Jump to content

kulebanekompensator??

stian1991

Recommended Posts

Kan jeg ikke tenke meg, VX-1 har såvidt jeg har fått med meg, ikke klikk men en friksjonsjustering. Dette gjør at du ikke får nødvendig presisjon i forhold til å komme tilbake til samme sted hver gang du vrir på tårnene.

VX-2 og høyere har klikk og kan bruke justeringsratt fra f.eks Kenton industries.

Kan jeg ikke tenke meg, VX-1 har såvidt jeg har fått med meg, ikke klikk men en friksjonsjustering. Dette gjør at du ikke får nødvendig presisjon i forhold til å komme tilbake til samme sted hver gang du vrir på tårnene.

VX-2 og høyere har klikk og kan bruke justeringsratt fra f.eks Kenton industries.

det er ikke til en vx-1 men til en vx-L :D

Ring Jakt & Friluft og spør om høyde/sidejustering på denne kikkerten er lik som VX-3.

Isåfall er det et plastdeksel på toppen av justeringstårnet når du skrur av beskyttelseslokket.

Dette kan plastdekselet kan taes av og du skal da kunne montere samme type kulebanekomp som på VX-2 og 3.

Slik var det på en VX-3 jeg hadde for noen år siden, men jeg garanterer ikke at det er likt som VX-L.

Har en kompis med en Vx2 4-12x50.

Han har påmonterte Stoney point targetknobs.

for noen mnd siden satt vi på laderommet og lekte oss værre, jeg skumpa da borti rifla hans så den sklei ned langs veggen og gikk i gulvet (sto oppreist langs veggen). Hele justeringstårnet for sidejustering falt av!!! Så rett inn i innmaten på kikkerten, gjengene i huset var slått løse.

Kikkert ble sendt til sverige og tårn skiftet. Her for noen dager siden skumpa rifla hans borti kanten på sofaen (ikke hardt i det hele tatt), tror dere faen ikkeat justeringshuset for høyde knakk av!!! :shock:

Om dette er en svakhet på utelukkende VX2 serien vet ikke jeg, men det er noe å ha i bakhodet når man setter på knobs, iallefall stoney point knobs.

PS: Sakotrg: forstår jeg deg rett når du sier at VX3 m vanlige tårn kan ettermontere de orginale kompensatorene fra leupold?? Da kan kanskje han også gjøre dette på sin VX2??? Blir bedre enn stoney point knobsa iallefall

@ Tikka-Sporter: Det er godt mulig, men jeg husker ikke. Isåfall må kikkerten sendes til Leupolds Custom Shop om du skal ha original kulebanekomp(target tårn) som finnes på VX-3 6-18x40 osv. Send dem en mail og spør.

Det letteste blir dermed å montere Stoney Point eller Kenton Ind. selv om disse ikke blir like solide.

Jeg har Stoney Point tårn på en VX-2 3-9x40 som jeg bruker både til jaktfelt og jakt.

Nå har ikke jeg mistet rifla i gulvet el. i løpet av de 4-5 årene kompen har stått på så hvor solide de er vil jeg ikke gå god for. Hadde ikke sluppet den frivillig i gulvet for å si det slik.

@Trådstarter: Om du ringer J&F kan du jo bare spørre dem om å sette på en Stoney Point på tilsvarende modell som du har mens du er på tråden. Isåfall passer modellene fra Kenton også helt fint.

Hvis ikke dette går hadde jeg sendt en mail til Kenton og spurt dem om råd.