Jump to content

Hvilken ballistisk app?


SWSbakken

Recommended Posts

Applied Ballistics til Iphone ser ut til å ha noen litt irriterende bugs ift. metrisk/imperial enheter, men jeg burde kanskje gi den en sjanse til.

På min telefon er det installert:

- Ballistics, ser lovende ut, med muligheter, men komplisert

- Bulletflight, fullversjonen, bra, nesten komplett, enkel å bruke

- Shooter, komplett, et par småbugs med innlegging av BCer manuelt (flere BCer på ei kule), kraftig

- Applied Ballistics, bra, komplett og kraftig

- ChairGun Pro

 

Da jeg kjøpte denne telefonen (en Iphone 4, sånn ca rett etter at de kom) så installerte jeg Bulletflight, og var veldig fornøyd. Bulletflight utmerker seg fra de andre programmene med at det ikke er en eneste bug noe sted. Det gjør det det skal og er enkelt å forholde seg til. Mangler MV variasjon med temperatur. Har to grensenitt raskt tilgjenglig, et raskt enkelt, og et med mer detaljer i.

 

Alle untatt Shooter og AB mangler et par "finer points" som f.eks. at det tas hensyn til at lufttettheten varierer i kulebanen ved skrå skudd, og at gravitasjonen faktisk da også virker langs kulebanen. Dette får betyding ved skyting i bratte bakker over 14-1500m

 

Da jeg installerte Shooter ble jeg skuffa over hvor komplisert det var å sette opp, og la det bort for det var "håpløst", men kom meg til en PC og fikk skrevet ut bruksanvisning og lest noen tips, så gikk det topp. Har sammenligningsfunksjon, flere baner kan plottes i samme diagram, både drop og drift, lærerikt.

Det er Shooter som jeg stor sett bruker i dag. Mest fordi det er det jeg kan.

 

Ballistics installerte jeg fordi det kan ta hensyn til varierende vind langs kulebanen, og jeg ønsket å studere det. Gadget. Jeg ble aldri klok på grensesnittet, og vinden i praksis er uansett en "SWAG" og ikke noe en kan beregne seg fram til uten målinger i bunn. Lagt bort, men kult program, og utvikleren legger sadig til nye ting.

 

AB fordi det skulle ha "custom drag functions", dette fant jeg aldri ut av, man kraftig program, og "bedre" enn Shooter om det ikke var så fullt av bugs. De fleste er rettet nå, men jeg stoler liksom ikke på det. Fint til å studere mange rare effekter, men det er Shooter også.

 

Chairgun til luft og 22LR, det har BCer for diabolo-kuler, og virker på 1m hold, de andre programmene vil ikke, eller produserer BS om du går nærmere enn 15m. ChairGun er et artig program.

 

Isnipe er poulært, det samme er Strelok. Begge er straightforward, og de jeg kjenner som bruker det er fornøyde.

 

Med unntak av de nevnte korreksjoner så gir alle Appene samme svar dersom en har vært nøye med å få alle innparametre og settings like. En raritet er f.eks. at noen av dem har TO FORSKJELLIGE milliradianer! Army og Marines, det forklares med at det var forskjell på måtene man laget retiklene til sniperscopene deres før :roll: Men virkeligheten er at "Army Mils" er det vi i forsvaret her hjemme kalte "Streker". Det er 6400 streker rundt en sirkel, og en eller annen militær fyr uten matematikkforståelse har trodd at det er milliradianer, da han fikk høre om radianer... For de mindre matematisk anlagte så er det 2pi radianer i en sirkel, en en er på sjø eller land... En får en feil på omlag 3% om en tuller med dette.

 

Hvilken App? Det kommer an på hva du vil med den, hva slags nivå du er på i skyting og forståelse av de forskjellige parametrene, og hvor mye du liker å knote på en telefon - og hva slags utseende du liker på grensesnittet. Det er jo ikke sånn at en går konkurs om en ender opp med å kjøpe et par stykker heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Slenge meg inn jeg å. Har brukt den "mil" varianten av Bulletflight fra dag en. Husker at den var lett å skjønne samt enkelt å sette opp nye kuleprofiler. Med Kestrel i bakhånd så var det bang on når jeg skjøt på ett nytt sted.

 

Kjenner jeg savner langholdskytinga litt nå.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt strelok over en god stund. Kaliber som har vært testet har vært: 22-250, 243W, 308W, 338FED og 9x19.

 

Er ikke helt fornøyd fordi at det ikke blir nøyaktig uansett om alle detaljer og parametre stemmer. Kan selvfølgelig ha med brukeren å gjøre, men trur ikke det. Har snakket med andre som erfarer det samme. F.eks stemmer treffene ut til 200m, men så og gå for lavt. Kompanserer jeg(med juks) og får det riktig videre ut - så blir det feil kortere.

 

Fungerer greit til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Kan selvfølgelig ha med brukeren å gjøre, men trur ikke det

Beklager å si det, men det tror jeg :wink:

 

Jeg får rett som det er gale verdier, spesielt på patroner/ladninger jeg ikke skyter mye med. Pleier å gå igjennom slikt med basis i notatene når jeg kommer hjem - det er meget sjelden det ikke viser seg at jeg har glemt å forandre på et eller annet.

Så godt som alle ballistikkprogrammene baserer seg på samme matematikk, og flere på akkurat samme algoritme faktisk, da bør de gi likt resultat...

 

Må legge til at det er bugs i noen av versjonen av mange programmer, men når de gir feil utverdier så er de oftest åpenbare.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...