Jump to content

Drillingen min fryser fast


Springer

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige eier av en Merkel 96 drilling. Jeg opplevde i fjor at i temperaturer under -10 så frøs våpenet fast ved at haken ikke lot seg åpne. Først trodde jeg det var vanndråper som hadde fryst fast, men dette skjedde igjen under samme forhold i år og da var det ikke vann med i bildet. Jeg fikk en børsemaker til å se på den og han mente at det var fettet/oljen mekasnismen var innsatt med som frøs. Han sa jeg skulle skru ut mekanismen og vaske den med tynner før jeg satte den inn med en olje som tåler kulde.

Gikk till innkjøp av egnet skrujern og tok av de skruene jeg fant, men fikk ikke skilt kolbe og mekasnisme. Har ikke lyst til å ta i før jeg vet hva jeg gjør. Tok en titt i amerikansk instruksjonsbok jeg fant på nettet og der stod det at hvis jeg skrudde opp mekanismen så gjalt ikke garantien...

Noen med erfaringer eller meninger om hva jeg burde gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Etter dette tok jeg ikke sjansen på å skru den opp. Tok i stedet CRC olje og sprutet ned det jeg kom til, spesielt haken til å åpne og bolten. Tørket så godt og satt den inn med spesialolje. La den i dypfryseren noen timer og denne gangen lot den seg åpne. Så da blir den med på vinterjakt om et par uker uten tur til børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en skrue under på baskylen denne er en del av gravyren, og kan være vanskelig å se. du må også ta av avtrekkerbøylen og en krysspinne som er skrudd igjennom skjeftet.

 

Da skal det være mulig å separere skjefte og baskyle. Men gjør som andre sier her, gå til en børsemaker og få hantil å se over låsemekanismen og smøre denne opp igjen med frostsikker olje.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en 32S. Den demonteres ved å; Skru ut skruen som fester avtrekkerbøylen, drar ut armen skruen satt i og skrur ut bøylen om dennes fremre "akse", mekanismen må være spent, skru ut skruen foran avtrekkerbøylen, skru ut den gjennomgående skruen som hodet kom til syne på da du tok av avtrekkerbøylen, nå er underbeslaget (blitz-låsen) laus fra resten. Hold i pipedelen med venstre hånd og om pistolgrepet med høgre mens du FORSIKTIG prøver å "brekke" børsa som når du åpner den.(Uten å bruke topplever`n).

På 96èn er det enklere; Fjern kolbekappa, skru ut den gjennomgående skjeftebolten bakfra (husker ikke om du kan bruke pipe med forlenger eller en lang skrutrekker), skru ut skruen til avtrekkerbøylen, fjern denne som på 32èn,nå husker jeg ikke om du må fjerne noen krysskrue på 96èn, men tror ikke det.Nå kan kolba dras rett tilbake (av baskylen).

Angående olje er det mitt inntrykk at WD40 er bedre i kulda enn CRC-5,56. Har noen testa dette?

Link to comment
Share on other sites

Heisann. På min gamle Merkel 32 måtte jeg demontere avtrekkerbøyle og alt. Da er det bare en ting å si: Spesialskrutrekkere! Jeg kjøpte et sett på Biltema, og gikk løs med fila til jeg hadde skrutrekker som passet perfekt.

På din K96 behøver du IKKE røre noen av skruene på blokka! La de være! Du tar av kolbekappa (to skruer). Så ser du et hull som går innover i kolbekappa. En lommelykt, og du ser at det er en skrue i bunnen. Dersom du har en megastor skrutrekker kan du bruke denne, synes å huske at jeg kan ta min K96 med pipenøkkel også, men skal ikke si det for sikkert, kan være hagla det. Etter du har skrudd ut skruen, trekker du blokka rett ut av treverket. Da kommer du fint til for å fjerne fett og olje. Var jeg deg hadde jeg tørrpusset før villsvinjakta, og latt det være med det. Forersten lurt å lære deg å dele mekanismen fra treverket først som sist, du vil helt sikkert gi den noen lag med stokkolje av og til, og det vil du ikke ha på mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å være obs på at treverket generelt ikke har godt av sterke våpenoljer. Ser det ofte på litt eldre våpen at treverket er mørkt langs metalet. Det er viktig å tørke rene de metalflatene som ligger mot treverket og ellers være litt sparsom med oljen i mekanismen. Kolben bør mettes med en god stokkolje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...