Jump to content

Oslo skytesenter


Torbo

Recommended Posts

En av grunnene til at jeg sluttet der var at jeg var lei av å, etter å ha betalt 1200,- i årsmedlemsskap og 50,- per gang i baneleie (pluss eventuellt 50,- (per stk) for hørselvern- eller brilleleie eller 50 stk CCI standard, hvis jeg hadde glemt noe av det), bli jagd ut til en pause på 30-60 min etter å ha skutt 2-3 serier, fordi køen av andre som hadde betalt tilsvarende var blitt så lang...

Link to comment
Share on other sites

De har fått nye nettsider, og det kan selvfølgelig være at de har endret prisene helt nylig, men for en måneds tid siden hentet jeg denne informasjonen fra nettsiden deres:

Nybegynner/sikkerhetskurs på 3-4 timer fordelt over to dager, 2590,- , med obligatorisk innmelding i klubben (medlemskontigent 2170,- pr. år). Med dette kurset kan man skyte .22 våpen. For å få lov til å leie grovere kaliber enn .22 må man i tillegg ta et grovkaliberkurs som koster 1200,-. I tillegg koster det bare 70,- pr. gang hvis man er medlem, ikke-medlemmer med eget våpen betaler 300,- pr. gang for å skyte der. Riktignok er ammunisjon inkludert i den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Teksten sier per i dag:

 

SAFETY GUN COURSE

 

Shooting is a sport that demands a high emphasis on safety. Oslo Skytesenter offers private safety courses in cooperation with Stor-Oslo Skyteklubb on a time and date of the customers choosing. The course consists of a combination of classroom presentations and shooting at the range. After completing the safety course the participants will know how to safely handle a firearm.

 

 

Shooting at the range under the direct supervision of an instructor

 

Safe firearm handeling

How to conduct yourself at the range

Introduction to pistol shooting

Shooting techniques

Prerequisites for obtaining a firearms license

 

 

Advantages

 

The course is conducted in one day by one of our professional and experienced instructors, at the time and date of your choosing. The course will be specifically tailored for you. A unique indoor facility with no caliber restrictions for hand guns. A friendly atmosphere. 15% discount on safety glasses and hearing protection.

Link to comment
Share on other sites

Biter meg merke i at kurset ikke har noe fokus på konkuranse skyting og forskjellig skyteformer / forbund, men derimot på at man skal bli kunde å kjøpe seg pistol...
Det slår meg også. Er det noen gjennomgang av konkurranseregler (i noe forbund, vet de er medlemmer av NSF) eller våpenlovgivning inkludert i dette overhode?

 

"Småutgiftene" man før påløp seg av en tur dit er muligens nå bakt inn den (betraktelig) økte kurs- og medlemsavgiften.

Link to comment
Share on other sites

Enig i fler av betraktningene, men det med konkurranseskyting kan sies om flere, vi har fått skyttere fra andre klubber her på østlandet som *aldri* har skutt så mye som 1 internkonkurranse selv om de har hatt våpen i flere år.

 

Var innom osloskytesenter og hørte de hadde stålskyte-konkurranse på torsdager, vurderer ta en tur. Sjappa der er veldig bra, betjeningen alltid hyggelig, har kjøpt både våpen og utstyr der.

 

Altfor mange tar sikkerhetskurset og sine 12 treninger og blir borte... uavhengig av sted og klubb.

 

Om vi ser på approberte stevner de siste 2-3 årene, og medlemsmasse i min klubb tror jeg kun 10-15% har deltatt på 1 eller mer av stevner. og 20-25% på interne. Sorterer på konkurannseskytere med 5+5 er det tja 5-6-7%?

 

Tror det er relativt representativt for andre også? dere får evnt stemme inn.

 

Jeg er selv skrudd sammen slik at jeg ikke synes det er så givende å stå stille og trene, men elsker konkurranse, så for meg er norske reglene for erverv topp, håndvåpen er jo noe vi har for å bedrive en sport, ikke noe vi har fordi det er "kult".

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg synes var rart da jeg var hos OSS, var at de ikke hadde noe som helst av bane/presisjsonsvåpen, til tross for at de driver butikk for en skytterklubb som utdanner pistoleiere, og så vidt meg bekjent er det eneste aksepterte argumentet for å eie håndvåpen i Norge er at man skal drive konkurranseidrett.

Sånn sett er det litt rart at de ikke har noe som helst til klassisk "olympisk" baneskyting, men kun våpen egnet til felt og praktisk og denslags som skyter med revolvere og militærlignende pistoler.

 

Noe jeg derimot syntes var veldig bra, var at skytebanen deres har skivetrekk. Dette muliggjør langt mer effektiv egentrening enn tradisjonelle klubbskytebaner der alt må gjøres i felleskap enten man vil eller ikke.

 

Da jeg var der for å teste og kjøpe min første 9mm pistol fikk jeg ca en time på skytebanen, og i løpet av den tida var det bare en annen som var innom for å skyte. Mulig jeg hadde flaks. Har bare vært på banen der den ene gangen, men ser helt klart fordelene, til tross for stive priser sammenlignet med hva de vanlige frivillige klubbene vanligvis kan tilby.

Link to comment
Share on other sites

og så vidt meg bekjent er det eneste aksepterte argumentet for å eie håndvåpen i Norge er at man skal drive konkurranseidrett.

Sånn sett er det litt rart at de ikke har noe som helst til klassisk "olympisk" baneskyting, men kun våpen egnet til felt og praktisk og denslags som skyter med revolvere og militærlignende pistoler.

Ehm, hva mener du her? Alt du lister opp her er likeverdige som konkurransegrener, men du får det til å høres ut som kun "klassisk "olympisk" baneskyting" er bra nok?
Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig poenget med denne tråden? Er det et marked for de tjenestene dette etablissementet tilbyr så er det vel ikke noe problem?

 

Jeg kan til sammenlikning nevne at det i mitt nærmiljø finnes klubber som med dagens kurs tar 35000 kroner i innmelding pluss 17000 i året. Dette inkluderer da ting som pussing av våpen, egen VIP inngang, sigar rom osv. ;)

 

Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig poenget med denne tråden?
Customer review, etter mitt syn var dette en dyr og dårlig tjeneste.

 

Er heller ikke helt glad for mangelfullt konkurransesapekt ift myndighetenes syn på skyttermiljøet, våpeneierfabrikker trenger vi ikke. Forøvrig enig i at dette ikke er et problem som kun Oslo skytesenter står for.

Link to comment
Share on other sites

At det er en dyr og dårlig tjeneste er en subjektiv mening. Siden det er et marked for tjenestene deres er det tydeligvis nok personer som er uenige i dette til at man kan få det til å lønne seg. Det andre argumentet er greit nok, men dette er i utgangspunktet en sak mellom søker og myndigheter. Såvidt jeg kan se blir det ikke begått lovbrudd. Dersom myndighetene velger å stramme inn får man forholde seg til det når det skjer.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lillestrøm og omegn pistol klubb, har et veldig godt og informativt nybegynner/sikkerhetskurs

 

Utøverne får også invitasjon fra svartkrutt, dynamisk, metallsilhuett, western og NSF gruppene til LOP

 

Koster Kr 2000, medlemskap er rundt en tusenlapp om jeg ikke husker feil.

 

Her er siste kurs plan til LOP

 

http://loopistolklubb.no/wp-content/uploads/2014/10/Kursplan_Kurs4_2014.pdf

Link to comment
Share on other sites

At det er en dyr og dårlig tjeneste er en subjektiv mening.
Utvilsomt, men like fullt en ytring jeg er i min fulle rett til å komme med.

 

Det andre argumentet er greit nok, men dette er i utgangspunktet en sak mellom søker og myndigheter. Såvidt jeg kan se blir det ikke begått lovbrudd. Dersom myndighetene velger å stramme inn får man forholde seg til det når det skjer.
Du kan som privatperson kun ytre deg negativt om ting du ikke liker hvis de er lovbrudd?

 

Jeg har forøvrig ingen problemer med kommersielle skytebaner, forutsatt at de fokusere på det som er den anerkjente grunnen til å inneha håndvåpen i Norge, nemlig konkurranseskyting innen rammen av et godkjent forbund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan som privatperson kun ytre deg negativt om ting du ikke liker hvis de er lovbrudd?

 

Oi... Der kom du ridende på en veldig høy hest Wheelgunner... :wink:

 

Som rekreasjonskytter, kan du søke om inntil fire våpen i ett forbund.

Kravet til en rekreasjonsskytter, er fire oppmøter i året. Inklusive dugnader...

 

Slik jeg ser det, bryter man ingen lov, ved å "bare" skyte på Oslo Skytesenter uten å hverken konkurere eller være spessielt opptatt av de forskjellige øvelse

 

- At de som er kunder på Oslo skytesenter betaler mye for komersielt produkt som i seg selv er litt på kanten.. er en annen sak

Link to comment
Share on other sites

Min helt subjektive mening er at de to pistolklubbene i Oslo jeg er medlem i gir et godt nok tilbud til at det er lite aktuelt for meg å betale de prisene jeg har sett Oslo Skytesenter opererer med. Men "den riktige prisen er den kunden er villig til å betale", og så lenge de ikke går konkurs er det tydeligvis et marked for deres tjenester.

 

Jeg synes ikke det er noe problem at de driver på denne måten, men det kan tenkes at noen Dagblad-journalister vil "granske pistoleierfabrikken". For min del kan folk skyte på hva de vil, hvordan de vil, så lenge sikkerheten er ivaretatt. Dessverre er det mange som har et angstfylt og kunnskapsløst forhold til ting som smeller utover nyttårsaften, og zombie-nazist-blinker kan falle enkelte tungt for brystet.

 

Det beste for oss skyttere hadde nok vært å verve noen stortingsrepresentanter som feltskyttere :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo håpe at det slår andre veien også, at det blir mer "stuerent" å eie våpen uten egentlig å ha noen intensjon om å skyte konkurranse dersom det blir mange nok, og uten at det viser seg å være en "trussel". Å ta en tur på banen etter jobb å skyte en pakke for å løsne opp litt og slappe av, ville jeg foretrukket fremfor yoga. Selvsagt, de går jo glipp av god stemning på feltstevnene rundt om på østlandet da...

 

Jeg har bodd i down south i USA i 2,5 år, og kjenner jeg støtter Thor i de siste her. Janteloven lenge leve :P

 

At noen går å brenner av 500 spenn på lunch på Theatercafeen er fremmed for meg, men jeg vil ikke hindre noen i å gjøre det om de har råd. Selv har jeg genuin glede i å se at klubben min vokser som reslutat at tiltak en selv er med på, så den komersielle biten er ikke for meg, men ser at det er praktisk.

 

Her er regnskapstall fra OSS, og det ser jo ut til å gå brillefint, uten at noen blir steinrike... Man kan vel egentlig da konkludere med at dette produktet de tilbyr ikke er overpriset..?

 

http://www.proff.no/selskap/oslo-skytesenter-as/oslo/aktivitetsarrang%C3%B8rer/Z0I3KUOK/

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det høres ut som du mener man ikke bør disutere dette fordi det er en lovlig virksomhet.

 

Men ja, du vil aldri kunne hindre meg i å si det jeg mener :mrgreen:

 

Man kan jo lure på hvor slike angstbiterske forsvarsreaksjoner kommer fra :roll:

 

At jeg definerer meningene dine som subjektive får du finne deg i når du ikke underbygger dem med noe objektivt.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, bryter man ingen lov, ved å "bare" skyte på Oslo Skytesenter uten å hverken konkurere eller være spessielt opptatt av de forskjellige øvelse
Jeg har vel heller aldri sagt at noen bryter noen lover her? Men faktum er at privat eierskap av håndvåpen er et privilegium vi nyter under forutsettning av at de brukes til konkurranser. Og det synlige bevise på det er flest mulig og lengst mulige resultatlister.
Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner

Jeg ser ikke relevansen med tanke på om denne "klubben" bør eksistere eller ei. Det gjør tydeligvis ikke medlemmene deres heller. Personlig betaler jeg ikke for slike tjenester fordi jeg skyter minst like mye med hagler og rifler utendørs og fordi jeg liker å skyte alene uten bane-nazier i nærheten. Uansett, liker man denne typen full service baner og er villig til å betale for det: "Bless their Hearts", som man sier i sørstatene 8)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra våpenrundskrivet er definisjonen av rekreasjonsskytter:

Skyter fra tid til annen, mest trening men deltar også sporadisk på stevner. Forholdsvis beskjeden aktivitet.
(min understrekning).

 

Du vil ei heller få godkjent en søknad uten å påstå at den skal bruke til konkurrranser, kun trening er ikke godkjent.

 

Det er imidlertid korrekt at det ikke er spesiellt store aktivitetskrav.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program. Ved medlemskap i/tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr forbund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvsagt lest hele delen, det skjønner du også. Saken er at du bare siterte den delen som passet deg, derfor kom jeg med resten. Hadde du vært ryddig og sitert HELE teksten så hadde jeg ikke behøvd det.

 

Ja, konkurranser nevnes i teksten. I det konkrete kravet til rekreasjonsskytteren fremkommer det dog tydelig at det å delta i konkurranser er frivillig (organisert trening eller stevne).

 

Jeg hadde ikke vært medlem av Oslo Skytesenter hvis jeg hadde bodd i Oslo, jeg driver heller dugnad og tar på meg ekstra genser på vinteren. Men hvis andre vil ha og betale for et slikt opplegg så la dem gjerne det. Det at det muligens ikke er mange fra Oslo Skytesenter å se på resultatlistene rundtom er ikke noe større argument mot dem enn mot andre klubber med få eller ingen aktive konkurranseskyttere, og det er heller ikke slik at man må reise rundt på stevner. Det er gøy og jeg vil anbefale det, men enn så lenge er det altså valgfritt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel sporet litt av ? Spiller det noen rolle om erveret skjer med tanke på å kose seg på skytebana eller trene til OL? Er det gitt at en blodseriøs konkurranseskytter er mer pålitelig en en mosjonsskytter?

 

Jeg syns faktisk det er positivt at vi får kommersielle aktører på plass slik at flere kan komme seg på banen å bli kjent med våpen. Ser at OSS har forskjellige tilbud som utdrikkningslag og skytedate. Skulle jo tro at slikt skaper mer positive holdninger ang våpen blandt folk flest.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst, nå synes jeg dette begynner å spore så inn i grader av.

 

At Oslo Skytesenter driver kommersielt er det ingen tvil om og at det er dyrt å skyte der legger ingen skjul på. Det koster å vedlikeholde ett anlegg som de har og å ha 4 faste ansatte. Oslo Skytesenter er uansett hvordan du vrir og vender på ett resurs for samfunnet med tanke på at de skaper arbeidskraft og at de gjør skyting lett tilgjengelig for Ola og Kari Normann som kanskje aldri har tenkt over at man har skyting som hobby. De holder sikkerhetskurs en gang i måneden hvor alle kursene er fulle (15 stk), hvor mange klubber er det som kan kan si at de produserer ca 180 nye skyttere i løpet av ett år? Uansett, det er ingen som tvinger folk å være medlem eller å skyte på banen der, er faktisk flere medlemmer som har medlemskap i klubber som er drevet på dugnad og frivillighet i tillegg til at de skyter på Oslo Skytesenter. Så er det virkelig så ille med tanke på pris?? Har noen her på kammeret faktisk spurt noen som skyter på Oslo Skytesenter om de føler seg lurt og utnyttet med tanke på kostnadene? Er ingen som krever på OSS at man tar ett grovkurs for å skyte med noe kraftigere enn .22LR og det er fullstendig frivillig å ta det kurset. Man kan jo spørre seg om det kanskje ikke er noe andre klubber også kan holde for å spe på litt i en slunken klubbkasse.

 

Den negative kritikken mot Oslo Skytesenter er vel heller noe som henger igjen fra gammelt av, noen sa jo at dette gikk så langt tilbake som 10 år. Er den negative kritikken mot Oslo Skytesenter at de driver ett kommersielt skytesenter og faktisk tjener penger på det? Er den negative kritikken pga at det er mange klubber som knapt eier nåla i veggen og de er misunelig på at det er noen tjener penger på noe de knapt klarer og få til å gå rundt? Nå er det to store skytebaner som det er snakk om at kanskje kan bli realisert, en på Nordstrand i 2017 og en som Telefonoperatør er med på, skal dette realiseres så kommer dette til å koste MYE penger å bygge og vedlikeholde uansett hva man får i tippemidler eller støtte fra komunen. Jeg blir veldig spent på hva det kommer til å koste å skyte på de banen hvis det blir noe av men tror at det kommer til å koste noe i den samme duren som på Oslo Skytesenter. Så blir spennende å se om det blir like mye klaging på prisene der. Er ikke billig å skyte på haglebanen til Løvenskiold men hører ingen som klager over at dem driver kommersielt.

 

Når det kommer til sikkerhetskurs og innholdet der så er det overhode ingen krav fra hverken krets, forbund eller myndigheten om hva det skal bestå av. NSF har ett pensum som det er anbefalt at man følger men ikke noe krav. Feltgruppa til OKTS kan strengt tatt kreve at en person som har sikkerhetskurs fra LOP må ta ett nytt kurs selv om LOP har ett veldig omfattende opplegg. Jeg personlig kunne aldri ha tenkt meg å ta det kurset til LOP siden jeg synes at veldig mye av innholdet er veldig unødvendig. Så hvis det ikke er noen som ikke liker opplegget til Oslo Skytesenter med tanke på innholdet i sikkerhetskurset så får dere søren meg jobber for at man får ett standarisert sikkerhetskurs som alle klubber er pålagt å følge og ikke klage på ett forum om hvor dårlig kurset er. Hvor mange her er det som har tatt kurs hos dem nå nylig og vet hva innholdet er?? Men som sagt, jeg kjenner folk som har sikkerhetskurs fra OSS som har klart å bli medlem i LOP, OKTS, Bergen Pistolklubb og Oppegård uten å ha tatt ett nytt sikkerhetskurs.

 

Når det kommer til at de er en pistoleierfabrikk så lurer jeg på ha dere mener. Er det fordi de holder sikkerhetskurs hver måned? En jeg kjenner hadde vært på venteliste for sikkerhetskurs i ett år hos en klubb før han tokk det på Oslo Skytesenter. Så spørsmålet er vel heller hva er det klubber gjør for å øke rekrutteringen til sporten. Men hvis vi skal snakke om pistoleierfabrikk hvor ligger ansvaret og skylden i at man har passive våpeneiere?. Kravet for å erverve og fortsatt eie ett håndvåpen står svart på hvit i rundskriv og forskrift, SVJV så blir kravet med tanke på aktivitet i løpet av en 6 mnd periode fulgt slavisk fra klubben sin side. Men når det kommer til å opprettholde aktivitet for å beholde våpnene så er det politiet sitt ansvar som forvaltende organ å følge opp våpeneiere at de fortsatt tilfredsstiller kravet for å eie våpen. Dette er noe som en klubb overhode ikke har ansvar over og ingen klubb kan tvinge en person til å delta på hverken stevner eller treninger. Er mange klubber i Norge som har våpeneiere som er støttemedlemmer og de er for mange en veldig viktig kilde for klubbkassa.

Så ikke ingen er tjent med at man skal legge noe som er politiet sitt ansvar over på klubb og ingen kan skylde på en klubb at noen medlemmer er passive av forskjellige grunner..

 

Oslo Skytesenter har nå eksistert i to år der hvor de holder til nå og hvis man ser på regnskapstallene så det ett marked for det. Jeg vil påstå at Oslo Skytesenter gjør mer for å fremme skyting enn feks at NRK dekker landsskytterstevnet med tanke på at man har bedrifter og privatpersoner som kommer innom for å skyte som antagelig aldri har holdt i ett våpen før.

Jeg har blitt kjent med en som begynte med skyting etter å ha vært der på utdrikningslag og aldri har skutt før.

 

Jeg har vært medlem fra dem holdt til i Pilestredet til de flyttet til Haugenstua og det er veldig mange hyggelige gutter og jenter som skyter på banen og jeg trives veldig godt så jeg blir litt oppgitt over at noen som aldri har satt sine føtter på skytebanen eller har prøvd å finne ut hva man lærer bort på sikkerhetskurset er så bastante i sin påstand at ingen andre klubber godtar sikkerhetskurset fra dem når realiteten faktisk er det stikk motsatte. Hva er det Oslo Skytesenter gjør som er så forbanna galt at dem ikke fortjener livets rett? Er det fordi de tjener penger og driver kommersielt? Misunnelse? De lurer jo ingen for de spiller jo med åpne kort og fleste som velger å ta sikkerhetskurs er jo oppegående mennesker som faktisk kan bruke google og vet hva andre klubber kan tilby med tanke på pris.

 

Har dere som er så negative faktisk prøvd å se litt positivt på Oslo Skytesenter og de som jobber der? Eller er de bare kapitalistiske pengegriske tullinger som alle andre våpenbutikker og importører? Kan dere heller ikke prøve å se noe positivt i det og hvis det er noe som man overhode ikke liker så hvorfor ikke prøve å gjøre noe med det (les innhold i sikkerhetskurs)?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nettopp den legitime skytesportens omdømme en del er bekymret for...

Want a Pistol?, just pay here, pay som more for a few times and bob's your uncle..

 

 

Det der blir for enkelt, det foregår ikke på annet vis hos Ytre Trangvik Sportskyttere heller, samme hvor mye den lokale kursleder messer om NSF-program og luftpistolens fortreffelighet.

Link to comment
Share on other sites

Tsk tsk.. Det er ingen som sier at det er kun olympisk skyting, luftpistol eller "tradisjonell" NSF skyting som gjelder. Øvrigheten har godkjent alt fra dette til dynamisk som ervervsgrunnlag.

 

Men, øvrigheten, som tross alt ikke er like umulig som mange skal ha det til, har stort sett lagt opp til ett lovverk som følger "æresprinsippet", det vil si ikke alt for strengt og dikterende, men snarere forutsetter at man ikke går kurs og "pliktig oppmøte" for at du skal sitte hjemme på gutterommet og se deg selv i speilet med en Glock. Når du søker pistol eller revolver så skriver du at dette skal brukes til ett program innenfor ett gitt forbund.

 

Vi kan messe om dette til det uendelige, jeg for min del synes det hadde vært helt i orden om samtlige nordmenn eide ett håndvåpen eller fire, men jeg skulle ønske at folk gadd å faktisk bruke disse til det formålet det er ervervet for. Inntil øvrigheten tillater generell erverv på andre grunner enn konkurranse så er dette vi er best tjent med som våpeneiere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis uenig at det forekommer mye slikt rundt omkring.

 

Forskjellen her, og en av sakens kjerner, er at Oslo skytesenter ikke bare tilbyr kurs, overpriset eller ei, men at de samtidig legger opp til mye markedsføring av håndvåpen. Det er da korrelasjonen her som mange reagerer på. Med teskje betyr dette at det er i OSS interesse å pumpe flest mulig gjennom sikkerhetskurs for pistol da de også kan selge flere våpen.

 

Jeg gjentar meg selv, men problemet er ikke at de nødvendigvis tjener penger på dette, men at fokuset skiftes bort i fra våpenlovens intensjon om at folk skal lære grunnleggende holdninger og sikkerhet med håndvåpen samt konkurranse og over til ren profittjag.

 

Vi kan ikke komme unna at det er nettopp jaget etter økonomisk gevinst som stort sett er motiveringen i de fleste bedrifter, og i de fleste bedrifter er jeg ikke nødvendigvis uenig i det, men vi snakker ikke om å tjene penger på bukser og gensere, men håndvåpen. Og der ligger ett av problemene slikt jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noen her inne som kan skrive noen ord om hvordan OSSs kurs faktisk er? Må jo være noen her inne som har tatt det. Føler det blir mye spekulering her.

 

Her ute hos oss har vi et veldig transparent miljø, i ei bygd der alle kjenner alle. Det er lett for oss å holde en viss oversikt over hvem i nærmiljøet som ikke burde inneha håndvåpen. I Oslo er det annerledes, og det er i mine øyne naturlig at det blir noe mer samlebåndskursing uten mulighet for den individuelle oppfølgningen av medlemmer som kanskje burde vært. Og som nevnt, dersom det er tvil om kursstandarder, så bør det i det minste eksistere en standard.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvsagt lest hele delen, det skjønner du også. Saken er at du bare siterte den delen som passet deg, derfor kom jeg med resten. Hadde du vært ryddig og sitert HELE teksten så hadde jeg ikke behøvd det.
Ha ha, den er god...

 

Jeg siterte den delen av teksten som du "overså", fordi den ikke passet din ønskede tolkning, og som klart fremhever at det er konkurranseaktivitet som er grunnlaget også for rekreasjonsskyting.

Link to comment
Share on other sites

@Lindskog

 

Forøvrig artig at du mener at det ikke har konsekvenser at folk ikke bruker våpenen til konkurranse, slik de har sagt de skal gjøre i søknaden sin.

 

Fjernet en setning som går rett på person, noe vi ikke vil ha her og som heller ikke har noe med temaet å gjøre .BRM

 

Siden linjen inneholdt et argument som var svært viktig og relevant for temaet skal jeg refomulere det fra det spesifikke til det generelle:

 

DSSNs har innført en 2 årig karantene for kjøp av rifle for alle ny skyttere, dette bl.a. grunnet at det er relativt få som benytter sine AR i konkurranser i forhold til det antallet som er solg. En besluttning som POD har støttet varmt.

 

Påstanden om at det er uproblematisk at skyttere ikke benytter sine våpen til konkurranser stiles så i et noe underlig lys, uavhengig av hvordan man velger å tolke teksten i våpenrundskrivet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...