Jump to content

En patronsamlers roteskuff


Vaquero

Recommended Posts

normal_8mm_Lebell_a.JPG

Det er ingen tvil om at man kunne skrevet og krydret opp mye rundt 8mm. patroner. Det hele startet jo med denne 8mm. Lebell til franskmennene i 1886. Tyskernes erkefiende kom først med røksvakt krutt og satte hele Europas våpenindustri i sving med modernisering. Ikke minst den svensk/norske patron-kommisjonen som tidlig på 1890 tallet utviklet 6,5x55 patronen.

Frankrike holdt nyskapningen sin strengt hemmelig den gangen, men en fransk landssviker stakk av til Tyskland med børse og patroner til noens fortvilelse og andres begeistring.

Man ville også forby røksvakt krutt fordi det var feigt at ikke skytternes posisjon kunne synes :lol: Franskmennene var også "feige" den gangen de kom med hullbaseprosjektiler til munnladerne sine, treffsikkerheten deres ble ikke rettferdig for andre. Når man graver i patron og militærhistorie er det mye rart man kommer over av informasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får ta 8mm biten litt videre. Vi må ikke glemme vår egen (og svenskenes) 8x54 som er en utvidet 6,5x55. Veldig tidlige RWS hylser er merket 8x54,5. Vet ikke om der er fabrikkvåpen i dette kaliberet eller om bare løpet er skiftet, mulig man må gjøre noe med matingen på Kragen?

Der ble bygget Krag i vanlig 8x57 også på 30tallet, husker ikke om de var .318 eller .323. Senere kom jo M48 og 51 "Elgrifler" disse var jo S .323 men låskassen ble fort slarkete og i aug. 1958 kom Norma med en svakere patron kalt "Moderat". Er litt usikker men mener den hadde kuledia. mellom .323 og .318, .320 - .321?? Hvis noen har ei eske med originalpatroner kan de jo måle.

 

Så må vi ikke glemme 8x58R som faktisk ble lansert sivilt i Norge i jan. 1888. Senere samme år ble den approbert i Remington-karabinene våre. Og året etterpå tok danskene den i bruk i sin Krag. Det var danskene som hadde konstruert patronen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Elgrifla så har jeg skumlest litt i boka til Hanevik, alt tyder på at pipene var beregnet på 7,92 dimensjon, som han skriver IS (.323"). At Kongsberg ville finne på å lage løp til en .318" som var overlatt til å dø sakte ut av seg selv virker usannsynlig. Det ble laget noen 8mm. før krigen i 8x54 leser jeg, dette var en 6,5x55 hylse som var utvidet til 8mm. Man beholdt skulderen til hylsa, på denne måten slapp man å endre kammeret. Hele tiden snakkes det om reduserte ladninger og ikke 7,92x57 militære patroner på full "guffe".

normal_Elgrifle_a.jpg

normal_Elgrifle_b.jpg

Jeg kjenner "havesyken" her, uff uff.

 

Mauser m/1888:

Mauser_1888.jpg

Denne hadde kulediameter 8,07mm (.318")

Mauser_88.jpg

Det var blant annet slike som også ble kamret om til 8x60 (.318"), de ble vel neppe skiftet løp på til 8x60S (.323"), i så fall må det være at de bygde disse om helt hvor kun låskassa var råemne?

Det virker vel litt usannsynlig når det fantes bedre låskasser som 98 m.m.?

 

Jeg snakker om rifler i sivilt eie etter 1918, hvor 7,92x57 var ulovlig for sivile.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet frem noen 8mm. patroner her. Noen av dem er litt spennende synes jeg.

Det som slår meg med patronsamlingen er hvor mye historie som ligger bak nasjoner og folk.

normal_8mm__10_stk_.JPG

Sporlyspatronen til venstre er en vanlig 7,62x63, den er ment for visuell sammenligning særlig for sidemann nr.1:

#1: 7,92x63 Svensk MG år 1932. #2: 7,92x61 Norsk MG (mye omtalt her i Forumet). år 1937. #3: 8x58R Dansk år 1889. #4: 8mm. Kropatschek (Portugal) 8x56R. år ca.1900-1910.

#5: 8,2x53R Finsk jaktpatron basert på deres militærpatron 7,62x53R. (samme som russisk 54R.) kom i år.ca.1945 - 1950. Sako. #6: 8mm. Lebel, fransk år.1886. #7: 7,92 Kurz, Tyskland 1943.

#8: 8mm. Lebel revolver, fransk år 1892. #9: 8mm. Nambu, japansk pistol år 1914 .320" diameter. Denne patronen er ikke ekte, den er hjemmesnekret av meg med Bertram hylse.

#10: Denne er jeg usikker på, den er ikke original, men hjemmesnekret for bruk i et eller annet brekk eller kombivåpen. Det nærmeste jeg kommer er: 8x57R Hagen Express? Eller 8x58 Sauer&Sohn.

Dette er 1880 - 1900 patroner. En morsom sak en skal legge merke til her er begrepet EXPRESS, det er flere patroner fra denne tidsepoken som har dette begrepet. På denne tiden hvor verden stadig ble erobret med industrialisering og lokomotiver bygd for fart var ordet EXPRESS trendy, på ting som gikk fort og hørte fremtiden og nyere utviklinger til. I dag snakker vi om MEGA - ULTRA osv.

Moderne Express-lokomotiver var ingeniørkunstens stolthet som skulle vinne landområder som ellers var utilgjengelige, og med fart. Dette moteordet smittet over på patroner som gjorde ting andre patroner ikke kunne, og derfor velge dette nye. Når Roy Weatherby turet frem med sine MAGNUM patroner på 50 - 60 tallet og med "MAGNUMBELTE" på alle patronene sine, så var det hele en gimmik. Delvis sant det med Wby. han løftet uansett hastigheter.

normal_7%2C92x63.JPG

Når det gjelder svenskenes 7,92x63 så var det ingen kopi av 30-06 hylsa. Når man holder i 30-06 og denne svensken merker man forskjellene. Den svenske 7,92x63 er betydeligere voksen. Man ser det fort med skyvelæret, også med blotte øye. Det er absolutt ikke en 8x06.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare Vaquero og jeg som har interesse for ulike 8mm patroner, kunne nok rotet fram en del i mine kasser men prøver heller et litt annet tema.

 

Norske militære pakker er grå og enkle men der er jo mange årstall og utførelser, så de er i høyeste grad samleobjekter synes nå jeg da.

 

DSC04383_zpsf57a6c13.jpg

Ser jo helt ordinær ut men denne er meget spesiell etter min erfaring. Slik 10pk er helt vanlig fra 1944 med trykket tekst, men 1943 med stemplet tekst er langt ifra vanlig.

 

DSC04382_zps194c8d0c.jpg

Her et par pakker 10,15 en med geværpatroner 1894 og en med mitr.patroner fra 1900.

 

DSC04381_zps4f550dc0.jpg

Til slutt kanskje den vanligste pakken med 12mm patroner RF fra 1886, men den er snart 130år

 

Håper det smaker :)

Link to comment
Share on other sites

Smaker? Javisst, går ned på høykant!

Har ikke hatt noe å bidra med i det siste men må bare takke for mye hyggelig lesning. Mange gode og informative innlegg i denne tråden med supert bildemateriale til. Til dømes 8mm-leksjonene :-) Når man først spør om ting smaker; jeg likte hermetikken i både .577 Nitro og spesielt Nansen-boksen i .577 Express. Husker godt den episoden om rifla som forsvant i boka om Nansen av godeste Solli. Koser meg med å lese, denne tråden er en højdare!

Link to comment
Share on other sites

Håpet andre hadde noe gøyalt også. Får ta med en pakke til for å få tråden opp igjen.

 

DSC03358.jpg

 

Denne mener jeg er meget sjelden, etter min kunnskap den eneste kjente med 4''' merking. Forsvaret gikk over til mm benevnelse først i 1879 på denne patronen, da fikk den navnet 12mm. Patronen ble brukt i tre militære rifler : Remington M1867, 4'''/12mm Lund (= ombygd M1860 Kammerlader) og Krag Pettersson. I tillegg til en rekke sivile geværer. Nevnte patron er "ringantændelse" RF på nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant, dette må være en at de siste med gammelt mål og vektenhet. I 1875 gikk Norge over til metrisk mål og vekt, noe som 1886-pakka viser. Ladningen 1,05 kvintin er den samme; 4,09 gram. Nå husker jeg ikke når de forandret vekt på kule og ladning men før 1875 må det ihvertfall ha vært.

Link to comment
Share on other sites

Det er morsomt det du viser her Veidinn! En ting jeg lurer på? Etter det jeg har lest litt her og der så var det en patron produksjon på Hovedøya i Oslofjorden på midten av 1800 tallet. De første skytetestene med kammerladerne foregikk der ute (også før de ble ombygd til randtenning). Senere ble det produsert de første patronene til Remington-geværene m.m. Kan du Veidinn fortelle oss noe om den epoken på Hovedøya?

Jeg husker ikke i farten, men jeg har lest produksjonskapasiteten pr.dag på Hovedøya for Remington og kammerladerne et sted?.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg så mye inn i beliggenhet og kapasitet på Hovedarsenalet, bor altfor langt borte. Jeg har trodd at Hovedarsenalet var tilknyttet Akershus Festning , eldre pakker er merket Akershus både denne 4''' og pakker med 18lødige papirpatroner. Kanskje de ble pakket på Festningen?? Senere pakker er merket Hovedarsenalet.

Jeg har aldri hatt tilgang til eldre militære skrifter men jeg kjenner en kar som vet mye om dette.

 

Per: den siste ligger i et brannsikkert skap sammen med litt annet skrot av kulturhistorisk verdi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lir rett og slett misunlig, dersom dette er fra roteskuffen, hva finnes det da av godis i godskuffen?

Det hele startet med "roteskuff", men ting fra hedersplasser har nok kommet frem her fra flere tror jeg. Dette som kommer fra meg her er roteskuffen. Her er det noe som er interessant å reflektere over. Pakkene mine er ikke så spennende som Veidinn sine, men likevel:

normal_D-kule.JPG

Norske 6,5 pakker var spartanske, pakket i gråpapir med hyssing. Pakken til venstre er uåpnet og fra 1932, den har den spisse kulen som betegnes som D-kule. D-kulen ble approbert i 1925 og medførte en del omgjøringer for eksisterende Krag-geværer, som siktejusteringer. Alle pakker fikk stempelet D-kule. Før så hadde man disse rundnese kulene, som denne pakken fra 1910 (skadet dessverre). Jeg har faktisk slike patroner fra 1925, de må vel være de siste som ble produsert? Patronpakken helt til høyre er interessant. Salongpatroner: Det står: Salongpatroner 6,5mm. med 0,5 gram mantlet trekule. Fra 1940, uåpnet pakke. Det litt morsomme å reflektere over her er at i 1907 kom det i gang med utleveringer av "Guttekarabiner" til mange av landets skoler. Disse fikk slike "Skolepatroner". Det ble levert kasser for skivestativer slik at man kunne skyte i gymsalen eller skolegårder, eller et passende sted uten større krav til sikker bakgrunn. Dette er godt kjent i dag for de som samler på Krag m.m. Men dette temaet at man drev opplæring av barn med militære våpen er en glemt historie for de aller fleste. En stor barneskole i min by fikk 3 stk. Guttekarabiner. Skolen lå i byens sentrum. Skulle likt å se samfunnsdebatten i dag hvis dette ble foreslått gjeninnført :lol: HK 416 i .22LR for eksempel.

normal_6%2C5_trepropp.JPG

Her er trepropper fra 1941 i ladeklips. Den andre kulen er en skarp skolepatron med en lettere blykule for kortere avstander, denne kulen har dessuten en mantelkåpe rett under hylsehalsen, så den er ikke en ren blykule. Dato for dette eksemplaret er 1924. Hvis man vil samle litt patroner i starten så flyter det drøssevis med slike ting som her. Slike ting får man som regel gratis.

 

normal__30_US.JPG

Ellers er denne pakken for US-Karabin litt spesiell for meg, som man ser så er det en uåpnet pakke, ompakket i rød skrift. 1944.

 

normal_Patr_redn_.JPG

normal_Patr__open.JPG

Dette er en morsom eske som er full, drivpatron for redningsgevær, skulle tro at kystnorge har en del slike esker på lur. (Denne esken er ikke i roteskuffen).

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessang info, Vaquero.

 

Jeg har selv en pakke med trepropp i 6.5, men den er i dårlig stand. Her flankert av noen ekserserpatroner og trepropper i forskjellige farger:

 

DSCN9486.jpg

 

Jeg har også åpnet en pakke skolepatroner for å sjekke bunnstemplinga:

 

DSCN9485.jpg

 

Ellers et lite utvalg av 6.5 fra samlinga:

 

DSCN9479.jpg

 

Jeg har også jukset litt, disse ligger heller ikke i roteskuffa.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på definisjonen på "rot" :winke1:

Kan kommentere de siste bildene litt:

 

Øverste bilde så er vel den med rød trepropp i midten, en svenske? Ser ikke norsk ut

 

Nederste bilde så det det meste relativt nytt og vanlig: Unntak kan være den til venstre av de grå som kan være overtrykk??

Nedre rekke: den til v. for blåplasten kan være en tidlig sjelden korthold, skulle hatt bedre bilde. Den helt t.h. har ei tidlig Norma-kule.

 

Jeg samlet hardt på norske 6,5 patron-, kuletyper samt merkinger for 20år siden og bakover noen år. Så det jeg skriver er etter husken.

Link to comment
Share on other sites

 

Øverste bilde så er vel den med rød trepropp i midten, en svenske? Ser ikke norsk ut

 

 

Det har du nok helt rett i, Det hadde jammen lurt seg en svenske med på bildet. Godt observert.

 

Nederste bilde så det det meste relativt nytt og vanlig: Unntak kan være den til venstre av de grå som kan være overtrykk??

Nedre rekke: den til v. for blåplasten kan være en tidlig sjelden korthold, skulle hatt bedre bilde. Den helt t.h. har ei tidlig Norma-kule.

 

 

Jeg tror den til venstre for blåplasten er en helt allminnelig salonpatron. Jeg er offshore nå,og har ikke noe bedre bilde av den her. Men kan prøve å se over de når jeg kommer hjem, og ta noen flere bilder. Har nok ikke så mye som er spesiellt sjeldent i samlinga. Hvordan kan jeg sjekke om den ene grå er overtrykkspatron?

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på noen bilder jeg har liggende, og her er mer fra "rotekassen" min.

 

Div løspatroner i kal.22 og deromkring:

 

DSCN9542.jpg

 

Dette er vel en luntetenner av noe slag:

 

DSCN9537.jpg

 

Diverse randtenning, dette er utenfor min kompetanse:

 

DSCN9531.jpg

 

Mer småtteri og randtenning:

 

DSCN9536.jpg

 

Jeg fant dette bilde på min photobucket konto, men kan ikke huske å ha tatt bilde selv, ei heller lastet det opp? Så jeg må hjem å rote og se om jeg faktisk har denne pakken med Jahrmann patroner i samlinga mi????

 

securedownload3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Store Afrika-patroner er gøy!

Nå er jeg på utsiden av roteskuffen min, men det er vel lov?

normal_Afrika_1.JPG

#1: Som jeg pleier så setter jeg frem en 7,62x51 (.308Win.) som referanse, alle vet hvor stor eller liten den er.

#2: .400 Nitro. #3: .416 Rigby. #4: .416 Wby.Mag. #5: .458 Win.Mag. #6: .460 Wby.Mag. #7: 500/450 Nitro Express. #8: .500 Jefery. #9: Privat villkatt .416 kule i en utvidet .270WSM-hylse på 52mm. #10: .458 SOCOM. Er ikke akkurat Afrika, men en grei sammenligning for nr.9, de ligner litt.

 

normal_Afrika_2.JPG

#1: 7,62x51. #2: .340 Wby.Mag. #3: .338 Lapua Magnum. #4: .330 Dakota. #5: .375 Holland & Holland. #6: .378 Wby.Mag. #7: .375 Rem. ULTRA MAG. #8: .416 Rem.Mag.

#9: .416 Privat villkatt i en 270 Winchester hylse med 61,0mm. hylselengde. #10: .416 kule i en .458 Win.Mag.hylse med hylselengde 63,30mm. Husker ikke her i farten, men er ikke det en .416 Taylor?

normal_Afrika_3.JPG

Her har vi den største som er det det står på esken. En .577x3" .Ved siden en .500 Nitro Express. For sammenligning til høyre den 7,62x51 patronen.

 

Det jeg savner er .600NE og en 700NE, men jeg har kulene som trøst i det minste.

Link to comment
Share on other sites

"Veidinn"]Får hjelpe deg litt med en .700NE og noen andre artige cigarer til bruk i Afrika. Bildet ble brukt på en quiz tidligere i høst, den som leter...:

 

Ta et nytt bilde?

De to til venstre er vel .700NE og .600NE? I så fall hvis du Veidinn skulle få tid og ånden over deg en pen dag, sett en 6,5x55 ved siden av .700NE eller 6,5x55 mellom de to største her?

Mye tyder på at du har noe så vanlig som en vanlig 6,5x55. En slik illustrasjon gir et fantastisk inntrykk av hva vi snakker om her :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hei.

Hylse er til 7,5 cm Cockerill L/50 tårnkanon, innkjøpt til bruk på Høytorp og Trøgstad fort. Bestilt fra Belgia i 1913, men ankom først Norge i 1920. Montert på Trøgstad fort i 1925 og Høytorp fort i 1934. Her har vi nå montert to slike kanoner, etter at tyskerne flyttet skytset i 1943.

 

Granaten er dog ikke den som hører til, men antagelig en god del eldre, og i støpejern (sortmalt).

Original granat var mye spissere enn den vanlige feltkanongranaten, samt også kon i bakende.

6,5 kg, fylt med 280 blyantimonkuler og høyeksplosiv kjerneladning. Etter at granat detonerte i luften, fortsatte spissen og hadde egen sprengladning som detonerte ved anslag, såkalt dobbeltvirkende granat (brisantgranatkardæske).

 

Vi er på utkikk etter en slik hylse i vår utstilling på Høytorp fort, så hvis du skulle komme på tanken om å kvitte deg med den......

Vi er også på utkikk etter en hylse til 12cm L/40 Schneider tårnkanon, så hvis noen vet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ikke fra min roteskuff enda,men jeg kan få dem hvis de er lov å eie..

Ser en ganske lik haglpatronlignende sak helt først i denne tråden,min er uten noe stempel,diam 40mm,lengde 66,5mm. Eieren mener det er til en harpunkanon??

Noen innspill om resten....farlige saker?

normal_20151106_205900.jpg

normal_20151106_205950.jpg

normal_20151106_210017.jpg

normal_20151106_210118.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prosjektilet på 20mm patronen inneholder bare sporlys, men jeg mener at tennhetta er elektrisk på disse? Så vær litt obs på statisk elektrisitet når du håndterer den.

 

Den andre har jo et panserbrytende prosjektil, så i prinsippet er det ikke lov å eie disse uten særskilt tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar psg-1.

Hvis noen kan bekrefte at 20mm er elektrisk,går den på sjøen under neste teinetrekk! Vi trodde at M/SPL betydde med SPLINTER :lol:

Den hadde/har noe svart klineri smørt utover tennhetteområdet

På bildet sammenlignet med en eldre tomhylse med tydelig utskiftbar tennhette.

Den panserbrytende er vel strengt tatt ikke farlig da,jeg syntes bare den løse kula med noe rødt inni så litt skummel ut?

Den gule pappsaken er det etpar som har maken til i starten på tråden,uten at jeg får noe klart inntrykk av hva den er til...har du diameteren på din,Vaquero?

normal_20151108_184805.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_40mm_.JPG

Bruksområdet for den store løspatronen i papp er jeg usikker på, har satt i gang en spørreundersøkelse her lokalt.

Den måler 40x76,90mm. For moro skyld siden vi snakker papp. Her er også en papphylse i midten: 26x69mm. Den er etter det jeg har fått beskjed om en britisk signalpatron. Nitedals Spesial kaliber 12, den måler 20,2x59,7mm.

Link to comment
Share on other sites

Når vi stadig innom denne tråden snakker om elektrisk tenning, hvordan se forskjellen:

Jeg fikk en innføring om det en gang for flere år siden. Elektrisk tennhette har en isolasjonsforing rundt den innerste delen "tennhetta".

normal_El_tennhette.JPG

Denne patronen har vi hatt fremme her i tråden tidligere, 20mm. til flykanon.

Den ble brukt til Autokanonen til F-5 jagerfly og jageren F-16 Vulcan-kanon. Den har elektrisk tenning.

normal_El_tenn.JPG

Tomhylsen til venstre viser jeg med rød pil isolasjonen rundt hetten, den grå ringen.

Dummyhylsen til høyre har en uskyldig skrue.

 

Leopard A1 hadde en 105mm. kanon, i min tjenestetid hadde den riflet løp.

normal_leo_hylse.JPG

Her er to hylser jeg har fra Leoparden, den grå stålhylsen har jeg skutt selv, det var en røykgranat. Hylsene måler 61cm. i lengde. For sammenligning blir en 7,62x51 litt smått, så jeg la heller på en Ruger Vaquero isteden sammen med en naturlig tilhørende Kavalerisnor. Disse har også elektrisk tennhette. Den gangen så vi på dette (el.tennh.) som er fordel, ingen løse objekter kunne støte borte i en vanlig tennhette og utløse en ulykke. Statisk elektrisitet var ikke tema, men det er selvfølgelig et naturlig tema. Slike objekter (skarpt) har lite i privat eie å gjøre.

normal_leo_tennh.JPG

Messinghylsen med den typiske isolasjonen rundt hetta.

normal_leo_tenn.JPG

Stålhylsa med samme løsning, vi ser anslaget i form av en erosjon etter elektrisk kontakt.

 

normal_leo_puss.JPG

Mulig utenom tema, men et par morsomme bilder fra tjenestetiden:

De som hater våpenpuss burde prøvd en pussedag etter skyting med Leopard, her står jeg bak laderen min en strevsom dag. Kjedelig jobb, særlig når vi måtte demontere gass-evakuatoren. Gass-evakuatoren var en sylinder som satt midt på kanonen og hadde 21 eller 27? små hull som dannet et overtrykk i sylindere/evakuatoren. Overtrykket presset kruttgasser ut av munningen når granaten forlot kanonen. Hullene var skråstilt slik at utligningen ble en retningsstyrt utblåsning ut av munningen. Denne jobben med å rense hullene og montere sammen igjen var i overkant kjedelig. For ikke å snakke om bakstykkekilen til kanonen, et evig klin alt sammen.

normal_leo.JPG

Noen dager var mer strevsomme enn andre, men for en morsom tid å tenke tilbake på, jeg ville ikke vært foruten :D

 

Hva hvis strømmen kollapset i stridsvognen:

Jeg kan legge til en liten ting om hva som var løsningen hvis all elektrisitet skulle bortfalle, vi kunne faktisk skyte uten ordinært strømsystem.

På skytters plass satt en stor knapp som man kunne presse inn med en viss makt, dette var en slags dynamo som ga tilstrekkelig elektrisitet til å avsette ammunisjonen. Tårnet og kanonen kunne beveges med manuelle sveiveratt hvis hydraulikken med elektronikken skulle bortfalle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for interessant lesing,Vaquero,da vet en hva en skal holde seg unna heretter... :)

Prøver å få denne tråden ned på jorda igjen med noe som faktisk kommer fra roteskuffen:

 

normal_20151114_201816.jpg

 

Til venstre en vanlig .22 LR, i midten en raring med randtenning og til høyre en sentertent som skal hete MORRIS etterelleranna..

Noen som kan gi korrekt betegnelse på de 2 siste uten måling?

Link to comment
Share on other sites

http://www.pbase.com/tikkakoski/british ... g&page=all" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

22Win Auto stemmer nok på en prikk,da bunnmerking og alt er likt på flere bilder på nettet... :D

 

Den andre blir jeg litt forvirret av,og siden veidinn ikke gir noe helt bastant svar kommer målene her;

totallengde: 22,2

hylse:14,8

lengde hals:4,8

hylsediam over rim:7,6

Kan det være en Morris short? På linken over ser det ut som rooken har lengre hals..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...