Jump to content

lading av svartkrutt patroner til rifle


ThomasO

Recommended Posts

Jeg har en 45/70 Leveraction rifle som jeg kunne tenkt meg og prøve og lade svartkrutt patroner til for moro skyld :-)

hvor vanskelig er det og få tak i svartkrutt eventuelt Svartkrutt erstatning her i Norge ?

trenger jeg noe mer en mitt vanlige ladeutstyr for og lade svartkrutt ?? tenkte mest på statisk elektisitet fra plast og andre deler i kruttmålet

jeg bruker for tiden 430grs blykuler (som er det lengste børsa mater fra magasinet) er det noen fornuftig nettside som kan ha ladedata som passer til disse ?? de fleste har bare for røyksvakt krutt

Link to comment
Share on other sites

Pyrodex er en svartkrutterstatning og fungerer fint. Det er vel FFG du må ha (den oransje boksen). Ordentlig svartkrutt er et litt større herk da jeg tror du må være medlem av NSU for å kunne få innvilget en søknad som skal sendes brannvesenet (ihvertfall et departement som har med det å gjøre). Minuset med pyrodex er at du må koke våpenet etterpå for det etser noe grusomt.

 

Når det gjelder ladedata, så fyll opp ei hylse og sørg for at du får nok krutt slik at det ikke blir luft mellom prosjektilet og kruttet. Er det luft mellom = granat.

 

Merk: Dette er sent og jeg er nettopp kommet hjem fra nyttårsparty så noe info kan være uteblitt.

Link to comment
Share on other sites

Pyrodex er enklest, bestill det som heter "RS" fra www.jaktdepotet.no.

Litt.... Nei mye mer styr med svartkrutt du må søke, og de eneste som leverer er christisnia fyrverkeri conpani. Og svartkrutt er dyrt å sende, dersom du bor utenfor christiania. :winke1:

Lade .45-70 med pyrodex er enkelt, og du kan bruke nesten alt du har fra før. Men dropp kruttmålet. Det holder å fylle hylsen helt full. Bruk en skje eller noe.

Så legger du over en plate med bi-voks (som du kjøper på panduro hobby) Så presser du ned en skive eller to fra plate , og setter kulen oppå på vanlig måte.

 

Du trenger ikke koke våpenet etterpå. Men vask det og særlig løpet med salo. Og puss godt etterpå :)!

Link to comment
Share on other sites

Å få kjøpt svartkrutt er ikke vanskelig i det heletatt. Du bare viser våpenkortet på våpnet hos Politiet,så skrive dem ut en tilatelse på 3kg til deg. Du trenger ikke noe tilatelse i fra brannvesnet eller noen andre for å ha 3kg hjemme. Skal du ha mere,så må du ha tilatelse i fra DSB. Du trenger ikke noe medlemskap i NSU.

Svartkrutt får du også kjøpt hos MAXAM Norge. Så det er to leverandører av svartkrutt.

Skal du lade patroner med svartkrutt eller pyrodex,så er det best å måle eller veie ut ladningene,å bare fylle hylsa er greit nok om du bare skal lage smell.

Fyll hylsa opp til dit kula kommer ned i hylsa,og legg en pappskive imellom,ikke bivoks. Skal du ha noe voks bak kula så må du ha to lag med papp imellom voksen og kula,dette for å hindre at noe av vokset ikke henger igjenn på basen på kula. Jeg har selv prøvd med bivoks i den tro at det skulle smøre i løpet,men fant igjenn bivoksen på bakken foran munningen like fin. Bruk kulefett som er beregnet på svartkrutt,gjerne SPG,det er det beste fettet som er å få tak i.

Hylsene må du vaske i såpevann etter du har skutt,og pusser du børsa med WD40 så får du fjernet alt av kruttslam,og hindrer rust. Pyrodex ruster mye verre enn svartkrutt,så bruker du det må du være ekstremt nøye med pusssinga etterpå.

Link to comment
Share on other sites

prisen på pyrodex var jo ikke avskrekkende I det hele tatt...... får se om det ikke blir bestilt inn en boks av det snart

slik jeg har forstått det er det om og gjøre og ikke ha noe luftrom I hylsa når den er ferdig ladet.... hvordan reduserer man da en ladning ?? legger I mer papp ??

Link to comment
Share on other sites

Dersom den 45-70 rifla tåler røyksvart, vil det være någet sært å da lade pyrodex for morro skyld.

Med mindre man storkoser seg med pussingen etterpå såklart, finnes de som liker det også.

Pyrodex gir ikke samme koselige røyken og lukta som svartkrutt. Også lades det etter vekt, noe man gjerne ikke gjør med svartkrutt.

 

Reduserte ladninger får andre svare på, det er litt minefelt dersom man ikke vet hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

prisen på pyrodex var jo ikke avskrekkende I det hele tatt...... får se om det ikke blir bestilt inn en boks av det snart

slik jeg har forstått det er det om og gjøre og ikke ha noe luftrom I hylsa når den er ferdig ladet.... hvordan reduserer man da en ladning ?? legger I mer papp ??

Ser at pyrodexen koster neten 180 kr mere for kiloen enn svartkrutt.

Skal du redusere ladningen så må du først komprimere sammen pyrodexen,for så å etterfylle med polenta eller noe lingnende for så å komprimere dette igjenn ned til dit kula skal sitte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...