Jump to content

Lapua Naturalis - skuffende


Oller

Recommended Posts

Må skal det sies at jeg kun skutt to elg med Naturalis LR i kal 308 (en kalv som var gjennomskyting og en kvige på 128 kg) Kviga fikk to skudd fra 30 meter rett i bogen der det ene gikk gjennom mens den andre kulen lå i skinnet. Dvs "kulen" jeg fant var 3-4 kobber biter (5-10 mm størrelse) som mest sannsynlig hadde vinklet en del i skotten. Med andre ord ikke akkurat 100% restvekt. Jeg "mener jeg kan" utelukker at kula traff skog.

 

Uansett.. Jeg tok dette opp med en kollega på jobben som hadde et interessant bilde å vise meg. I elglaget hans har de alle tatt i bruk naturalis der det rapportens om dårlig effekt i elgen. Kollegaen ønsker knall og fall effekten. De har vel skutt flere elg 20+ Slik at de har et lite grunnlag. Kollegaen bruker 9,3x62 og i bildet nedenfor sees i mine øyner dårlig ekspansjon på kulene. Kulen helt øverst og kulen lengst til høyre gikk i en 320 kg okse så de skulle absolutt møtt nok motstand for god ekspansjon.. Alle kulene er vanlig naturalis, ikke LR.

 

IMG_1105.jpg

Link to comment
Share on other sites

Naturalis skal ekspandere ned til 500 m/s. Med dryge hold og kort løp i 9,3x62 kan hastigheten bli lav, men Naturalis i 9,3x62 er lett og har høy V0 (fabrikkammo). Så det burde i utgangspunktet ikke være noe problem. Hjemmeladd, med slapp lading? Samme blir vel tilfelle for 308. 11 grams kopper kule med kort løp og lange hold kan by på lite ekspansjon. Men også her ligger vel fabrikkladd V0 på +/- 800 m/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men også her ligger vel fabrikkladd V0 på +/- 800 m/s.

 

I 66cm pipe ja.

 

Når gjennomsnittsjegeren har mellom 40-50cm pipe i sin 308 og skyter på 50-200m så blir det tilfeller hvor kulen ikke ekspanderer tilstrekkelig.

 

I 308 bør man ned på 150gr hvis man skal bruke homogen kule.

 

Selv Nosler accubond (som er en av de kulene som åpner lettest) sliter når hastigheten kommer under 550ms, ved 510 m/s åpner den til akkurat over kaliberdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Kollegaen er nok av den sorten som skyter på korte hold i bogen. Dessuten er vel ikke 9,2 den beste langholds kalibrert ettersom jeg har skjønt. Men er jo overraskende at noen av kulene ikke ekspanderer i det hele tatt. Vet ikke om han lader selv, men ha har en s&l i kkc stokk, vet ikke på stående fot hva løpslengde er.

 

Rart at produsenten står inne for slikt....

Link to comment
Share on other sites

Og da har han sjekket at Naturalis i 6,5x55 holder kravet til storvilt??

 

I et av de siste jaktbladene vurderes de ulike kobberkulene. Der står det "I 6,5x55 er valget enkelt, her er det kun Lapua Naturalis som holder kravet til storvilt".

 

Dette gjorde at jeg valgte det til hjort. Har fungert utmerket for min del.

Link to comment
Share on other sites

Og da har han sjekket at Naturalis i 6,5x55 holder kravet til storvilt??
I et av de siste jaktbladene vurderes de ulike kobberkulene. Der står det "I 6,5x55 er valget enkelt, her er det kun Lapua Naturalis som holder kravet til storvilt".

Dette gjorde at jeg valgte det til hjort. Har fungert utmerket for min del.

Nå står det vel bare at den klarer vektkravet, ikke kravet om anslagsenergi!

Link to comment
Share on other sites

Har aldri før prøvd den kula i noko kaliber,før i haust.Har ganske mange hjorteløyver sjølv,so ein del av dyra eg skyt blir tidlig morgon/sein kveld/måneskinn.Tenkte som so at i år skal eg bytte kule,for å sjå om eg kan sleppe mykje blodslegne bøger.Lada opp 50 stk 140grs Lapua Naturalis i 6,5x55.Enda opp med 47,5 grs N-165 og patronlengde på 76,5,Samling jamnt på 15-18mm,3 skudd frå ei 62cm matchpipe frå Blaser.No skaut eg 10 hjort med denne kombinasjonen i haust på hold frå 60-166 meter.Intrykket mitt er at kula ekspanderer raskt,men lager ikkje veldigt stor sårkanal og dyra har hatt utras frå 5 til 25m før dei har ramla.Har desverre ikkje funne igjenn ei einaste kule.Skrottane og bøgene har sett veldig bra ut,so denne kula kjem eg til å fortsette med til innmarksjakt der holda ikkje blir lange.All annen hjortejakt med nevnte kaliber,kun 140grs gameking.Hjorten har aldri protestert :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Og da har han sjekket at Naturalis i 6,5x55 holder kravet til storvilt??
I et av de siste jaktbladene vurderes de ulike kobberkulene. Der står det "I 6,5x55 er valget enkelt, her er det kun Lapua Naturalis som holder kravet til storvilt".

Dette gjorde at jeg valgte det til hjort. Har fungert utmerket for min del.

Nå står det vel bare at den klarer vektkravet, ikke kravet om anslagsenergi!

 

 

Ja - men de lister den opp som eneste alternativ til norsk storviltjakt av homogene kuler i 6,5.

Går greit så lenge ikke hjorten vet om det :-)

Link to comment
Share on other sites

Står det noe om anslagsenergi på esken evt. V0 ?

 

For Norma Nosler partition 140gr, så står utgangshastighet = 850 m/s på esken, mens det på hjemmesiden står 820 m/s. 820 m/s gir 2606 J på 100M.

 

 

For de som lader så vil jeg tippe at man greier å få Naturalisen over 830 m/s ??

Link to comment
Share on other sites

For de som lader så vil jeg tippe at man greier å få Naturalisen over 830 m/s ??

Hvis jeg ikke bommer helt, trenger du V0 på ca 865 m/s for å få 2700J på 100 meter med Naturalis.

Dit lader ikke jeg :thumbdown:

 

Med langt løp, godt med f.eks N-165 og noe over maks, er det vel på langt nær umulig, hvis man på død og liv skal jakte med 6,5 , kobber og i tillegg være lovlydig. Men fornuftig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Naturalis hele forrige sesong i Afrika (kaliber 30-06) og skjøt et førtitall dyr i alle størrelser med den kula.

Alle som en døde, og etter det jeg kunne se så var alle like døde som dyr jeg har skutt med andre kuler og kalibere.

 

Nå har jeg skutt såpass mange dyr at jeg har lært meg at det ikke går å forvente knall og fall på større dyr så sant man ikke treffer rygg, nakke ol. Jeg forventer faktisk at dyrene går eller løper et stykke før det er slutt. Dette gjelder faktisk dyr skutt med grøvre kalibere også.

Jeg fant igjen noen få kuler, og alle som en så ut som de skulle vært klippet ut av en reklame. Altså perfekt.

 

God kule for de som vil bruke politisk korrekte kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
På 18.12.2014 den 0.58, ladebenken skrev:

 

I 66cm pipe ja.

 

Når gjennomsnittsjegeren har mellom 40-50cm pipe i sin 308 og skyter på 50-200m så blir det tilfeller hvor kulen ikke ekspanderer tilstrekkelig.

 

I 308 bør man ned på 150gr hvis man skal bruke homogen kule.

 

Selv Nosler accubond (som er en av de kulene som åpner lettest) sliter når hastigheten kommer under 550ms, ved 510 m/s åpner den til akkurat over kaliberdiameter.

Bruk Barnes så er det OK. 

Link to comment
Share on other sites

På 22.12.2014 den 0.30, Rino Hals skrev:

Jeg brukte Naturalis hele forrige sesong i Afrika (kaliber 30-06) og skjøt et førtitall dyr i alle størrelser med den kula.

Alle som en døde, og etter det jeg kunne se så var alle like døde som dyr jeg har skutt med andre kuler og kalibere.

 

Nå har jeg skutt såpass mange dyr at jeg har lært meg at det ikke går å forvente knall og fall på større dyr så sant man ikke treffer rygg, nakke ol. Jeg forventer faktisk at dyrene går eller løper et stykke før det er slutt. Dette gjelder faktisk dyr skutt med grøvre kalibere også.

Jeg fant igjen noen få kuler, og alle som en så ut som de skulle vært klippet ut av en reklame. Altså perfekt.

 

God kule for de som vil bruke politisk korrekte kuler.

E

Blir det noe mer mantelavsetning i løpet med Naturalis? Den har jo ikke riller så kontaktflaten mot løpet blir stor

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Odd Rune skrev:

...... Det er ingen hensikt å fin regne på om 140grs holder kravet i 6.5x55!

Vurder virkningen i viltet!!! 

Ingen hensikt å følge lovverket? Eller misforstod jeg deg nå? Jeg kjører også 180 km/t i 60 soner, fordi jeg har veldig gode dekk og bremser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...