Jump to content

Jaktvåpen med lyddempere


leon

Recommended Posts

Bilder av hva? 47cm løp på Blaseren da, eller?

 

Jeg skulle gjerne ha sett bilder av rifla med de forskjellige løpene og demperne, men spesielt den frontmonterte CMM demperen på 375 løpet.

Heisann. Da henta jeg 375 løpet i helga. Har ikke prøveskutt det enda, men ser at demperen er lavere enn kornfote = kan skyte med både åpne sikter og kikkertsikte med demperen på. Du etterlyste et bilde av herligheten, og her er det. 375 løpet står i rifla nå, med ATEC demperen på (Leupold Premium Scope, 1.5-6x42). Neste er 300 wsm løpet uten demper (Meopta 4-16 Tactical kikkert, sølvblank). Øverst er 6.5x55 løpet med kappet til 48 cm, med SuB Zenith 3-12 x 50 kikkert. Her er et mobilkamera bilde, for enkelthets skyld

blaserlpene.jpg

 

Løpene ligger likt i kammerende, lengedeforskjellene blir altså forskjellen i totallengden. 300 løpet er noen cm lenger enn 375 løpet, og vil altså være noe lenger med demperen på. Jeg bruker for øvrig 5 og ikke 6 bafler, virker ikke som det er forskjell i lyddempingseffekten om jeg ar bort en når jeg skyter med 300 løpet. Synes jeg hører forskjell om jeg plukker bort enda en, men det kan være bare innbillning. Får se omd ette gjelder for 375 løpet også.

Jeg synes Blaser R93 er spesielt egnet for demping. Siden det ikke er noen låsekasse på denne rifla, bolten låser rett i lpet og magasinet er over avtrekkermekanismen, er det i utgangspunktet ei kort og hendig rifle. Med 48 cm demper på er rifla noen få cm over meteren. Selv med frontmontert demper er ballansen ok synes jeg, og totallengden ikke verre enn for mange rifler med låsekasse og langt løp.

Håper det var dette du lurte på,

Bent

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat lest igjennom denne tråden fra ende til annen, og her kommer frem mange av egne vurderinger mht lyddemper på jaktvåpen.

 

Jeg har brukt dempere fra -95, først Vaime, senere Hausken og BR T-8. Bruker nå alltid demper på våpnene, også på skytebana. Hausken i .30 brukes på 30-06 og 6,5x55,og BR T-8 har jeg på en 358win. Hadde tidligere en 45/70 med Vaime.

 

BR har som enkelte beskriver en markert "ping" lyd, men jeg har ikke oplevd det som sjenerende. Har tidligere hatt BR i .30, og denne hadde samme lyden.

 

Et spørsmål som har vært oppe er 40 cm løp. Jeg ser ikke hensikten, med riktig demper blir ikke våpenlengden et problem med 45 og 50 cm. Hastigheten på kulene vil gå ned, mere jo kortere løp. Når en ser her at mange dempr 6,5x55 trenger en den hastigheten en kan få! Jeg er tilhenger av å bruke ammunisjon med normalhastighet til jakt, for å oppnå ønsket effekt av kulene. (Ja, jeg vet at det er mye en kankoke sammen på ladebenken, og det blir gjort.) :wink:

 

Ta med i betraktningen at kolben må kappes ved 40 cm løp og teleskop demper. Jeg har kapppet kolben på min rem 700 i 358, for å montere BR T-8 og løpet er 47 cm.

 

Videre erfaringer; JEG SKAL ALDRI HA ET JAKTVÅPEN UTEN GJENGER VED MUNNINGEN. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten på kulene vil gå ned, mere jo kortere løp. Når en ser her at mange dempr 6,5x55 trenger en den hastigheten en kan få! Jeg er tilhenger av å bruke ammunisjon med normalhastighet til jakt, for å oppnå ønsket effekt av kulene. (Ja, jeg vet at det er mye en kankoke sammen på ladebenken, og det blir gjort.) :wink: :

Hmmm, er publisert ladninger i denen tråden med Norma 19 krutt som konsekvent gir 140 grains kuler hastigheter i omtrent 830 m/s. Det er jo ikke mye koking? Jeg for min del bruker 6.5x55 løpet til rådyr, lader 130 grains Accubond slapt (750 m/s omtrent). Fantastisk presisjon, veldig god effekt i dyret. Kan ikke se at denne kula trenger mer fart for å virke etter hensikten.

 

Ta med i betraktningen at kolben må kappes ved 40 cm løp og teleskop demper. Jeg har kapppet kolben på min rem 700 i 358, for å montere BR T-8 og løpet er 47 cm.:

Hvorfor i alle dager må den det? Som du ser på bildet over har jeg standard kolbelengde, og den samme til 47cm og fulllengde blaser løp. Med demper på blir ballansen fin den på 47 cm kort løp, om det nå var ballensen du tenkte på.

 

Videre erfaringer; JEG SKAL ALDRI HA ET JAKTVÅPEN UTEN GJENGER VED MUNNINGEN. :mrgreen::mrgreen:

skjønner hva du mener. Men for min egen del tror jeg både drillingen og s/s dobbeltrifla, begge med lodda løp, hadde sett noe latterlige ut med gjenger i tuten(e) :wink: for ikke å snakke om haglene mine :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fekk igjen Mauseren i går kveld, og i kveld så har eg testa ut A-tec TMM-5 på den. Og eg må nok føye meg inn i rekkene med demper på riflene ja. Så i løpet av kort tid, så vil eg ha 3 rifler med demper. .22 LR, .223 og 6.5x55.

Skal nok gjenge opp den .17 HMR`en min også, men det blir vel først til neste år. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte unna 2 våpen for å ha råd til lyddemper og nytt kikkertsikte i vår. Jeg har ikke angra et sekund. Jeg koser meg hver gang jeg skyter med den :D

 

1. du merker ingen rekyl(jeg har 6.5x55)

2. ikke plagsomt uten hørselvern.

3. mer presise treff.

 

Det er en vinn vinn situasjon, og jakter du med hund eller unger, så spares dem ganske mye også.

 

Jeg har en 30-06 som jeg nok kommer til å bruke en del etterhvert. Og får jeg råd til det, så skal jeg jaggu ha lyddemper der også. Er ikke tvil i min sjel.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, er publisert ladninger i denen tråden med Norma 19 krutt som konsekvent gir 140 grains kuler hastigheter i omtrent 830 m/s. Det er jo ikke mye koking? Jeg for min del bruker 6.5x55 løpet til rådyr, lader 130 grains Accubond slapt (750 m/s omtrent). Fantastisk presisjon, veldig god effekt i dyret. Kan ikke se at denne kula trenger mer fart for å virke etter hensikten.

 

Nå tillater jeg meg å tvile på at de publiserte ladningene som er referert er kronografert i 40 cm løp, (notorisk skeptiker??) Og din rådyrladning kan jeg være tilhenger av. Jeg tok i sin tid over et parti rekruttammunisjon med blyspiss,(fra min bestefar) lett kule lav hastighet, fantastisk fin på rådyr etc..

 

 

pejo skrev:

Ta med i betraktningen at kolben må kappes ved 40 cm løp og teleskop demper. Jeg har kapppet kolben på min rem 700 i 358, for å montere BR T-8 og løpet er 47 cm.:

 

Hvorfor i alle dager må den det? Som du ser på bildet over har jeg standard kolbelengde, og den samme til 47cm og fulllengde blaser løp. Med demper på blir ballansen fin den på 47 cm kort løp, om det nå var ballensen du tenkte på.

 

Hvordan ville dette blitt med 40cm løp som var omtalt i tråden??

Poenget mitt var at jeg kappet, på min rifle, på grunnlag av hvilken demper jeg hadde valgt. dette er et moment å ta med både i vurdering av kapping av pipe og valg av demper!

 

Beklager om jeg på noen punkter hadde vært uklar, kommer sikkert til å gjenta seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du Pejo, da jeg kom hjem i går kveld skjønte jeg hvor jeg gikk feil. :oops: du snakker om 40 cm løp, jeg snakker om 47 cm... Ladningene holder i 47 cm. Jeg skjønte også dette med å kappe stokken... du mener fremstokken, ikke sant? Fordi pipa blir så kort at den er kortere enn fremstokken? Jeg trodde du mente at du måtte kappa av bak på stokken, for ballansen sin skyld ... :oops: me a litteeeel stooopid...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lenge gått og grublet på en lyddemper. Har to rifler i hhv. .308W og .375HH. Tre spørsmål:

 

Hvis jeg kjøper demper til .375, vil den dempe akseptabelt også hvis den settes på .308-rifla?

 

Hva er sånn omtrent korteste forsvarlige løpslengde i .375HH uten å miste for mye fart?

 

Hva er sånn omtrent korteste forsvarlige løpslengde i .308W uten å miste for mye fart?

 

Her må det tas hensyn til at jeg ikke lader sjøl ennå, slik at jeg må ha løpslengder for "vanlige" fabrikkladninger. :)

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Har lenge gått og grublet på en lyddemper. Har to rifler i hhv. .308W og .375HH. Tre spørsmål:

 

Hvis jeg kjøper demper til .375, vil den dempe akseptabelt også hvis den settes på .308-rifla?

Jeg bruker samem A-tec demper på 375H&H og 300wsm (altså kaliber 30 kule, slik som i .308), o gjeg er godt fornøyd med dempingen av 300wsm. Dette kommer til å gå helt fint!

 

Hva er sånn omtrent korteste forsvarlige løpslengde i .375HH uten å miste for mye fart?

 

Hva er sånn omtrent korteste forsvarlige løpslengde i .308W uten å miste for mye fart?

 

Her må det tas hensyn til at jeg ikke lader sjøl ennå, slik at jeg må ha løpslengder for "vanlige" fabrikkladninger. :)

 

mvh

Ulken

Jeg har ikke kappet min 375 pipe, ville beholde farten, så det må andre svare på. 6.5x55 løpet har jeg kappet til 47 cm, og det ville jeg ha gjort med .308 også som er enda mer egnet for korte piper.

Link to comment
Share on other sites

Har lenge gått og grublet på en lyddemper. Har to rifler i hhv. .308W og .375HH. Tre spørsmål:

 

Hva er sånn omtrent korteste forsvarlige løpslengde i .308W uten å miste for mye fart?

 

 

Å kappe til 47-48 cm løp er uproblematisk med tanke på jakt. Det koster deg ca 30-35 m/s sett i forhold til løpslengde på 60 cm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...