemmelaget matte er heller ikke helt gratis, og bruker mer piler enn ei skikkelig. Matte lønner seg økonomisk, og er bedre for trivselen.

 

http://www.bueutstyr.no/skytematter-blinker/skytematter/rinehart-18-1.html Noe av det bedre som fins.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I og for seg greit å starte med, men ser du råd for det ville det vert ett bedre valg med en Craze i stedet for en Menace.

Nytt bedre sikte kan du kjøpe når du får råd.

Regner med at pilspisser og nock ikke er inkl. i piler så der må du regne med en liten utgift.

Pilhylle må du ha. Whisker Bisquit er en enkel og god hylle.

Link to comment
Share on other sites

Enig, og pilhylle må du ha ja.

 

På XXL her i går så jeg denne: http://www.xxl.no/jakt/jaktutstyr/buer-og-utstyr/browning-rage-50-60lbs-29/p/1057969_1_style

Bra? Tja, men den virker og er rimelig.

 

Bedre er denne, som de hadde på tilbud, skulle ikke ha, så leste ikke prisen: http://www.xxl.no/jakt/jaktutstyr/buer- ... le#details" target="_blank

Den Madnessen er faktisk en overraskende bra bue, skyter som smør, og i pakka kommer den jo klar med alt - men synes de priser den høyt i ordinær pris.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På bildet er det det ihvertfall.

Jeg tror ikke dette er en bue som vil passe deg. Litt tung og er ganske sikker på at dralengde 29" ikke passer deg.(for lang) Finn ut din dralengde først som sist. Den må du vite før du kjøper bue, uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan måler man egentlig dralengde når man ikke har en bue å sammenligne med? Jeg har sett disse "fingerspiss til fingerspiss og del på to"-rådene, men når jeg etterpå måler fra tommelkroken på venstre hånd til "buestrengen" på høyre hånd når jeg står i det jeg tror er "holder en spent bue"-stilling så får jeg et helt annet tall. Mener at det første gav meg omtrent 31 tommer, og det siste gav meg omtrent 34.

 

Har litt lyst på bue selv, men jeg vet med meg selv at om jeg kjøper noe som er akkurat for lite så blir jeg i dritthumør de neste fire ukene bare jeg tenker på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...