Jump to content

En patronsamlers roteskuff


Vaquero

Recommended Posts

Vi som samler på patroner har som regel mye rart i skuffer og skap, ting vi har glemt bort. Jeg finner stadig ting jeg stusser over....å ja, der var den..osv.

Noen gjenstander her aner jeg lite om, men gjør oppmerksom på at objektene her ikke er eksplosive.

normal_diverse.JPG

Hylsen til venstre fikk jeg av en som hadde tjenestegjort i Libanon, hylsen måler 173mm. og prosjektildiameter er 30mm. Hva er denne til?

Den blå nr.2 fra venstre er et plastprosjektil (blåmann) 40mm. Luftvernkanon antar jeg. Det samme er den grønne massive plastprosjektilet, i 40mm. luftvern. Jeg har fått dette fra en fagkyndig på eksplosiver i militæret. Så har vi 40mm. splintgranat, kald (blåmann) Disse har fått en pen behandling siden de er skutt i snø, hylsen er også avfyrt. Den "granaten" med styrefinner til høyre er funnet etter en politiøvelse, det skal være for tåregass, den lille over ser ut til å være det samme for avfyring i hagle kaliber 12. Mine eksemplarer er uten gass, ufarlige plastgjenstander. Får du en slik gjennom vinduet ditt er det noen som mener at du gjør noe dumt og vil ha en nærmere prat med deg. Den haglepatronlignende over er en løspatron men kork som forladning, jeg tror den er til en rekylfri kanon, 57mm.??

normal_Pers_mine.JPG

Denne russiske personellminen husker jeg ikke betegnelsen på, dette er en engelskprodusert DUMMY for øvelser. I realiteten ble disse sluppet fra luften fra konteinere hvor de ligger sammenpakket. Minen spinner ned mot bakken som et lønnefrø, den kan være produsert i ulike farger og er ment for å skade. En EOD-mann fortalte meg at den greieste løsningen med å rydde slikt litt kjapt etter et angrep var med pumpehagle, og litt grei avstand selvfølgelig. Dandert her passende med 5,45x39 patroner, for AK-74.

normal_84mm_.JPG

Så har vi noe som mange av oss har, 84mm. tomhylse fra Carl Gustav rekylfri kanon, denne har jeg selv skutt. Jeg har også to hylser fra Leopard A1 stridsvogn som jeg også har skutt selv. Det er morsomt med ting man selv har skutt med. Så har jeg to ting som stammer fra et nedlagt kystfort i Oslofjorden. Den nederste beholderen står det SPRENGSTOFF med rødt (den er tom). Hva dette er til lurer jeg på, noen som vet? Den merkelige plastbeholderen over er en hylsesamler til AG-3. Hylsesamleren kommer også fra kystfortet, det jeg lurer på er om den er beregnet for å ikke forurense en skjærgård med rødplast, noen som vet mer? Jeg har aldri sett slike i bruk etter over 30 år i HV.

normal_Garand_klips.JPG

Kanskje ikke så spennende, men dette var vanlig utrustning for amerikanske soldater under krigen. En enkeltmannspakke fra 1944 og talkumpudder. Ladeklips for Garand.

normal_Hurt_l_krag_.JPG

Hurtigladere til Krag, ikke ofte å se i dag. Disse er stemplet Andersen&Braathen Kongsberg, PAT no.4233. Og noen gode gamle Raufoss 6,5 prosjektiler. Patronbelte til venstre er litt morsom, det er Raufoss 7,92x57 i tekstilbånd for mitraljøse år.1935.

normal_ladev_hagle.JPG

Et gammelt ladeverktøy for hagle, det står stemplet: M.D. Jeg aner ikke når slikt var i handelen.

normal_hefte_1.JPG

normal_hefte_2.JPG

Dette har ikke så mye med ammunisjon å gjøre, men heldigvis reddet jeg disse instruksjonsheftene fra en konteiner. Vi skulle rydde/tømme et HV-lokale for søppel, alt skulle i konteineren.

 

P.S. Det er sikkert andre her også som har noen rariteter på lur, ting vi kanskje ikke tenker så mye over?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den russiske personellminen du har lemlestet mange barn i Afganistan på -80 tallet, russerne slapp dem fra luften som du sier (svina..)

 

Minen ser jo ut som et leketöy...leste en artikkel på -80 tallet om denne, husker at selv gamle leiesoldater var rystet over at russerne gjorde dette..

Link to comment
Share on other sites

Den minen kalles vel for butterfly-mine,PFM-1 er vel betegnelsen ifølge wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/PFM-1" target="_blank

 

Den russiske personellminen du har lemlestet mange barn i Afganistan på -80 tallet, russerne slapp dem fra luften som du sier (svina..)

 

Minen ser jo ut som et leketöy...leste en artikkel på -80 tallet om denne, husker at selv gamle leiesoldater var rystet over at russerne gjorde dette..

 

Og amerikanerne brukte tilsvarende/liknende mine i Vietnam....

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en spennende tråd, det er nok mye rart som ligger rundt om i de tusen hjem.

 

Når det gjelder den hylseoppsamleren, kan det være for å hindre "rikosjetter" fra tomhylsene hvis de skyter gjennom skyteskår i fortet? Og for å hindre at noen sklir på tomhylsener dersom de blir liggende på gulvet?

 

Selv har jeg samlet sammen mye rart opp gjennom årene, og det er gøy å rote gjennom skap og hyller, for mye er glemt. Men jeg har nå tatt en liten runde, og har fått noen bilder:

 

Dette vet jeg ikke hva er:

 

DSCN9514.jpg

 

Her sammenlignet med en 12.7 ekserserpatron:

 

DSCN9517.jpg

 

Her er noen variasjoner av 40mm "fomp", alle er brukte:

 

DSCN9518.jpg

 

Litt forskjellige miner, lunte- og minetennere ( Inneholder ikke sprengstoff ):

 

DSCN9507.jpg

 

Syrekapsler for limpet miner:

 

DSCN9508.jpg

 

Forskjellige magasinfyllere og patronklips:

 

DSCN9509.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ting jeg egentlig samler på og så er det greit å legge en del rusk og rask en plass. Der er bl.a. div blykuler til ting jeg samler lett tilgjengelig

 

Men jeg har flere skuffer, også velorganiserte som denne. En liten grom sidesamling til minne om en god venn som gikk bort for 1,5år siden. Jeg husker han stadig fortalte om en del av disse patronene 10år før jeg begynte å samle første gang.

 

DSC04361_zps5d9698e4.jpg

 

Noen som har noen av disse i sine samlinger?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok få eller ingen her i landet som kan måle seg med din samling av eldre patroner, Veidinn :D

normal_pistolpatr_.JPG

Sikkert ikke å skryte av, men nr.1=7,5 Nagant nr.2=9mm.Nagant (sjelden),. nr.3=.455 Webley revolver. nr.4=.455 Webley Auto (sjelden)

Jeg har vist dette før her inne, jeg har flere gamle patroner. Når det gjelder deg Veidinn, så blir det som å hoppe etter Wirkola :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jo der er nok noen som har mye mer enn meg men jeg har en liten fin samling. Jeg har bare holdt på i 3,5år mens de jeg tenker på har holdt på i 40-60år, derfor.

Jeg har en slik "genfeil" at jeg føler meg kallet til å drive en del folkeopplysning, det var derfor jeg startet på nytt etter over 15års opphold. Jeg så hvor lite veldig mange kunne om særlig eldre patroner.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært og rotet litt mere på våpenrommet, og har fått tatt noen flere bilder.

 

Først et bilde av de store tingene i samlinga mi, her er alt utenom drivpatronene tømt for krutt, tennere og sprengstoff:

 

DSCN9522.jpg

 

Den forniklede BK-granaten er noe jeg har fått av en kollega, faren hans hadde bygd den om til lampefot. Håper etterhvert å få resaurert den tilbake i orginale farger igjen. "Haglepatronene" er drivpatroner til BK-granater, disse fikk jeg av faren til en kamerat, han trodde de var haglepatroner. Heldigvis har han ikke prøvd disse, da de passer i kaliber .12 hagle.

 

Jeg er usikker på hva granaten ved siden av 20mm hører til.

 

Ellers så har man jo litt hermetikk i samlinga:

 

DSCN9523.jpg

 

DSCN9527.jpg

 

DSCN9524.jpg

 

DSCN9526.jpg

 

Siste boks er desverre åpnet, denne inneholder 32 sk esker for .303.

 

Noen manualer står også i hyllene:

 

DSCN9519.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg Herr Karlstad tar feil, for ( jeg har jukset litt og målt den ) diameteren er bare 30mm. Men det kunne jo ikke Herr Karlstad vite, da han ikke kunne måle den selv. :mrgreen:

 

Men takk for tipset. Må nok ta et nærbilde av den for at det skal være mulig å identifisere den.

 

Nå synes jeg at flere skulle rote frem glemte gjenstander som dere har, jeg vet at de fleste av dere har mye rart, det er gøy å se bilder.

Link to comment
Share on other sites

han trodde de var haglepatroner. Heldigvis har han ikke prøvd disse, da de passer i kaliber .12 hagle

De passer - nesten. Kragen er litt for tykk i forhold til cal 12, men i et romslig kammer går de inn.

Jeg ladde haglpatroner i slike hylser til min Aya hagle i ungdommen, den var romslig nok i kammeret.

Ellers er dette til Fransk 81 mm bombekaster, og inneholder ballistitt i flak, veldig likt det som ble brukt til Krag, i tillegg er det en blyskilling inni dem.

Det påståes at noen ladde kragpatroner med dette kruttet, men jeg kan ikke gå god for det.

Link to comment
Share on other sites

Mørketid er patronsamlertid, her er noen morsomme synes jeg:

Egentlig er det disse hylseløse patronene jeg først tenker på, disse ble det helt stille på. Er dette i bruk/handelen i dag?

normal_Hylselos.JPG

Siden jeg først hadde kameraet fremme tok jeg like så godt frem et par "bøsinger".

normal_700-600.JPG

Fra venstre: 700NE på 1000 grain og 600NE på 900 grain. I midten en 7,62x51 for sammenligning. Den blå, hylseløs Voere 6mm. og hvit 5,7mm. hylseløs. Etter det jeg forstår så er tennhettene elektroniske. Er det noen som bruker de to første til venstre på toppjakt? :P

Link to comment
Share on other sites

Ja signalpatroner er vanskelige. Det er drivpatroner som tyskerne utviklet til Kragen under 2.VK, til høyre.

Men den neste er ekstrem, grønn trepropp til Hotchkiss.

 

Aluminiumspatronene er forsøk på løspatroner fra Raufoss med plast innlegg/"kule" fra slutten av 1950tallet, ble skrinlagt. Disse finnes der noen av men det er ikke svartkrutt JJ :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mørketid er patronsamlertid, her er noen morsomme synes jeg:

Egentlig er det disse hylseløse patronene jeg først tenker på, disse ble det helt stille på. Er dette i bruk/handelen i dag?

normal_Hylselos.JPG

Fra venstre: 700NE på 1000 grain og 600NE på 900 grain. I midten en 7,62x51 for sammenligning. Den blå, hylseløs Voere 6mm. og hvit 5,7mm. hylseløs. Etter det jeg forstår så er tennhettene elektroniske. Er det noen som bruker de to første til venstre på toppjakt? :P

 

Voere-geværet var elektrisk, ja. Finnes ikke noe elektrisk avfyrte og/eller hylseløse patroner/geværer i bruk i dag. Det nærmeste er en kommer er automatkanoner i fly (eksempelvis de elektrisk avfyrte 20 og 25 mm rundt omkring).

Amerikanerne utvikler et lett maskingevær med hylseløse/teleskophylsede patroner, men det er vel så langt fra både militært og sivilt bruk på dette stadiet at det bare blir å smøre seg noen år til fremover.

 

Har du peiling på hvor en kan få tak i slike patroner som du har der?

Link to comment
Share on other sites

Karlstad tar feil, for ( jeg har jukset litt og målt den ) diameteren er bare 30mm. Men det kunne jo ikke Herr Karlstad vite, da han ikke kunne måle den selv.

Da har jeg forstørret opp bildet av granaten. Verdt å merke seg er den avrundede formen, og at den ikke ser ut til å ha sporlyssats.

Husker fra mine dager med eksplosivrydding i et større skytefelt i 1970-årene at vi fant et par nokså korte 40 mm granater (trolig fra L60?) som hadde en slik avrunding. De var av stål, og har intet med 40mm infanteriammo å gjøre. De granatene hadde også en skålformet grunn hulpiss, og var mørkegrønne. Har ikke sett lignende siden. (Noen som vet mer om disse? )

Avsporingen gjaldt altså den, for meg, noe uvanlige bunnformen av granaten på bildet over.

Av 30 mm finnes et utall i dag. Granaten kan se (riktig) gammel ut, og 30 mm var sjeldnere diameter i tidligere tider.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke så mange av disse. En kamerat med sans for det litt exotiske hadde disse.

 

10404398_10205417858356520_3861081065942798001_n_zps933250d1.jpg

.577 Nitro i forseglet tinneske(Afrikapakke) Ladd av Jeffrey..

 

Men der finnes, denne var med Nansen på Framekspedisjonen. Men han mistet rifla derfor overlevde patronene. Fotografert fra et lysbilde, derfor kvaliteten.

 

DSC03213_zps158863ac.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant er morsom hylse til i roteskuffen: 20mm. Oerlikon.

normal_Oerlikon.JPG

Ved siden av luemerket er 20mm. Oerlikon, for sammenligning har jeg 12,7x99 BMG. og som jeg bruker en 7,62x51.

Oerlikonhylsen måler 20x107mm. Den omtales vel som 20x110? Hylsen har jeg fått av en kar på 83 år som har skutt med denne, han var i marinen i 1952-1953.

Han omtaler kanonen for luftvern. Jeg fant en liten snutt på Youtube, Det hadde vært noe å kose seg med bak låven på en pen dag :mrgreen:

Hylsebunnen er innsnevret og omtales som "rebated rim" Denne hylsen er stemplet 20mm. MK-II 1942.

 

" target="_blank" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hylsa som er merket sprengstoff er jo behørig og entydig merket på tysk, ikke så vanskelig å forstå hva den er men verre å gjette eksakt hva slags materiell den er for.

 

Dette er en startpatron til jetmotor, "turbostrahl-treibverk" er et meget spesifikt uttrykk for en turbinjetmotor som skaper skyvkraft ved å skyve eksosgass ut bakover. Altså ikke noen turboshaft eller annen turbinvariant en kunne forvente å finne på et kystfort. Det dreier seg altså om en startpatron til et jetfly.

Mange jagerfly brukte eller bruker en pyroteknisk sats til hurtig start av jetmotoren. Natonummeret tilsier at denne tross tysk tekst er av en modell først approbert i Storbritannia, utover det har jeg ikke peiling på hva slags fly den er til.

Link to comment
Share on other sites

Ett par fra roteskuffen min.

DSCN1036.JPG

40 MM/70 Lot-1-RA-64

Hva slags våpen hører disse til?

 

Bofors L/70 i diverse utførelser og typer. Opprinnelig en luftvernkanon men i dag brukt i mange forskjellige roller, alt fra luftvern og bekjempelse av sjømål til fastmontert på stormpanservogner.

I Norge brukes den i dag i sjøforsvaret - Barentshav-klassen, KV Harstad, og KV Ålesund.

 

Svenskene bruker den blant annet i (den svenskproduserte) stormpanservognen StrF9040 (StridsFordon (19)90, kanon kal 40), engelsk CV9040. CV = Combat Vehicle.

Samme chassis og utgangspunkt som som norskbrukte CV9030N men med en 40 mm-kanon heller enn 30 mm.

En interessant detalj er at kanonen i 9040en er montert opp-ned- altså mates den nedenfra, og kaster hylsene opp og frem. En skulle tro at en AG har et voldelig hylseutkast men L/70 AKan blekker disse enorme tomhylsene rundt 30 - ja, tretti!!!- meter. Kunne ikke tenkt meg å fått en slik i bakhodet - men så skal en vel egentlig ikke stå foran en CV9040 når den skyter, heller.

t%C3%A5me-strf-tryckv%C3%A5g-hylsa.jpg

Som du ser her er hylsa på vei full fart oppover.

Link to comment
Share on other sites

normal_Oerlikon.JPG

Ved siden av luemerket er 20mm. Oerlikon, for sammenligning har jeg 12,7x99 BMG. og som jeg bruker en 7,62x51.

Oerlikonhylsen måler 20x107mm. Den omtales vel som 20x110?

 

Hylsebunnen er innsnevret og omtales som "rebated rim" Denne hylsen er stemplet 20mm. MK-II 1942.

Kalstad har en Oerlicon-hylse fra ca 1950, engelsk. Den måler nokså nøyaktig 110 mm, og har rebattert rim,som du sier. Men Kalstads hylse avviker mye i halsen fra din. Kan din hylse være svarvet ned i munningen?

Kalstads hylse ser ut som disse på bildet her: http://www.municion.org/20mm/20x108.htm

Link to comment
Share on other sites

Har en litt spesiell 12,7x99BMG patron. Det er en panserbrytende kjerne i Sabot. Den er selvfølgelig kald (ikke eksplosiv). Skulle likt å vite utgangshastigheten på den,

normal_12%2C7x99_i_Sabot.JPG

Jeg måtte bare ta med prosjektiler. En vanlig FMJ og en A-max fra Hornady, den er bare lekker. En ordinær patron i FMJ for sammenligning.

normal_Panserbr_.JPG

 

Så et helt annet tema:

normal_kaliber_8.JPG

Kaliber 8 for industrikanon, en vanlig Nittedal kaliber 12 for sammenligning. Industrikanon er for å skyte bort slagg og avleiringer i industriovner i drift.

De finnes i blyslug og sinkslug. Jeg har vist frem denne tidligere, men trekker den frem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fra wikipedia : Cartridge, Caliber .50, Saboted Light Armor Penetrator, M903

This cartridge has a 355 – 360 gr (23.00 – 23.33 g) heavy metal (tungsten) penetrator that is sabot-launched at a muzzle velocity of 4,000 ft/s (1,219 m/s). The 0.50 in (12.7 mm) diameter sabot is designed to separate after leaving the muzzle, releasing the 0.30 (7.7 mm) penetrator. It is injection molded of special high strength plastic and is reinforced with an aluminum insert in the base section. The cartridge is identified by an amber sabot (Ultem 1000). For use only in the M2 series of machine guns. This round can penetrate 19mm of steel armor at 1500 yards.[9]

 

Et kjapt google-søk ser ut til å bekrefte hastigheten som er oppgitt her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste at det var Tungsten, jeg hadde en annen tidligere med rød sabot, den gikk i en byttehandel en gang.

 

Når vi er inne på "Tungsten" i sabot så husker jeg at vi hadde dette til Leopard A1 (105mm.)

105mmm392.jpg

105tank3.jpg

Nå skriver jeg etter hukommelse, tar forbehold om noe feil:

APDS:

Husker jeg ikke feil så veide tungstenkjernen ca.5 kg. og skulle ha en utgangshastighet v/0 på ca.1600m/s. Jeg husker sikteskaleringen jeg så i okularene (egen for APDS). 0-1000 meters avstand var samme punktet. Vi fikk ikke skyte med disse i fredstid p.g.a. løpsslitasje. Det ble nevnt 80 skudd og kanonen burde byttes ut.

Tungstenkjernen hadde en diameter på 5cm. ca.20cm. lang og skulle penetrere det meste uansett treff. Skulle den likevel treffe litt kleint på et stridsvogntårn, rikosjett. Så var energien så stor at tårnet ville få skader i tårnkransen og ikke fungere. Den var på ingen måte eksplosiv, men likevel et monster. Fordelen for en skytter med stereoskopisk avstandsmåling var at nøyaktig avstandsbedømming ikke var så kritisk, på bevegelig mål skulle man ikke legge for mye på forsprang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...