Jump to content

enda et langholdsprosjekt.


Johr

Recommended Posts

Jaja.. Havesyken melder seg fra tid til annen, men denne gangen vil den ikke gi seg.

 

Jeg har drømt litt foran dataskjermen, og har sett på Sako trg 42 (og selvfølgelig m10), Accuracy International AX samt Barrett Mrad.

Alle disse ser jo litt pompøse ut, men jeg syns de er tøff.. Disse er heller ikke akkurat billige, men pris skal ikke være den viktigste faktoren her.

 

Det er jo veldig enkelt å kjøpe noe som er ferdig, men litt gøyere å bygge noe selv. Eller rettere sagt, få noen til å bygge noe.

Vil jeg tape noe ytelsesmessig på å bygge noe custom?

Er det noen som har vært oppi samme problemstilling, og har erfaringer å komme med?

 

Ang. bruksområde kan det jo sies at dette er nesten utelukkende til skyting på blink/gong på lengre hold.

Kaliber har jeg jo også tenkt litt på. Til å begynne med vil jeg nok ha 300 winmag eller noe lignende, for å venne meg til mer rekyl enn 308/6.5x55 som jeg har skutt med til nå.

Løpsbytte-system hadde absolutt vært å foretrekke.

 

Så, noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har jo fulgt med på hva du har klart å utrette KnuteriK, så det er vel noe i det ja. :wink:

 

Men noen forslag til hva jeg i så fall skal velge av deler da?

Har sett litt på Hansen 706RT tidligere, men det finnes vel andre?

men da utgår vel enkelt løps/kaliber bytte?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ytelse er custom the only way.

Enig i mye av det du skriver.

Men ikke alltid er Custom rette veien å gå.

Du får hva du betaler for.

 

Både MRAD og AI samt andre Fabrikk spesial rifler holder det de lover.

 

Har selv 2 AI rifler og 2 Custom rifler. Skyter like bra med alle egentlig, men jeg holder en*knapp* på Accuracy Int;-)

Link to comment
Share on other sites

Det KE sikkert mener er at viss du skal ha max ytelse altså presisjon så vil du være bedre tjent med skikkelig kasse og pipe bygget spesifikt for f- open å slik. Selv har jeg en surgeon kasse og den er langt stivere og heavy duty en noe du får fra AI. Men action er bare en liten ting egentlig, det som er virkelig viktig er pipa og her igjen er custom best viss man kan. Bartlein eller Krieger, Lothar walter fks. Disse pipene burde være bedre en en fabrikkpipe fra AI samt at man kan få de tykkere, lengre og stivere. Stokkene fra AI er i custom klasse ville jeg påstå og man kan trygt velge en av disse til custom bygget sitt. Andre virkelig bra stokker kan man få fra Mcmillan eller kanskje de nye deilige karbonfiber stokkene fra manners. Mange gode valg man kan ta på skjefte siden.

 

Det er lite å utsette på en rifle bygget av Surgeon fks, med Surgeon kasse og ei MTU contour krieger eller bartlein pipe. Hvis stokken er bra da så er det stor sannsynlighet for at du får noe som er helt i verdensklassen selv innen custom bygg. Og som burde være en del over noe du får fra fabrikk. Kaliber valg har også en del å si da for noen kalibre gjør det bedre en andre når det kommer til rein presisjon. Jeg ville kanskje heller valgt en 300 wsm over en 300 wm av disse hensyn. 300 wsm er statistisk mer presis. Samme går for 7mm rsaum over la os si 7mm rem mag. I store magnum klassen kan man velge 338 lapua som er meget bra men som vil bli en veldig lang patron med de beste kulene. Eller man kan gå for 300 norma magnum eller man kan også velge seg en villkatt da viss man gidder styret med det og da er det mange gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver ytelse, så heller jeg mer til hk (MV)

Presise børse finner man nok uansett hva man kjøper, men man kommer ikke unna at mer MV= mindre vindavdrift, og det er stort sett vinden som er kødden, og da liker jeg at jeg har minst mulig handikap i børsa.

Man får ikke lange piper i hyllevare avdelinga, da må man bygge noe selv.

Man kan nok sprenglade ei kort pipe såpass at den gir tilnæma lik hastighet som det jeg har i min lange pipe, men da på bekostning av hylser og annet.

 

Jeg kan ikke si annet enn at hvis man ikke helt vet målet med riggen, og ikke har tilgang til de lengste holda mer enn noen få ggr pr år, så er vel all hyllevare god nok. Men skal man ha en dedikert rigg til skyting på 1500+ inkl jakt, så ville jeg bygget den for det, og brukt komponenter jeg selv vil ha, og ikke det alle endre vil ha. Gode råd er alltid gøy, men til syvende og sist er det enselv som skal være fornøyd, og da må man bruke magefølelsen, og ikke kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Bygger du på en Hansen 707, vil du kunne benytte magasin opp mot 100mm

De nye Hansen kassene er ikke ulik Surgeon XL eller Stolle Panda.

Som Niclas sier så er det ikke noe problem å bytte løp i Hansen kassene med låskassenøkkel og løpstikke.De nye har også fast rekylklakk som gjør jobben enda enklere.

Bygger du en 300 Norma eller 300 Lapua, så har du samme støtbunn dia som 338 Lapua/338 Norma og trenger da bare å bytte pipe om du ønsker en 338 etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

706 kassa mi har også fast rekylklakk , gjør det enkelt å bytte når man slipper å sentrere den som på Remington , stiller eller lignende, finnes selvfølgelig verktøy som gjør den jobben grei.

De nye kassene til hansen er ikke ferdig før tidligst til våren så junior , blir spennende å se hvordan de blir .

Link to comment
Share on other sites

Di kasse er av det "nye" designet Niclas.Firkantede utgavene som kom etter Rem klonene.

707`en blir lik din, men 1 cm lengere for å kunne ta de lengste magasinene, samt 19mm bolt.

Det kommer også en jaktutgave som er flat i bunn, men avrundet i toppen for å spare vekt.

Jeg har bestilt en 706 FBR med 19mm bolt, så håper han iallefall lager de nye boltene før våren :)

Link to comment
Share on other sites

Oisann!! Her hadde jo skjedd en hel del..

 

Takker for mange gode svar og innspill.

Ser ut som om det blir noe custom.

 

Skal kontakte Hansen rett over Jul, tenker jeg.

Har forstått det slik at noen av deres låsekasser har samme "footprint" som remington 700?

I så fall tenker jeg å kjøpe en AICS AX stokk (som jo passer rem 700), og få Hansen til å produsere kasse og sette på løp.

 

Ang. tilt i skinne/ montasje tenker jeg at 40 MOA må være bra. Noen meninger?

 

Kom gjerne med innspill ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...