Jump to content

Brownells Norge


Jim114

Recommended Posts

Det meste er riktignok litt dyrere, men med tanke på at man slipper dyre fraktkostnader vil jeg nok ikke si at det er så aller værst priset, i allefall på det jeg har tittet på.

For eksempel originalt 30-skudds magasin til Mini-14 til 476 kroner er ikke dårlig, når "veiledende" pris her i Norge ligger på 690 kroner hos Interarms og Våpen-Søilen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 468
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk svar fra Midway Norge/Brownells Norge nå i dag, grunnet til byttet er at MidwayUSA skal kutte ut all eksport.
Og hva gjør Brownells?

Fortsetter de å eksportere til oss som har vært kunder i en årrekke- eller blir vi nå tvunget til å bruke en norsk importør som gir oss dobbel pris på alt?

 

For meg ser det mest ut som om Brownells har sikret seg distribusjonsnettverket Midway opprettet, for å slipp styret med eksport. La oss HÅPE at mistanken min er feil.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å huske at Midway/Brownells på Vegårshei er en bedrift som ønsker et levebrød, prisen de tar gjenspeiler nok kostnader som hos de fleste i bransjen som ønsker å overleve, om man synes det er for dyrt, så er det bare å handle det et annet sted, liker man ikke eksportreglene fra USA, send et brev til Obama.

Alltid når jeg har handlet der har jeg fått varen til avtalt pris innenfor rimelig tid, noe særlig annet kan man egentlig ikke forlange eller..

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert info på brownells.com, og det ser ut som vi må handle fra den norske representanten. "Customers in these countries should direct all orders through the local website or representative."

 

"should" er svakere en "skal", men setningen totalt sett virker for meg å være ganske bastant.

Link to comment
Share on other sites

Da er løsningen enkel, men litt kronglete.

 

De varene Brownells selger ut av USA, selges med utgangspunkt i at PRODUSENTEN har søkt om en eksporttillatelse på sitt produkt. Altså får vi bli flinkere til å gå rett på produsenten.

 

Eller, etablere, organisere og finansiere et eget eksportledd.

 

Forstå meg rett, jeg har ikke noe imot at folk tjener penger, eller et fritt marked, men fritt marked er vel det dette absolutt ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Egon.

 

Det er lov å tjene penger, men når man regner på det må man også huske at dette er ikke en privatperson som kjøper til butikkpris og så selger det videre; de har selvsagt bedre avtale med Brownells enn jeg har. Når man i tillegg tenker på at de ikke engang har et varelager og får sendt ting i større forsendelser enn deg og meg (lavere fraktkostnader når man sender flere bestillinger sammen), da tror jeg det er grenser for hva de fleste forbrukere synes er et greit påslag. Regner de 11 kroner på dollaren på alle varer fremover også så skal ikke jeg grine, men Midway.no var oppe i over 20 kroner på dollaren på enkelte varer, så det gjenstår jo å se. Jeg håper selvfølgelig at det blir bedre enn Midway prismessig, men jeg holder ikke pusten.

 

Men, når prisen blir høyere enn å handle fra USA, varelageret ikke finnes i Norge og frakta tar like lang eller lengre tid, hva er det da vi egentlig betaler for? Å kunne bestille på norsk?

 

Har lagt igjen mange tusen hos Brownells.com, innbiller meg at det blir mindre hos .no. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Det som er litt mer foruroligende er at jeg har en ordre hos Brownells.com som har sittet på rompa i over to uker uten å bli sendt. Det er meget unormalt. Håper ikke de på Vegårshei har tatt kverken på muligheten for å få tak i diverse spesialdingser til en noenlunde overkommelig penge. Vareutvalget på .no så langt er ikke tillitvekkende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke påstått at forhandleren betaler lik pris som private. Men det er ikke rare rabatten en får som forhandler. Det er heller ikke så fryktelig mye billigere med frakt derfra. Poenget er at det er ingen gullgruve å drive slik butikk med 11kr pr dollar. Jeg er forhandler selv hos flere amerikanske produsenter/ leverandører, så jeg har da sett hva jeg må betale...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker Brownells velkommen til Norge, vi trenger en slik nettbutikk. Får vi ett bra utvalg av div våpendeler og utstyr er dette bra.

 

Vi må huske på att våpendeler ikke alltid er lett å importere lenger pga rigide lover i USA,

jeg bestillte et baksikte på en Ruger for kort tid siden hos Midway Norge ,prisen samt leveringstiden var upåklagelig.

 

Jeg har ingenting å utsette på Midway.no på de gangene jeg har bestilt varer i fra dem, så vi skal ikke male fanden på veggen før vi har fått sett hva de får til.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" slik jeg ser det, er ikke att det er tildligere "Midway-Norge" om nå skal drive "Brownells-Norge", eller at Midway.no var en dårlig bedrift.

 

Midway.no var bra til sitt bruk. Det var dyrt, men de hadde bra utvalg og en del varer som var greit å kjøpe derfra.

 

Brownells.com, har jeg som mange, brukt flittig i mange år. Det har vært ett netsted med godt utvalg, og gode priser.

 

Det som er den dårlige nyheten, er ikke at det er "gutta på vegårshei" skal drive butikk, men at vi som forbrukere i Norge mister to gode (men forskjellige) leverandører - og får en erstatning som foreløpig ser ut til å være mye dårligere en de to vi har mistet..

 

M2C

Link to comment
Share on other sites

Ja her var det mye pister. Har selv jobbet i en betydelig våpenforretning, og noe av det værste som fantes var jegere/ skyttere. Skulle ha alt gratis!! Har selv en "garderobe" som er verdt ett 6 siffret beløp, men det er jo en høyst frivillig sak hva vi vil bruke våre ferdig skattede kroner på. Vi trenger ikke kjøpe en plaststokk til 6 høvdinger. Dette er jo fordømt en hobby!! De færreste her inne lever av dette... Er jo en utfordring når sk. hovedimportører ikke gidder å ha på lager det jeg ønsker, men det er jo egentlig midt problem. Ingen som har tvunget meg til å holde på med dette! Strikking er mye billigere, men ikke en brøkdel så artig...

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva som skal bestilles, men jeg har brukt Jetcarrier.com for å få sendt tomhylser, riflekolbe og noen greier til som jeg ikke kommer på i farta.

Så lenge det ikke er utstyr utelukkende beregnet for forsvaret i U.S.A, skarp ammo og ellers ulovlige ting så sender di det. Jetcarrier stiller med frakt og fortolling.

Link to comment
Share on other sites

Har selv jobbet i en betydelig våpenforretning, og noe av det værste som fantes var jegere/ skyttere

Bare av ren nysgjerrighet, hvem ellers handler i våpenforretninger?

 

Nå har jeg selv handlet en del hos Midway Norge og aldri egentlig vært misfornøyd. Men hvis det er så umulig å drive business ved å kjøpe fra amerikansk retailer (Midway/Brownells) og selge videre til norsk forbruker, hvorfor skal det på død og liv gjøres?

 

Det det hadde vært plass for i Norge hadde vært en forretning som spesialiserte seg kun på tilbehør/slitedeler - fjærer, skruer, magasiner, skjefter/pistolgrep, rails, reimer osv. Så kunne man gjort avtale med de enkelte produsentene og fått wholesale priser. Da hadde man nok hatt bedre muligheter for å klare seg med ti-gangen.

 

har brukt Jetcarrier.com for å få sendt tomhylser,

Tomhylser krever eksportlisens, har jeg lært. Ville ikke gjort det om igjen hvis jeg var deg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sendte en bestilling med magasiner og noen småting til og kom over prisen på gratis frakt. Kan bli artig å se åssen det går. Prisene er jo, når jeg tenker etter, ganske hyggelige i forhold til en del forhandlere i Norge.

 

Ja her var det mye pister. Har selv jobbet i en betydelig våpenforretning, og noe av det værste som fantes var jegere/ skyttere. Skulle ha alt gratis!!

 

Vel, å bruke 20-30gangen på dollaren er det verste som finnes. Blir litt vel mye mammon det går i hos norske forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt en vare fra midway.no og fått sporingsnummer.

Denne skulle være sporbar fra 10.12 men intet enda.

Jeg har betalt varen og lurer nå på om jeg ikke får den?

Jeg får vel pengene i retur, men Brownells.no har jo selvfølgelig ikke denne varen, ei heller produsentens andre varer i sortiment engang!

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med Midway på fredag, og fikk da bekreftet at det jeg har bestilt i november og desember er på vei. En av pakkene kommer vel å merke ikke før etter nyttår. Den ble bestilt 13. desember.

 

Jeg har handlet myyye fra Midway Norge, og har aldri vært annet enn fornøyd både med leveringstider og service. Har ved et par anledninger sendt mail og etterspurt varer som Midway Norge ikke har hatt i sin nettbutikk, men som jeg har funnet hos Midway USA. Da har varen blitt bestilt og gjort tilgjengelig for meg i den norske nettbutikken, etter kun en ukes tid. Tror aldri det har gått mer enn ett og et halvt døgn fra jeg har sendt norske Midway en mail, til jeg har fått svar.

 

Jeg har verken tid eller tålmodighet til å sitte i timevis og lete gjennom utenlandske nettbutikker for å finne alt jeg trenger, og syntes derfor det har vært veldig greit med en nettbutikk som Midway, hvor man finner det meste samlet på ett sted. Selv om prisene kan være noe høye.

 

Da norske Midway.no for noen dager siden plutselig ble redirected til Brownells.no, må jeg si at jeg ble ganske skeptisk. Spesielt da jeg fikk tittet litt gjennom vareutvalget, og bl.a. fant ut at Barnes, Nosler og Berrys er eneste tilgjengelige håndvåpenkuler. Ikke noe Hornady og ikke noe Cast Performance... Sendte straks en mail til gutta på Vegårshei og uttrykte min bekymring ang. kuleutvalg. Fikk da som svar at de allerede jobber med å få Hornady inn i vareutvalget, og at de etter mitt ønske også skulle ta med CP i sin forespørsel til Brownells. Så er det noe man savner kan det nok lønne seg å sende en mail om saken.

Link to comment
Share on other sites

Nei, eksportlisens fra USA.

 

Det tipper jeg JC har kontroll på.

Sitat JC/Magnum: "Vi frakter ikke komplette våpen, løp eller andre produkter som krever importtillatelse fra lokalt politikammer. Dette gjelder også produkter som er lov å importere men forbudt å montere (f.eks. assult geværstokker). Prosjektiler og tomhylser uten knallperle til "reloading" kan sendes med sjøfrakt men godkjent importtilatelse skal oversendes oss via vår helpdesk i forkant og godkjennes av JetCarrier før du evt. bestiller dette (gjelder kun prosjektiler/kulespisser)."

 

Kilde URL: https://www.jetcarrier.com/info/notwanted.asp

Link to comment
Share on other sites

Altså: Det er som det er. Å diskutere det er som å diskutere været... Om noen føler kallet er det kanskje marked for å gi de konkurranse? jeg vet at det var nære på at vi fikk Brownells via et annet firma for noen år siden, men sykdom ødela for det.

 

Uansett, er det flere som har problemer med registreringen der? De har faktisk noe verktøy jeg kunne tenke meg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...