Jump to content

THLR gonger


308nm

Recommended Posts

Skyter med 6,5x55.

 

Skivene er bra, men det er bare 8mm og dermed så tåler de ikke allverden.

 

Falt for fristelsen å skyte på 100m, d ble hull tvers igjennom.

 

Skyter nå på 400m og det er ikke merke i det hele tatt, så jeg vil nok ikke skyte på disse skivene under 250-300m med 6,5x55. Med grovere kaliber vil jeg strekke holder enda lengre...

Link to comment
Share on other sites

Hayabusa... Hvis du skyter gjennom 8mm Hardox 450 med en 6,5x55, har du kun en mulighet... Du har ikke gong fra thlr

Jeg stussa også på denne. THLR gongene er (skal være) Hardox 450. Jeg har ikke skutt på en THLR™ gong på 100m, men jeg har skutt på Hardox 450, 8mm tykt på 100m hold ved noen anledninger, med både 6.5-284, 6.5x55 og 308, jeg tror tilogmed det var ispedd en 300WM(?) - det ble ikke merke. Derimot utviklet gongen "vaskevannsfat"-fasong etter en stund., den er ikke flat lenger.

De THLR gongene som SBSK har henger stort sett på 400m og utover, og har enda ikke fått et eneste merke som en kan se uten nitidig granskning. 338LM er vel det groveste de har fått smake, og det er en 300RUM som vel snart må ha brukt opp et løp på skyting mot de gongene.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jahh... Utfresingen tenkte jeg ikke på. På hjemmesiden står det i alle fall å lese at de er laget av Hardox 450. Jeg er ingen metallurg på noen måte, men er ikke hardox bygd opp med knallharde overflater med seig kjerne? Da skal jeg være med på at utfresingen kan være en svakhet. Det kan jo være grunnen til at det ikke anbefalt til bruk under ett visst antall meter. Det er IKKE på grunn av rikosjetter i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

normal_image.jpg

 

Ja Johnny det var jeg som la ut det bildet, som Johhny sier så har kula truffet rett i det nedfreste sporet så det er ikke 8mm men mere 6mm og hull ble det.

 

Må si jeg ble litt skuffet men etter å ha testet på lengere hold (400m) så er det så si ikke merke i det hele tatt. Og skuffelsen har gått over i glede :lol:

 

Men vil si at nedfresingen kanskje burde vurderes fjernet i videre produksjon.

 

Skutt med 6,5x55 123gr Lapua Scenar 840m/s

Link to comment
Share on other sites

men er ikke hardox bygd opp med knallharde overflater med seig kjerne?

Hardox er hardt hele veien gjennom. Men det blir mykt om du varmer det opp.http://www.ssab.com/Global/HARDOX/Datasheets/en/168_HARDOX_450_UK_Data%20Sheet.pdf

 

Tvilere kan jo bare bore hull i ei plate, så ser de fort hvor myk den (ikke) er inni :wink: Men i sporet er jo plata som det sies, ikke 8mm tykk...

 

375 Viersco Magnum lager forresten være bulker i 10mm Hardox 450 (ikke blitt skutt på THLR gongene med den) Vil tro at et skudd til på samme sted lager høl - dette på 5-600m.

I 15mm var det ikke problemer. Det var det heller ikke i 10mm på 1000m.

Jeg er blitt fortalt at det gikk hull i 4mm "med vanlige kalibere", på 1000m.

 

10mm ST37 går hvert eneste skudd gjennom med 338LM, på 660m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Mente det ble nevnt i en "herde-gonger-selv-tråd" en gang.. Jeg har da prøvd å borre i 450. Det ble da en blank liten flekk i plata... ;) Hardox 450 har jeg noen hundre kilo av, så da blir det ikke rund gong fra thlr... Ikke skal jeg ta bryet med å frese de heller.

 

Edit: Men hvis vi sier det er igjen 6mm i utfresingen, så, med noen forbehold, stemmer ikke det helt med virkligheten heller. Jeg fikk noen 6mm tykke småplater for et par år siden. Disse fikk regelrett bank @75m med et greit stort antall 308, 30-06, 6,5 og 6ppc. Irriterer meg fortsatt at platene kun ble brukbare godteriskåler uten hull..

Link to comment
Share on other sites

Mente det ble nevnt i en "herde-gonger-selv-tråd" en gang..

Den enkleste måten å herde stålplater på selv er vel å settherde dem, og da blir de ganske riktig hardest ytterst.

 

Her er en som har prøvd å settherde Hardox 450, og som vel viser at det ikke er noe å hente på akkurat det... Interessant allikevel, åpne "fulltext", nederst: http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/248957

Leste et sted om en amerikaner (på snipersWTF. something) som påstod han hadde settherda Hardox 450 til 1000HBW, men ikke tror jeg på det, og ikke finner jeg det igjen.

 

Denne doktoravhandlingen: http://ntnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:125260/FULLTEXT01.pdf kan jo være noe å lese i helga, om drittværet slår til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...