Jump to content

En patronsamlers roteskuff


Vaquero

Recommended Posts

Er det ikke APFSDS?

Armor Piercing Fin Stabilised detaching sabot

 

Jeg skal ikke være for påståelig hva illustrasjonen eksakt viser, men jeg forsøkte å surfe meg frem til ammotypen her på nett. Jeg fant mye forskjellig, men denne illustrasjonen traff minnet mitt direkte. Jeg så ammunisjonen mest som "dummy" og på undervisningsplansjer. Jeg så den aldri skarp, men vi ble forklart at den lå raskt tilgjengelig på vårt eget lager.

Som Per-S skriver så var kanonen riflet, kanonen var engelsk, resten var for det meste tysk, motoren var Mercedes.

Tungstenprosjektilet var en homogen masse.

 

Jeg håper ikke noen har skarpe 105mm. i roteskuffen. Den har elektronisk tennhette. 8)

Skulle all elektronikk i vognen svikte så kunne man fortsatt skyte, kanon og tårn kunne stilles inn manuelt med sveiv. Tenning hadde vi nødløsning på, en stor knapp med langt og tungt press som utløste en dynamo som ga tilstrekkelig gnist til tenning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Før var løpet i Leoparden riflet og da holdt det med APDS, men så glattboret de løpene og da måtte man sette på finner på pila (APFSDS), for å få stabilitet på den.

Dessuten heter den Armour Piercing Fin Stabilised Discarding Sabot. (ikke detaching)

 

De mener også at de får mer energi overført i en pil som ikke roterer siden mye av energien forsvinner i nettopp rotasjonen på pila og derfor mister man mye penetreringsevne. APFSDS er den mest brukte ammoen på pansrede kjøretøy.

 

Ja Norge brukte gamle tyske 8,8 cm kanoner etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste fordelen med en finnestabilisert pil er at den kan være MYE lenger(og tynnere) enn ei som er rotasjonsstabilisert. Den får da, som ei god jaktkule, høyere tverrsnittsbelastning, og høyere BC.

Å bruke lange finnestabiliserte piler i riflede løp er både unødvendig og upraktisk - alle som har laget raketter selv har formodentlig lagt merke til det.

Dagens piler er gjerne en god halvmeter lange og 25-30mm tykke, veier 8-10kg. Da er de laget av uran (DU). Tidligere versjoner var vanligvis av wolframkarbid, ikke wolfram.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste fordelen med en finnestabilisert pil er at den kan være MYE lenger(og tynnere) enn ei som er rotasjonsstabilisert.

Det stemmer.

Dagens piler er gjerne en god halvmeter lange og 25-30mm tykke, veier 8-10kg. Da er de laget av uran (DU). Tidligere versjoner var vanligvis av wolframkarbid, ikke wolfram.

På norske skytefelt er det, så vidt Kalstad vet (og håper) kun skutt 120 mm APDS av wolframkarbid, ikke DU. Kalstad har vært med å plukke inn noen få slike piler etter skyting, der de har vært skutt inn i jordvoll bak målskiver. Ofte litt bøyd, ellers hele.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg ville ikke forvente at man øvingsskyter med DU-prosjektiler. Men jeg håper man har slike tilgjengelig dersom en får skarpe oppdrag, eller verre. Såvidt jeg forstår så er de dramatisk mye mer effektive.

Det skyldes delvis, som Kalstad skriver, at de bøyes, eller sopper ved treff. Sopping gjør at diameteren øker, og tverrsnittsbelastningen raser, penetrasjonen raser... DU derimot skaller av så enden nærmest spisses.

 

Under Desert Storm kjørte amerikanske M1A1 og A2 mbt rundt med sin M256 120mm kanon og skjøt Irakiske stridsvogner som kråker på ei ledning, med DU-patronen M829A1. Irakerne skjøt selvsagt tilbake, men de hadde gamle russiske WC-penetratorer, og de bet ganske enkelt ikke på Abramsen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som du sier så spisser en DU-penetrator seg selv gjennom at den kontinuerlig flasser av. I kontakt med luft igjen splintrer/flaker det noe voldsomt og selvantenner med enorm energi.

Det sier seg selv hva det kan gjøre med vogn og innhold.

DU-aerosol kan spre seg med vinden og det er nettopp slik det er farlig for de som skyter med det; partiklene blåser tilbake mot vognen eller laget som skjøt med DU-granat/patroner.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å se fargene på bildet, men hylseform og granat gjør at jeg vil tidfeste den til meget tidlig 1900, eller slutten på 1890, det kan være til en marinekanon, da er sort farge massive pansergranater eller sprenggranat. Jeg antar at det er en 75 mm, og tipper at den opprinnelig var en marinekanon.

Link to comment
Share on other sites

Det er en 75mm men om granaten hører til vet jeg ikke. Kanonene de ble brukt i stod opprinnelig på Trøgstad har jeg lest engang, tårnkanoner som ble flyttet under Krigen. De ble montert her vest, to på ei øy og to på fastlandet.

 

Jeg har skrevet en lapp på denne for lenge siden : 75x473mm H.K.L. /37

 

37 er nok ikke noe årstall for flere av hylsene jeg har sett et fra 1920årene

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette temaet rundt militær ammo har vært interessant og lærerikt for min del, sikkert for andre også? Selv om vi havnet på utsiden av roteskuffen, hva gjør det :?

Men tilbake til roteskuffen: Jeg har en patron til med "Sabot". En Remington "Accelerator" i cal.30-30Win.

normal_Accelerator.JPG

Jeg har noen data om disse patronene fra en Remington-katalog fra 1982 hvor den markedsføres i tre kalibere. Kula i saboten er en .223 kaliber på 55 grain i en kaliber .30 sabot.

Det katalogen oppgir i hastigeter V/0: 30-30Win. 3400ft. .308Win. 3770ft. .30-06 Spr. 4080ft. Heftig fart dette, og flat kulebane selvfølgelig. (til hvilken nytte?)

Jeg har selv ikke testet patronen i mine våpen, jeg har kun 1 stk. variant i 30-30Win. Om den hadde vært i handelen har jeg liten tro på at jeg kunne hente noen fordeler med flat kulebane i en mod.94. Etter min generelle erfaringer med dette kaliberet i mod.94 ville vinningen gå opp i spinningen med våpenets egenspredning. Med min "ordinære" mod.94 er 100 meter med diopter langhold, uansett utgangshastighet. Likevel, en morsom patron i samlingen. I en Contender med kikkert og riktig twist i pipa ville muligens resultatet blitt bedre, (tror jeg.)

 

PS: Noen har fortalt meg at denne patronen (Accelerator) ble forbudt omsatt i Norge, er dette riktig?

Link to comment
Share on other sites

Veidinn;

Fra Syre kystfort?

Vaquero;

Jeg vet ikke om Accelerator var forbudt her, men salget av .308 Winchester-utgaven ble SVJV stoppet i USA av BATFE da det oppstod hysteri rundt "ææehh, selvladergevær som skyter kuler som ikke kan spores tilbake til pipa!!!".

Kan tenke meg Texas-Thor kan forklare litt mer utdypende.

Etter .308-utgaven forsvant er det vel bare .30-06 og .30-30 som lages (ble lagd?). Har begge sistnevnte på hylla, hadde vært artig med .308-en også.

Link to comment
Share on other sites

Det er en 75mm men om granaten hører til vet jeg ikke. Kanonene de ble brukt i stod opprinnelig på Trøgstad har jeg lest engang, tårnkanoner som ble flyttet under Krigen. De ble montert her vest, to på ei øy og to på fastlandet.

 

Jeg har skrevet en lapp på denne for lenge siden : 75x473mm H.K.L. /37

 

37 er nok ikke noe årstall for flere av hylsene jeg har sett et fra 1920årene

 

 

Det var to tårnkanoner på Karmøy nærmere bestemt på Storøy, disse ble fjernet for ca 5-6 år siden, den ene kanonen ble transportert til et museum i Oslo området tror jeg.

 

Jeg har noen bilder en plass av disse to fra den gangen dei ble revet.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt dette om at Accelerator er forbudt blabla, nokså sikker på at kilden er ViMenn og en "faktaspeket" artikkel om denne superpresise og ekstremt dødlige amunisjonen ikke kunne spores og tilhørende ekspertuttalelse om at den burde forbys.

 

Den lokale sportsbutikken hadde en del esker slike patroner i 308win liggende i hylla, tror ikke de fikk solgt de når de omtrent ga bort varer på opphørssalg:-)

Link to comment
Share on other sites

.348 WCF. er en patron som lever mye i "Skyggenes dal". Winchester mod.71 er en rifle som tiltrekker en levergunfans som meg.

normal__348_WCF.JPG

Det er en voksen patron her som ligger ved siden av en 30-30Win. Det ser ut for meg som .348 dimensjonen er trofast gift med kun en hylse, .348 WCF. Andre kuledimensjoner generelt sitter i mange ulike variasjoner av hylser/patroner. Kuleutvalget til .348 er begrenset ser jeg.

mod_71b.jpg

mod_71a.gif

mod_71c.jpg

Så var det det med våpengarderobe da.... :evil:

Jeg er heldig som har en patron som trøst, det er langt mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hadde vært riktig med tanke på lovlighet, så hadde det heller ikke vært lov med papirviklede kuler, men det er det ingen som nekter deg å skyte med. Jeg har en Sharpsrifle i 45-120 som jeg skal begynne å lade papirviklede kuler til nå. Papirviklede kuler har en overtruffen presisjon, selv på moderne rifler i dag, og lager ingen rifler i kula slik at denne kan matches men noe våpen.

Link to comment
Share on other sites

normal_45-120.JPG

45 Colt snakker om 45-120, jeg har selv hatt gleden av å byttehandle med 45 Colt (vi er begge registrerte patronsamlere). Puslingen til venstre er en 45-70 Govt. og nr.2 er hans egen "husflidskapte" 45-120. Patron nr.3 etter elgen er en .50 Sharps, deretter som jeg bruker en 7,62x51 for sammenligning.

En utfordring til 45 Colt, du bør ta noen nærbilder av din Sharps, den er et stykke amerikansk bonderomantisk custom-smidd snadder som fortjener litt oppmerksomhet på denne "catwalken".

Bilder-bilder-bilder 45 Colt!!! :mrgreen: Sameksponert med patronsigarer selvfølgelig.

 

PS: min 45-70 fyrer med røksvakt, 45-120 fyrer med svartedauen...

Link to comment
Share on other sites

Til Veidinns siste bilder:

Øverste bilde mener jeg er en serie reklamepatroner med mer eller mindre nyttig innhold. Jeg har en gang sett en som liknet Gyttopen med fyrtøy/lighter inni. Ser ut som din har vært brukt en del og ser ut til å være av metall. Tipper den inneholder noe soom er nyttig å ha med på tur og jakt. Jeger 91 ser jo ekstra stor ut og inneholder kanskje noe til dotsupen?

 

Nederste; nr. 4 'Blank' sier seg vel selv? Nr. 5 'anti crime' -med gummikuler?

Link to comment
Share on other sites

Bilde til Veidinn med den litt store patronen: Jeg har en maken (tror jeg) min er helt lik uten reklametrykk og det er en foldekniv.

 

Et par andre morsomme patroner jeg har er disse to:

normal_7%2C5x55.JPG

Vi snakker om 7,5x55 Swiss eller til Schmidt-Rubin, en kjent rettrekkermekanisme spesielt for Sveits.

Patronen til venstre er eldre enn de som vanligvis er å få tak i: Det er "7,5x53,5 GP 90" med en papirviklet mantlet kule i diameter 8,25mm. Denne patronen kom i 1890 og ble senere endret til nytt kaliber og hylselengde. Patronen til høyre er den nye: 7,5x55,5 GP 11, som kom i 1911. Kulediameteren her er 7,8 (.308") Det kom også en annen en i 1923: 7,5x54,5 GP 90/23 Cadet. Den siste jeg nevner har jeg ikke, dessverre. Jeg har lagt ut flere bilder på denne rifla i Forumets RIFLE: (Tema) Eldre infanteririfler. En bekjent av meg er en heldig innehaver av denne lekkerbisken.

Patronene her har jeg fått av en bekjent med familie i Sveits, jeg skal prøve få lirket ut noen flere typer derifra.

Link to comment
Share on other sites

Dere er flinke, her er løsningen :

 

DSC04374_zpsda80ca48.jpg

 

Vaquero, der er enormt mye å lete etter i Sveits, har sett auksjonskataloger spekket med ulike varianter av sveitsiske patroner. De har vel aldri vært i krig så da blir ting liggende. Bare vær forsiktig over grensene eller på fly man kan lett bli terrorist.

Link to comment
Share on other sites

Jo da! Det blir en del esker, nesten for mye noen ganger. Nå har jeg ikke tenkt å bøsse ned Kammeret med alt skrote mitt, men her har vi et lite utvalg av utgåtte esker.

normal_Esker.JPG

Den øverste esken med arabisk skrift er 7,5x54 MAS (fransk). Patronen her ser ut til å være produsert i Syria år 1958. Jeg har fått en araber til å oversette for meg.

Ellers er det gammel tysk pistol m.m. En ser godt nok hva som står på eskene ved å trykke et par ganger på bilde. Esken (over PISTOL BALL) med 9x19mm. fra Sverige er pakket 31. juli 1942. Svenske patronesker fra denne tiden inneholder som oftest en lapp med å ta vare på messingen (se esken for 07). Esken i bunnen til venstre (PISTOL BALL) er .45acp fra 1942, hylsene er av stål,

dette er trolig droppammo?

 

normal_45_acp_m_figur.JPG

Denne esken er fra da krigen i Vietnam raste for fult, figuren bak har lite med selve patronen å gjøre, men viser en amerikansk soldat fra denne operasjonen.

Jeg har mye duppeditter og figurer/modeller på laderommet, plakater osv. Jeg er tydeligvis ikke helt voksen ennå :D

Link to comment
Share on other sites

Ja kuletypen er ganske vanlig å finne i .30-06 (7,62x63) og i vanlig 7,92 og det er kortholdspatroner.

Der ble jo brukt M1 Karabin i Forsvaret etter 2.VK så det kan ha vært et forsøk på å selge slike patroner fra Normas side. Men de i .303 er ei gåte, hvem de ble laget for.

Begge patronene er funnet på Norma Nitedal i noe som var kjørt opp dit fra Norma i Oslo. De har NP merkede tennhetter og er helt klart original-ladet av Norma.

Link to comment
Share on other sites

Kortholspatronene til Veidinn var spesielle, at de fantes for .30US var nytt for meg. Når det gjelder .303 Brit. er også spesielt. Nå er det også slik at vi har sett mye rart fra Bakelittfabrikken i plast. Jeg har for eks. rødplast i 7,92x57. Etter det jeg har sett så var det rimelig kaos i våpenoppsetningen til diverse avdelinger i Norge etter krigen, jeg mener å ha sett historiske nedtegninger med Enfield i HV-avdelinger et stykke ut på 40 tallet om ikke tidlig 50 tallet. Det er nok av folk her på Kammeret som har oversikten på hva norske styrker har hatt under og etter krigen?

I følge boka til Hanevik var Lee-Enfield No.4 MK 1. i bruk frem til 1952, med også flere andre modeller Enfield. Jeg har norskproduserte kortoldspatroner i 7,92x57, RA-produsert.

 

PS. jeg har for eksempel rødplast for 7,5 Nagant revolver.

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg stadig hvor lite 8mm. er utbredt i elgskogen her i landet, jeg har jaktet elg i ca. 35 år og har kun sett en jeger med 8x57JS. Det er ingenting å utsette på den patronen.

Her har jeg plukket frem 10 patroner i 8mm. De er ikke uvanlige for oss som samler patroner, men heller litt uvanlige i skogen. (Jeg tenker spesielt på 8x60S og 8x64S).

normal_8mm_b.JPG

Fra venstre: 1=en vanlig tysk 7,92x57JS fra krigen. 2=8x57JS samme patron i FMJ Jaktmatch fra Norma. 3=8x57JS noe eldre med rundneset blyspiss fra Norma. 4=8x57JRS (R for rand/rim) disse er for brekkvåpen. Så begynner moroa, 5=8,57JR med stålhylse fra RWS (må være gammel). 6=8x57JR fra Norma (jeg tror ikke de produserer JR lenger ?) 7=8x60S. 8=8x64S. 9=8x68S. 10=8mm.Remington Magnum.

 

For de som har gjort dypdykk i dette temaet 8mm. er det kjente faktorer å tenke på, men for de som ikke kjenner historien og kulediametere så er det noe å plukke opp?

Det som er enkelt å forholde seg til er betegnelser med eller uten "S". S (S-Geschoss) står for spiss kule og kom etter 1905 med en større diameter som ikke må forveksles med den andre.

Dette er tyskernes første røksvake militærpatron. 8x57I (i) for infanteri kom i 1888 for deres nye Mauser mod.1888. Kulediameter var: Kaliber 7,80mm. Bunnmål 8,07mm. (.318")

Skytetester med spisse kuler og større diameter kom i 1905 og med endret betegnelse "S" (Ny spiss kule) kaliber 7,89mm. bunnmål 8,20mm. (.323") Ved en feiltagelse ble betegnelsen endret fra i-infanteri til J. Den gamle tyske skrivemåten kunne "i" oppfattes som J. Denne betegnelsen lot seg senere ikke rette opp og J ble dermed offisielt hengende med.

 

Tyskernes 8mm. historie er passe kaotisk:

Sivile skyttere og jegere tok denne patronen i bruk, 8x57I, og raskt kom patronen for brekkvåpen med rand "R", 8x57IR eller JR. Betegnelsen var videre M88 B. Kulediameteren her er som uten "S" .318". Kravepatronen ® ble utviklet i 1895-1904. Etter 1905 hvor militæret endret kaliberet til 8,20 (.323") Med "S" kom også en 8x57JRS i 1928 (8x57JRS M88 B).

Etter første verdenskrig ble det forbudt for sivile å eie/bruke våpen med militært kaliber, dette for å hindre en ny krig, vi så hvordan dette gikk. Derfor kom 8x60, her kunne man lett brosje opp eksisterende kammer. 8x60 kom i 1924. Så ville mange bytte pipe til 8,20mm. ("S") Så kom 8x60S i 1928. Flere og flere byttet over til den nyere diameteren i sine boltrifler. "S" piper/løp tok stadig over. 8x60R og 8x60RS begge for brekkvåpen kom i 1932. I 1912 kom 8x64S. 8x68S kom i 1939 og har en viss utbredelse, særlig på kontinentet.

Når det gjelder 8x57JR så ble ikke pipeskifte så vanlig eller billig enkelt som for boltrifler. Før krigen ble det fortsatt produsert brekkvåpen for dette kaliberet, men en gang i 1938-39 ble det bestemt i Tyskland at dette skulle opphøre. Så disse 8x57JR børsene er som regel fra før krigen. Mange av disse har overlevd tiden og forsvart en produksjon av patroner frem til i dag, men det er ikke mange som lager dem. 8mm. Rem.Mag er det stille på, så begeistret som nordmenn er for amerikanske patroner, for en tid tilbake var alt med "magnumbelte" veldig stas.

En bekjent av meg har en 8x68S som han brukte på seljakt, ellers er den uvanlig i mine kretser.

 

PS: 7,92x57 eller 8x57 går ut på det samme, det vanlige hvis man kjøper denne patronen i dag er at det står 8x57JS på esken. (7,92x57 er mer en militær betegnelse.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...