Jump to content

Erfaringer og tips til optikk, toppjakt 17HMR.


TEG

Recommended Posts

Hoi godtfolk!

 

Drister meg til min første tråd her inne, etter mange timers lesing av andres kunnskapsrike tråder. Av alle forum jeg har vært innom, så utpeker kammeret.no seg i særklasse ut som det mest kunnskapsrike forum. Meget hyggelig lesing!

 

Så til mitt spørsmål.

 

Ser etter kikkertsikte til 17HMR. Skal brukes til primært rype, samt toppjakt på skogsfugl. Har ikke bestemt meg for rifle, men er ikke usannsynlig at det blir en CZ455 med lyddemper.

 

Brukeren bor i NordNorge, hvor det er lite lys deler av året, er 32år, har ifølge optikeren godt syn - men ingen erfaringer med kikkertsikter. Har dog skutt mange tusen skudd med Aimpoint sikter, så ønsker gjerne et kikkertsikte med rødpunkt.

 

Om noen etter å ha lest bruksområdet mitt, kan komme med anbefalinger for hva jeg bør se etter i et kikkertsikte, så blir jeg svært takknemlig. Mange fallgruver for en nybegynner føler jeg.

 

På ønskelista mi står altså et nytt kikkertsikte. Som må kunne brukes under dårlige lysforhold, på små mål. Om jeg sier max skyteavstand på 100 meter, så tror jeg det er godt innenfor. Rødpunkt er ønskelig. Hva det veier bryr jeg meg ikke om, men det må tåle å bli bært rundt i Vorn jaktsekk, samt en dask fra den alltid logrende halen til eierens døve engelsksetter. Jeg skal ikke bruke det på andre våpen, men CZ'n blir sikkert kjøpt med 22løp itillegg.

 

Jeg vil ikke ha de billigste alternativene, men kan strekke meg til 10000,- om noen kommer med en smørbrødliste svært gode argumenter. :wink:

 

-GT-

Link to comment
Share on other sites

Imponerende CV på NightForce iallefall.

 

14590,- hos Winge Wåpen. Bare litt mer enn Zeiss Conquest DL 3-12x50 som de har til 10990,-.

 

Jeg skjønner det her nå. Det er akkurat som med alle andre nødvendigheter. Ender alltid om med det som er en god del dyrere enn først antatt maxpris. Sikkert tegn på en fin hobby :lol:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er Leupold fan vil jeg peke på denne:

 

VX-2 Rimfire 3-9x33mm EFR CDS

.. som match til 17 kaliber og den lette fine rifle.

Skrubart ut til 175 yards.

Med hensyn til lys så vil jeg tro den holder følge med det begrensede dagslyset som er, spotting forgår vel med håndkikkert.

Som det sies over av andre så er vel .17 noget begrenset på storfugl mht energi og rekkevidde, men det vurderer du best selv.

 

Her en orrhane skutt med 22-250 på 224m, utgangshull i vinge knoken.

normal_IMGP6073_%28Large%29.JPG

 

Mer info:

http://www.opticsplanet.com/leupold-vari-x-3-9x28mm-compact-rifle-scope-with-gloss-black-finish-and-duplex-reticle.html

Comments: Nice rimfire scope. Parallax free focus as close as 8 yards. Nice for shooting indoors and squirrel hunting. Custom dial system is really nice but the zero stop feature limits maximum range to about 175 yards. Scope is very short and can have mounting limitations. Check dimensions for fit on your rifle before buying.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Nightforce NXS i en utgave som tiltaler deg. Den er deilig. Jeg har hatt NSX 5,5-22x56, Zeiss HT, Zeiss FL, Zeiss Victory og ymse annet, men NSX er noe jeg skal ha igjen. Smaken er som kjent som baken og meninger er som rasshøl - alle har. Kjøp likevel Nightforce og du vil være glad i mange år ;-)

Link to comment
Share on other sites

På ønskelista mi står altså et nytt kikkertsikte. Som må kunne brukes under dårlige lysforhold, på små mål. Om jeg sier max skyteavstand på 100 meter, så tror jeg det er godt innenfor.

 

Men der er to kriterier du skal ha. Stor forstørrelse, og en kikert som er repeterbar i klikkene.

 

Er det noe som skurrer ^^ ?

 

Det går fint å skyte kråke på 200meter med 6x forstørrelse.

 

For trådstarters ønske er en helt standard jaktkikkert med skikkelig glass helt sikkert det beste.

9x, evt oppmot 12x på maks. Mer trengs absolutt ikke for 17hmr og jakt!

slik du antyder bruken kommer til å bli brukt på maksforstørrelsen uansett hvilken du kjøper. Så mer forstørrelse gjør ingenting, men er heller ikke noe vits.

Du vil ikke treffe bedre med noe mer enn 9x uansett. Vind blir uansett større problem for presisjonen på jakt.

Finn en europeisk kvalitetskikkert, swarovski, zeiss, kahles e.l.

De holder seg veldig godt i pris også om krav ønsker skulle endre seg senere.

 

Er det kvalitetsglass holder 42mm objektiv til det du skal bruke den til. Da blir det mer smekkert og ligger finere i riflesekken.

Om jeg skal anbefale en kikkert til ca 10k ny og til den bruken tror jeg at jeg vil si Swarovski Z3 3-10x42.

 

evt se hva du finner av brukte kikkerter.

dette er et godt kjøp, super optikk, og vil holde seg godt i pris: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=54174744

Link to comment
Share on other sites

Hva skurrer.

 

Vet ikke hvor mange kråker , ravn , nøtteskrike eller skjor overnevnte har skutt. Men det er lenge siden jeg innså at skal en plukke ned disse på litt hold. Trenger du bra forstørrelse . Ikke for å treffe, men for å kunne se greiner og kvist som dekker for vitalt treffpunkt. Det er samme forhold som kommer inn om det er Skogsfugl. 17hmr er ikke verdensmester på kvist

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Ser at budsjettet må justeres litt, samt tanken om at optikken ikke skal flyttes over til andre våpen i fremtiden. Er mye sel og gås her oppe også.

 

Nightforce føler jeg blir litt overkill, selv om jeg meget godt skjønner at man har lyst på den.

 

Liker også tanken på europeiskbygd optikk, og sitter igrunn og ser på 2 alternativer.

 

Tidligere nevnte Zeiss Conquest DL 3-12x50, og Meopta MeoStar R2 2.5-15x56 RD. Skjønner at de er rimelig nye på markedet, men kanskje noen har erfaringer eller meninger om de? Koster omtrent det samme.

 

Hva er bakdelen med stor kikkert på en liten 17HMR? Sånn bortsett fra at den rent praktisk er stor i størrelse?

 

Hva angår kaliber, så begynner jeg med 17HMR. Om jeg føler at den ikke strekker til, så får jeg bare begynne å se etter noe større. Erfaringer kommer til underveis håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er at du unngår å kjøpe noen stor og tung kikkert, det er unødvendig å drasse på 6-800gram kikkert på fjellet.

 

9-10ganger max forstørrelse holder også lenge til de hold en 17HMR duger til, men selvfølgelig er det ingen bakdel med mere.

 

Mitt råd: Kjøp Zeiss Terra 3-9x42, den får du til 3000kr. Den er meget lett, veier kun rundt 340gram og er rimelig slank. Optikken er meget god ift prisen. Jeg har en på min fuglerifle i 222rem og er meget fornøyd. Justeringstårnene er også av såpass størrelse av en tapebit med klikktabell kan festes på. Denne har MC coating av linsene, dvs samme som forrige generasjon Conquest og diavari ZA.

Link to comment
Share on other sites

Hva skurrer.

 

Du trenger ikke tenke på stabile klikk og høg forstørrelse om det er snakk om 17hmr og ambisjoner om max skyteavstand 100meter.

Den skyter flatt nok til å ikke ha behov for komp på de avstandene den er praktisk brukbar.

 

Jeg bruker en Kahles CL 3-9x42 (riktignok med komp og parallaksejustering) til fugl. Det er ikke optikken/førstørrelsen som begrenser meg i hvor lang avstand jeg kan skyte fugl på med denne, men mer vær og vindforhold og min/børsas presisjon.

men, hver sin smak.

Om trådstarter er vant til å skyte med aimpoint gir et kikkertsikte med 9x forstørrelse teoretisk 9 ganger bedre presisjon i siktingen.

 

Hadde det vært snakk om 17hmr til banebruk hovedsakelig så kunne jeg vært med på at mere enn 9x kunne vært hensiktsmessig/behagelig, for 17hmr er (under vindstille forhold) et kaliber som ikke bare kan plassere et skudd på klistrelappen, men på et bestemt hjørne av klistrelappen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat i skrivende stund en Oxo 4-12x50 på toppjaktrifla. Den blir grå og uskarp under krevende forhold. Sammenlignet med en Zeiss Victory 2,5-10x50 jeg brukte på elgjakta dagen etter Oxo'en... Tja... Urettferdig sammenligning, selvsagt, siden prisforskjellen er ganske voldsom, men en får i hvert fall en pekepinn på hvor elendig noe kan være og hvor bra andre ting kan være. Jeg kjøpte Zeissen brukt og ga halve prisen i forhold til ny. Definitivt verdt prisen. Oxo'en forsvinner av den rifla i romjula. Rekker dessverre ikke skyte inn på nytt før siste jakttur.

 

Hadde ellers en helt kurant Nikon 5-20x44 til toppjakt for noen år siden. Sammenlignet denne på en gong 150 meter unna med en Zeiss Classic 2,5-10x50. Litt motlys var det. Blinken ble tydeligere med Zeissen på 10x enn Nikonen på 20x. Nikonen ble solgt...

 

Fremfor å satse på høy maksforstørrelse, se heller på optisk kvalitet, enkelt og greit. Du får mye veldig bra til greie priser i blant.

 

Løp og kjøp Z6'en det er linket til lenger opp. Bedre enn dette blir det knapt, og prisen er det ingenting å si på!

Link to comment
Share on other sites

Hva er bakdelen med stor kikkert på en liten 17HMR? Sånn bortsett fra at den rent praktisk er stor i størrelse?

 

Ei 17hmr-rifle er ofte forholdsvis lett, og putter du da på ein tungvekter av ein kikkert gir det et tyngdepunkt som for mange gjør at rifle føles topptung og vinglete. (følelsen av at rifle ønske å tippe rundt)

 

Eg valgte ein Sightron II 4-16x42 til min 17HMR og kunne ideelt sett tenkt meg ein lettere kikkert for balansen sin del.

 

Men det blir å veie litt for og imot: stor forstørrelse og stor objektdiameter vil begge gi tyngre kikkert. 30mm mellomrør er tyngre enn 1"

 

Om holdene ikkje blir særlig over 100m klarer du deg fint med 9 el 12 ganger forstørrelse på fugl som rype.

Eg trur eg ville vurdert f.eks ein Sightron II big sky 3-12x42. Da har du ein lett kikkert med nok forstørrelse, Den er ikkje den beste I mørke men trur alikevell du vil klare deg greit med 42mm objekt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i samme problemstilling selv med en 22. wmr. Stor forstørrelse var fristende og jeg kjøpte en kikkert med 5,5-20 ganger forstørrelse. Et halvt år senere ble den solgt, og jeg skaffet meg heller et 3-9x42 kikkertsikte. Dette så mye mere riktig ut på den lille rifla og forstørrelsen holder i massevis til 100m+. Som andre har nevnt over er det ofte enklere å treffe på 9 ganger forstørrelse med god opptikk, enn 16 ganger forstørrelse med dårlig optikk.

Link to comment
Share on other sites

http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.ht ... e=53650961" target="_blank

 

Grei pris. Minst like bra optikk som Vortex'en og er lettere, fungerer bra ved dårlig lys. Større objektiv, men er relativt smekker allikevel.

 

Har hatt en sjøl på Saueren og brukt den til alt mulig. Forsvant i en byttehandel sammen med noen våpen mot en Z6 2.5-15x56. Ellers hadde jeg fortsatt hatt den.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke akuratt den cz`n som jeg eier en lettvektsrifle. Den veier 4kg+ u/ kikkert og denne nightforcen som sitter på toppen har vist seg yppelig på denne riflen spes med 22lr løpet montert. Da er det litt morsomt å bruke 22lr på forskjellige avstander. 17hmr er også artig å trene med på avstander opp mot 300m. Derfor synes jeg personlig at en slik kikkert er hendig på ei slik rifle. 350RM

satte en zeiss 6-24x56 på sin brno2 og dette var i overkant morsomt.

Ser helt klart fordel med høy forstørring på små patroner som skal skyte på små mål.

på min brno2 monterte jeg en zeiss clasic, den er hendig med brukbar optikk men har sine begrensninger når jeg går fra 50-100-150m. Da er det enklere med utvendig justeringstårn. Sån optisk er nok classic`n og nightforcen ganske lik.

 

synes heller ikke det er mye forskjell i ballansen enten man har 550g eller 800g på toppen av rifla.

14046602835_5f31c910d3_z.jpgMy Photo Stream-946 by killertriz, on Flickr

 

ligger en sigthron 8-30 ettellerannet på finn (7000kr) samt en zeiss clasic diavari 3-12x56 (ca 7000kr). sikkert morsom på en 17hmr begge disse siktene. De er uten lys.

2.5-10x ? synes jeg fort forstørrer for lite.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, og alle forskjellige meninger. Mye nyttig lesing for en amatør her.

 

Har igrunn bestemt meg. Heller mot Meopta MeoStar R2 2.5-15x56 RD. Forhåpentligvis stor nok forstørrelse, ikke medforstørrende retikkel, bra med lys, grei optikk, RD, kulebanekompensator. Litt overkill mtp 17HMR opp til 100meter som jeg opprinnelig tenkte, men tenker jeg flytter den over til en .223 eller .308 den dagen jeg ønsker det.

 

Liker i grunn Zeissen bedre, men ønsker forstørrelsen på Meoptaen, samt at min lokale forhandler selger Meopta. Jeg er en liten lokalpatriot, fint med små lokale nisjebutikker.

 

Skal oppdatere med brukserfaringer så snart de kommer.

 

God jul jegere! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...