Jump to content

Bytte anatomisk skjefte fra høyre til venstre (.22)


flanders

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er akkurat ferdig med sikkerhetskurs og meldt meg inn i klubb. Er i gang med å sette meg inn i sporten med våpen og grener og alt som hører med.

 

Siden jeg skyter med venstre trenger jeg et venstrehendt anatomisk skjefte, men ser det stort sett bare ligger ute brukte våpen for høyrehendte. Er det enkelt å bytte skjefte fra høyre til venstre (skjønner at jeg i så fall må kjøpe nytt skjefte) eller må jeg kjøpe et våpen som opprinnelig er for venstrehendt?

 

Regner med at dette varierer fra modell til modell, men tenker da på de mest vanlige .22 matchvåpnene (gsp, ssp, sp, osv). Jeg har ikke fått prøvd mange våpen enda så kommer til å bruke neste 5-6 månedene på å få prøvd mest mulig, men greit å vite om jeg bør spare opp til et nytt venstrehendt eller om jeg kan kjøpe brukt høyrehendt og bare bytte skjefte.

 

 

flanders

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med Børselars så har dem nok skjefter som passer både deg og pistolen.

Faktisk kan det være gode sjanser for at de har brukte venstrehåndspistoler på lager også, ikke bare venstresjefter.

Sist jeg var i kontakt med børselars hadde de en brukt Hämmerli SP20 i venstrehåndsutgave på lager. Kan hende den ligger der fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Nå detter øra av snart.........

 

Hammerli SP20 er både høyre og venstre akkurat som du velger å kjøpe skjeftet.

1-skrue under skjeftet, så tar man av hele underdelen og setter på akkurat det du måtte

ønske. Dem aller fleste match pistoler har denne ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Nå detter øra av snart.........

Litt av poenget var at fyren skulle slippe å måtte kjøpe en pistol med høyresjefte, for så å måtte kjøpe venstre løst i tillegg. Er jo like greit å gå rett på sak, og kjøpe en som blir levert med venstresjefte. Det er jo ikke akkurat gratis å kjøpe sånt løst.

Link to comment
Share on other sites

Nå detter øra av snart.........

Litt av poenget var at fyren skulle slippe å måtte kjøpe en pistol med høyresjefte, for så å måtte kjøpe venstre løst i tillegg. Er jo like greit å gå rett på sak, og kjøpe en som blir levert med venstresjefte. Det er jo ikke akkurat gratis å kjøpe sånt løst.

Nei, men i det lange løp er det bedre å kjøpe det våpenet som passer en best for deretter å bytte skjefte enn å kjøpe det våpenet som man tilfeldigvis får tak i med linksskjefte der og da.

Link to comment
Share on other sites

Dette er feil fokus. Som fersk skytter har du ingen forutsetning til å vurdere hva

som blir perfekt eller riktigt uansett hvor mye du hadde kunnet prøve dem. Det blir

en slik 'ja denne kjentes bra'...og når du har prøvd 2 av dem og du utvider

det til at 'ja desse kjentes bra', så er du like langt. En erfaren skytter vil

kunne føle på nyansene og velge hvem som kom best på plass i løftet og kjenne

om vektballansen er bra.

 

Fokuser heller på i finne riktig skjeftestørelse. Det gjør du med høyre hånd for den

er normalt ikke forskjellig fra venstre. Om du deretter så kniner du til og

kjøper et kjent match våpen med et links skjefte i den størelsen. Om det eksempelvis

er Pardini eller morini eller noe annet spiller mindre rolle. Skjeftevinkelen kan du korrigere på

alle ved justering eller skimming. Untaket er Hammerli. Der er vinkelen fast, og det er ingen

muligheter for justering.

 

Pardini er vel brukt på av 70% av alle på internationalt nivå (har sett en oversikt på dette engang, men

finner den ikke igjen), og det vil forundre meg at det skulle bli veldigt feil for deg. Iallefall har

du muligheten til å både holde og prøve pardini + Morini hos børselars, og jeg tror han har det meste

av skjefter på lager iallefall i høyehåndsutgave, og da får du etablert riktig størelse, og deretter

kliner du til og får kjøper en av dem med venstreskjefte.

 

Så enkelt er det.......og for dem som vil ønske og misforså meg....jeg sier ikke at man skal

kjøpe våpen etter skjeftestørelse. Jeg sier at det ikke kan bli mye feil å velge et match våpen, og

da er det bare å få etablert størelsen på skjeftet så er man ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Skjeftevinkelen kan du korrigere på

alle ved justering eller skimming. Untaket er Hammerli. Der er vinkelen fast, og det er ingen

muligheter for justering.

Stemmer virkelig dette?

Det er ikke spesielt lenge siden jeg selv gikk igjennom samme prosess med å kjøpte mitt første banevåpen. Jeg tok meg god tid, og trodde jeg hadde nerda meg frem til en del konkrete faktaopplysninger om akkurat dette. Det jeg hadde kommet frem til, og hadde blitt fortalt av andre skyttere var som følger:

Pardini, Benelli, Hämmerli, Feinwerkbau og Walther GSP: Fast grepsvinkel.

Morini, Matchguns, Walther SSP: Justerbar grepsvinkel.

 

Er dette altså feil?

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Nei det er helt riktigt.

 

Dem som ikke leveres som justerbar mulighet må du skimme selv ved å legge under en millimeter

med papp eller noe annet mellom ramma og grepet slik at vinkelen endrer seg. Børselars gjør

det selv på pardini vist noen må ha korrigert vinkel. Det har jeg vært med på selv der en kompis

var oppe og kjøpte sin Pardini og ville ha grepet litt rettere fordi han måtte bøye håndleddet for

mye ned.

 

Det er ikke mere komplisert. Men på Hammerli er du låst. Der får du ikke gjort noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...