Jump to content

Isfiske tråden


Guns

Recommended Posts

Skal prøve litt etter stor abbor på Bergsvann i Vestfold hvis isen legger seg. Det har vært noen fine dager nå med kaldt vintervær så har trua :winke1: Håper også jeg rekker en tur på Blefjell etter ørreten. Må vel være noen i dette landet som har vært ute allerede ?

Link to comment
Share on other sites

Ismeite ER spennende. Jeg bestilte et helt pinnsvin med ismeitestenger fra Cabelas for flere år siden, og satte på de minste Shimano Biomaster snellene. 1010, tror jeg det er. Med untak av sist vinter, har jeg reist ut på div lokale vann for å meite gjedde hver dag jeg har hatt tid. Så nå kjenner jeg det begynner å sitre litt i isfiskegenet igjen :) Begynte med "Angeldon" etter at "Fiske för alla" hadde en artikkel om de sist på 80-tallet. Jeg husker ikke hvorfor, men av én eller annen grunn fikk jeg ikke svenskene til å sende til norge, så jeg måtte reise til en jernvarehandel mellom Challanberj og Arvika for å hente de... Rene Amerikareisen for en traust hedmarking som knapt hadde vært over minnesundbrua.. Uansett..angeldon er på langt nær like artig som meite. Eneste jeg synes er kjedelig, er å pilke agn. Så jeg har satt "kytegarn" fra Biltema på sommeren. Da får jeg som regel 5-10l minimort og laue på en kort dag.

Noe som anbefales og bør prøves, er ismeite med krøkle etter ørreten. Hysterisk morro og supereffektivt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lenge siden denne tråden er oppdatert, ser jeg - og den har gått meg hus forbi.....

 

Jeg fisker hele året, men er nok mest "lidenskaplig" rundt pilking. For tiden røyepilking - da jeg synes røya er en svært god matfisk og morsom å få.

Dette blir min fjerde sesong her, og fangstene har vært små fram til nå. Mye å lære, og bratt læringskurve....mange turer uten fisk og noen med 1-2 fisker. Men det hjelper på..

Ifjor gikk jeg "på en smell" og kjøpte ekkolodd. Uten at det har økt fangstene betraktelig - før nå...

Det er ulike meninger om ekkolodd, og noen steder er det forbudt - men ikke der jeg fisker. Jeg ønsker ikke å starte noen debatt om dette emnet.!

 

Årets sesong startet i romjula, og selv om bettet var bra fikk jeg ikke all verden. Men jeg fikk fisk..

Neste forsøk var første helga i Mars, og jeg fikk fisk da også. Men ikke mange (3). Dog fikk jeg fisk jeg hadde funnet på ekkoloddet...

 

Påsken har - bortsett fra en dag - ikke hatt det store bettet. Men jeg har fått fisk hver dag, og endte på 40 fisk tilsammen i påska. En dag var en skikkelig "gull-dag", og jeg endte på 22 røyer.

Og jeg begynner å få fisk jeg finner med ekkoloddet. Jeg har så langt fått fisk hver dag - bank i bordet - og fler for hver dag. Det er noe jeg gjør nå som er mer riktig enn det jeg gjorde tidligere. Har byttet litt fram og tilbake på utstyr, og er ikke sikker på at noe av det har gitt utslag. Ekkolodd er en stor hjelp, men tidligere hjalp det ikke da jeg ikke fikk fiske til å bite sjøl om jeg så den. Nå får jeg den i større grad til å bite....

Dog kan man ikke stole på ekkoloddet. Flere ganger får man fisk selv om man ikke ser den på ekkoloddet. Siste dagen fikk jeg tre pene røyer like etter at en kamerat hadde gått fra stedet da han erklærte det for "tomt" med sitt ekkolodd... Når det stilnet igjen og jeg heller ikke så noe gikk jeg, men vi så utslag like etterpå lell...

 

Å skrive noe spennende om pilking faller meg ikke like lett som å skrive om jakt. Man står jo liksom bare på isen og ser ned i ett hull til fisken enten tar eller man vandrer videre. Og får man en fisk, så er det fort av med den og blinken ned i hullet igjen. Har man flaks er det en liten stim, og man kan få fler. Noen ganger veldig mange - men dette har ikke jeg opplevd. Min største fangst er vel 6 i ett hull, og 8 på to hull like ved hverandre.

 

Men jeg skal forsøke å formidle noe av det jeg opplevde på "gull-dagen", så får man bare hoppe over om det blir ensformig og kjedelig.

Jeg var tidlig på isen, bare en var før meg og han stod litt lenger unna. Jeg åpnet i kjent område der det er boret mange hull før. Etter å ha forsøkt to-tre hull bortover, fant jeg fisk på ekkoloddet. Vanligvis er de borte etter at man har boret, men jeg gjør ett forsøk. Og jammen smalt det på ei fin røye nesten med en gang! Er det mulig? Blir stående ved hullet ei stund i tilfelle det er fler. Bytter til ett nabohull en meter unna og står der litt. Jammen får jeg ei til! Men så blir det stille, sjekker med ekkoloddet og det ser tomt ut. Vandrer videre og får etter nok ett par forsøk se fisk. Nå flere... Borer hull - men de flytter seg. Borer nytt hull, blir stående, senker ned blinken..... Men de lar vente på seg. Har de flyttet seg igjen? Nei - der hogg det! Og nå begynner en periode med bra bett. Det er nok en stim. De sitter ikke på med en gang blinken kommer ned, men det går ikke lenge mellom hver fisk. Bytter hull til nabo-hull iblant, men holder meg i området. I løpet av en times tid, og på to-tre hull, får jeg 10 fisker! En annen kamerat kommer til i håp om en slenger i utkanten. Joda, sier jeg - bor hull der. Der står det fisk! Han sitter i ett halvt minutt, og opp kommer ei fin røye! Vanvittig moro! Når klokka er til har jeg 12 fisker!

Så blir det trått. Ser noen fisker på ekkoloddet, men ingen tar. De flytter seg fort og vandrer. Bort mot land ser jeg noen som står rolig. Borer opp gammelt hull, men får ingen. Sjekker igjen - joda, de står der. Men jeg har bommet med en meter. Nytt hull litt lenger bak. Og der får jeg ei etter en stund. Igjen går det lenge, men får ei til i samme hull, og enda ei i det første. Så blir det stille. Men ekkoloddet avslører at det er fler, men den står mellom disse to hulla og litt lenger unna. Borer på nytt, jo - den står der. Står lenge og fisker i dette hullet, sikkert 10 minutter. Så plutselig er den på, men jeg mister den! Da er det slutt her....

Jeg får enda to til så klokka to har jeg 16 fisker. Tar en runde på en annen kant. Ser fisk, borer, og de blir stående. Står lenge og pilker, i flere høydelag i vannet. Plutselig sitter ei på, men jeg mister. Drar opp for å sjekke maggot - og hele "tafsa" er borte! Pokker - så ergelig! Tilbake til sekken og knyter på nytt. I det samme hullet er det stille, men finner igjen fisk som jeg borer på. Også den sitter på etter ei stund, men igjen mister jeg. Nok en gang er "tafsa" borte! Hva pokker - kan jeg ikke knyte lenger? Har med meg en fabrikk-knytt "tafse" med enkel krok og fluesnapper i andre enden - setter på den og mye maggot. Finner nok en gang fisk og borer. Står lenge, men så er det på - forsiktig - sitter ikke. Ned igjen - er den borte? Nei, etter noen sekunder sitter den! Her får jeg tilsammen 6 røyer i samme hullet. Ikke med en gang blinken er nede, men etter å ha pilket en stund på hver. Noen er også bare såvidt bortpå første gangen. Dette ble "grand finale", og klokka fem ga jeg meg med 22 røyer! Det er like mange som jeg tidliger har fått på ett helt år......

 

De andre dagene har vært preget av sky fisk som stikker når en borer. Men også fisk som ikke vil ta, og mange hull uten å kjenne noenting. Men jeg har som sagt fått fisk hver dag, 5 på det meste de andre dagene.

Neste helg er det vel nye tak.....

 

Tar også med noen bilder:

20160320_164940_zpsodvbezat.jpg

 

20160322_171648_utklipp_zpso8y0bges.jpg

 

20160326_132712_zpsyw5rzai2.jpg

 

20160322_114608_zpscfgysyqv.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nok en helg på isen, og for en helg det ble!

 

Lørdagen startet med snøvær, vind og tåke. Men det bedret seg utover dagen, og på slutten skein sola så fint. Varmt ble det også..

Gåseflokkene har begynt å komme, og steinfluene kryper på isen....

Det er TIDA på røya...

 

Lørdagen gikk det litt tid før jeg fant fisk, men fikk etterhvert opp tre på ei grunne. Lette videre, tok opp ei her og ei der. Hadde på to på ganske dypt vann som jeg mistet på veien opp. Det irriterte meg, var jeg ikke god nok til å kroke fisken? Så på ekkoloddet at det stod fisk i nærheten av ett oppboret hull, og forsøkte der. Etter ett minutt eller to, var første innpå. Fikk 5 i ett hull!

20160402_130723_zpsiavvmw5v.jpg

 

Jeg plukket noen til utover ettermiddagen, og endte tilslutt på 14 røyer. Veldig godt fornøyd med det!

20160402_165931_zpshyiixzan.jpg

 

Søndagen opprant med strålende vær, og jeg var på isen kvart på ni omtrent. Ikke i otta, men bare 4 fiskere før meg - 2 i nærheten, og de to siste lenger unna.

Gikk på samme sted som lørdagen, så fisk på ekkoloddet med en gang men den tok ikke. Flyttet meg og fisket i flere hull i området. I ett av de fikk jeg napp. Men den satt ikke. Ned igjen. Nok ett napp, og nå fulgte den med en bit, men slapp ved iskanten! Pokker - hva er feil? Ser at det kommer ett kjent par på isen, de får fisk med en gang. De to som var før meg fikk også en eller to. Hmmm.... Kjenner jeg blir litt stressa..... Kjenner ikke mer, så jeg begynner på en "runde" for å lete. Går samme runde som dagen før. I første hull ser jeg at det er fisk rett under, men på 5 meter. Ok, jeg kan prøve den - tenkte jeg. Men husket gårsdagens fadeser på dypere vann, og var litt skeptisk.. Men jammen smalt den på, og den ble med helt opp! Herlig, dagens første fisk på isen. Alltid godt, da fisker man med senkede skuldre etterpå!

20160403_092857_zpsxiuavb0p.jpg

 

Jeg kjenner ikke noe mer, og gjør meg klar til å fortsette på "runden". Slipper nedi ekkoloddet for å sjekke før jeg går, og ser fisk litt bortenfor. Borer på de, men de blir skremt og forsvinner. Ser fisk nærmere ennå, og plutselig er det mer fisk rett ned... Slipper nedi samme hull igjen. Ganske snart er ei på forsiktig.. bommer på den. Men snart er det på igjen, og nå sitter den! Nedi igjen, men stilt. Jeg er sta og står der. Ny røye forsiktig på, men den sitter. Får åtte røyer i samme hullet! Ikke helt bananas, og forsiktige så en må lure de på. Men for en start! Tester de to hullene jeg har boret i nærheten, og får ei til i ett av de. Ni røyer, og klokka er bare elleve (bildet har ikke med den siste)!

20160403_095410_zpsyvphrjvk.jpg

 

Tilbake til sekken, sørger jeg for bevaring av fisken ved å bore hull i isen å legge den nedi. Ser på nytt fisk i nærheten, og forsøker i oppboret hull i nærheten. Får to stykker der, ganske pene. En annen fisker har kommet bortil, står å prater med ham ei stund senere og fisker litt halvhjertet. Så kjenner jeg at ei er på - veldig forsiktig. Litt etter er den på igjen, men tar ikke skikkelig - jeg bommer. Står litt til, nytt svakt napp, men så sitter den! Ei stor og fin røye, veldig rød i buken (dessverre er de da ofte hvite i kjøttet..) !

Spiser litt, og etterpå tar jeg en lengre runde for å lete litt andre steder. Ser ikke fisk på lenge. Tilslutt ser jeg ei rett under hullet jeg har ekkoloddet i, og slipper ned. Jammen får jeg den! Ender ved hullet jeg fikk åtte stykker, men ser ikke noe der da. Peiler en gang til før jeg kommer til sekken, og får signal 15 meter til side. Borer nytt hull og slipper ned. Ganske raskt sitter det ei på! Fin røye. Nedi igjen, og kjapt ei til! Ny maggot og nedi igjen. Var jeg for sein?

Nei - ny røye på, og ei til ganske kjapt. Så drøyer det, skulle akkurat til å dra opp for å sjekke maggot da slår enda ei på. Ny maggot og ned igjen. Men nå er det stille. Det ble den siste. Og den var stor og fin, en god "finale". Har ikke med vekt på isen så jeg har ikke veid den, og vil derfor ikke si noen vekt. Men anslagsvis mellom 350-500 gram.

Endte på 18 røyer, og ser superfornøyd. Både med dagen - og helgen!

 

Nå får vi se om det blir flere turer. Isen holder nok, men det er andre ting som står på programmet også...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, det ble en helg til. Eller ihvertfall halve helga....

 

Var på isen som første mann på lørdagen. En gjeng hadde ligget i telt, og jeg regnet med at de hadde gjort ett skift allerede når jeg kom ned. Jeg gikk dit jeg pleier å pilke. På andre hullet jeg slapp ekkoloddet nedi så jeg fisk 10 meter unna. Boret på det og slapp nedi. Stod noen minutter, men så var den på! Herlig, hadde jo knapt begynt... Nedi igjen, stod såpass lenge at jeg misstenkte det var bare ei, da gikk ei til på. Så ble det stilt. Men det var en kjempegod start!

Så flere fisker i området på ekkoloddet, men fikk dem ikke. Gikk tilbake og peilet videre, fant fisk på annet sted og boret. Fikk to der også. Helt greit.

Så at det begynte å komme mange fiskere på isen, men alle gikk nordover sjøen. Tilslutt stod jeg igjen alene i området. Hmm. var det der det var skikkelig bett?

Hos meg var det fisk, men den tok dårlig. Jeg bommet på flere, og noen mistet jeg på vei opp. Fikk 5 i ett hull, men det gikk en god stund mellom hver, men jeg kjente stadig at det var noe innom... Men så ble det stille. Jeg så en gang at det var fisk like under ekkoloddet, og la meg ned for kikkfiske. Og jaggu fikk jeg se røya! Eller røyene - jeg så minst to. De svømte over blinken, under blinken, slo til agnet med sporden... men beit ikke. Jeg kjente ikke noe. Tilslutt klarte ikke den ene å styre seg, men beit på. Jeg slo til, men den satt ikke og løsnet! Kanskje var jeg litt for rask. Og da ble de borte. Men en artig erfaring, første gang jeg har lykkes med å få se røye under pilkehullet!

Senere kjente jeg fisk i ett hull, men den tok ikke. flere ganger var den bortpå uten å ta skikkelig. Men den (eller de...) kom igjen. Tilslutt satt ei, og jeg fikk den opp.

Jeg spiste, og tok så en lang runde nordover dit "alle" var. Fant ikke fisk noen steder, og når jeg snakket med dem så hadde det vært umulig nesten... noen var da kommet på isen, men ikke mange.... Så jeg gikk tilbake dit jeg var. Spiste litt til og tok en "finale-runde". Igjen fant jeg fisk, men igjen var den veldig vanskelig. Ofte bortpå uten å ta. Men jeg fikk opp to etterhvert. Jeg skjønte at det gikk fisk under i ett lite område, og slo meg til der. Fisket i to-tre hull i nærheten av hverandre annenhver gang. Igjen la jeg meg ned for å forsøke kikk-fiske. Og der var det fisk! En skikkelig stim, jeg så 5-6-7 om gangen rett nedafor hullet. De svømte over, under, forbi, rundt... snuste på agnet.. ei kom i fart, åpnet kjeften, men dreide av i siste sekund. Ei gapte over maggoten, spyttet ut igjen.... Noen beit på, jeg gjorde tilslag, men de satt ikke. Fortærende! Tilslutt fikk jeg klart å huke ei og fikk opp den. Jeg fikk etterpå flere på, men de hadde lett for å slå seg av i iskanten. Lærte at om man ligger på isen, så er det lett å ikke dra midt ihullet og dermed blir det lett for dem å slå seg av i iskanten. Forsøkte også med mormyska, og hadde på to på den. Men også disse slo seg av i iskanten. Jeg kom til at jeg var for ivrig.. det ble stille med mormyska, og jeg slapp ned blinken igjen. Etter ei stund så jeg det var bevegelse igjen. På ny var det hele stimen der, og på ny kretset de rundt uten å ta. Tilslutt kom det ei og beit på, den satt! Men nå hadde jeg lært, og fulgte nøye med når jeg nærmet meg iskanten. Så med en gang at det kunne bli vanskelig, for den gikk hardt. Så jeg lot den gå litt. Ganske snart ble den sliten og jeg fikk hodet inn i ishullet og opp. Røya var pen, men ikke noen kjempe. Kanskje 300 gram.

Nå var fisken borte, og jeg måtte også gå opp av isen. Så jeg avsluttet der. Trolig ville de kommet tilbake, og jeg hadde nok klart å lure noen til der om jeg hadde holdt på.

Men jeg lærte en del av dette. Ofte kan det være en stim der, men du kjenner ingenting... Når fisken går høyt, kan den være svært sprek mot iskanten og lett for å slå seg av - Viktig å følge med å ta det rolig ved iskanten! Forsøkte med mormyska gjorde at jeg også vil forsøke det igjen ved lignende tendenser.

Jeg endte på 14 røyer, og var godt fornøyd med det.

Bilde av de to første, samt de 5 fra samme hull.

20160416_081333_zps4rymoudb.jpg

20160416_095453_zpsgjyjtwzg.jpg

 

Forhåpentligvis er det nye tak neste helg!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte dette - her:

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Ekkolodd/Humminbird-140cx-Fishin-Buddy

Det er til god hjelp, men man skal ikke stole 100% på dem. Jeg har flere ganger fått fisk som ikke vises på ekkoloddet, og likeens har jeg sett "fisk" som ikke er der. Det gir spesielt utslag når man nærmer seg land eller grunner, der det kan gi utslag mot steiner, tømmerstokker etc. Dette gjelder sidevisningen "Sidefinder"- "Sideview". Rett ned er det nok mer korrekt. Man må bruke det litt for å lære seg dette. Men jeg praktiserer - bedre å bli "lurt" flere ganger, enn å gå forbi fisk..

 

Nei, jeg mener ikke at røya er stasjonær.

Den vandrer. Ørreten er mer stasjonær. Du har helt rett. Dog kan røya oppholde seg ganske lenge i ett område iblant, endog stå helt stille på samme sted over lengre tid. Både stim og enkelt-fisk.

 

Tradisjonelt er det jo vanlig å sitte ved noen få hull, gjerne som er fôret, for å pilke røye. Som regel pilker man da nær bunnen (men varierende høyde anbefales da røya er pelagisk).

Men det er ikke vanlig i denne sjøen. For det første går fisken nær isen, så man pilker på 2-6 meter under isen som oftest. Dette gjelder over hele sjøen, også når det er nesten 20 meter dypt. Dermed er ikke fôring særlig effektivt, og ikke utbredt selv om det forekommer i denne sjøen. Selv om røya vandrer, så får de som går og leter, mest fisk.

Men jeg presiserer, dette gjelder i denne sjøen. Jeg har ikke stor erfaring i andre sjøer.

 

I forrige innlegg skrev jeg veldig lite om selve fiskinga, da jeg ikke trodde så mange leste her. Men noe har jeg å dele lell...

I ett hull fant jeg en stim. Den stod holdt seg der veldig lenge, og jeg fikk tilsammen 10 fisker i samme hullet. Men de tok dårlig, og jeg holdt vel på i over en time. Også disse var såpass høyt at jeg så dem med kikkfiske, og kunne observere adferden noe. De svømte rundt blink og agn, men uten å interessere seg veldig for agnet. Ofte kunne de være på vei - og noen ganger ta agnet - når det ble holdt rolig. Andre ganger virket de mest bestemte når det var god bevegelse på skje og agn. Jeg forsøkte også nå med mormyskha, og fikk to på dette denne gangen. Men de virket ikke på noen måte så interesserte når jeg fisket med mormyskha. Etter en fisk oppe, så ble de borte. Ned med lokkeskje igjen, og de kom tilbake. Så skjea lokker helt klart, og man kan få på mormyskha når det er fisk der. Men faktisk var det oftere at jeg fikk på den vanlige kroken under lokkeskjea... Forsøkte også mormyskha under lokkeskjea, men det var ikke mer interesse av den grunn. Forsøkte forskjellige fargekroker, uten at det ble noen endring. Det jeg ikke forsøkte, og som jeg heller ikke har, er balansepilk. Ikke forsøkte jeg flue (opphenger) heller.

Når det så ut til å være slutt gikk jeg til sekken, spiste og tok en rast. Lette litt mer, men endte ved samme hullet uten å finne noe andre steder. Igjen var det fisk der, jeg hadde på ei som jeg mistet i ishullet. La meg ned og så at det var bevegelse der men fikk ingen fler. Altså holdt de seg veldig lenge - i flere timer - i samme område. Sikkert var de litt på vandring innimellom, men kom tilbake. Dog var de veldig kresne. Men det skal sies at det er i ett område der det er fisket mye i vinter, og de har vel sett en røyeblink med krok under før.....

 

Nuvel, vet ikke om det blir mer pilking i vinter, men håper på en dag eller to til.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sesongavslutning på isfiske for min del nå i helgen.

Jeg fisket lørdag og mandag. Isen var tjukk, men dårlig øverst.

Etter mye leting og ingen napp gikk jammen ei røye på - akkurat idet jeg hadde tenkt å gi opp.

Tilslag på refleks, og den var på vei opp nesten før jeg skjønte hva som skjedde...

Den gikk ganske friskt, og jeg lot den gå litt ved iskanten. Men til slutt kom den opp, men kroken løsnet akkurat i vannskorpa!

Fikk tak bak gjellene og dro den opp med handa. Ganske pen røye!

Nedi med blinken igjen. Kjente med en gang at det var mer der!

Flere ganger bortpå, men den satt ikke. Trodde jeg hadde den, men nei - etter kanskje en meter var den borte. Nedi med blinken igjen.

Ingenting å kjenne.... Opp med blinken - er maggoten borte?

Fikk se at tafsa hadde røket... Man får svi for dårlige rutiner og slurv... hadde sett at den var en knut på lina...

Jeg hadde med reserve - tafse som var knyttet til en fluensnapper, og etter litt om og men fikk jeg byttet. Nå hadde jeg bare en ren krok, og hang på flere maggot..

Med det samme var det noe bortpå - så hadde de ikke forsvunnet!

Men de var bare bortpå, de satt ikke. Holdt stikka rolig - kjente ett tungt men forsiktig drag.

Tilslag - og den satt!

Også den gikk friskt, så den fikk også gå litt ved iskanten. Begynte å gjøre hullet rein for is med isøsa, men like før jeg så ned til fisken så kom den opp. Fylte ishullet..... Hjalp den opp med handa, men denne satt godt! Skikkelig fin røye var det også!

Nedi igjen, men kjente ikke noe.. Opp igjen, var jeg for gjerrig med magoten?

Men så at fluesnapperen hadde løsnet og hele tafsa var borte! Hadde ikke flere reserve...

Løp etter reserve-stikka, men når jeg kom tilbake var det ikke mer å kjenne. Fant heller ikke igjen stimen.

 

Men jeg var fornøyd. Veide fiskene hjemme, og de veide 375 og 535 gram

Den største - og siste - var nok vinterns største fisk for min del...!

En veldig bra avslutning!

 

Nå ser jeg fram til isfrie sjøer, og stangfiske!

 

20160516_131715_zpslqvbbuqg.jpg

 

IMG_2011_zpssnt3wbfw.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...