Jump to content

klikktabell til kulebanekompensator


Blaser308

Recommended Posts

klikktabell til vindkompensatoren

"vindkompensatoren" er da sidejusteringsrattet, eller vind-rattet - som justerer treffpunkt sideveis? Jeg har bare ikke hørt "vindkompensator" før. (Og jeg har hørt en hel del :wink: ) Samma det, bare vi snakker om det samme.

 

måte og lage

"å" lage. Foran et verb i infinitiv skal det vanligvis være "infinitivsmerke", altså bokstaven å. Beklager, men jeg må ta den der av og til, det er sikkert flere som leser her også, Og det er veldig mange som bommer på å/og.

 

Til saken:

 

Skal du lage en tabell, en lapp til å ha i veska eller på rifla, og slå opp hvor mye du skal skru? Eller skal du ha et system som du tegner/maler på rattet?

Ser du etter måter å finne tallverdiene på, eller etter måter å presentere det effektivt på?

 

Noen kikkerter har jo ratt så store at du kan kladde på dem, og da kan man lage systemer, som rader med sekundmeter, og hundremetere rundt (mest effektivt imo) eller motsatt som noen har det. De fleste kikkerter har så små ratt (og det har fordeler det også) at en må nøye seg med merkingen som er, normalt i radianer - og ha en tabell ved siden av.

 

Jeg bruker mye 6.5x55, og endel 338LM, og har som regel ikke, selv ikke på kortene til feltskyting, vindverdier oppskrevet.

 

6.5x55: antall hundre meter x vindstyrke i m/s, delt på 2 = antall klikk

338LM: antall hundre meter x vindstyrke i m/s, delt på 3 = antall klikk

308Win: husker jeg ikke, men 308 gutta har en formel her og.

 

Dette stemmer forbausende bra, men er i en presset situasjon selvsagt ikke like raskt som en tabell trykt på rattet. Det er heldigvis sjelden at jeg har bruk for å legge et mål under ild så fort som mulig :roll: Og jeg er uansett lat.

 

Både på i konkurranse, og på jakt ved litt lange skudd, så er en stor del av forberedelsene til skudd, å spekulere over vinden:

normal_vindklikk.JPG

(ukritisk stjålet fra Roe)

 

Dette tar, og er verdt, litt tid, og en har tid til å gange og dele på to. Jeg måler sjelden vinden, begynner å få nokså godt kalibrert øyemål, og har alltid en bit merkebånd i lomma.

Etter litt skyting så tenker en heller ikke i m/s, men mer som "dette er et par klikk med vind", eller "dette er minst X klikk, men neppe Y" - og en stiller kanskje noe midt i mellom, litt avhengig av hva målet er og om det er bedre å bomme til den ene eller andre sida.

 

 

Andre er bare mye flinkere enn meg til å beskrive arbeidsflyten

normal_vindklikk_linje.JPG

(Like ukritisk stjålet fra Roe, "the most sincere form of flattery"?)

 

Svenskemetoden2.png

(tro hvor det kommer fra...)

 

Til 22LR, så er det så mye skruing, og så store tall når en skrur, at det er verre å deale med det i hodet. På salongrifla er denne limt på.

avstandskortccistd.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tika har lagd en instruksjonsvideo om bruk av PowerPoint for å lage egne tabeller til kikkerttårna

Se link i denne tråden her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=99315

 

I PowerPoint er det verktøy for å justere størrelsen på "merkelappen" til ønsket dimensjon

Mål omkretsen på tårnet nøye, tegn inn med rett mål, legg inn likt antall klikk og plasser figurer/merker der de hører hjemme

Print ut på klistrelapper med laserskriver eller skriv ut på vanlig papir og tape fast.

Fant noen gamle klistremerker som lå liggende, får de antakelig i div fotobutikker el.lign.

Dersom man er nøye med målene treffer merkene rett på riktig klikk.

 

Custom_turret1.jpg

 

Custom_turret2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...