Jump to content

En patronsamlers roteskuff


Vaquero

Recommended Posts

Det er helt sikkert en Short Morris:

Jeg har 3 stk. .297/.230 Short Morris patroner.

De varierer litt i målene på mitt elektroniske skyvelær, ulike produksjoner.

Hylselengden varier fra 14,65 - 14,90mm. Diameter på rimmen måler 8,7 - 8,85mm.

Offisielt i min litteratur er hylselengden 15,0 mm. Rimmen skal måle 8,9mm.

Det jeg reagerer på her at din rim måler 7,6mm. Er du sikker på at det ikke er 8,6? :roll:

 

Når det gjelder .320/.230 Rook, den har en hylselengde på 23,3mm. og en rim på 9,3 mm. Så det kan umulig være den.

 

Kilde:

Cartrigde Cases 1st. Edition 1995. Av Trond Strømstad og Vidar Andresen.

SAA 0265: .297/.230 Short Morris.

SAA 0350: .320/.230 Rook.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der har helt rett, veldig vanskelig å gjøre seg opp meninger om størrelse og mål utifra et bilde. Derfor bør alle slike kaliberspørsmål ha med strategiske mål.

Engelskmennene har mye rare dimensjoner:

Mr_Bean_1.jpg

Jeg sitter stadig på "furterommet" og måler hylser og patroner fra i dag og til hundre år tilbake. Det jeg stadig finner er at engelske produksjoner kan variere en del, hylselengder hylsekraver eller rim/rand. osv. m.m. Jo lenger tilbake i tid jo større variasjoner.

 

Konklusjon:

En skal ikke utelukke at de hadde en Pub innenfor 60 sekunder unna utgangsdøren på fabrikken. Jeg antar at de ikke røyket under produksjonen, men tok en del pauser på utsiden. Jeg har fartet rundt på mange puber i England og møtt mange hyggelige mennesker som må ha stått veldig nære hendelser der ting skjedde plutselig :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

normal_20151128_194326.jpg

 

normal_20151128_194604.jpg

 

Ikke fra roteskuffen,men fra en liten samling jeg har overtatt...

 

Nr 1: En ganske vanlig 12mm rand

Nr 2: Samme diam på rim og hylse som foregående,men bare 28,5 hylselengde..er dette noe hjemmemekk?Synes kula ser ganske ny ut. (Den er riktignok minst 30 år)

Nr 3: Sentertent uten merking.Total lengde 54,6mm. Hylse 40,8mm. Rim 19,5mm. kulediam 14,5 (over hylsekant).

Nr 4: Merket R.W.S. og stjerne.Hylselengde 41,9mm. Rim 14,9mm. Innvendig diam hals 8,2mm.

Nr 5: Merket G EGESDORFF LINDEN.Total lengde 73,5mm. Hylse 56,9mm. Rim 12,2mm.

Nr 6: Er jo en Jarmannpatron,men er denne laget for harpungeværet? Eneste mrk er et kryss laget av 5 små streker/firkanter.Mantlet kule.

Om noen gidder ta seg bryet med de riktige kaliberbetegnelser....?

Link to comment
Share on other sites

# 1 er jo grei da 4''' eller 12mm Remington 12x44RF

# 2 fake, trolig en skutt 12x44RF nedkortet eller en 12x29 løspatron til Rem. med ny kule

# 3 trolig en 14,5x41R Spansk Berdan M1867

# 4 antatt en 8,1x42R Scheiben

# 5 trolig en 9,3x57R/.360

# 6 er en 10,15 Jarmann fra Hovedarsenalet, dette krysset i bunn ser ut til å dukke opp med det røkfrie kruttet og mantlet kule ca 1894/95

Link to comment
Share on other sites

8,15x46R:

normal_8%2C15x46R_a.JPG

8%2C15x46R_b.JPG

Patronen til høyre er for sammenligning en 5,56x45Nato/.223"

 

Jeg finner stadig noen jeg har glemt å sette i samlerskapet mitt.

Denne dukket opp, i min litteratur står det 8,15x46R Normal, eller 8,2x46,5R Frohn.

Den er tysk og ble utviklet ca.1893 - 1899. Det er garantert til et brekkvåpen, sikkert fin til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert ha rett i dette Veidinn, men denne har en jaktkule og er en original RWS. Det faller naturlig å anta at den kan være tiltenkt et brekkvåpen?

Selvfølgelig kan patronen være tiltenkt en Mauser 98 for jaktbruk. :think:

 

Uansett et artig patron i samlingen.

 

Edit:

Patronen er som nevnt utviklet i tiden 1893 - 1899. I denne tiden ang. boltrifler så var kraveløse patroner naturlig for bruk i bolt. Som kravepatron i dette tilfellet vil jeg tro at den var tiltenkt enkeltskudd eller brekkrifler?

Link to comment
Share on other sites

Mye fint rundt i "roteskuffene" til folk her :winke1:

Roteskuffen min er ikke så dyp ennå, men det ordner seg nok bare samlersøknaden min blir godkjent, vente vente...

 

Jeg rota litt rundt på finn etter noe bedre oppbevaring av patronene, og kom over denne -finnkode 67429502

Desverre er det i meste laget for meg å kjøre 30mil dit med familiens stasjonsvogn, bare for å finne ut at jeg kanskje burde hatt en tilhenger......

Passer seg ikke å ha slikt på taket av bilen eller ......... så kanskje en annen samler er interessert? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Noen gamle esker:

normal_Gam_emb__a.JPG

Siden vi i disse desemberdager snakker om og viser gamle esker så fant jeg disse i "roteskuffen".

Når det gjelder esken på toppen så er den heldigvis tom, den er for tyske fenghetter etter det jeg har forstått. Fenghetter er ikke ting jeg samler på.

Esken fra Hærens tekniske korps, (9mm.) har jeg ikke sett før eller siden, som vi ser fra 1964. Det som er vanlig er jo disse grå pakkene fra Raufoss med 16 patroner (jeg tok ikke bilde av en slik, den er vanlig). Rim.fire fra ICI ser ut til å være fra 1959, hvis jeg tolker stemplingen riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner stadig småting jeg har glemt at jeg har:

normal_Hirtenberg.JPG

Alle tre er fra Hirtenberg.

De er etter det jeg vet innkjøpt på 50 - til tidlig 60 tallet. De kommer definitivt fra en roteskuff på en gammel gård. Guttene den gangen seilet til sjøs og handlet ladekomponenter i tyske og italienske havner. De handlet tennhetter og messinghylser til hagle, og løse hylser som Hitenberg/Diana som den til venstre.

Når de kom hjem var det å lade egne patroner til en gammel Remington Hagle fra Kongsberg eller en gammel Hagen. De to patronene kal.16 og 12 er fabrikkladde. Den tomme hylsen er kjøpt med tennhetten ferdig innsatt.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero hadde bilde av en tysk fenghette-eske her og det fikk meg til å grave litt..og fant etpar rimelig gamle utgaver,en norsk og en amerikansk.

 

normal_20151213_201254.jpg

 

Nå er ikke dette noe jeg akkurat har samlet seriøst på,men da alle de jeg fant er forskjellige ble det jo faktisk en liten samling. :D

Alle eskene er selvsagt tomme.

 

normal_20151213_201201.jpg

 

Trodde vi kunne følge utviklingen på Nitedals spesial-pakkene,men måtte ha hjelp av en engene-patron.

 

normal_20151213_205842.jpg

 

Norsk Sprengstofindustri og Grubernes Sprengstoffabrik fusjonerte i 1971 og ble da til DYNO Industrier.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Får få litt liv i denne tråden igjen og oppfordre dere andre til å dele bilder av patroner og annet.

Disse kommer helt klart fra min roteskuff, fra den nederste faktisk. Div. spesielle haglpatroner og patroner basert på slike.

 

P3190004_zpspruh8djr.jpg

 

De fleste er vel ganske selvforklarende men noen er kanskje litt vanskeligere(?)

Link to comment
Share on other sites

Ja,kanskje den er til det...? Er det et nett inni til fangst av flaggermus eller annet småtteri? :D

 

Ellers tipper jeg nr 1 er en mye omtalt EKSPRESS jaktprøvepatron?

Nr 2 og 3 er fra de første forsøk med plasthylser? Fikk en lignende dansk av en Frolending med den opplysningen..

Nr 4 heltrekt i plast uten metall-culot,ellers helt ordinær haglpatron?

 

Noen lignende fra min skuff:

normal_20160320_095647.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert ha rett i dette Veidinn, men denne har en jaktkule og er en original RWS. Det faller naturlig å anta at den kan være tiltenkt et brekkvåpen?

Selvfølgelig kan patronen være tiltenkt en Mauser 98 for jaktbruk. :think:

 

Uansett et artig patron i samlingen.

 

Edit:

Patronen er som nevnt utviklet i tiden 1893 - 1899. I denne tiden ang. boltrifler så var kraveløse patroner naturlig for bruk i bolt. Som kravepatron i dette tilfellet vil jeg tro at den var tiltenkt enkeltskudd eller brekkrifler?

 

Som bekendt tabte Tyskerne WW1 og måtte indordne sig under Versailles traktaten.

Som en del af den måtte civile ikke besidde våben i militære kalibre, derfor blev 8,15x46R en meget populær patrom blandt jægerne da de jo kunne anvende deres foreningsvåben til jagt.

 

Jeg har selv en small ring mauser i 8,15x46R ombygget i 1937 med bl.a. en Krupp pibe. Der er en træprop i stedet for magasin så den kan føde patronen.

Patronen kan dateres helt tilbage til 1884 hvor den blev standardiseret.

Mere end nogen vil vide om 8,15x46R:

http://www.waffenbuecher.com/HiMaSch/pa ... ammler.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har nettop tatt fra hverandre en kragpatron fra 1924 (D spiss) å ser ut som at det er boxer hette på denne. Tar ikke sjansen på å dra den gjennom pressa😬 men mente alle disse var berdan?! Om det skulle vert boxer må vel disse vere bruklig til å lade på nytt

 

Vanskelig å få et godt bilde, men ser sånn ca.

 

Snapchat-516811504.jpg.0b2c20e1fa1391d4fea7a96b478be6b4.jpg

Edited by Mausertrynet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...