Jump to content

Heym drilling slutten av 70-tallet


Skarvekongen

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Heym drilling av en eldre kar som kjøpte den ny i 1978 eller 1979. Har ikke sett den og får kanskje ikke muligheten på en stund. Slike tilbud skaper jo litt forventning, så jeg har lurer veldig på hva dette kan være noe spennende.

 

Noen som vet hvilke modeller Heym produserte andre halvdel av 70-tallet?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fritt sitert fra Norbert Klups "Der Drilling": Mod. 33 ble bygget fram til 1977, da mod. 37 ble introdusert.

 

På sekstitallet ble baskylene laget i stål, dural og bronse.

 

De tidlige mod. 33 veier rundt 3 kg, men de veide etter hvert rundt 3,3 kg. Mod 37 er ofte litt tyngre igjen, fra 3,4 til 3,7 kg.

 

Modellene i stål skal visstnok holde jevnest kvalitet.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

@Skarvekongen, kvalitet til Heym -våpen er enestående, noe som er vel utvilsomt. Alle modeller produsert fra 1920 - tallet er 'masterpieces' som kan nesten kjøpes uten å ha sett på. Her kommer jeg med et forslag til deg som jeg synes er topp:

 

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 266&type=1" target="_blank" target="_blank

 

Faktisk nye luksus - drillinger med garanti fra Heym som kan handles direkte til overkommelige priser. Sidelås - drillinger Mod. 37 fra 3400.-Euro. :D Er tysk et problem, så kjør teksten gjennom google - oversetteren.

 

Edit: 'Junge Sterne', det er samme ord som Mercedes bruker for sine unge eksklusive bruktbiler. Så det passer bra! :D

Link to comment
Share on other sites

Heym 33 i god tilstand koster i dag ca. 1500.-Euro inkl. sikte. Du må alltid trekke ifra 19% tysk moms når våpen sendes fra Tyskland.

 

Sidelås - drillingen fra 3400 .- Euro koster ved selvimport til Norge 31 327 .-NOK og ikke 45 - 50k som du skrev. :D Har gjort slike ting ved flere anledninger selv.

Link to comment
Share on other sites

Ok, var ikke klar over at tyskere betaler moms på brukte drillinger (som trekkes bort ved eksport)

 

Med eurokurs på kr 9,- kommer jeg til ca 32 150,- med norsk mva. Men dette beløpet er feil fordi det tilkommer gebyrer og frakt.

 

Men prisen er utvilsomt hyggelig sammenlignet med hva en Mod 37 koster i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig ... du tviler på, fordi du føler en forpliktelse til det. Ikke noe nytt og ditt problem

 

Jeg snakket presis og nøyaktig om selvimport og kjøp direkte ved produsenten! Heym overhaler produktene og gir ny garanti. Siden det er fabrikksalg kan også momsen (Umsatzsteuer) fratrekkes.

Link to comment
Share on other sites

Heym kaller disse for 'Junge Sterne' på sin FB - side. En må sende forespørsel eller ringer direkte til Heym for å få opplyst hvilke drillinger etc. de har på lageret for tiden og hvilke konfigurasjoner (kalibere/skjefteformer/løpslengder/m.m.).

 

Edit: Riflekalibere er mest sannsynlig de mest utbredte i Tyskland, vil si: 7x65R, 7x57R og 8x57IRS. Finnes garantert andre også hvis ønskelig. Hagle 16/70 og 12/70.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært og beskuet drillingen. Etter det jeg kan se må det være en Modell 37, kaliberet er 5,6x50R - 12/70. Den er ubrukt, og ser ut som ny med unntak av enkelte rustflekker (som bør være enkelt å få bort) Kikkertsiktet fikk jeg ikke sett, men det sitter hakemontasje oppå løpsbunten. Skuret går opp når oppspenner for riflepipa skyves frem.

 

Så over til det vesentlige; hva kan denne være verdt? Småviltkaliber i rifleløpet trekker mye ned, og jeg vet heller ikke noe om boring eller om den tåler stålhagl.

 

Jeg vet at det ligger et par slike på Finn.no men disse anser jeg til å overpriset, ellers hadde de vært solgt 8). Omsetningsverdi må også sees i sammenheng med hvilken pris disse omsettes for i Tyskland.

 

Noen som har innspill angående omsetningsverdi for denne drillingen?

 

Bilde1_zpsfebc16fd.jpg

Bilde6_zps22d555c0.jpg

Bilde7_zps98a539ee.jpg

Bilde8_zps84e19175.jpg

Bilde9_zpsea6b3ffa.jpg

Bilde10_zpsbfe23342.jpg

Bilde12_zps6d4119c0.jpg

Bilde14_zps008030a1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Dette var saker ja! Ser ut som en Heym 37S(S). Sidelås, men ikke uttakbar for hånd. Slike går for mellom 2500-3500 EUR i Tyskland, men er verdt betraktelig mye mer enn det dagens marked er villig til å gi for en. Lå en brukt i 16/70x8x57IRS nå nylig hos Frankonia til 2800,- EUR. Denne var også i strøken stand.

 

Omsetningsverdi i Norge for slike er ikke mye. Jeg ville tippe et sted mellom 25 000,- og 30 000,- for et strøkent eksemplar, om en finner rett kjøper. Kaliberkombinasjonen er noe odde, da 12/70 er et ganske potent haglkaliber og 5,6x50R Mag er en småviltpatron. En veldig fin småviltdrilling er det ingen tvil om, dog noe tung (?). Tipper rundt 3,6 - 3,7 kg. Ser i munningen at riflepipa er relativt tykk. Antakelig vis samme profil som de med større kaliber.

 

Overflaterust er en greit ting å kvitte seg med, men se etter rust i munningen på riflepipa og i kammerenden. Rust i pipa kan være tricky, men kan også være nokså neglisjerbar mtp. pipens prestanda.

 

Lykke til med kjøpet! Drilling for en livstid dette, såfremt at den er frisk.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Den er fin, mye finere enn jeg hadde håpet på. Iflg eieren har den aldri vært på jakt, han har hatt den på skytebanen en gang. Har ikke veid den, men anslaget ditt høres nokså riktig ut. Balansen kjennes ut til å være meget god. Rustflekkene ser ut til å være overfladiske, pipene ser ut til å være blanke.

 

Jeg tenker å sende en e-post til Heym og spørre om den er godkjent for stål. Samt hvilken riflestigning riflepipa har og om det anbefales å bruke loddede harde kuler a la Swift / Rhino. Kommer evt til å lade selv med bedre kuler enn RWS tilbyr som ferdigladd, da RWS T-mantel ammunisjonen er utviklet for å legge rådyr rett ned uten å ta hensyn til hvor mye som ødelegges.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fått svar fra Heym. Skal unngå stålhagl, men det er ikke noe problem å bruke harde loddede kuler. De sier at etterspørsel etter slikt er lav i Mellomeuropa, særlig i våpen med småviltkaliber i riflepipa.

 

Har søkt litt på nettet, og funnet tilsvarende våpen fra ca 3000,- euro.

 

Har ennå ikke fått noe prisforslag fra gubben, så jeg får vente til han bestemmer seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Gammel tråd vekkes til live, 6 år brukte gubben på å ta beslutning på pris for denne Heym 37 i kaliber 12/70 og 5,6x50R magnum. Ser ut til at han er fornøyd med 20' hvilket jeg tror må være helt ok. Drillingen er "ny", vært på banen en gang og pipene er speilblanke innvendig. Det er overflaterust utvendig fremme på den ene haglepipa, ellers ser det ut som nytt. Det sitter en Schmidt&Bender 4x36 i hakemontasje som også er "ny" med retikkel 1 (tror jeg det heter). Har jo lyst på den selv om jeg trenger den like mye som et høl i hue. Har tidligere hatt fire drillinger som knapt har blitt brukt så jeg må vel bare innse at lysten er større enn behovet. Får tenke litt på det😀

 

 

IMG_0858.jpg

IMG_0856.jpg

IMG_0855.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...