Jump to content

Hva er det ypperste innen 338 LM for LH?


Che

Recommended Posts

Kjære godt folk,

 

har lenge godt å vurdert på å kjøpe meg en LH rifle. Det finnes ett mylder av våpen å velge i.

Når jeg skal putte penger i dette ønsker jeg det ypperste av kvalitet, pris er ingen begrensning

Jeg ønsker 338LM, er links skytter. Ønsker helst ikke å spesial-importere.

Hva kan dere kyndige der ute anbefale?

 

Takker fo innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Som links skytter så blir utvalget i 338 litt lite. Få rafdal eller hansen til og bygge deg en rigg på dine ønsker. Minuset er at du kommer fort opp i 30-40tusen ++++++

Savage har ei 338lapua i links. Har selv vurdert denne. Men skiftende tilbakemeld har gjort at den er lagt på is for min del.

Link to comment
Share on other sites

På mange typiske langholdsrifler passer stokken like bra for høyre og venstre-hendte, men plasseringen av sluttstykket er på høyre.

 

Blaser tactical 2 burde man kunne velge? Og så tror jeg Accuracy International kommer med links rifler etterhvert - men om 338'en kommer i links aner jeg ikke. Det er iallefall etterspørsel etter linksrifler i USA og når mange nok vil ha det blir det produsert.

 

Importere AI rifler selv er null problem, men de fleste våpenbutikker her til lands kan også ordne dette....

Link to comment
Share on other sites

Finnes den i links?(tror ikke det) Hansen 706 RT 338 lapua magnum får du i links for 500,- ekstra!

Aannerud

 

 

Hvis bolten sitter på høyresiden er dette ikke krise, men selvfølgelig er linksvåpen å foretrekke.

Kjenner du til MRADń ellers?

 

Har ikke vært borti Hansen før, men de kan event. bygge en komplett rigg for meg?

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du, hvor er du, hvor skyter du? Hvorfor diskuterer du ikke dette med de andre på banen?

 

Finnes det noen formening rundt en Barret MRAD?

Har tafset på et par stykker. Sliter voldsomt med å kalle dem "det ypperste", selv om de er bra som faen. Det er jo også en smakssak, og jeg liker dem helt enkelt ikke :roll:

En AI, en SSG08 eller en PGM er etter mitt syn vesentlig mer velbygd og gir mer kvalitetsfølelse.

 

Av det jeg vet om, som jeg har tatt på, om jeg skulle kjøpe ei ferdig rifle, 338LM - ut av ei hylle, så ville det nok blitt AI, men egentlig er valget mellom disse en smakssak.

 

Jeg vet ikke hva formålet med øvelsen er, å ha ei sexy rifle og skyte litt på langt hold med, eller å være så presis som overhodet mulig, eller å ha ei rifle som er akkurat slik som en vil ha den - til det jeg nevnte først... Det er mange meninger, følelser, noen liker mora, dattra - egentlig vil en ha begge døtrene, osv.

 

En kan få bygd mye fint, og personlig liker jeg Barnard-kassene, og Barnard har jo også ei ferdig rifle. Skal den være ultimat presisjon, bærbar? hvor bærbar, osv...

 

Min Barnard nærmer seg 2000 skudd, så veldig mye 338LM har jeg ikke skutt, men nok til å ha meninger:

338LM lager får mye bråk og rekyl til at en kan forvente maksimal presisjon i ei lett rifle. De fleste vil lage "magnum shots" fra tid til annen. Knut Erik sin er jo 13.5kg, nær det dobbelte av de letteste "taktiske"

Trenger en magasin? Hvem skyter raske serier med 338LM om ikke Taliban nærmer seg? Min er enkeltskudds, og for å slippe å søle til de dyre fine hylsene har jeg heller ikke utkaster...

Skal en skyte på blink på 1500m og ikke irritere seg over høye og lave skudd så vil en ende opp med BR-metoder innen lading, gløding, veiing, dreiing, sortering etter alt faen som helst, av både kuler og hylser. Selv i 308 synes disse metodene godt på skiva når holder kryper på, og 338 skal skytes minst dobbelt så langt, kulene skal henge dobbelt så lenge i lufta og ting må være dobbelt så mye på stell. Det sagt, 338LM mer en enkel patron å lade, og enkel å få god presisjon med.

 

Så mitt råd er det vanlige, skyt mye, dra rundt, se på rifler, ta på dem, se hvor de skyter, tenk over om du trenger magasin - lenger patroner gir mer ytelser, tenk over om du skal bære rifla noe sted, ei rifle på 15kg, der vekta er i låskasse og pipe vil skyte bedre i det lange løp, enn ei på 5.5 - og du vil kose deg mer når du skyter med den.

Løpslengde er og noe, mange av de "taktiske" riflene ofrer mye ytelse for løpslengde, de er jo designet for å bæres, fort og langt... OG løpslengde bringer bremsen, og smellen lenger fra skytteren, og det vil du sette pris på.

 

Om du ikke har skutt mye langhold (om du hadde gjort det tror jeg du hadde sett alle riflene som er aktuelle, og så noen flere), kom deg ut og gjør det, med hva som helst, stevner, samlinger, snakk med folk IRL, se på rifler IRL, ta en kvalifisert avgjørelse basert på RL. Søk opp info og råd basert på web, forum, wtf. men skaff egne erfaringer og ta avgjørelser basert på RL.

 

Selvsagt kan Hansen bygge en komplett rigg til deg. Det er det han gjør aller helst :wink: Hansen er Good Shit, men det som skjemmer mange Hansen bygg (selv om Roger får filtrert ut mye tull i prosessen) er dårlige valg tatt av inkompetente kunder, sorry om det fornærmer noen, men so ist das Leben (und später kommt das Tot :roll: )

Vet en ikke hva en driver med er trolig en ferdigrifle et bedre valg, og de har også langt høyere annenhåndsverdi (ofte pga. det jeg nettopp skrev)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det og få chassi på mange ev disse custom kassene? Er vel ikke mange chassis som passer hansen kassene vil jeg tro..

 

Vis jeg tolker M67 rett så bygg custom vis du har peiling på hva du driver med, vis ikke så kjøp ferdigrifle. Meeen vis penger ikke er ett tema er jo custom utrolig gøy da, man får alt som man ønsker! Hvor mye feil får man gjort i en Custom prosses om man kjøper Hansen, Barnard eller Stiller kasse?

 

 

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for grundig svar M67! Ser det er mye å sette seg inn i her.

Bor for tiden i Hammerfest, så det er begrenset med tilgang på div., men er i løpet av Mars i Vinje/Telemark permanent.

 

Jeg ønsker mora og begge døtrene 8) Vil seff. ha god presisjon, men også en mobil rigg som jeg kan transportere i fjellheimen.

Nei og det gjør selvfølgelig ikke noe at riggen ser sexy ut, men funksjon over utseende...

 

Får vel ta en tlf. til Rafdal eller Hansen ser jeg.

(Men må si at AXMC ga meg litt hjertteklapp)

 

Takker for gode innspill her inne så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan være fornøyd med bolt på høyre side, så er det jo vesentlig mere å velge mellom!

 

mitt råd: ikke custombygg, men gå for en ferdig rifle fra AI, med bolt på høyre side, så har du bedre muligheter for et eventuelt gjensalg!

 

Selv har jeg hatt PGM 338lm og var svært fornøyd med den!!! Sammenlignet med min brors Barrett så er min opplevelse at det er lagt mer flid i PGM'en, men begge riflene gjør jobben og Barret'en er pent satt sammen den og.

 

fordelen med PGM er handle direkte fra fabrikk i Frankrike - god kundeservice og rask levering på ekstrautstyr. Det kan ta litt tid å få tollbehandling for eksport på selve rifla, men stort sett har de alt på lager og leverer omgående.

 

PGM oser kvalitet, men det samme gjør AI også

Link to comment
Share on other sites

Hansen lager 706AI kasse spesielt til AICS stokk så det er fult mulig , har den selv i 300WSM å er meget fornøyd :D

 

Har en kompis som skyter AI , han hadde forrige modell i 338 å den nye nå i 300WM å 338LM å kan skrive under på at den går godt i rette hender, den er jo også laget for krig så tåler felt bruk å litt skit i kassa uten at ting kiler seg som er greit å tenke på ved noen av de tighteste kassene.

 

Har testet MRAD , presis å fin rifle , ga mest god følelse men var et par små ting jeg stusset på men husker ikke hva det var nå.

 

Mange muligheter, selv så har jeg kommet ditt at jeg foretrekker costom men har man ikke så veldig greie på det så ville jeg satset på den nye AI en , da har man alt å enkelt å bytte pipe, også uorginalt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...