Jump to content

Spinndrift


wobbern

Recommended Posts

Var ute i dag for å prøve å skyte litt på lengre hold. dette er første gangen jeg skyter på lengre enn 200 meter.

men jeg lurte litt på dette med spinn drift. på hvilke avstander må man begynne å ta høyde for dette ?

jeg skyter senter på 100 meter med børsa men på bildet ser dere att den går litt til høyre. er dette spinn drift eller er det dårlig innskytning.

 

normal_20150103_134151.jpg

 

De 4 skuddene lengst til høyre er på 500 meter avstand. resten er på 300 meter.

 

kaliber er 308 win. skutt med frabrikkladd nosler cc 168 grain. med v0= 778 m/s

løpet er for øvrig 46 cm langt.

 

ser også att jeg har litt høydespredning. men det er sikkert meg som er dårlig fører av børsa.

Link to comment
Share on other sites

Den tiden jeg var aktiv i DFS, pleide jeg som en tommelfingerregel å ta en knepp til venstre på dioptersiktet (høyreriflet løp) for hver tohundremeter over 100 m dersom børsa var nullstilt på 100 m.

1 knepp = 1 cm på 100 m.

På 500 m vil det ikke nok ikke være helt usannsynlig med rundt 4-5 cm avdrift og gjerne mer.

 

Edit: rettet skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange faktorar som kan gjere at du treff litt til høgre, spindrift 300m ca 1.5cm\ på 500m 5.5cm. Med Nosler CC 168 i 1-12twist.

En sidevind på 0.5ms (knapt nokk merkbar) vill flytte treffpunktet 2.5cm\300m og 8cm\500m. Kanter du børsa litt eller at kikkertsiktet er montert litt skjeivt vill det også kunne påvirke treffpunktet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Måten det øker fra 300 til 500 på, og størrelsen, det er nesten helt sikkert enten vindavdrift eller kanting. Forøvrig er det veldig godt skutt.

Å se spinndrift, slik isolert, uten at vindavdriften er større, forekommer så og si ikke. coriolis er også en for liten eggekt til å vises slik på 500m. Men vinden derimot...

 

K

Link to comment
Share on other sites

kjente kanskje en ørliten bris av og til

"kanskje en ørliten bris" er som regel omtrent 0.5-1 m/s, 5-15cm avdrift på blinken typisk på 500m, 2-5 kanskje på 300m. Om du kan merke hvilken vei det "blåser" er det så mye.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

okay. kjente ikke hvem vei det blåste men merket bare att det var bevegelse i lufta. må nok investere i en kestrel så jeg kan lære meg å lese vind. er vel greit å ha den i bakhånd når man prøver å lese bevegelse på løv og gress.

 

skal prøve å få skutt litt til helga igjen så får jeg se hva jeg får til. morro er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

investere i en kestrel så jeg kan lære meg å lese vind. er vel greit å ha den i bakhånd når man prøver å lese bevegelse på løv og gress.

Bruk hodet og øynene istedenfor. Det er mye billigere. Trolig er det mer lærerikt også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...