Jump to content

Elghjerte


Jonsol

Recommended Posts

Har nå 2 rensede elghjerter klar til videre foredling/bruk. (okse og kalvehjerte)

Så er spm, noen som har noen velykkede oppskrifter å anbefale?

Skal ikke røyke eller speke de denne gangen, det er prøvd med hell mange ganger, men andre forslag mottas med stor iver og takk! :)

Link to comment
Share on other sites

- Skjær løvtynne skiver, stek på sterk varme. Avkjøl, server som snacks med rømme-dip.

- Mal opp til "hjertekaker". Karbonader med spesiell smak, meget gode (etter min smak...)

- Fyll det med "stuffing", krydder etc. Knyt sammen som stek, og stek den også som en stek. Serveres varm som vanlig elgstek, eller kan skjæres i skiver og ha på brød.

 

Sistnevnte har jeg ikke forsøkt selv (av den grunn har jeg ikke oppskrift på passende "stuffing"), men tipseren forsikret meg om at det var snadder.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Stek hjerte på skuddstedet! :D

Har aldri prøvd det selv, men har stekt noen ryper på rypejakt.

lag et bål, og varm opp ei steinhelle, og stek!

Ha med litt salt, og skjær det opp i skiver, som man legger på brødskiva!

Smaker fantastisk! :D

 

Ingenting er som nyskutt vilt på fjellet..

Link to comment
Share on other sites

- Fyll det med "stuffing", krydder etc. Knyt sammen som stek, og stek den også som en stek. Serveres varm som vanlig elgstek, eller kan skjæres i skiver og ha på brød.

 

Sistnevnte har jeg ikke forsøkt selv (av den grunn har jeg ikke oppskrift på passende "stuffing"), men tipseren forsikret meg om at det var snadder.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

 

Noen som har oppskrift på stuffing? har et hjerte ligganes men har alltid pleid og bare steike det. Kunne vært greit å få prøvd ut noe nytt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har oppskrift på stuffing? har et hjerte ligganes men har alltid pleid og bare steike det. Kunne vært greit å få prøvd ut noe nytt.. :wink:

 

Som nevnt har jeg ikke nøyaktig oppskrift. Men, jeg kan hjelpe deg med noen idèer.

Begynn med noe "fyll". Mange bruker loff-smuler. Selv ville jeg gått for kokt ris.

Ha dette i en bolle, og tilsett diverse smaks-forsterkere.

Jeg ville forsøkt med:

Sopp(helst kantarell eller annen smaksrik skogs-sopp)

Løk

Mais

Det krydder man ønsker (salt, pepper, viltkrydder.....)

Ha i litt væske, slik at det blir en deig av alt sammen.

Væske kan være kraft, fløte, melk, vann......

 

Det er bare tanker rundt emnet, og ikke noen fasit. Tror man må forsøke seg litt fram her, men det er for å gi en idè.

 

Mvh Dagl

 

PS: synes forøvrig oppskriften til VestlandsJeger hørtes veldig god (og enkel) ut. Den skal nok prøves en gang...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har oppskrift på stuffing? har et hjerte ligganes men har alltid pleid og bare steike det. Kunne vært greit å få prøvd ut noe nytt.. :wink:

 

Som nevnt har jeg ikke nøyaktig oppskrift. Men, jeg kan hjelpe deg med noen idèer.

Begynn med noe "fyll". Mange bruker loff-smuler. Selv ville jeg gått for kokt ris.

Ha dette i en bolle, og tilsett diverse smaks-forsterkere.

Jeg ville forsøkt med:

Sopp(helst kantarell eller annen smaksrik skogs-sopp)

Løk

Mais

Det krydder man ønsker (salt, pepper, viltkrydder.....)

Ha i litt væske, slik at det blir en deig av alt sammen.

Væske kan være kraft, fløte, melk, vann......

 

Det er bare tanker rundt emnet, og ikke noen fasit. Tror man må forsøke seg litt fram her, men det er for å gi en idè.

 

Mvh Dagl

 

PS: synes forøvrig oppskriften til VestlandsJeger hørtes veldig god (og enkel) ut. Den skal nok prøves en gang...

 

Tok litt tid før jeg oppdaga at noen hadde svart på spørsmålet mitt men :lol: men høres jo bra ut det du foreslår. Får prøve meg frem :wink: har forresten pleid å gjøre noe lignende vestlandsjeger med stort hell..det bør prøves :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjæres i forholdsvis tynne skiver. gjennomstekes i meierismør. Bruk stekesjyen til saus.

Sausen lages ca så, stekesjy + en kladd smør, litt hvetemel, stekes til det får en lett brunfarge, spes ut med fløte til passende tykelse og puttre på svak varme intill melsmaken er borte.

Litt sopp gjør seg, pepperriske er forsåvet best vis en har tilgang til det. Noen einebær er jo heller ikke feil.

Imidlertid synes jeg ikke en skal krydre hjerte for hardt da det er en fin kraftig smak i kjøttet som det er.

Serveres med poteter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...