Jump to content

Flere rev på åta samtidig


Toby

Recommended Posts

Hei. Er interessert å høre hva dere hadde gjort om det dukket opp flere rev på åta samtidig.

I boka hans sier Morten Kraabøl at han ikke ville skyte i tilfelle de andre ble skremt og ikke kom tilbake. Har ikke skjedd meg enda, men tror at jeg hadde skutt og sett om noen av de andre viste skuddmulighet etter den første utflukten. Har noen erfaring med denne type situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg avhenger av erfaringen til den gjenlevende reven. Jeg har skutt rev på vinteren når det var to som kom samtidig. Den andre løp som om det var den jeg skjøt etter.

Men husker før når jeg jaktet mere sommer/høstkvelder, da hendte det at jeg kunne felle begge to, men da var det ungrever.

Link to comment
Share on other sites

Dette skjedde meg ifjor under brunsten. Kom 2 stk ned på åta, den ene 10m etter den andre. Konsentrerte meg om og iallefall få én av dem, for jeg hadde veldig liten tro på at den andre ville være der etter skuddet. Avfyrte 1. skuddet på den første reven og den datt som en sekk, den andre reven hopper opp og raser avgårde helt til jeg lader rifla. Det var en ukjent lyd, som førte til at den stoppa og jeg fikk da derfor begge revene. Dette var en stor hanne og en vanlig, voksen tispe. (Skjøt hannen først.)

 

Så i akkurat dette tilfelle var jeg kanskje heldig. Om du får sjanse på begge revene når en slik situasjon oppstår, er helt avhengig av situasjonen og akkurat type rever som er der. Mitt tips er å fokusere på å få felt en av dem. Da har man hatt en vellykket kveld i glugga uansett. Begynner man å tenke at "Nå skal jeg jaggu skyte doublé", kan man være litt for kjapp i det avgjørende øyeblikket og dermed ødelegge hele situasjonen (og resten av kvelden, kanskje sesongen hvis det var meg :D ).

 

Det skal også sies at en rev som blir skutt etter (altså bom), forsvinner ikke ut av terrenget av den grunn. En kamerat av meg har opplevd at den samme reven kom igjen kvelden etterpå.

 

Ingen situasjon er lik, man må ta en avgjørelse deretter.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig mine tanker. En rev som blir påskutt og bommet på, særlig i forbindelse med bruk av demper, ikke nødvendigvis skjønner sammenhengen og er nok tilbake på åta igjen ila sesongen.

Blir den treffet, dog ikke dødelig, da tror jeg nok at den ville forbinde åtet med fare.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere er unge rever relativt enkle å lure. Har selv skutt flere som går sammen( både med hagle og rifle uten demper). Når det gjelder voksne ville jeg ventet, som forfatteren. Skremmer du alfahannen er det sjanser for at den ikke kommer tilbake, men også at den holder andre rever unna åtet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...