Jump to content

Kanes Colt


erikraude

Recommended Posts

Mens jeg venter på at guttungen skal sovne etter å ha blitt vekka av fyrverkeriet tenkte jeg jeg kunne slenge ut et spørsmål til ekspertisen her på kammeret.

 

For mange år sia leste jeg mye Morgan Kane, og jeg var selvfølgelig særlig opptatt av våpenskildringene i bøkene. I store deler av serien brukte Kane etter hva jeg husker en revolver kalt Colt Police Positive. Problemet er at jeg ikke har klart å finne noe om denne revolveren. Er det reint Hallbing-oppspinn, eller fantes en slik revolver?

 

Er det noen som kunne tenke seg å gi en oversikt over Kanes våpen?

 

Og godt nyttår, folkens!

Link to comment
Share on other sites

Takk, der fikk du meg til å lese bøkene nok en gang :wink:

En liten avsporing, noen som husker magasinet Cowboy? Der var det i en periode en våpenprofil som tok for seg våpen brukt i "ville vesten".

Minnes en Le Mat med revolvertønne, og et haglløp.

Var det fra Morgan Kane, Fargo, Sundance, Edge....? Hmmm.. Må lete frem de gamle pocketene igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Njaa.. Charlie Katz kanskje.. Må lese bøkene omigjen :wink:

Mener det var en perkusjonsrevolver, men husken er dårlig..

Synd at sjangeren ikke falt i smak i "de bedre kretser", Hallbing var en utmerket skribent.

Hans person, og miljøbeskrivelser var bedre enn man finner i mange romaner nå til dags.

Han hadde etter hva jeg kjenner til, mange turer på reasearch.

 

Edit: fant litt fakta om Le Mat'en

http://www.horstheld.com/0-Lemat.htm" target="_blank

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/LeMat_Revolver" target="_blank

 

Snasent kombivåpen :D

Link to comment
Share on other sites

Riktig, kaliber og årstall var det jeg stussa på. I bøkene er den vel beskrivi som en .44 eller .45. Kane bytter vel til S&W mot slutten av karriera på grunn av kaliber i de nye coltene.

 

Le Mat'en var det vel en skurk som brukte. Charlie Katz var en rifleskytter primært, om jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

De to coltene han hadde som US Marshall er fri fantasi. I tiden før og etter er det diverse SAA i .45 det går i. Smith revolveren er historisk riktig, men at .44 Russian er en formidabel mannstopper bør man ta med en stor spade salt. Før gringo bøkene hadde han vel et par perkusjonsvåpen, Dragoon og Walker tror jeg.

 

Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, han hadde vel ihvertfall en Walker, og senere en ombygd perkusjonsrevolver. Husker fra bøkene om tida som jeger at prisen på en moderne revolver er et tilbakevendende tema. Peacemakeren "erobret han på en blodig patio i Sonora", om jeg husker riktig.

 

Jeg starta å kjøpe nyutgivelsene som kom en gang i måneden, men butikken min slutta å ta dem inn, og nå veit jeg ikke lenger om de kommer ut. Synd, de var fine utgivelser.

 

Ivara, den boka så jeg på her om dagen og var litt skuffa over at jeg ikke fikk. Gir du en kjapp anmeldelse når du er ferdig?

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing, noen som husker magasinet Cowboy? Der var det i en periode en våpenprofil som tok for seg våpen brukt i "ville vesten".

Minnes en Le Mat med revolvertønne, og et haglløp.

 

Tenkte det var Kjell Hallbing, men det var vel i Western han skrev?

 

Husker ikke hva han med LeMat'en het men mener det var en utlending?

Link to comment
Share on other sites

Hallbing (Louis Masterson ) ble foraktelig kategorisert som kiosk litteratur av de litterært dannede. Men det endret seg litt etterhvert, og foreks. "Der ørnene dør " ble anmelt av etablerte kritikere og fikk god omtale. Spesielt Klassekampen sin kritiker, mener jeg å huske , gav god kritikk. Det var flere av bøkene som kom etter som også fikk god omtale.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det vel også innrømmes at kvaliteten på Hallbings skriverier endret seg en del i løpet av forfatterskapet. Ikke at det ikke forekom mandagsmodeller utover i rekka også (noe den mye omtalte skrivesperra nok må ta en god del av skylda for), men han vokste klart som forfatter i de åra han var aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er, som dere muligens kunne gjette.. en fan av bøkene til Kjell Hallbing ;)

Har pløyd gjennom alle og tok dem fram på nytt som nattahistorie til min datter.

 

Men.. man må vel innse at det holdt med 83 bøker! Leste de siste av ren stahet, det begynte å bli en smule forutsigbart.

 

Ikke utenkelig at Hallbing overvurderte .44 Russian sine egenskaper, men den har jo mer futt enn mye annet på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Dette jeg kommer med her har vel lite med Morgan Kane å gjøre, men siden han/bøkene nevnes har jeg seriøse planer om å innføre Morgan Kane som sengelektyre på nattbordet.

Jeg hadde en slik Colt frem til 1991, i dag har jeg bare dette bilde igjen. Det var en herlig klassikker jeg fikk kjøpt brukt for slikk og ingen ting hos Aaserud i Drammen på 80 tallet.

normal_Colt_Police.JPG

Jeg husker godt når jeg reiste til Drammen for å kjøpe denne, bak disken sto Flemming, den gangen en kjent profil innen Praktisk Skyting. Han spurte meg om jeg skulle skyte litt på veien hjem? Jeg svarte at det ikke passet i dag. Han svarte spørrende: Da trenger du vel ikke noe ammunisjon? Nei sa jeg :smile:

Senere byttet jeg ut denne .38Spec. til en annen, denne S&W mod.60 som jeg siden har beholdt som en kjæledegge, den har også sin klassiske stil.

normal_mod_60.JPG

 

Jeg har jo tross alt handlet og beholdt Singel-Action-revolvere og en mod.94 Winchester i 30-30. UTEN Å HA LEST EN ENESTE COWBOY BOK! Jeg burde skamme meg. Som guttunge tok jeg til og med ridetimer på "Havremoped".

normal_Western.JPG

Jeg har en dragning til våpenstål og lær, harryfaktoren er der, det er bare å finne litteraturen til Hallbing. Jeg har også supplert med en Marlin 1895GS. Feilen er at den er i rustfritt stål, men det får gå. En ekte hallik som panisk ville trengt en bamsebrems ville utvilsomt valgt denne "Stainless modellen". :D

normal_Reima.JPG

1800 årene hadde en herlig våpenepoke med sjarm. Hallbing kunne en del om våpen selv om han satte ting utenfor virkeligheten, etter det jeg har forstått fra hans lesere.

Link to comment
Share on other sites

Smith revolveren er historisk riktig, men at .44 Russian er en formidabel mannstopper bør man ta med en stor spade salt.

Morgan Kane figuren, er en fantasifigur. Men, det er en annen diskusjon. :)

 

Patronen var vel (kanskje) den beste "manstopper", på den tiden. Og en grunn til, at tester i ettertid (de neste 20 -30 årene), gikk for det samme prinsipp. Tung kule, i lav hastighet, for å avlevere det meste av kraften, i kroppen til en motstander. At russerene ønsket en slik patron, var forut for sin tid.

 

Om de tok henstn til TB-konstruksjonen, med 246 gr. rundneset blykule (med fett), i 750 ft/s, vet jeg ikke. Men det tror jeg var fornuftig. Og de var veldig godt fornøyd. Så fornøyd at de kjøpte ca 130 tusen, av denne "top break" typen fra S&W. I tilegg fikk de andre fabrikker, til å produsere en kopi (i Europa) og de begynte å produsere dette våpnet og ammoen selv. I etterkant kom både 455 Webly og 45 ACP, etter samme filosofi. Den gamle 45 Long Colt, ble tidlig ladet ned minst 2 ganger, etter samme argument. Så uten moderne (dagens) våpen, med ekspanderende prosjektiler i høy hastighet, gjorde den nok jobben! Enkelte sverger fremdeles til den gamle filosofien, da den fredeles er effektiv. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette jeg kommer med her har vel lite med Morgan Kane å gjøre, men siden han/bøkene nevnes har jeg seriøse planer om å innføre Morgan Kane som sengelektyre på nattbordet.

 

Jeg burde skamme meg. Som guttunge tok jeg til og med ridetimer på "Havremoped".

Men så hadde heller ikke cowboyer egen hest og våpen. Og hylstere, var det nok lite av på 1800-tallet. Selv lovmennene hadde normalt revolveren, i jakkelomma og ikke i et hylster. :)

 

Ellers husker jeg godt både Flemming og alle hans forgjengere, både i butikken og på banen. :)

Link to comment
Share on other sites

Morgan Kane forbanner vel både .38-kaliberet og Krag-Jørgensenrifla i noen av bøkene for å ikke ha skjønt behovet for tunge, trege kuler. Og husker jeg rett drømmer han om engelske våpen i virkelig grove kalibre i samme periode. Om det virkelig var et så markant skifte i våpentenkninga i usa som det beskrives i bøkene veit jeg ikke, men det veit kanskje dere? Dette var ganske seint i Kanes karriere, når han er vel etablert som Marshall, så kanskje i 1890 eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

Som tenåring og skoleelev hadde jeg ekstrajobb i våpenavdelingen i Gresvig i Storgata, Oslo. En av de faste kundene var Hallbing. Han "gravde" ofte igjennom inventaret av nye og brukte våpen. Hvis jeg ikke husker feil var favorittrevolveren hans en S&W mod 19. Det jeg husker best var at han kjøpte ei Browning B25 dobbeltrifle i 9,3x74r med hakemontert Leupoldkikkert. Browning kontaktet oss flere ganger for å forsikre seg om at Leupolden var seriøst ment. Prisen på denne var ca 55k i ca 79/80 hvis jeg ikke husker feil.

 

Hallbing var en veldig hyggelig fyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing, noen som husker magasinet Cowboy? Der var det i en periode en våpenprofil som tok for seg våpen brukt i "ville vesten".

Minnes en Le Mat med revolvertønne, og et haglløp.

 

Heller ikke Hallbing. Men jeg husker en kvinnelig skurk med en LeMat fra enten Rick O'Shay eller muligens oppfølgeren Latigo i "Fantomet". Hun trente/hadde demo for oppdragsgiver med å skyte tomflasker ned fra et verandagelender med kuler og avsluttet med å pulverisere en schvær blomsterurne på enden med hagleløpet. Jeg hadde lyst på en LeMat lenge etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Smith revolveren er historisk riktig, men at .44 Russian er en formidabel mannstopper bør man ta med en stor spade salt.

Morgan Kane figuren, er en fantasifigur. Men, det er en annen diskusjon. :)

 

Patronen var vel (kanskje) den beste "manstopper", på den tiden. Og en grunn til, at tester i ettertid (de neste 20 -30 årene), gikk for det samme prinsipp. Tung kule, i lav hastighet, for å avlevere det meste av kraften, i kroppen til en motstander. At russerene ønsket en slik patron, var forut for sin tid.

 

Om de tok henstn til TB-konstruksjonen, med 246 gr. rundneset blykule (med fett), i 750 ft/s, vet jeg ikke. Men det tror jeg var fornuftig. Og de var veldig godt fornøyd. Så fornøyd at de kjøpte ca 130 tusen, av denne "top break" typen fra S&W. I tilegg fikk de andre fabrikker, til å produsere en kopi (i Europa) og de begynte å produsere dette våpnet og ammoen selv. I etterkant kom både 455 Webly og 45 ACP, etter samme filosofi. Den gamle 45 Long Colt, ble tidlig ladet ned minst 2 ganger, etter samme argument. Så uten moderne (dagens) våpen, med ekspanderende prosjektiler i høy hastighet, gjorde den nok jobben! Enkelte sverger fremdeles til den gamle filosofien, da den fredeles er effektiv. :)

 

Nuvel, f.eks .45 ACP i dag ligger et par hundre fps over med litt lettere kule. Sammenlikner man med magnumpatroner ser man enda tydeligere hvor store restriksjoner top break revolvere har med tanke på trykknivå.

 

Russerene trengte forøvrig ikke så mange årene på å snu filosofien sin 180 grader. Fra Nagant revolveren fram til Makaroven kom på banen gikk det i .30 kaliber.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sammenlikner man med magnumpatroner ser man enda tydeligere hvor store restriksjoner top break revolvere har med tanke på trykknivå

Er dette sant, eller er det en myte?

Vurder geometrien, og beregn påkjenningene i ramme og låsing, da ser en at top break revolvere ikke har stor belastning i låsingen, det er kun styken på revolvertønne som begrenser trykket.

Årsaken til at de fleste top break revolvere er kamret for moderate patroner er nok at det ikke fantes kraftigere patroner når de ble konstruert, og at de var kraftig nok uten å gå på bekostning av håndterbarhet og skyteegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

1800 årene hadde en herlig våpenepoke med sjarm. Hallbing kunne en del om våpen selv om han satte ting utenfor virkeligheten, etter det jeg har forstått fra hans lesere.

 

min tolkning er at , iallefall i starten så var nok våpeninteressen endel større enn -kunnskapen :) Vil også tro at litteratur og kunnskap om dette her til lands ikke var så tilgjengelig på den tida.. så han sugde nok til seg det han kom over om emnet. for meg virker det som at etterhvert som kunnskapen økte, så ble også detaljene mer historisk korrekte

 

Ser forresten Nagant er nevnt lenger opp her, den ble jo også brukt av en Kane-skurk (russer?)

Det ble gjort et poeng av at tønna gikk fram mener jeg, og sørget for bedre gasstetting mellom tønne og løp.

 

En annen spesiell revolver jeg kommer på en en prototyp fra Winchester (44-40?) Tror ikke det var i en Kane-bok, men heller i en av bøkene om Jesse Rawlins...?

http://cemeterysgunblob.com/2012/01/31/ ... revolvers/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen om revolverenes egenskaper beveger seg litt i grenseland.. Vi får veie ordene ;)

Ikkeno problem for min del. Det er interessant å høre hva folk mener om våpen og ammunisjon fra bøkene. Jeg holdt på å si perioden, men det viser seg jo at Hallbing var litt liberal på akkurat det punktet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var nok en viss kunstnerisk frihet ja, men det er jo fordelen med romaner. I El Diablo serien "finner han opp " Browning High Power ca 20- 30 år for tidlig (i hendene på en engelsk leiemorderadelsmann med syfilis...)

 

Det ødelegger ikke for historiene i mine øyne, Morgan Kane er fri fantasi, blandet med ulike deler fakta, myter og AmerikaDrøm. At han er irsk og blir politimann for eksempel, er jo ikke tatt helt ut av luften.

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing, noen som husker magasinet Cowboy? Der var det i en periode en våpenprofil som tok for seg våpen brukt i "ville vesten".

Minnes en Le Mat med revolvertønne, og et haglløp.

 

Tenkte det var Kjell Hallbing, men det var vel i Western han skrev?

 

Husker ikke hva han med LeMat'en het men mener det var en utlending?

 

Selvfølgelig, du har rett. Husken er dårlig. Magasinet var vel i "halv størrelse" ?, eller husker jeg fremdeles feil ?

Tegneseriene kom også ut i rare formater dengang. Noen som husker Davy Crocket, Kaptein Mickey, Hopalong Casedy ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
On 1/2/2015 at 1:10 AM, Kiwi said:

Jeg mener bestemt at LeMat revolveren var omtalt i Morgan Kane bøkene - Charlie Katz muligens.

 

Videre så er den også omtalt i en av Rawlins bøkene, om jeg husker rett.

 

Dette var vel et "sørstatsvåpen"?

En indianer sporer som følgte kane i boken en colt til señora. Jeg husker ikke hvilken revolver Charlie brukte i tiden  før Texas ranger men i Texas ranger brukte han same som kane en police special (husker ikke om det var colt eller smith&wesson) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ruger #1 skrev (På 1.1.2015 den 2.20):

Takk, der fikk du meg til å lese bøkene nok en gang :wink:

En liten avsporing, noen som husker magasinet Cowboy? Der var det i en periode en våpenprofil som tok for seg våpen brukt i "ville vesten".

Minnes en Le Mat med revolvertønne, og et haglløp.

Var det fra Morgan Kane, Fargo, Sundance, Edge....? Hmmm.. Må lete frem de gamle pocketene igjen :wink:

Lenge siden men det var den blonde halte Jesse Rawlins som hadde Le Mat som sekundervåpen i tillegg til sin S&W Russian.. noen ganger jobbet han for Pinkerton og noen ganger freelance 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...