Jump to content

Hybrid-ulv ?


GS Terje

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg følger ikke så godt med på ulvedebatten, men en kollega fortalte og påsto at ulv i Østfold, Akershus, Vestfold og Telemark er hybrid-ulver?

Disse skulle opprinnelig vært produsert av Nazi-Tyskland i 30 åra (schæfer og ulv) og at illegale oppdrettere i øst-Europa har forstatt med dette. Etterkommere av disse skal være importert og sluppet løs i Sør Norge.

 

Stemmer dette ?

 

mvh Terje.

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt to ulver som var hybrider, i Øsfold, for noen år siden. Andre ulver som er skutt har vært rene ulver. Alle ulver som skytes, eller dør og blir funnet blir DNA-testet.

En mengde avføring, og i Sverige også urin fra markeringer, blir DNA-testet og forskerene har en bemerkelsesverdig kontroll på hvor de enkelte ulvene er, og stammer fra. Det er ikke hybrider, og det er dokumentert at ulver trekker både og tilbake mellom Norge og Russland. Men ulver klarer ikke å etablere seg i nord for Dalarna/Gävleborgs län i Sverige, og Trøndelag i Norge. Årsaken bør være åpenbar...

Det er faktisk et bemerkelsesverdig stort arbeid som går inn i å følge opp ulvestammen i Norge og Sverige, og det er åpent og vel verdt å sette seg inni.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@ M67. Greit det blir DNA testet, men hva blir brukt som referanse?

 

Vist F. er det Nazihybrid-ulv vi har her, beste teorien jeg har hørt. Og like sannsynlig som noen av de andre teoriene. Til og med lagt ned et stort avlsarbeid for å gjøre den er uinteressert i tamrein. Kan ikke ha vært lett å få til, men de var jo både systematiske og ivrige de gutta der. Det at den ikke etablerer seg i reindriftsområdene beviser jo faktisk at dette er Nazihybrider.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe uvanlig fenomen og sørger forreparasjon av genetiske feil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfdog" target="_blank

 

I Trondheim på 80-tallet. Jeg hadde flere venner/bekjente med hunder som ble regnet som 50% ulv. Jeg mistenker at noen av dem var mere enn 50%.

 

Spesielt 1 hund virket mere sterk enn de fleste. Den bjeffet aldri og virket påfallende stille. Den hadde kjetting og når jeg gikk tur hadde jeg grei beskjed om at hvis det kom folk gående så var det kort kjetting og jeg gikk mellom folk og hunden.

En hund hvor du kommuniserte med flokklederen for å formidle at du var en alliert med lederen for ulveflokken og deretter hilset på hunden. Ingen familiehund du ville gjøre deg til uvenns med.

 

I skarp kontrast var en Dingo jeg observerte på bussen like ved travbanen på Bjerke. Åpenbart rimelig oppvakt og en god venn der den satt på bussetet med største selvfølgelighet - Har man betalt bussbillet så har man da krav på sitteplass.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dingo" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det vedtatte referansematerialet i Finland - da trolig også Norge og Sverige - inneholder en andel av hund.
Hva er verdien av slike utsagn når du ikke kan gi noen referanser på dette bortsett fra at du har snappet det opp på nettet?

Det er vel opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om. Det er i allefall langt fra usannsynlig at det er innblandet en viss andel hund (sannsynligvis en lav andel) i alt som finnes av ulv i Nord-Europa inkl Russland. Det tok jo ikke så mange år etter ulvens tilbakekomst i Norge før vi hadde et bekreftet kull med "hybrider". Når dette skjedde i Norge, i et område hvor det er realistisk å ha relativt god kontroll på dyra, lyktes det å ta ut kullet. Vi bør vel være åpne for at dette har skjedd også andre steder, f.eks i Russland og Finland - i områder hvor man kanskje ikke i så stor grad har mulighet til verken å teste for "hybridisering" eller å ta ut alle individer fra slike kull.

 

Ang. metodikken for DNA-testing av ulv ligger det meste åpent på nett, og det er ingen hemmelighet at DNA-prøver fra skandinavisk ulv testes opp mot tilsvarende fra Russland/Finland, og den opprinnelige skandinaviske ulvestammen. Artbegrepet hos ulv er jo også litt "tyntflytende" ettersom ulven i praksis er samme art som hunden, og man snakker gjerne om ulike genetiske stammer hvor det har vært vandring av individer mellom. Det er altså ikke nødvendigvis slik at man sammenligner DNA fra skandinavisk ulv med noe 100% opprinnelig, men med det referansematerialet man har.

 

Og for å støtte opp dette dukker det jo opp enkelte individer som gjør at man må stille spørsmålstegn, kanskje spesielt representert ved Junsele-tispa. Som iflg forskerne var en renraset "russerulv" som vandret inn i Sverige via Finland.

flyttvargstik_s.jpg

 

Det er for så vidt ikke nødvendigvis noe krise om det finnes noen små prosent "hundegener" i ulven, men det blir for dumt å benekte at det er mulig på bakgrunn av DNA-prøvene som tas. Hvite sauer får også sorte lam.

 

Akkurat dette med nazi-krysninger har jeg kanskje mer tvil om, men det er muligens en myte(?) som stammer fra det faktum at ulvehunder er ganske utbredt blant russiske grensevakter...

Link to comment
Share on other sites

Vist F. er det Nazihybrid-ulv vi har her, beste teorien jeg har hørt. - - Til og med lagt ned et stort avlsarbeid for å gjøre den er uinteressert i tamrein.
Ja, det arbeidet var jo særdeles vellykket, i følge Peter Wabakkens uttalelse i linken til PederR:
- Ulven er registrert med én posisjon såvidt inne i Finnmark. Den har vært på norsk side av grensen kun noen få timer, før den igjen krysset grensen og vandret inn igjen i Finland, sier Petter Wabakken.
Skikkelig avvent med norsk tamrein denne gråbeinen, ja! :mrgreen:

 

Hva er verdien av slike utsagn når du ikke kan gi noen referanser på dette bortsett fra at du har snappet det opp på nettet?
"Du må ikke tro alt du leser på Internett" - Peter Wessel Tordenskjold.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...