Jump to content

Justering av åpne sikter på Sabatti kombi 12/7,57 R


sveagl

Recommended Posts

Har en par år gammel sabatti kombi jeg nylig anskaffet meg. Den har frittliggende løp, nedfellbart skur og fast korn.

 

finner ingen muligheter for å justere skur eller korn i høyden?

 

eneste muligheten som jeg ser er en skrue som går på tvers gjennom skuret og denne er vel for sideveis justering slik jeg ser det. Noen som vet?

 

braketten som skuret er festet i er kilt inn i godset /skinna over haglepipa.

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Om du treffer for høyt, må du bytte ut kornet ditt med et som er høyere. Dette får du tak i hos en børsemaker. Finner du ut hvor mye over du treffer målet, kan man regne seg ut til hvor høyt det nye kornet må være.

 

Om skuret ditt har en liten skrue, og kan justeres sideveis, er dette en smal sak å justere. Derimot om skruen bare holdet skuret på plass, må hele skuret bankes sideveis med en dor. Jeg bruker en dor laget av messing til min drilling.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

er vel da også mulig å file hakket i skuret ned. Det vil vel gi samme effekt som høyere korn..?

 

problemet er at den går høyt. kun testet på 50 meter, men vil vel ikke bli bedre på 100 meter siden det er lang avstand fra siktemiddel til rifleløpet?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Filing av skuret vil gi samme effekt.

 

Vil tro at det er lettere å bytte korn enn å bytte skur, derfor ville jeg ha byttet korn. Mitt korn kostet 490,- kr inkl. bytting hos børsemaker. Enkel sak. Jeg har derfor et lavere korn ekstra, om jeg en gang vil bruke tyngre kulevekter i fremtiden.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

kun testet på 50 meter, men vil vel ikke bli bedre på 100 meter siden det er lang avstand fra siktemiddel til rifleløpet?

Jo du. Kan nok bli bedre nok bli bedre på 100m :wink:

Ville prøvd på 100m før jeg hadde gjort noe som helst med skur eller korn.

Prøv samskyting hagle/rifle. Hvis den ikke er optimalt kan det være en mulighet å justere pipa.

Hvilken ammo bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...