Jump to content

Kjøpe drilling i Sverige


thomasmart

Recommended Posts

Sitter å sikler på drillinger om dagen og ser mest over til søta bror pga noe billigere priser.

 

Har sett på mekel 32 std i 12/5,6X52r og etter mine utregninger på mva ligger denne i pris rundt 17K inn til norge. Er dette ett bra våpen?

 

Denne skal bruker på rådyr/rev....

 

Noen som kan fortelle meg fordeler og ulemper med dette våpenet? Har det selv eller erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Tja..

Alder, tilstand, hakemontasje/svingmontasje, kikkert. Mye som må falle på plass før det blir et godt kjøp.

Riflekaliber ikke godkjent for storviltjakt, er ofte priset billigere, enn grovere kaliber.

Har du link, eller bilder, så hadde det vært lettere å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening, så kan du gjøre bedre kjøp. Denne har en weaver skinne ser det ut som.

Å importere fra Tyskland fra f.eks http://www.egun.de/market/list_items.ph ... a6aef2ff97" target="_blank" target="_blank er ikke så vanskelig.

Du kan få tilsvarende med hake/ svingmontasje+ ok kikkert til nesten halv pris om du er heldig.

Finnes tråder her inne om hvordan man går frem. Har gjort det selv

 

Et godt råd, heng deg ikke for mye opp i haglkaliber ( heller ikke riflekaliber i ditt tilfelle) . Både kal. 12,16 og 20 er gangbart her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet selv drilling i Sverige for ca 2 år siden, men leverte tilbake da våpenet ikke hadde løp innvendig som tilfredsstilte mine krav, d.v.s. speilblanke. Du må ut med et gebyr på kr 700 for eksportsøknad, alt tar litt tid, men ellers har jeg bare bra erfaringer.

 

Mitt valg falt på en drilling i cal 20/76 - 6,5 x55 da jeg jakter fugel ( Merkel fra 90 tallet ), denne veier 3,2 kg med integrert svingmontasje. Kunne like godt valgt en cal 16, men jeg vil ikke opp på noe grøvre kaliber. Skal du opp på cal 12 må du nok regne med att børsa fort veier 3,6 kg, men til den jakta hvor du kanskje ikke går i ferdigstilling betyr nok ikke det så mye. Skal du legge til vekta på en kikert så kan den også veie opp til 0,6 kg, så da er du over 4 kg. Er det dette du ønsker? Finns sikkert drillinger med lettmetallkasser, men det koster noe helt annet enn de 18.000 kr jeg gav for min her i landet. Så etter cal 20 der borte ( Sverige ) før jeg handlet hjemme, men de lå rundt 30.000 kr så jeg syntes at det var litt for mye for min lommebok. Ta gjerne kontakt om du trenger noe mere råd!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kaliber 12 er fordi jeg har 3 stk hagler av forskjellige slag fra før i 12k. Syntes utvalget av skudd til 16 og 20 er betydlig dårligere enn 12. Er heller ikke viktig med storviltkaliber for min del. Denne kommer til å bli brukt på rådyrjakt only.

Har bestemt meg for å vente litt for å se hva som dukker opp av brukt fremover....

Takk for innspill :/)

Link to comment
Share on other sites

Har fått pruta litt på en fin simson suhl som er ubrukt, kal 20/76 og 5,6x50R i lux utførelse. Den har ikke montasje. Veier under 3kg. Ser ut til at jeg har valgt bort denne framfor en annen en. Den er rimelig dyr, og jeg veit ikke hva budsjett du har. Med montasje og sikte begynner jo penga fort å rulle. Er du interessert må du bare sende pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...