Jump to content

Jaktvåpen med lyddempere


leon

Recommended Posts

Ja dette var interessann lesing, føler jeg har gått en lignende vei selv men kanskje med en litt annen innfallsvinkel.

 

Jeg begynte å jakte hjort om natta tidlig på 80tallet, før det var det stort sett bare i marka vi jaktet. En venn av meg hadde i flere år spesialisert seg på bøjakt med Zeiss 8x56 håndkikkert og sikte og jeg tok lærdom fra ham.

De første årene måtte vi helst være 2 mann ved slik jakt, hvor den ene fulgte med i kikkert hva som skjedde etter skuddet, da både munningsflamme og smell gjorde at skytteren ble en dårlig oppservatør.

 

Rundt midt på 80tallet kom Vaime demperen, lett og fin og fungerte greit men der var en svakhet ved at der var skråstilte vegger slik at treffpunktet farandret seg etter hvordan man dreide innmaten. Jeg testet dette og fikk et elipseformet treffområde som gikk fra nær 20cm for lav til 6cm høyt og elipsen var vel rundt 15cm bred. Forstod tidlig at alu. gjenger ikke var særlig holdbare og fikk satt inn messing, demperen var jo frontmontert så jeg måtte også ha en brysting som den kunne teites mot på det tynne løpet.

Første rifle var en Huquarna 1600 i 8x57, tidlig med stål underbeslag og jeg brukte en Kahles 8x56 oppå og med en Brown Prec. fiber stokk.

 

Neste rifle i min utvikling var en Ruger 77 i .308W med Duglas halvtung pipe på 22" . På denne ble det montert en V. Hansen demper, her er innmaten i et stykke og avviket med og uten demper ble minimalt, spesielt om man satte "veggen",som holdt dette sammen, vertikalt. Fremdeles var det frontmontert demper. Denne riggen fungerte helt topp med en 3-12x56 Zeiss, men var litt lang og fronttung

 

Det ble etterhvert klart for oss at det var mest gunstig med 6,5mm kal., mindre hull mindre smell, og så fikk man mange lange gode kuler i 6,5. Mitt valg ble at jeg kjøpte nytt sluttstykke til min gamle Ruger 77 i .300winmag som hadde tjent meg siden 1976, fikk satt inn et 19mm Kragløp og brotsjet dette opp til 6,5-06, nå hadde Vidar Hansen begynt å lage teleskopiske dempere så en slik ble montert og sikte var nå som før men en V med lys. Det var en tung rigg men jeg skulle sjelden gå langt med den.

Neste utvikling var da jeg monterte den store Zeiss'en (72mm), det ble for tungt selv til min bruk, med tunge stål ringer og skinne ble det formye.

 

Så sist vinter satte jeg meg ned og funderte litt på noe nytt lettere, valget ble en Rem. 700 Mountain med løst magasin, det var kjærkomment å slippe å fikle med løse patroner i mørket. Nye ringer og skinne i lettmetall ble bestillt fra TPS. Kaliberet ble 7mm-08. Løpet er jo meget tynt på disse børsene så Vidar måtte bruke 1/2" gjenger på teleskopdemperen og en plastikk-bussing innerst gjør den meget solid.

Løpet er beholdt på 22" , rifla med alt veier ca 4,4kg og er 124cm lang

og det er helt greit til min bruk og minst en kg lettere enn den forrige.

7mm-08 liker best litt sentbrennende krutt men jeg ville bruke litt raskere og spare demperen litt så valget ble Norma 11 og 160grs kule.

 

Høsten 2000 var A.M.Bråten fra JHV med meg på hjortejakt (2/2001), hvor jeg bl.a. skjøt ei kolle med demper. Etter dette ble herr Bråten meget interessert i dempere og er vel kanskje den som mest av alle har bidratt til å ufarliggjøre lyddempere med sine artikler om temaet.

 

Bruker neopren utenpå demperen for å dempe litt ekstra, her med årets første vilt med nye riggen

 

6xvrejd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har lyddemper på nesten alle mine våpen. fra en stor hausken titan med langt bakkammer til M1 demperen til alm på T3 Ligth'en (6,5). Det viktigste for meg er å redde hørselen. Hørselvern - samme hvor høyteknologiske - er og blir noe ubehagelige å gå med. Noen av mine jaktområder ligger i nærheten av bebyggelse - demperen bidrar her til å unngå unødig bekymring og medfølgende problemer.

 

Økt vekt på våpen har jeg ikke sett på som det helt store problemet, men økt lengde er et problem. Derfor har jeg kappet mine våpen fra 47-55cm - dette gjør dem hendige selv med demperen på. Det blir nesten noe galt med balansen om en tar dem av. Redusert hastighet er eneste drawback, f.eks min 22-250 med 21" løp klarer knapt 1190 mps med 40 gr kule ved fornuftige max ladninger. Min 308 Winchester strekker seg såvidt over 800 Mps med 165 gr kule. I praksis har kanskje dette lite å bety, men hadde nok f.eks valgt .223 over 22-250 om jeg var kjent med denne problemstillingen.

 

Den gangen jeg investerte i dempere var Hausken demperen den mest anerkjente. Jeg har stort sett vert fornøyd med Hausken bortsett fra at en får utpreget erodering av de første bafflene etter noen tusen skudd. Etter det jeg har forstått har Atec demperen stål i første kammer - dette hadde nok blitt valget om jeg skulle investere i demper i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har erfaring med BR-dempere?

 

Jeg vurderer en demper til min Blaser R-93, 30-06

 

Ser at BR-demperne har pipa ca 2/3 inn i demperen og den skal dempe ca 3/4 av lyden, i tilegg demper den ca 25% av rekylen.

 

Med disse data tror jeg at jeg ville skyte bedre med demper.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Kan noen opplyse meg om forskjellene på A-Tec sin nye CMM dempere, og Alm sitt IMS M1 dempere? Er de omtrent samme vekt og med samme demping? Kvalitets forskjeller? :?:

 

Hva er innmaten laget av på CMM'ne? Jeg ser at Alm sine har stål innmat.

 

Jeg ser også at Alm sitt M1 i titan bare veier 280 gram, men koster selvsagt noe mer en de i stål.

 

Prisen på CMM dempere hadde også vært interessant å høre. Finner ikke noen webinfo om de...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bringer opp denne tråden igjen jeg med tanke på den nye forskriften om 40 cm løp. Har fundert litt på om jeg skal kappe ned min t3 308 win til 40 cm også sette på en Hausken demper. Men vil et så kort løp klare å stabilisere 180 grains kuler? Eventuelt vil alt bli bare tull?

Link to comment
Share on other sites

Har en Reflex 8 på en 30-06 med kort løp, helt rått. Børsa samler bedre med demper. Så de som ikke har prøvd demper har klart gått glipp av mye. Du blir ikke bedre i øra med alderen heller. Det beste med demperen er at du faktisk ''ser'' treffet, har raskere skudd 2 hvis det må til, i det store og hele sikrere jakt.

Link to comment
Share on other sites

I tilegg hører du anslaget i dyret når du bruker demper. Whooopmmmp! Veldig klar tilbakemelding om det ble treff. Jeg har teleskopisk demper på 47cm Blaser R93 løp, hendig skogsbørse. Frontmontert CMM demper på 375 og 300 løpet til min R93. Poenget her er at jeg kan bruke de åpne siktene, demperen er så smal at den akkurat går under kornfoten. Så jeg kan vippe av kikkertsiktet på drevjakt, og bruke åpne sikter, fremdeles med hørsel og kulebane intakt. :lol: Jeg er nok minst fornøyd med Demperen på 22-250, blir fortungt og klønete til smygjakt i skogen med demperen på. Ikke helt greit å kappe løpet på slike kalibre heller.

Link to comment
Share on other sites

...Jeg har teleskopisk demper på 47cm Blaser R93 løp, hendig skogsbørse. Frontmontert CMM demper på 375 og 300 løpet til min R93...Jeg er nok minst fornøyd med Demperen på 22-250...

 

Hei,

hvis det ikke blir for mye styr, har du mulighet til å legge ut bilder av det du beskriver?

Leste nettopp anbefalingen din i en anna tråd, og det så jo mer eller mindre akkuratt ut slik det jeg har leita etter :)

 

For øvrig, takk til op for informativ post :)

Link to comment
Share on other sites

Ser av bildet på den blaseren at hausken demperen går ganske langt bak mot forskjeftet med 47 cm løp. Vil dette bli problem med 40 cm? ikke nok plass kanskje?

 

Uansett. Er det sjanse for at børsa vil samle dårligere og senke hasigheten på kulene nok til at den ikke kan brukes som normalt jaktvåpen med så kort løp?

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6195147

 

Sånne spekulasjonar er ikkje så kjekke å sjå!

At nokon få brukar lyddempar for å ikkje bli høyrt ved ulovleg jakt er vel ikkje umulig,men eg vel å tru at dei fleste brukar lyddempar hovedsakleg av to grunnar.

 

1.Hørselen

2.Ved lovleg jakt for ikkje å uroe/vekke folk.

 

Dessuten så er vel slett ikkje alle enige med politiet om kva som er ulovleg jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6195147

 

Sånne spekulasjonar er ikkje så kjekke å sjå!

At nokon få brukar lyddempar for å ikkje bli høyrt ved ulovleg jakt er vel ikkje umulig,men eg vel å tru at dei fleste brukar lyddempar hovedsakleg av to grunnar.

 

1.Hørselen

2.Ved lovleg jakt for ikkje å uroe/vekke folk.

 

Dessuten så er vel slett ikkje alle enige med politiet om kva som er ulovleg jakt.

 

 

satt og såg om de på vestlandsrevyen

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/403469

Link to comment
Share on other sites

Ja no såg eg dette innskaget frå Vestlandsrevyen.

 

Politiet må slutte med å gå ut og kategorisk sei at det er forbudt å jakta i mørket. Ho lennsmansdama som uttaler seg burde vite at fordi om vi fikk ei dom i Balestrand som gjekk mot jegaren, så har vi hatt mange dommar som går andre vegen. Slike uttalelsar er nesten trakassering av heile jegerstanden, og kan det vera lov?

Link to comment
Share on other sites

Det var en passe negativt vridd reportasje!

Det var jo nærmest anklagelse for ulovlig jakt :shock: "Jakt når det er mørkt er ulovlig" og "politiet tror dette er for å få mindre fokus på jakt, fører til ulovlig jakt."

Som om ikke politiet viser nok unødvendige fordommer mot jegere nå for tiden.... :roll:

Edit, beklager utenomprat her. Leste ikke godt nok..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bilder av hva? 47cm løp på Blaseren da, eller?

 

Jeg skulle gjerne ha sett bilder av rifla med de forskjellige løpene og demperne, men spesielt den frontmonterte CMM demperen på 375 løpet.

Ok, skal ta bilde når jeg får det i hus. Brukte 300wsm løpet med frontmontert A-tec cmm demper i stål i Latvia nettop, og var kjempefornøyd! Ble et helt håndterlig våpen, rekyl som en 6.5x55, lite munningsglimt i mørket og syk presisjon med NP 180 grains kule. 375 løpet er hos J&F for gjenging slik at jegkan bruke samme demper på dette. Har sjekket, og demperen går under kornfoten. Gleder meg sykt til å prøve! Og tenker at det blir et prefekt oppsett for drevjakt. Skal ta bilde når jeg får det tilbake.

Bent

Link to comment
Share on other sites

ser at det er en som spør om det blir for kort med 40cm, men ikke fått svar. Jeg har samme spørsmålet, har en remington 308 som jeg skal korte inn løpet og montere demper, skal bruke den på ettersøk og jakt generelt, er godkjent ekvipasje så er ikke noe problem å søke om endring av løps lengde

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på... Selv har jeg en demper som er tilpasset 6,5-kaliber, altså med 7 mmm høl. Bruker den nå på ei 22-kaliber børse, og den demper helt flott. Litt "slark" kan det nok godt være mellom kula og demperen, men dempereffekten vil naturligvis avta etterhvert som klaringen blir for stor, skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Det er målbart, ikke hørbart..

 

Tar forbehold om ytterligheter som .375 demper på .223 da jeg ikke har forsøkt det. Og for ordens skyld, skal den samme demperen brukes på flere våpen, velges det største kaliberet som demperen skal brukes med som "norm" for innvendige dimensjoner, hvis ikke skjer det ting...

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg fekk meg ein skambillig 6.5 demper her no, så tenkte eg å bruke den på jakta i høst, og så sette den på .223 til våren igjen. Skal ha meg ein betre teleskop demper på 6.5`en seinere. Det burde gå greitt å dempe .223 med den 6.5 demperen.

Klart det blir ikkje optimalt, men det duger betre enn ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg fekk meg ein skambillig 6.5 demper her no, så tenkte eg å bruke den på jakta i høst, og så sette den på .223 til våren igjen. Skal ha meg ein betre teleskop demper på 6.5`en seinere. Det burde gå greitt å dempe .223 med den 6.5 demperen.

Klart det blir ikkje optimalt, men det duger betre enn ingenting.

 

Det er det samme som jeg gjør, det. Og jeg må si jeg syns det funker veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Så, så Macchiato, då får du gjere som meg i kveld. Kok ein kopp med te, og ha 1/3 cognac oppi. Så fyller du et cognac glass ved sida av, sånn at du kan skylle ned te`en med den. Så tar du ein kokvarm dusj, og legg deg i ei seng med nye sengklær.

Hvis du kan påstå at du ikkje sover etter det, så kan du klage til meg igjen, for DÅ skal eg synest synd i deg.. :mrgreen:

 

Eg blei sjuk i dag, så eg skal fanden meg prøve å få bukt med det i natt. :) :)

 

Sorry for OT, men eg kunne ikkje dy meg.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på... Selv har jeg en demper som er tilpasset 6,5-kaliber, altså med 7 mmm høl. Bruker den nå på ei 22-kaliber børse, og den demper helt flott. Litt "slark" kan det nok godt være mellom kula og demperen, men dempereffekten vil naturligvis avta etterhvert som klaringen blir for stor, skulle jeg tro.

 

 

Er det Ø7 hull i demperen er det nok ikke en 6,5 demper. i beste fall en 6mm eventuelt .224

:idea:

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på... Selv har jeg en demper som er tilpasset 6,5-kaliber, altså med 7 mmm høl. Bruker den nå på ei 22-kaliber børse, og den demper helt flott. Litt "slark" kan det nok godt være mellom kula og demperen, men dempereffekten vil naturligvis avta etterhvert som klaringen blir for stor, skulle jeg tro.

 

 

Er det Ø7 hull i demperen er det nok ikke en 6,5 demper. i beste fall en 6mm eventuelt .224

:idea:

 

My bad... Det er en A-Tec 6,5-demper, så da er det vel kanske 7,5 mm høl, da, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg nytt våpen med tilhørende demper på Villmarksmessa på Lillestrøm i fjor vår, og har ikke vært noe annet enn strålende fornøyd sålangt.

Valget falt på A-Tec TMM-5 som er en moduldemper. Å ha muligheten til å ta av eller sette på moduler avhengig av hva man skal jakte bidro til at jeg valgte den jeg gjorde.

 

Jeg skyter mye bedre med demper enn jeg gjør uten, da jeg er litt var for både smell og rekyl. Ikke spør meg hvorfor, jeg har vært konkurranseskytter i mange år uten problemer, men da med et mye tyngre våpen i Sauer 200-STR. Å skyte med jaktrifla med demper er ikke noe problem lenger.

 

Et bilde av herligheten:

resizeimage1475047403nc8.th.jpg

 

ANBEFALES!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat i dag kjøpt 2 dempere. 1 stk SAK i 6.5x55 og 1 stk SAI i 6.5x55. Begge med M14x1.5. SAI`en skal monteres på Mauser`n og SAK`en på ei Star Baikal i .223. Fekk den SAK demperen til superpris så eg måtte berre ha den også.

 

Så det skal bli meget moro å teste rifler til helga. Dvs at eg får tilbake Mauser`n på Onsdag, men .223`en må eg vente et par veker med. Men det er no viktigast med Mauser`n på hjortejakta som begynner..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...